Siirry suoraan sisältöön

Kehittyvän työyhteisön hallintaLaajuus (5 op)

Tunnus: R31YL21OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa työyhteisön henkilöstövoimavarojen kehittämisen teoreettisen taustan, arviointimenettelyt ja ajankohtaiset johtamisen näkemykset. Opiskelija osaa arvioidatyö yhteisönsä henkilöstövoimavaroja ja niiden kehittämistarpeita. Hän on kehittänyt johtamis- ja esimiestaitojaan sekä joustavaa tavoite- ja tuloshakuista toimintatapaansa. Opiskelija osaa työyhteisöä koskevan muutoksenhallinnan ja ajankohtaisen työlainsäädännön. Opiskelija syventää osaamistaan sekä ajankohtaisten johtamisteorioiden alueella että käytännön henkilöstöhallinnon työssä. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää omia vahvuuksiaan yrittäjänä, esimiehenä ja henkilöstön jäsenenä. Hän osaa toimia muutostilanteissa ja tehdä tuloksellista yhteistyötä eri henkilöstöryhmien kanssa. Hän osaa varmistaa, että toiminta on palveluhenkistä, asiakkaan tarpeista lähtevää ja edistää kestävää työhyvinvointia ja liiketoimintaa. Opiskelija osaa verkostoitua yritystään tai työyhteisöäään kehittävällä tavalla.

Sisältö

- ajankohtaiset työyhteisön kehittämisen ja johtamisen lähestymistavat
- ajankohtainen työlainsäädäntö
- eri henkilöstöryhmien toimintatavat ja niiden arviointikriteerit
- muutoksenhallinta ja verkostoituminen osana työyhteisön toimintaa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä T1-T2
Opiskelija analysoi ja tulkitsee inhimillisten voimavarojen nykytilaa ja niiden kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen joitakin inhimillisten voimavarojen arvioinnin ja johtamisen menettelyjä. Hän tuntee lainsäädännön vaatimukset ja verkostojen merkityksen. Opiskelija tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii johdonmukaisen ja aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä H3-H4
Opiskelija analysoi ja tulkitsee inhimillisten voimavarojen nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen olennaisia inhimillisten voimavarojen arvioinnin ja johtamisen menettelyjä. Hän huomioi suunnittelussaan lainsäädännön vaatimukset ja verkostojen merkityksen. Opiskelija analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitetttävä K5
Opiskelija analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa inhimillisten voimavarojen nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän suunnittelee kehittämistoimepiteitä tunnistaen ja soveltaen laajasti inhimillisten voimavarojen arvioinnin ja johtamisen menettelyjä. Hän soveltaa suunnittelussaan lainsäädännön vaatimuksia ja verkostoja. Opiskelija analysoi, tulkitsee ja ennakoi ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 21.08.2022

Ajoitus

07.11.2022 - 20.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 35

Opettaja
  • Jari Sarja
Vastuuhenkilö

Jari Sarja

Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opiskelija osaa työyhteisön henkilöstövoimavarojen kehittämisen teoreettisen taustan, arviointimenettelyt ja ajankohtaiset johtamisen näkemykset. Opiskelija osaa arvioidatyö yhteisönsä henkilöstövoimavaroja ja niiden kehittämistarpeita. Hän on kehittänyt johtamis- ja esimiestaitojaan sekä joustavaa tavoite- ja tuloshakuista toimintatapaansa. Opiskelija osaa työyhteisöä koskevan muutoksenhallinnan ja ajankohtaisen työlainsäädännön. Opiskelija syventää osaamistaan sekä ajankohtaisten johtamisteorioiden alueella että käytännön henkilöstöhallinnon työssä. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää omia vahvuuksiaan yrittäjänä, esimiehenä ja henkilöstön jäsenenä. Hän osaa toimia muutostilanteissa ja tehdä tuloksellista yhteistyötä eri henkilöstöryhmien kanssa. Hän osaa varmistaa, että toiminta on palveluhenkistä, asiakkaan tarpeista lähtevää ja edistää kestävää työhyvinvointia ja liiketoimintaa. Opiskelija osaa verkostoitua yritystään tai työyhteisöäään kehittävällä tavalla.

Sisältö

- ajankohtaiset työyhteisön kehittämisen ja johtamisen lähestymistavat
- ajankohtainen työlainsäädäntö
- eri henkilöstöryhmien toimintatavat ja niiden arviointikriteerit
- muutoksenhallinta ja verkostoituminen osana työyhteisön toimintaa

Aika ja paikka

7.11.2022-20.12.2022. Kontaktiopetuspäivä 18.11.20211 verkossa. Tarkempi alusta ilmoitetaan ilmoittautuneille ja opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille opintojakson alettua 7.11.2022.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa. Materiaali annetaan Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely: ennakkotehtävä (7.-17.11.2022) ja kontaktiopetuspäivänä (18.11.2022 klo 9-17) annettava kehittämistehtävä sekä taustatiedon hankintaa.
Lähiopetuspäivinä yksilö- ja ryhmäharjoitusten suorittaminen hyväksytysti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palauttamisajankohdat annetaan opintojakson alussa.

