SOTE-johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK053
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan johtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistarpeiden näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa paikallisen ja alueellisen sosiaali- ja terveysalan johtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistuksessa hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista. Opiskelija tiedostaa digitalisoituvien sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa.
Sisältö
Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan johtamisen merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamistarpeiden strategisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa tarkastella sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavien eri tahojen rooleja sosiaali- ja terveysalan johtamisessa welfare mix –hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa. Opiskelija osaa arvioida digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden kysymyksiä sotejohtamisen näkökulmasta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija:
- tunnistaa sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä
- ymmärtää paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
- tiedostaa digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija:
- hallitsee sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä
- ottaa huomioon työssään paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
- analysoi työssään digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija:
- hallitsee ja soveltaa hyvin sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä
- kehittää työssään paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
- ennakoi tilanne- ja tapauskohtaisesti digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 15.04.2022
Ajoitus
16.09.2022 - 13.11.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 65
Tutkinto-ohjelma
- Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen
- Terveyspalvelujen johtaminen ja kehittäminen
- Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
- Tuulikki Keskitalo
- Leena Viinamäki
Vastuuhenkilö
Leena Viinamäki
Opiskelijaryhmät
-
R72Y21STerveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2021
-
K72Y21SDigitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
-
K71Y21SDigiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan johtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistarpeiden näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa paikallisen ja alueellisen sosiaali- ja terveysalan johtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistuksessa hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista. Opiskelija tiedostaa digitalisoituvien sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa.
Sisältö
Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan johtamisen merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamistarpeiden strategisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa tarkastella sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavien eri tahojen rooleja sosiaali- ja terveysalan johtamisessa welfare mix –hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa. Opiskelija osaa arvioida digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden kysymyksiä sotejohtamisen näkökulmasta.
Aika ja paikka
Opintokokonaisuus toteutuu virtuaalisesti:
16.9.2022 (pe) klo 8.30-16.00
14.10.2022 (pe) klo 8.30-16.00
Oppimateriaalit
Luentojen alussa jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu. Teemaan orientoivaa luento-opetusta.
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija:
- tunnistaa sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä
- ymmärtää paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
- tiedostaa digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija:
- hallitsee sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä
- ottaa huomioon työssään paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
- analysoi työssään digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija:
- hallitsee ja soveltaa hyvin sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä
- kehittää työssään paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
- ennakoi tilanne- ja tapauskohtaisesti digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä T1:
Opiskelija
✓ tunnistaa SOTE-johtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet SOTE-palveluiden uudistamistyössä
✓ ymmärtää paikallisen ja alueellisen SOTE-johtamisen roolin ja merkityksen SOTE-palveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
✓ tiedostaa digitalisoituvien SOTE-palveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa.
Tyydyttävä T2:
Opiskelija
✓ tunnistaa melko hyvin SOTE-johtamisen perus-periaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet SOTE-palveluiden uudistamistyössä
✓ ymmärtää melko hyvin paikallisen ja alueellisen SOTE-johtamisen roolin ja merkityksen SOTE-palveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuot-tavien eri tahojen näkökulmista
✓ tiedostaa melko hyvin digitalisoituvien SOTE-palveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa.
Hyvä H3:
Opiskelija
✓ hallitsee SOTE-johtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet SOTE-palveluiden uudistamistyössä
✓ ottaa huomioon työssään paikallisen ja alueellisen SOTE-johtamisen roolin ja merkityksen SOTE-palveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
✓ analysoi työssään digitalisoituvien SOTE-palveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa.
Hyvä H4:
Opiskelija
✓ hallitsee hyvin SOTE-johtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet SOTE-palveluiden uudistamistyössä
✓ ottaa hyvin huomioon työssään paikallisen ja alueellisen SOTE-johtamisen roolin ja merkityksen SOTE-palveluiden uudis-tamistyössä hyvinvointi-palveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
✓ analysoi hyvin työssään digitalisoituvien SOTE-palveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä SOTE-johtamisessa.
Kiitettävä K5:
Opiskelija
✓ hallitsee ja soveltaa hyvin SOTE-johtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet SOTE-palveluiden uudistamistyössä
✓ kehittää työssään paikallisen ja alueellisen SOTE-johtamisen roolin ja merkityksen SOTE-palveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuot-tavien eri tahojen näkö-kulmista
✓ ennakoi tilanne- ja tapauskohtaisesti digitalisoituvien SOTE-palveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa.