Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointijohtamisella osallisuuttaLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: HYJO1103

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- jäsentää osallisuuden ja toimijuuden teoreettisia ja käsitteellisiä lähtökohtia
- hahmottaa osallisuuden merkitystä hyvinvointijohtamisessa
- kuvata erilaisia osallisuutta edistäviä johtamisen käytäntöjä
- tunnistaa osallisuuden edistämisen edellytyksiä, haasteita ja mahdollisuuksia.

Sisältö

Osallisuuden ja toimijuuden käsitteistöä. Osallisuuden mahdollisuudet ja hyvinvointipalveluiden asiakkaiden osallisuutta tukevat palvelurakenteet. Osallisuutta vahvistavat toimintakulttuurit ja -käytännöt. Asiakkaiden osallisuuden edistäminen ja vahvistaminen johtamisella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Opiskelijan suoritus ei noudata tehtävänantoa, on laajuudeltaan liian niukka ja/tai osoittaa hyvin puutteellista ymmärrystä osallisuudesta ja sen merkityksestä hyvinvointia ja terveyttä edistävissä palveluissa ja niiden johtamisessa. Annettuja materiaaleja ei ole hyödynnetty tai niitä on käytetty erittäin pinnallisesti tai jopa väärin ymmärtäen.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Opiskelija on hyödyntänyt kaikkia luentoja ja annettuja materiaaleja ohjeiden mukaisesti. Hän tunnistaa toimijuuden ja osallisuuden käsitteiden merkitystä hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden ja erityisesti niiden johtamisen kontekstissa. Opiskelija tietää, miten johtamisella voidaan edistää asiakkaiden sekä työntekijöiden toimijuutta ja osallisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Opiskelija on hyödyntänyt kaikkia luentoja ja annettuja materiaaleja ohjeiden mukaisesti. Hän tunnistaa toimijuuden ja osallisuuden käsitteiden merkitystä hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden ja erityisesti niiden johtamisen kontekstissa. Opiskelija tietää, miten johtamisella voidaan edistää asiakkaiden sekä työntekijöiden toimijuutta ja osallisuutta ja kykenee analysoimaan palveluita ja niiden johtamista näistä näkökulmista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Opiskelija on hyödyntänyt kaikkia luentoja ja annettuja materiaaleja ohjeiden mukaisesti. Hän tunnistaa ja osaa kriittisesti arvioida toimijuuden ja osallisuuden käsitteiden merkitystä hyvinvointia ja terveyttä edistävien palveluiden ja erityisesti niiden johtamisen kontekstissa. Opiskelija tietää, miten johtamisella voidaan edistää asiakkaiden sekä työntekijöiden toimijuutta ja osallisuutta sekä kykenee analysoimaan palveluita ja niiden johtamista näistä näkökulmista. Opiskelija osaa tulkita ja yhdistää teoreettista ja käytännöllistä tietoa hyvinvointipalveluiden johtamisessa.

Oppimateriaalit

Opintojakson oheiskirjallisuus ilmoitetaan Moodlessa.

Lisätiedot

Vastuutaho: Lapin yliopisto, sosiaalityö

Siirry alkuun