Liikunnan didaktiikka (5op)
Opintojakson tunnus: LAER0739
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Sisältö
- Liikuntadidaktiikan perusteet ja keskeiset suuntaukset.
- Liikuntataitojen oppiminen, opettaminen ja havainnointi.
- Motorinen kehitys.
- Liikunnanopetuksen tavoitteet, suunnittelu, oppisisällöt, työtavat, opetusjärjestelyt ja arviointi.
- Lapsi liikunnanopetuksen kohteena ja liikkujana.
- Opetuksen didaktiset periaatteet, motivointi ja aktivointi.
- Varhaiskasvatuksen ja peruskoulun luokka-asteiden 0-6 liikunta.
- Liikunnan yhteiskunnallinen merkitys
Oppimateriaalit
Lisätietoja kirjallisuudesta ja muusta materiaalista
- Jaakkola (2010) Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. Juva: PS-kustannus.
- Kunnari (2011) Liikuntapääoma ja holistinen ihmiskäsitys liikuntaa opettavan työssä. Acta Universitatis Lapponiensis 205.
- Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Sääkslahti, A. (toim.) (2013) Liikuntapedagogiikka. Juva: PS-kustannus.
Oheiskirjallisuus:
- Numminen & Laakso (2004, 2007, 2010) Liikunnan opetusprosessin A, B ja C. Jyväskylän yliopisto. Liikuntakasvatuksen julkaisuja 5.
- Hakala (1999) Liikunta ja oppiminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Pehkonen (1999) Liikuntataitojen oppiminen ja opettaminen, s. 46-73 ja 144-228. Jyväskylä: Liikuntakasvatuksen laitos ja Liikuntakasvatuksen tutkimus- ja kehittämiskeskus.
Oheiskirjallisuus
Toteutustavat
- Kontaktiopetus (luennot + harjoitukset, vertaisopetus erilaisia didaktisia työtapoja kokeillen) 50 h
- Itsenäinen pienryhmätyöskentely 30 h (sisältää tutustumista erilaisiin opetus- ja oppimistapoihin sekä opetuskokeiluja varhaiskasvatuksessa ja / tai peruskoulun luokilla 0-6.
- Itsenäistä yksilötyöskentelyä 54 h (kirjatentti, luokkatuntien observointi ja esseetentti)
Suoritustavat
- Aktiivinen osallistuminen opetukseen,opetuskokeiluihin ja niiden suunnitteluun
- Oppimistehtävien tekeminen luentojen,harjoitusten ja kirjallisuuden pohjalta
- Tentti kirjallisuudesta (2 valittua teosta)