Kehittämistyö (3op)
Opintojakson tunnus: FSV1633
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Oppija:
- osaa hankkia ja käsitellä oman asiantuntijuusalueen ja lähialueiden syvällistä tietoa, kykenee kriittiseen tiedon arviointiin ja kokonaisuuksien hahmottamiseen sekä uuden tiedon luomiseen
- kykenee luovaan ja innovatiiviseen ongelmanratkaisuun työelämän muuttuvissa tilanteissa olemassa olevaa tietoa soveltaen
- osaa tukea työelämää ja aluekehitystä tuottamalla tietoa sekä kehittämällä ratkaisu- ja toimintamalleja työelämän ja henkilökohtaisen osaamisen tarpeisiin
- toimii aloitteellisesti ja kehittävän työtavan mukaisesti
- löytää periaatteet juurruttaa fysioterapeuttien suoravastaanottotoiminnan omalle toimintakentälle
Sisältö
Kehittämistyö toteutetaan työelämää uudistavana kehittämistehtävänä oman työpaikan tai muun organisaation työelämälähtöisenä toimeksiantona. Kehittämistyö on koko koulutuksen kestävä prosessi, jonka aikana opiskelija verkostoituu ja kehittää asiantuntijuutta muiden opiskelijoiden ja työelämän asiantuntijoiden kanssa. Tavoitteena on tukea työelämää ja aluekehitystä tuottamalla tietoa sekä kehittämällä ratkaisu- ja toimintamalleja työelämän ja henkilökohtaisen osaamisen tarpeisiin. Olennaista on kehittämistyön hyödynnettävyys työelämässä ja kehitettävässä suoravastaanottotoiminnassa. Kehittämistyötyöskentely kehittää opiskelijan ammatillisia tietoja ja taitoja, kehittävää ja tutkimuksellista työotetta sekä yhteistyö-, vuorovaikutus- ja verkostotaitoja.
- suoravastaanottotoimintatavan levittäminen ja työnjaon selkeytys omassa työympäristössä
- ajankohtaisten tietojen, raporttien ja tilastojen hyödyntäminen suoravas-taanottotoiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa
- suoravastaanottotoiminnan kehittäminen
- yhteistyö työelämän kanssa palveluprosessien arvioinnissa ja kehittämisessä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija osaa hankkia ja käsitellä oman asiantuntijuusalueen ja lähialueiden syvällistä tietoa, kykenee kriittiseen tiedon arviointiin ja kokonaisuuksien hahmottamiseen sekä uuden tiedon luomiseen.
Opiskelija kykenee luovaan ja innovatiiviseen ongelmanratkaisuun työelämän muuttuvissa tilanteissa olemassa olevaa tietoa soveltaen.
Opiskelija osaa tukea työelämää ja aluekehitystä tuottamalla tietoa sekä kehittämällä ratkaisu- ja toimintamalleja työelämän ja henkilökohtaisen osaamisen tarpeisiin.
Hylätty:
Opiskelija ei pysty tuottamaan oman asiantuntijuusalueen ja lähialueiden syvällistä tietoa, ja hän ei pysty kokonaisuuksien hahmottamiseen sekä uuden tiedon luomiseen.
Oppimateriaalit
Collin, K. 2005. Experience and shared paractise – Desing Engineers’ Learning at Work. Jyväskylän Yliopisto. Jyväskylä studies in education, psychology and social research; 261.
Ikonen, A; Räsänen, K; Manninen P ym. Use of helath services by Finnish employees in regard to health-related factors: the population- based health 2000 study. International Occupational Enviroment Health 2013;86:451-462.
Kauppila T; Tuulonen A. 2016. Sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttava ja tehokas ohjaus. Sosiaali- ja terveysministeriön muistio. 20.1.2016:2.
Kukka, A. 2009. Selvitys fysioterapeuttien laajennetuista tehtävänkuvista ja tehtävänsiirroista kansainvälisesti ja Suomessa. Suomen Fysioterapeutit 2009.
Lindström, E. 2003. Terveydenhuollon eri ammattiryhmien välisen työjaon kehittyminen Suomessa ja muissa pohjoismaissa. Sosiaali- ja terveysministeriön monisteita 2003:12.
Taylor, NF; Normana, E; Roddya L; Tang C; Pagram A; Hearn K. 2011. Primary contact physiotherapy in emergency departments can reduce length of stay for patients with peripheral musculo-skeletal injuries compared with secondary contact physiotherapy: a prospective non-randomised controlled trial. Physiotherapy; 97: 107–114.
Lisätiedot
Kehittämistyön julkisuus
Kehittämistyö on fysioterapeuttien suoravastaanottotoiminta -koulutuksen osa, jonka tulee olla avoimesti arvioitavissa. Hyväksytyt kehittämistyöt ovat välittömästi julkisia. Tätä asiaa ei voi sopimuksella muuttaa. Julkisuudella taataan kehittämistöiden objektiivinen ja tasapuolinen arviointi. Kehittämistyöhön kuuluvat tietynlaiset sisällöt, esimerkiksi yritysten liikesalaisuudet, saattavat poikkeuksellisesti tehdä kehittämistyöstä joiltakin osin salassa pidettävän. Kehittämistyö on tällöin laadittava siten, että nämä luottamukselliset tiedot sijoitetaan varsinaisesta työstä erilliseen tausta-aineistoon, joka jää toimeksiantajan käyttöön. Tausta-aineistosta ja sen säilyttämisestä sovitaan erikseen. Kehittämistyön tekijällä ja ohjaavilla opettajilla on luottamuksellisia tietoja koskeva vaitiolovelvollisuus.
Toteutustavat
Kehittämistyön kirjallinen tuotos sähköisessä muodossa.
Suoritustavat
Kehittämistyön kirjallinen tuotos sähköisessä muodossa.