Aikuisten ja ikäihmisten oppiminen mediayhteiskunnassa (5op)
Opintojakson tunnus: AKAS3113
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- Tuntee yhteiskunnan medioitumisen ja digitalisaation tuottamia haasteita aikuisten ja ikäihmisten medialukutaidoille.
- Ymmärtää aikuisten ja ikäihmisten mediankäyttöä ja medialukutaitoja osana heidän elämänkulkuaan ja erilaisia roolejaan.
- Tuntee aikuisten ja ikäihmisten medialukutaitotutkimusta.
- Tunnistaa keskeisiä aikuisten ja ikäihmisten oppimisen, kehityksen ja ohjaamisen teoreettisia lähestymistapoja erityisesti mediakasvatuksen viitekehyksessä
- Osaa soveltaa ja hyödyntää teoreettista ja ajankohtaista tutkimustietoa aikuisten ja ikäihmisten medialukutaidoista sekä oppimisesta oppijalähtöisen oppimisprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään aikuisten ja ikäihmisten mediakasvatukseen, oppimiseen ja digitaalisen osaamisen kehittämiseen liittyviin kysymyksiin. Aikuisten ja ikäihmisten medialukutaitoja tarkastellaan suhteessa elämänkulkuun, sekä yhteiskunnallisen, sosiaalisen ja kulttuurisen toimijuuden näkökulmista. Opintojakson aikana suunnitellaan aikuisille tai ikäihmisille tarkoitettu medialukutaitojen opintokokonaisuus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0
Suunnitelma ei osoita oppijalähtöisen oppimisprosessin suunnittelu- ja arviointiosaamista. Suunniteltu opintokokonaisuus ei rakennu teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, aikuisten ja ikäihmisten mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta eikä suunnitelma osoita medialukutaitojen käsitteen tai aikuisten ja ikäihmisten elämänkulun ymmärrystä.
1
Suunnitelma osoittaa välttävää osaamista oppijalähtöisen oppimisprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa. Suunniteltu opintokokonaisuus rakentuu vain ohuesti teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, aikuisten ja ikäihmisten mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta. Suunnitelma ei osoita medialukutaitojen käsitteen tai aikuisten ja ikäihmisten elämänkulun ymmärrystä.
2
Suunnitelma osoittaa tyydyttävää osaamista oppijalähtöisen oppimisprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa. Suunniteltu opintokokonaisuus rakentuu jossain määrin teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, aikuisten ja ikäihmisten mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta. Suunnitelma ei osoita hyvää ymmärrystä medialukutaitojen käsitteestä tai aikuisten ja ikäihmisten elämänkulusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3
Suunnitelma osoittaa hyvää osaamista oppijalähtöisen oppimisprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa. Suunniteltu opintokokonaisuus rakentuu verrattain laajalle teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, aikuisten ja ikäihmisten mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta. Suunnitelma osoittaa medialukutaitojen käsitteen sekä aikuisten ja ikäihmisten elämänkulun hyvää ymmärrystä.
4
Suunnitelma osoittaa kiitettävää osaamista oppijalähtöisen oppimisprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa. Suunniteltu opintokokonaisuus rakentuu laajalle teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, aikuisten ja ikäihmisten mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta. Suunnitelma osoittaa medialukutaitojen käsitteen sekä aikuisten ja ikäihmisten elämänkulun hyvää ymmärrystä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Suunnitelma osoittaa erinomaista osaamista oppijalähtöisen oppimisprosessin suunnittelussa ja arvioinnissa. Suunniteltu opintokokonaisuus rakentuu erityisen laajalle teoreettiselle ja ajankohtaiselle tutkimustiedolle digitalisaation tuomista haasteista, aikuisten ja ikäihmisten mediankäytöstä, medialukutaidoista, oppimisesta ja ohjaamisesta. Suunnitelma osoittaa medialukutaitojen käsitteen sekä aikuisten ja ikäihmisten elämänkulun erinomaista ja kriittistä ymmärrystä.