Sosiaalipalveluiden yhteiskuntapoliittisuus digiyhteiskunnassaLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK086
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee welfare mix –hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallin sekä osaa soveltaa digiajan kansallista sosiaali- ja terveyspolitiikan strategiaa yms. dokumentteja kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä. Opiskelija tiedostaa keskeisen sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot kansalais- ja aluelähtöiselle kehittämiselle.
Sisältö
Opiskelija ymmärtää hyvinvointipalveluiden asemoitumisen osaksi hyvinvointipoliittista strategista päätöksentekoa. Hän osaa arvioida welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän digiajan sosiaalialan kehittämistyön mahdollisuuksia kansalais- ja aluelähtöisestä näkökulmasta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
- ymmärtää hyvinvointipalvelut osana digiajan hyvinvointipoliittista sosiaalialan strategista päätöksentekoa
- tiedostaa sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot
- ymmärtää digiajan welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
- tiedostaa kansallisten ja kansainvälisten hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
- huomioi digiajan hyvinvointipoliittisen strategisen päätöksenteon merkityksen sosiaalialan kehittämisessä
- huomioi sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- huomioi digiajan welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
- hyödyntää kansallisten ja kansainvälisten digiajan hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- soveltaa ja kehittää työtään onnistuneesti huomioiden strategisen päätöksenteon merkityksen digiajan sosiaalialan kehittämisessä
- reflektoi ja kehittää digitalisoituvaa toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- yhdistää työssään onnistuneesti ja innovatiivisesti digiajan welfare mix -hyvinvointi-palveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
- arvioi onnistuneesti työssään kansallisten ja kansainvälisten digiajan hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 15.04.2022
Ajoitus
14.09.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Tutkinto-ohjelma
- K701YL Sosiaalialan koulutus, ylempi (AMK)
Opettaja
- Timo Marttala
- Leena Viinamäki
Opiskelijaryhmät
-
K71Y21SDigiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee welfare mix –hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallin sekä osaa soveltaa digiajan kansallista sosiaali- ja terveyspolitiikan strategiaa yms. dokumentteja kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä. Opiskelija tiedostaa keskeisen sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot kansalais- ja aluelähtöiselle kehittämiselle.
Sisältö
Opiskelija ymmärtää hyvinvointipalveluiden asemoitumisen osaksi hyvinvointipoliittista strategista päätöksentekoa. Hän osaa arvioida welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän digiajan sosiaalialan kehittämistyön mahdollisuuksia kansalais- ja aluelähtöisestä näkökulmasta.
Aika ja paikka
Opintokokonaisuus toteutuu virtuaalisesti:
14.−15.9.2022 (ke−to) klo 8.30-15.30
13.10.2022 (to) klo 8.30-15.30
Oppimateriaalit
Luentojen alussa jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu. Teemaan orientoivaa luento-opetusta.
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
- ymmärtää hyvinvointipalvelut osana digiajan hyvinvointipoliittista sosiaalialan strategista päätöksentekoa
- tiedostaa sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot
- ymmärtää digiajan welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
- tiedostaa kansallisten ja kansainvälisten hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
- huomioi digiajan hyvinvointipoliittisen strategisen päätöksenteon merkityksen sosiaalialan kehittämisessä
- huomioi sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- huomioi digiajan welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
- hyödyntää kansallisten ja kansainvälisten digiajan hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- soveltaa ja kehittää työtään onnistuneesti huomioiden strategisen päätöksenteon merkityksen digiajan sosiaalialan kehittämisessä
- reflektoi ja kehittää digitalisoituvaa toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
- yhdistää työssään onnistuneesti ja innovatiivisesti digiajan welfare mix -hyvinvointi-palveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
- arvioi onnistuneesti työssään kansallisten ja kansainvälisten digiajan hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä T1:
Opiskelija
✓ ymmärtää hyvinvointipalvelut osana digiajan hyvinvointipoliittista sosiaalialan strategista päätöksentekoa
✓ tiedostaa sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot
✓ ymmärtää digiajan welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
✓ tiedostaa kansallisten ja kansainvälisten hyvin-vointipoliittisten dokumenttien merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.
Tyydyttävä T2:
Opiskelija
✓ ymmärtää melko hyvin hyvinvointipalvelut osana digiajan hyvinvointipoliittista sosiaalialan strategista päätöksentekoa
✓ tiedostaa melko hyvin sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ ymmärtää melko hyvin digiajan welfare mix -hyvin-vointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
✓ tiedostaa melko hyvin kansallisten ja kansainvälisten hyvinvointipoliittis-ten dokumenttien merkityksen digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.
Hyvä H3:
Opiskelija
✓ huomioi digiajan hyvinvointipoliittisen strategi-sen päätöksenteon merkityksen sosiaalialan kehittämisessä
✓ huomioi sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ huomioi digiajan welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
✓ hyödyntää kansallisten ja kansainvälisten digiajan hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.
Hyvä H4:
Opiskelija
✓ huomioi hyvin digiajan hyvinvointipoliittisen strategisen päätöksenteon merkityksen sosiaalialan kehittämisessä
✓ huomioi hyvin työssään sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reuna-ehdot hyvinvointipalvelu-järjestelmän kehittämisessä
✓ huomioi hyvin digiajan welfare mix -hyvinvointi palveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
✓ analysoi hyvin työssään kansallisten ja kansainvälisten digiajan hyvinvointi-poliittisten dokumenttien merkityksen hyvinvointi-palveluiden kehittämisessä.
Kiitettävä K5:
Opiskelija
✓ soveltaa ja kehittää työtään onnistuneesti huomioiden strategisen päätöksenteon merkityksen digiajan sosiaalialan ke-hittämisessä
✓ reflektoi ja kehittää digitalisoituvaa toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan lainsäädännön asettamat reunaehdot hyvinvointipalvelujärjestelmän kehittämisessä
✓ yhdistää työssään onnistuneesti ja innovatiivisesti digiajan welfare mix -hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa promotiivisen, preventiivisen, korjaavan ja ylläpitävän sosiaalialan kehittämistyön erilaiset tehtävät
✓ arvioi onnistuneesti työssään kansallisten ja kansainvälisten digiajan hyvinvointipoliittisten dokumenttien merkityksen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä.