Siirry suoraan sisältöön

Eatnigiella ja girjjálašvuohta / Saamen kieli ja kirjallisuusLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: LAER1240

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
Erika Sarivaara

Osaamistavoitteet

Saamen kielen ja kirjallisuuden opintojakso on kokonaisuus, jossa opiskelija lisää osaamistaan ja tietoisuuttaan saamen kielessä ja sen rakenteessa, saamelaisessa kirjallisuudessa ja suullisessa perinteessä sekä didaktisista teorioista, jotka liittyvät saamen kielen opetukseen. Saamen kielen opinnot sisältävät kielijärjestelmän ja sen rakenteiden tarkastelua, kielenhuoltoa ja kielitietoisuutta sekä lukemaan ja kirjoittamaan opettamista ja saamelaista kirjallisuutta ja suullista kertomaperinnettä. Kurssi antaa opiskelijalle perusvalmiuksia toimia saamenkielisen luokan opettajana ja opettaa saamen kieltä vieraana kielenä monenlaisissa oppimisympäristöissä. Opetus järjestetään pohjoissaamenkielellä, mikäli haluat opetusta muussa saamenkielessä, ota yhteyttä saamen kielen ja kulttuurin yliopistolehtoriin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- saamen kielen kielijärjestelmän perusrakenteet
- valita saamen kielen oppiaineen sisällöt siten, että ne tukevat oppilaiden kielenkehitystä
- nähdä saamen kielen merkityksen oppilaiden kehityksen, kasvun ja kulttuurisen identiteetin kannalta
- analysoida erityyppisiä fiktiivisiä tekstejä, erityisesti lasten- ja nuortenkirjallisuutta sekä suullisen kertomaperinteen tarinoita
- soveltaa erilaisia tapoja opettaa saamenkielistä kirjallisuutta ja suullista kertomaperinnettä luokilla 1–6
- ymmärtää monikielisyyden arvon ja ymmärtää kuinka tukea oppilaan saamen kielen taitoa monikielisessä ympäristössä
- tunnistaa omia kieli-ideologiota ja kielipoliittisia keskusteluja sekä ymmärtää oman roolinsa kielipoliittisena toimijana
- hyödyntää digitaalisia oppimisympäristöjä ja -välineitä omassa opetuksessaan
- soveltaa tietämystään oppilaiden kielellisen tietoisuuden edistämiseen ja kielen rakenteen tietoiseen tarkasteluun.

Sisältö

- saamen kielen kieliopin perusasiat
- saamen kielen murteet
- saamen kielen lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen
- kirjoittamisen ja tekstitaitojen opetuksen menetelmät ja käytänteet
- saamenkielinen lasten ja nuorten kirjallisuus
- suullinen kertomaperinne
- kielitietoisuus ja kielitietoinen opetus
- kieli-ideologiat ja koulutuspoliittinen keskustelu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Lisätiedot

Opetus järjestetään pohjoissaameksi.

Siirry alkuun