Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistoiminnan johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: R31YL25OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee yrityksen tai työyhteisönsä strategiset verkostot ja osaa kehittää sidosryhmäyhteyksiä. Hän osaa ohjata työyhteisön muutosta ja huomioida kestävän kehityksen vaatimukset. Opiskelija tunnistaa työyhteisönsä toiminnot, osaa määritellä niiden kehittämistarpeita sekä suunnitella ja johtaa kehittämisen toteutuksen. Hän osaa soveltaa liiketalouden tutkimusmenetelmiä työyksikkönsä ammattikäytäntöjen kehittämiseen. Opiskelija osaa suunnitella kehittämistoiminnan tarvitsemat taloudelliset ja osaamisresurssit osana yrityksen tai yksikön muuta toimintaa.

Sisältö

- kehittämistyön ajankohtaiset menettelytavat
- kehittämistyö osana yrityksen laatujärjestelmää
- kestävä kehitys liiketoiminnassa
- kehittämishankkeen suunnittelun ja seurannan menetelmät ja työvälineet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä T1-T2
Opiskelija analysoi työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee kehittämistarpeita. Hän suunnittelee kehittämistoimepiteitä tunnistaen tutkivan kehittämisen ja laadunhallinnan menetelmiä ja työvälineitä. Opiskelija analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää  johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä H3-H4
Opiskelija analysoi ja tulkitsee työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita. Hän suunnittelee kehittämistoimepiteitä tunnistaen ja soveltaen tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä. Opiskelija analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä ja luotettavia johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä K5
Opiskelija analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita. Hän suunnittelee kehittämistoimepiteitä tunnistaen ja soveltaen laajasti tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä. Opiskelija analysoi, tulkitsee ja ennakoi ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 15.04.2022

Ajoitus

26.08.2022 - 30.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Opettaja
  • Maarit Tihinen
Vastuuhenkilö

Maarit Tihinen

Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yrityksen tai työyhteisönsä strategiset verkostot ja osaa kehittää sidosryhmäyhteyksiä. Hän osaa ohjata työyhteisön muutosta ja huomioida kestävän kehityksen vaatimukset. Opiskelija tunnistaa työyhteisönsä toiminnot, osaa määritellä niiden kehittämistarpeita sekä suunnitella ja johtaa kehittämisen toteutuksen. Hän osaa soveltaa liiketalouden tutkimusmenetelmiä työyksikkönsä ammattikäytäntöjen kehittämiseen. Opiskelija osaa suunnitella kehittämistoiminnan tarvitsemat taloudelliset ja osaamisresurssit osana yrityksen tai yksikön muuta toimintaa.

Sisältö

- kehittämistyön ajankohtaiset menettelytavat
- kehittämistyö osana yrityksen laatujärjestelmää
- kestävä kehitys liiketoiminnassa
- kehittämishankkeen suunnittelun ja seurannan menetelmät ja työvälineet

Aika ja paikka

Virtuaaliluennot:
Pe 2.9. klo 9-16.
La 3.9. klo 9-15.

Oppimateriaalit

Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T., & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja
kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun
ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja, 108.
Saatavilla: http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf

Toikko, T & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittäminen. Tampereen
yliopisto, Tampere.
Saatavilla: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/100802/Toikko_Rantanen_Tut
kimuksellnen_kehittamistoiminta.pdf?sequence=1

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä annetusta aiheesta (avautuu 1 vko ennen ensimmäistä kontaktikertaa); laadittava ennen ensimmäistä kontaktikertaa.
Verkko-opetus ja -ohjaus.
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely.
Keskustelut ja raportointi verkkoalustalla.
Taustatiedon hankinta ohjeiden mukaan ja pohtivan esseen laadinta.
Työelämäsidonnaisen kehittämissuunnitelman laatiminen yksilötyönä opintojakson tavoitteiden mukaan.
Opetus ja ryhmätyöskentelyt toteutetaan virtuaalisesti Teams tai Zoom oppimisympäristössä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä T1-T2
Opiskelija analysoi työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee kehittämistarpeita. Hän suunnittelee kehittämistoimepiteitä tunnistaen tutkivan kehittämisen ja laadunhallinnan menetelmiä ja työvälineitä. Opiskelija analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää  johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä H3-H4
Opiskelija analysoi ja tulkitsee työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita. Hän suunnittelee kehittämistoimepiteitä tunnistaen ja soveltaen tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä. Opiskelija analysoi ja tulkitsee ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä ja luotettavia johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä K5
Opiskelija analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa työyhteisön kehittämistoiminnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita. Hän suunnittelee kehittämistoimepiteitä tunnistaen ja soveltaen laajasti tutkivan kehittämisen, laadunhallinnan ja kestävän kehityksen menetelmiä ja työvälineitä. Opiskelija analysoi, tulkitsee ja ennakoi ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä.