Siirry suoraan sisältöön

Ennakoiva muutosviestintäLaajuus (5 op)

Tunnus: R31YL32OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tuntee vuorovaikutuksen keinot ja tekniikat monikulttuurisessa organisaatiossa ja osaa soveltaa niitä sen sisäisen ja ulkoisen sidosryhmäviestinnän kehittämisessä. Hän tuntee kansainvälisen viestinnän erityispiirteet ja osaamistarpeet työyhteisöönsä liittyvässä sidosryhmäviestinnässä.Opiskelija kehittää taitojaan sidosryhmäviestinnän toteuttamisessa.

Sisältö

- Vuorovaikutuksen keinot ja tekniikat
- Sisäinen ja ulkoinen sidosryhmäviestintä
- Monikulttuurinen sidosryhmäviestintä
- Kansainvälisen viestinnän erityispiirteet
- Käytännön toteutuksen työvälineharjoittelu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä T1-T2
Opiskelija analysoi ja tulkitsee työyhteisön sisäisen ja ulkoisen sidosryhmäviestinnän nykytilaa ja niiden kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän suunnittelee sidosryhmäviestinnän kehittämistoimenpiteitä tunnistaen joitakin vuorovaikutuksen keinoja ja tekniikoita. Hän tuntee monikulttuurisen viestinnän vaatimukset. Opiskelija  tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii johdonmukaisen ja aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä H3-H4
Opiskelija analysoi ja tulkitsee työyhteisön sisäisen ja ulkoisen sidosryhmäviestinnän nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän - suunnittelee sidosryhmäviestinnän kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen olennaisia vuorovaikutuksen keinoja ja tekniikoita. Hän huomioi suunnittelussaan monikulttuurisen viestinnän vaatimukset. Opiskelija analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitetttävä K5
Opiskelija analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa työyhteisön sisäisen ja ulkoisen sidosryhmäviestinnän nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän suunnittelee sidosryhmäviestinnän kehittämistoimepiteitä tunnistaen ja soveltaen laajasti vuorovaikutuksen keinoja ja tekniikoita. Hän soveltaa suunnittelussaan monikulttuurisen viestinnän vaatimuksia. Opiskelija analysoi, tulkitsee ja ennakoi ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

Ilmoittautumisaika

03.11.2021 - 30.11.2021

Ajoitus

27.04.2022 - 25.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Opettaja
  • Jari Sarja
Vastuuhenkilö

Jari Sarja

Opiskelijaryhmät
  • R31YL21S
    Kestävä liiketoiminta ja yrittäjyys, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa tuntee vuorovaikutuksen keinot ja tekniikat monikulttuurisessa organisaatiossa ja osaa soveltaa niitä sen sisäisen ja ulkoisen sidosryhmäviestinnän kehittämisessä. Hän tuntee kansainvälisen viestinnän erityispiirteet ja osaamistarpeet työyhteisöönsä liittyvässä sidosryhmäviestinnässä.Opiskelija kehittää taitojaan sidosryhmäviestinnän toteuttamisessa.

Sisältö

- Vuorovaikutuksen keinot ja tekniikat
- Sisäinen ja ulkoinen sidosryhmäviestintä
- Monikulttuurinen sidosryhmäviestintä
- Kansainvälisen viestinnän erityispiirteet
- Käytännön toteutuksen työvälineharjoittelu

Aika ja paikka

Ennakkotehtävä 27.4.-19.5.2022, kontaktiopetus 20.-21.5.2022, kehittämistehtävä annetaan opintojakson aikana.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan ajalla 27.4.-25.5.2022 välisenä ajanjaksona. Opiskelija suorittaa opintojakson alussa annetun ennakkotehtävän. Tehtävään liittyy taustatiedon hankinta ohjeiden mukaan.
20.-21.5.2022 Lähiopetus ja ryhmätyöskentely Rovaniemellä tai AC:ssä (tästä tiedotetaan lähempänä).
Opintojaksolla sovelletaan verkko-opetusta ja -ohjausta, itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä sekä keskustelut ja raportointia verkkoalustalla. Opiskelija laatii viestintään liittyvän analysointi- ja kehittämissuunnitelman yksilötynä opintojakson tavoitteiden mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä T1-T2
Opiskelija analysoi ja tulkitsee työyhteisön sisäisen ja ulkoisen sidosryhmäviestinnän nykytilaa ja niiden kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän suunnittelee sidosryhmäviestinnän kehittämistoimenpiteitä tunnistaen joitakin vuorovaikutuksen keinoja ja tekniikoita. Hän tuntee monikulttuurisen viestinnän vaatimukset. Opiskelija  tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii johdonmukaisen ja aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä H3-H4
Opiskelija analysoi ja tulkitsee työyhteisön sisäisen ja ulkoisen sidosryhmäviestinnän nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän - suunnittelee sidosryhmäviestinnän kehittämistoimenpiteitä tunnistaen ja soveltaen olennaisia vuorovaikutuksen keinoja ja tekniikoita. Hän huomioi suunnittelussaan monikulttuurisen viestinnän vaatimukset. Opiskelija analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitetttävä K5
Opiskelija analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa työyhteisön sisäisen ja ulkoisen sidosryhmäviestinnän nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän suunnittelee sidosryhmäviestinnän kehittämistoimepiteitä tunnistaen ja soveltaen laajasti vuorovaikutuksen keinoja ja tekniikoita. Hän soveltaa suunnittelussaan monikulttuurisen viestinnän vaatimuksia. Opiskelija analysoi, tulkitsee ja ennakoi ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä ja lähiopetuksen ryhmäharjoityukset arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen kriteeristönä sovelletaan opintojakson kriteeristön tasoa hyvä (3).
Yksilötehtävänä toteutettava kehittämistehtävä arvioidaan opintojakson arviointikriteerien mukaan asteikolla 1-5. Opintojakso on hylätty, jos suoritus ei saavuta tasoa tyydyttävä (1).