Aikuisen kehitys (10op)
Opintojakson tunnus: JOPS1301
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tarkastella aikuisena elämistä, tekemistä ja kehittymistä peilaten omaa kokemusmaailmaansa aihealueen teorioihin
- analysoida, mikä tekee ihmisestä psyykkisesti aikuisen ja mitä ovat aikuisen kehityksen psykososiaaliset edellytykset
- pohtia aikuisiän kehityksen kysymyksiä ihmisen myönteisten mahdollisuuksien, voimavarojen ja kokemuslaatujen kannalta.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan aikuisen kehitystä erityisesti persoonallisuus- ja elämänkaariteorioiden näkökulmista syventyen muun muassa ajattelun kehitykseen ja oppimiseen. Keskiössä ovat myönteisen kehityksen psykologiset lähteet ja omien valintojen merkitys oman kehityksen kannalta. Kontaktiopinnot sisältävät pienryhmätyöskentelyä, jossa opiskelijat tarkastelevat omakohtaisesti aikuisen kehitystä narratiivisia menetelmiä hyödyntäen.
Esitietovaatimukset
ORJO1100 Organisaatioiden ja työyhteisöjen johtamisen perusopinnot tai HAJO1100 Hallintotieteiden ja johtamisen perusopinnot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Opiskelija ei tunnista tai ymmärrä opintojakson keskeisiä käsitteitä. Argumentointi jää toteavaksi. Tehtävän ohjeistusta ei ole noudatettu tai siinä on merkittäviä puutteita, kuten liian lyhyt teksti tai liian vähän lähteitä.
Välttävä (1): Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeisiä käsitteitä ja osoittaa aiheiden niukkaa ymmärtämistä. Argumentointi on pinnallista ja rakentuu lähdekirjallisuuden tai luentojen toteavan referoinnin ja omien perustelemattomien mielipiteiden varaan. Tehtävän muodollista ohjeistusta on kuitenkin pääpiirteissään noudatettu.
Tyydyttävä (2): Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä. Hän pystyy nimeämään ja tarkastelemaan aihealueen oleellisia kysymyksiä. Argumentointi on kuitenkin pääosin referoivaa tai luentoja toistavaa, eikä sisällä juurikaan omaa kriittistä pohdintaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Opiskelija ymmärtää opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet. Hän pystyy nimeämään ja tarkastelemaan aihealueen oleellisia kysymyksiä. Argumentointi sisältää myös omaa kriittistä pohdintaa. Laajemman kokonaiskuvan luominen, asioiden yhdistely tai tiedon soveltaminen on kuitenkin vähäistä tai toteavaa.
Kiitettävä (4): Opiskelija ymmärtää ja kykenee arvioimaan opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä suhteita. Hän pystyy rakentamaan kokonaiskuvan aihealueen oleellisista kysymyksistä ja merkityksistä. Opiskelija osoittaa kriittisesti analysoivaa otetta aihealueen käsittelyssä. Argumentointi rakentuu oman pohdinnan ja lähdekirjallisuuden väliselle tieteelliselle dialogille, joka ei kuitenkaan kaikilta osin ole johdonmukaisen syvällistä tai moniulotteista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Opiskelija ymmärtää ja kykenee arvioimaan opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä suhteita. Hän pystyy rakentamaan perustellun kokonaiskuvan aihealueen oleellisista kysymyksistä ja merkityksistä. Opiskelija osoittaa syvällistä ja kriittisesti analysoivaa otetta aihealueen käsittelyssä. Argumentointi rakentuu oman kriittisen pohdinnan ja lähdekirjallisuuden väliselle tieteelliselle dialogille, joka on johdonmukaista, moniulotteista ja oivaltavaa.
Oppimateriaalit
Esseemateriaalit ja ohjeet jaetaan luennoilla ja Moodlessa.
Kurssin voi kontaktiopintojen sijaan suorittaa kokonaan kirjatenttinä, jossa tentitään 4 kirjaa. Kirjallisuuden voi tenttiä joko kerralla tai kahdessa erässä (erikseen A- ja B-osat):
JOPS1301A:
Ahola, S. & Kallio, E. (2016). Ajattelun kehitys aikuisuudessa: kohti moninäkökulmaisuutta. Suomen kasvatustieteellinen seura.
Martin, J. & Bickhard, M. H. (2012). The psychology of personhood: Philosophical, historical, social-developmental and narrative perspectives. Cambridge University Press.
JOPS1301B:
Maslow, A. (1961 tai uudempi p.). Toward a Psychology of Being. Wiley.
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2016 tai uudempi p.). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. The Guilford Press. (Ei lukuja 13–20).
Lisätiedot
Opintojaksolle voivat osallistua vain johtamisen psykologian pääaineopiskelijat.
Toteutustavat
Kontaktiopetus (20 h), pienryhmätyöskentely ja essee. Vaihtoehtoisesti omakohtainen perehtyminen kirjallisuuteen.
Suoritustavat
Osallistuminen kontaktiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä essee.
Opintojakson voi suorittaa vaihtoehtoisesti kokonaan kirjatenttinä. Kirjallisuuden voi tenttiä kahdessa erässä (A-osa 2 kirjaa 5 op, B-osa 2 kirjaa 5 op).