Laatutyö ja johtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossaLaajuus (5 op)
Tunnus: 799Y9DOJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa kehittää terveyden ja hyvinvoinnin toimintoja sekä niiden laatua sosiaali- ja terveyspoliittisten tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa johtaa ja kehittää palvelukokonaisuuksien laatua oman vastuualueensa monialaisissa verkostoissa. Hän osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana johtamis- ja laatutyössä. Opiskelija osaa johtaa ja arvioida turvallista, vaikuttavaa, laadukasta ja tuloksellista palvelutoimintaa.
Opintojakson ydinsisältö/teemat:
- Laatujärjestelmät ja laadunhallinnan menetelmät johtamisessa
- Laadunhallinta esimiestyössä
Sisältö
- Laatujärjestelmät ja laadunhallinnan menetelmät johtamisessa
- Laadunhallinta esimiestyössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä T1–T2
Opiskelija
-kehittää ja johtaa organisaationsa ja työyksikkönsä palvelukokonaisuuksien laatua ja laatujärjestelmiä monialaisissa verkostoissa
-hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
-johtaa laadukasta, vaikuttavaa ja tuloksellista palvelutoimintaa soveltaen ammattieettisiä periaatteita
-viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä H3–H4
Opiskelija
-itsenäisesti analysoi, kehittää ja johtaa organisaationsa ja työyksikkönsä palvelukokonaisuuksien laatua ja laatujärjestelmiä monialaisissa verkostoissa
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
-johtaa ja arvioi laadukasta, vaikuttavaa ja tuloksellista palvelutoimintaa soveltaen ammattieettisiä periaatteita
-viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen K5
Opiskelija
-itsenäisesti analysoi, arvioi, kehittää ja johtaa organisaationsa ja työyksikkönsä palvelukokonaisuuksien laatua ja laatujärjestelmiä monialaisissa verkostoissa
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
-johtaa ja arvioi kriittisesti laadukasta, vaikuttavaa ja tuloksellista palvelutoimintaa soveltaen ammattieettisiä periaatteita
-viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 15.04.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 06.11.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Terveyden edistäminen
Opettaja
- Marjukka Rasa
- Tuulikki Keskitalo
Vastuuhenkilö
Soili Vesterinen
Opiskelijaryhmät
-
R72Y21STerveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2021
-
K72Y21SDigitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa kehittää terveyden ja hyvinvoinnin toimintoja sekä niiden laatua sosiaali- ja terveyspoliittisten tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa johtaa ja kehittää palvelukokonaisuuksien laatua oman vastuualueensa monialaisissa verkostoissa. Hän osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana johtamis- ja laatutyössä. Opiskelija osaa johtaa ja arvioida turvallista, vaikuttavaa, laadukasta ja tuloksellista palvelutoimintaa.
Opintojakson ydinsisältö/teemat:
- Laatujärjestelmät ja laadunhallinnan menetelmät johtamisessa
- Laadunhallinta esimiestyössä
Sisältö
- Laatujärjestelmät ja laadunhallinnan menetelmät johtamisessa
- Laadunhallinta esimiestyössä
Aika ja paikka
5.9.2022 klo 8.15 - 15.45
4.10.2022 klo 8.15 - 15.45*
Kellonajat voivat tarkentua lähempänä ajankohtaa
Oppimateriaalit
Opintojaksolla hankittava kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää sekä itsenäistä että ryhmätyöskentelyä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää myös työelämäyhteistyötä.
Sisällön jaksotus
5.9.2022 klo 8.15 - 15.45: Opintojakson orientaatio ja asiantuntijaluennot
4.10.2022 klo 8.15 - 15.45*: Loppuwebinaari
Kontaktipäivien välissä tapahtuva itsenäinen ja ryhmätyöskentely.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä T1–T2
Opiskelija
-kehittää ja johtaa organisaationsa ja työyksikkönsä palvelukokonaisuuksien laatua ja laatujärjestelmiä monialaisissa verkostoissa
-hyödyntää tietolähteitä monipuolisesti
-johtaa laadukasta, vaikuttavaa ja tuloksellista palvelutoimintaa soveltaen ammattieettisiä periaatteita
-viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä H3–H4
Opiskelija
-itsenäisesti analysoi, kehittää ja johtaa organisaationsa ja työyksikkönsä palvelukokonaisuuksien laatua ja laatujärjestelmiä monialaisissa verkostoissa
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
-johtaa ja arvioi laadukasta, vaikuttavaa ja tuloksellista palvelutoimintaa soveltaen ammattieettisiä periaatteita
-viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen K5
Opiskelija
-itsenäisesti analysoi, arvioi, kehittää ja johtaa organisaationsa ja työyksikkönsä palvelukokonaisuuksien laatua ja laatujärjestelmiä monialaisissa verkostoissa
-hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kriittisesti ja laaja-alaisesti
-johtaa ja arvioi kriittisesti laadukasta, vaikuttavaa ja tuloksellista palvelutoimintaa soveltaen ammattieettisiä periaatteita
-viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraaalinen ja laadullinen oppimistehtävien arviointi. Itse- ja vertaisarviontia.
Hylätty (0)
Opintojakson suoritus ei täytä asetettuja vaatimuksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Viisiportainen arviointitaulukko:
Tyydyttävä T1 - T2
Osaa kehittää terveyden ja hyvinvoinnin toimintoja sekä niiden laatua terveyspolittiisten tavoitteiden mukaisesti tyydyttävästi. Opiskelija osaa tyydyttävästi kehittää palvelukokonaisukksia monialaisissa verkostoissa. Hän tietää ja osaa soveltaa tyydyttävästi alansa ammattieettisiä periaatteita johtamis- ja asiantuntijatyössä. Opiskelija osaa tyydyttävästi johtaa ja arvioida turvallista, vaikuttavaa, laadukasta ja tuloksellista palvelutoimintaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä H3 - H4
Opiskelija osaa kehittää hyvin terveyden ja hyvinvoinnin toimintoja sekä niiden laatua sosiaali- ja terveyspoliittisten tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa johtaa ja kehittää hyvin palvelukokonaisuuksien laatua oman vastuualueensa monialaisissa verkostoissa. Hän osaa soveltaa hyvin alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana johtamis- ja laatutyössä. Opiskelija osaa johtaa ja arvioida hyvin turvallista, vaikuttavaa, laadukasta ja tuloksellista palvelutoimintaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä K5
Opiskelija osaa itsenäisesti ja erinomaisella tasolla kehittää hyvin terveyden ja hyvinvoinnin toimintoja sekä niiden laatua sosiaali- ja terveyspoliittisten tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija osaa johtaa ja kehittää erinomaisesti palvelukokonaisuuksien laatua oman vastuualueensa monialaisissa verkostoissa. Hän osaa soveltaa erinomaisesti alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana johtamis- ja laatutyössä. Opiskelija osaa johtaa ja arvioida itsenäisesti ja erinomaisella tasolla turvallista, vaikuttavaa, laadukasta ja tuloksellista palvelutoimintaa.