Matemaattinen ongelmanratkaisu (2op)
Opintojakson tunnus: LAER0955
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää ja tunnistaa erilaisia ongelmanratkaisutehtävätyyppejä
- ratkaista erilaisia matemaattisia ongelmanratkaisutehtäviä
- tietää ja osaa käyttää ongelmanratkaisumalleja ja heurestiikkoja ratkoessaan matemaattisia ongelmia
- osaa ottaa huomioon ongelmakeskeisiä lähestymistapoja opetuksessaan
Sisältö
Ongelmanratkaisutehtävät, erilaiset ongelmanratkaisumallit, esimerkiksi Polyan, Masonin ja Schoenfeldin mallit, sekä heuristiikat.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty
Suoritus on keskeneräinen tai erittäin puutteellinen, virheellinen ja sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä (1)
Suoritus on suppea ja osaaminen jää pinnalliseksi tai suoritus vastaa heikosti tehtävänantoa. Suoritus sisältää virheitä ja epäselvyyksiä.
Tyydyttävä (2)
Suoritus vastaa osittain tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti ja niitä käsitellään yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä ja epäselvyyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Suoritus vastaa tehtävänantoa. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä on pieniä puutteita. Soveltava ja analyyttinen ote puuttuu.
Kiitettävä (4)
Suorituksesta välittyy tehtävänannon mukainen monipuolinen ja perusteltu kokonaiskuva. Opiskelija osoittaa tuntevansa opintojakson keskeiset asiat syvällisesti ja osaavansa soveltaa oppimaansa tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan perustella moniulotteisesti. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta sekä asian kriittistä tarkastelua. Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa oppimaansa tarkoituksenmukaisesti.
Toteutustavat
- Kontaktiopetus 16 h: pienryhmäopetusta
- Yhteisöllinen työskentely 21 h: ongelmien ratkaiseminen pienessä ryhmässä
- Itsenäinen työskentely 16 h: pienryhmäopetuksessa annettujen tehtävien tekeminen, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen
Suoritustavat
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista pienryhmäopetukseen, pienryhmäopetuksen aikana työstettävien tehtävien suorittamista, yhteisöllisten ongelmatehtävien ratkaisemista ja raportointia sekä itsenäisten tehtävien tekemistä ja oppimispäiväkirjan tuottamista.