Lisätietoja opiskelijoille

OPINTOJAKSON SISÄLTÖ JA TAVOITTEET:
- Yrityksen tai muun työyhteisön henkilöstövoimavarojen ja niiden kehittämisen teoreettinen tausta ja arviointimenettelyt.
- Ajankohtaiset näkemykset yrittäjyyden ja johtamistaitojen kehittämisessä.
- Työyhteisöä koskevan muutoksenhallinnan valmiudet ja lainsäädännön tuntemus.
- Työyhteisön verkostojen kehittäminen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä T1-T2
Opiskelija analysoi ja tulkitsee inhimillisten voimavarojen nykytilaa ja niiden kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen joitakin inhimillisten voimavarojen arvioinnin ja johtamisen menettelyjä. Hän tuntee lainsäädännön vaatimukset ja verkostojen merkityksen. Opiskelija tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii johdonmukaisen ja aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä H3-H4
Opiskelija analysoi ja tulkitsee inhimillisten voimavarojen nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen olennaisia inhimillisten voimavarojen arvioinnin ja johtamisen menettelyjä. Hän huomioi suunnittelussaan lainsäädännön vaatimukset ja verkostojen merkityksen. Opiskelija analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitetttävä K5
Opiskelija analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa inhimillisten voimavarojen nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän suunnittelee kehittämistoimepiteitä tunnistaen ja soveltaen laajasti inhimillisten voimavarojen arvioinnin ja johtamisen menettelyjä. Hän soveltaa suunnittelussaan lainsäädännön vaatimuksia ja verkostoja. Opiskelija analysoi, tulkitsee ja ennakoi ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä, kontaktipäivien ryhmäharjoitukset ja kehittämistehtävä arvioidaan asteikolla: hylätty, T1-K5. Kontaktipäivän harjoituksissa voi olla myös harjoituksia, jotka arvioidaan hyväksytty hylätty. Opintojakson arvosana muodostuu seuraavilla tehtävien painoarvoilla:
- Ennakkotehtävä 20%
- Ryhmäharjoitukset 10%
- Kehittämistehtävä 70%.

Ilmoittautumisaika

19.03.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

29.11.2021 - 06.02.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Opettaja
  • Jari Sarja
Vastuuhenkilö

Jari Sarja

Opiskelijaryhmät
  • R31YL21S
    Kestävä liiketoiminta ja yrittäjyys, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa työyhteisön henkilöstövoimavarojen kehittämisen teoreettisen taustan, arviointimenettelyt ja ajankohtaiset johtamisen näkemykset. Opiskelija osaa arvioidatyö yhteisönsä henkilöstövoimavaroja ja niiden kehittämistarpeita. Hän on kehittänyt johtamis- ja esimiestaitojaan sekä joustavaa tavoite- ja tuloshakuista toimintatapaansa. Opiskelija osaa työyhteisöä koskevan muutoksenhallinnan ja ajankohtaisen työlainsäädännön. Opiskelija syventää osaamistaan sekä ajankohtaisten johtamisteorioiden alueella että käytännön henkilöstöhallinnon työssä. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää omia vahvuuksiaan yrittäjänä, esimiehenä ja henkilöstön jäsenenä. Hän osaa toimia muutostilanteissa ja tehdä tuloksellista yhteistyötä eri henkilöstöryhmien kanssa. Hän osaa varmistaa, että toiminta on palveluhenkistä, asiakkaan tarpeista lähtevää ja edistää kestävää työhyvinvointia ja liiketoimintaa. Opiskelija osaa verkostoitua yritystään tai työyhteisöäään kehittävällä tavalla.

Sisältö

- ajankohtaiset työyhteisön kehittämisen ja johtamisen lähestymistavat
- ajankohtainen työlainsäädäntö
- eri henkilöstöryhmien toimintatavat ja niiden arviointikriteerit
- muutoksenhallinta ja verkostoituminen osana työyhteisön toimintaa

Aika ja paikka

29.11.2021-6.2.2022. Lähipäiväopetus 10.12.2021.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa. Materiaali annetaan Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely: ennakkotehtävä ja lähipäivillä annettava kehittämistehtävä sekä taustatiedon hankintaa.
Lähiopetuspäivinä yksilö- ja ryhmäharjoitusten suorittaminen hyväksytysti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palauttamisajankohdat annetaan opintojakson alussa.

Lisätietoja opiskelijoille

OPINTOJAKSON SISÄLTÖ JA TAVOITTEET:
- Yrityksen tai muun työyhteisön henkilöstövoimavarojen ja niiden kehittämisen teoreettinen tausta ja arviointimenettelyt.
- Ajankohtaiset näkemykset yrittäjyyden ja johtamistaitojen kehittämisessä.
- Työyhteisöä koskevan muutoksenhallinnan valmiudet ja lainsäädännön tuntemus.
- Työyhteisön verkostojen kehittäminen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä T1-T2
Opiskelija analysoi ja tulkitsee inhimillisten voimavarojen nykytilaa ja niiden kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen joitakin inhimillisten voimavarojen arvioinnin ja johtamisen menettelyjä. Hän tuntee lainsäädännön vaatimukset ja verkostojen merkityksen. Opiskelija tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii johdonmukaisen ja aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä H3-H4
Opiskelija analysoi ja tulkitsee inhimillisten voimavarojen nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän suunnittelee kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen olennaisia inhimillisten voimavarojen arvioinnin ja johtamisen menettelyjä. Hän huomioi suunnittelussaan lainsäädännön vaatimukset ja verkostojen merkityksen. Opiskelija analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitetttävä K5
Opiskelija analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa inhimillisten voimavarojen nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän suunnittelee kehittämistoimepiteitä tunnistaen ja soveltaen laajasti inhimillisten voimavarojen arvioinnin ja johtamisen menettelyjä. Hän soveltaa suunnittelussaan lainsäädännön vaatimuksia ja verkostoja. Opiskelija analysoi, tulkitsee ja ennakoi ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä ja lähipäivien ryhmäharjoitukset arvioidaan asteikolla: hylätty-hyväksytty.
Kehittämistehtävä arvioidaan asteikolla: hylätty, T1-K5.