Yksilön ja pienryhmän johtajuuden dialoginen ohjaus (10op)
Opintojakson tunnus: JOPS1303
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa yksilön psykologisen prosessoinnin lähtökohdat
- kuvata ryhmän ohjauksellisen kehittämisen lähtökohdat
- hahmottaa yksilön ja ryhmän ohjaamisen tilannekohtaisia tarpeita
- ottaa erilaisia yksilön ja ryhmän ohjausta edistäviä rooleja
- ohjata monitahoisen ryhmän johtamista
- ottaa vastaan ohjausta ryhmän kehittämiseen.
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään yksilön psykologisen prosessoinnin lähtökohtiin sekä ryhmän dynamiikkaan ja johtamiseen ohjauksellisesta näkökulmasta. Lisäksi harjoitellaan käytännössä professionaalisuuden kehittämistä vaativassa ihmissuhdetyössä huomioiden erityisesti ihmisten moninaiset lähtökohdat.
Esitietovaatimukset
ORJO1100 Organisaatioiden ja työyhteisöjen johtamisen perusopinnot tai HAJO1100 Hallintotieteiden ja johtamisen perusopinnot
Suositeltavana, mutta ei välttämättömänä, edeltävänä opintojaksona on JOPS1303 Itsensä johtaminen (10 op)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
JOPS1304B:
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä tehtävänantoon nähden.
Välttävä (1): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2): Suoritus on suppea, pintapuolinen, mutta vastaa pääosiltaan tehtävänantoon. Suorituksessa käsitellään asioita yksipuolisesti tai suppeasti, mutta teksti on melko eheätä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
JOPS1304B:
Hyvä (3): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Vastauksessa on esimerkkejä tai käsitteitä on havainnollistettu muulla tavalla onnistuneesti. Teksti kuitenkin pitäytyy kuvailevalla tasolla ja pääosin suorissa lähdeviitteissä.
Kiitettävä (4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Vastauksessa on esimerkkejä tai käsitteitä on havainnollistettu muulla tavalla onnistuneesti. Tekstissä viitataan lähdemateriaaliin monipuolisesti. Kirjallisuutta käytetään lähdekohtana aihetta koskeville päätelmille ja omien ajatusten muodostamiselle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
JOPS1304B:
Erinomainen (5): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Vastauksessa on esimerkkejä tai käsitteitä on havainnollistettu muulla tavalla onnistuneesti. Lähdemateriaali ja kirjoittajan oma ajattelu muodostavat eheän vuoropuhelun. Tekstissä on uudenlaisia, perusteltuja näkökulmia tai soveltamiskohteita aiheeseen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
JOPS1304A:
Hylätty: Suoritus ei vastaa tehtävänantoa.
Hyväksytty: Suoritus vastaa tehtävänantoa, raportti on johdonmukaisesti ja selkeästi kirjoitettu.
Oppimateriaalit
Haynes, N. (2012). Group dynamics: basics and pragmatics for practitioners. University Press of America.
Yukl, G. (2010 tai uudempi painos). Leadership in organizations, Chapter 10 (Team Leadership). Pearson cop.
Kopakkala, A. (2005). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Toteutustavat
Seminaari- (9 h) ja pienryhmätyöskentely (15 h). Omakohtainen perehtyminen kirjallisuuteen.
Suoritustavat
JOPS1303A Aktiivinen osallistuminen seminaari- ja pienryhmätyöskentelyyn ja työskentelyä koskeva raportti (5 op).
JOPS1303B Kirjallinen esseetehtävä tai kirjallisuustentti (5 op).