Sosiaalialan kehittämistyön vaikuttavuus digiyhteiskunnassaLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK051
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä. Opiskelija hallitsee kansalais- ja aluelähtöisesti relevantteja arviointimenetelmiä ja suuntauksia. Opiskelija hallitsee vaikuttavuuden kvantitatiivisia arviointimenetelmiä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Sisältö
Opiskelija hallitsee sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä. Opiskelija osaa tehdä tarkoituksenmukaisia arviointiin liittyviä metodologisia ratkaisuja ja soveltaa niitä kehittämishankkeessaan huomioiden digitalisoituvan hyvinvointipalvelujärjestelmän ja yhteiskunnan erityispiirteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
- ymmärtää digiajan sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
- tiedostaa vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- ymmärtää arvioinnin ja vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- tiedostaa vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
- huomioi sosiaalialle digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
- huomioi sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- huomioi vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- hyödyntää vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- soveltaa ja kehittää onnistuneesti digiajan sosiaalialan työtään perustaen hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan tarkoituksenmukaisiin arviointitutkimus-asetelmiin ja -metodologiaan
- reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- yhdistää ja hyödyntää onnistuneesti työssään innovatiivisesti vaikuttavuuden merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- arvioi onnistuneesti työssään vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Oppimateriaalit
Luentojen alussa jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali.
Ilmoittautumisaika
03.11.2021 - 30.11.2021
Ajoitus
20.04.2022 - 15.06.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen
Opettaja
- Leena Viinamäki
Vastuuhenkilö
Leena Viinamäki
Opiskelijaryhmät
-
K71Y21SDigiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija ymmärtää arvioinnin merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä. Opiskelija hallitsee kansalais- ja aluelähtöisesti relevantteja arviointimenetelmiä ja suuntauksia. Opiskelija hallitsee vaikuttavuuden kvantitatiivisia arviointimenetelmiä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Sisältö
Opiskelija hallitsee sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä. Opiskelija osaa tehdä tarkoituksenmukaisia arviointiin liittyviä metodologisia ratkaisuja ja soveltaa niitä kehittämishankkeessaan huomioiden digitalisoituvan hyvinvointipalvelujärjestelmän ja yhteiskunnan erityispiirteet.
Aika ja paikka
20.−22.4.2022 (ke–pe) klo 8.30-16.00
Oppimateriaalit
Luentojen alussa jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu. Teemaan orientoivaa luento-opetusta.
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
- ymmärtää digiajan sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
- tiedostaa vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- ymmärtää arvioinnin ja vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- tiedostaa vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
- huomioi sosiaalialle digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot arvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
- huomioi sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- huomioi vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- hyödyntää vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- soveltaa ja kehittää onnistuneesti digiajan sosiaalialan työtään perustaen hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan tarkoituksenmukaisiin arviointitutkimus-asetelmiin ja -metodologiaan
- reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
- yhdistää ja hyödyntää onnistuneesti työssään innovatiivisesti vaikuttavuuden merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
- arvioi onnistuneesti työssään vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä T1: OPISKELIJA
✓ ymmärtää digiajan sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot vaikuttavuusarvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioin-nissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
✓ tiedostaa vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
✓ ymmärtää arvioinnin ja vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
✓ tiedostaa vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointi-menetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Tyydyttävä T2: OPISKELIJA
✓ ymmärtää melko hyvin digiajan sosiaalialan ja hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedon merkityksen vaikuttavuusarvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
✓ tiedostaa melko hyvin sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
✓ ymmärtää melko hyvin vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
✓ tiedostaa melko hyvin vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Hyvä H3: OPISKELIJA
✓ huomioi sosiaalialle digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot vaikuttavuusarvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
✓ huomioi sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
✓ huomioi vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
✓ hyödyntää vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.
Hyvä H4: OPISKELIJA
✓ huomioi hyvin sosiaalialle digiajan hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan kannalta tarkoituksenmukaiset tiedot vaikuttavuusarvioinnista, arviointitutkimuksen eri suuntauksista ja arvioinnissa käytetystä tutkimusmenetelmistä
✓ huomioi hyvin työssään sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
✓ huomioi hyvin vaikuttavuuden merkityksen digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
✓ analysoi hyvin työssään vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
Kiitettävä K5: OPISKELIJA
✓ soveltaa ja kehittää onnistuneesti digiajan sosiaalialan työtään perustaen hyvinvointipalveluiden kehittämistoiminnan tarkoituksenmukaisiin vaikuttavuusarvioinnin arviointitutkimusasetelmiin ja -metodologiaan
✓ reflektoi ja kehittää toimintaympäristöään onnistuneesti huomioiden sosiaalialalle relevanttien, vaikuttavuuden arviointiin liittyvien metodologisten ratkaisujen merkityksen sosiaalialan kehittämistyössä
✓ yhdistää ja hyödyntää onnistuneesti työssään innovatiivisesti vaikuttavuuden merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä
✓ arvioi onnistuneesti työssään vaikuttavuuden kvantitatiivisten arviointimenetelmien merkitystä digiajan sosiaalialan kansalais- ja aluelähtöisessä kehittämisessä.