Palvelumuotoilu ja palveluinnovaatiotLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK027
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Merja Koikkalainen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hankkia ja tulkita käyttäjätietoa ja soveltaa sitä palvelumuotoilun eri vaiheissa. Opiskelija osallistaa sidosryhmiä suunnitteluprosessiin erilaisilla menetelmillä ja kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Opiskelija osaa muodostaa innovatiivisia palvelukonsepteja eri palvelukanaviin liittyen.
Sisältö
- palvelumuotoilun suunnitteluprosessi
- asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät
- suunnitteluajattelun perusteet ja palveluinnovaatiot
- soveltava palvelumuotoilun tehtävä, innovatiivisen palvelun suunnittelu
- sosiaalisen median työkalut
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
-osaa hankkia ja analysoida käyttäjätietoa innovatiivisia palveluja muotoiltaessa
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sidosryhmien osallistamiseen
-osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä palvelukonseptien kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
-osaa hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja monipuolisesti sidosryhmien
osallistamisessa
-osaa perustellen kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
-osaa itsenäisesti ja luovasti hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun
-osaa luovasti ja itsenäisesti käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja perustellen valittujen sidosryhmien osallistamisessa
-löytää luovia ja uusia keinoja kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen
Ilmoittautumisaika
03.11.2021 - 30.11.2021
Ajoitus
16.03.2022 - 18.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 25
Opettaja
- Merja Koikkalainen
- Simo Rontti
Vastuuhenkilö
Merja Koikkalainen
Opiskelijaryhmät
-
R81Y21SInnovatiivinen matkailualan johtaminen, syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija osaa hankkia ja tulkita käyttäjätietoa ja soveltaa sitä palvelumuotoilun eri vaiheissa. Opiskelija osallistaa sidosryhmiä suunnitteluprosessiin erilaisilla menetelmillä ja kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Opiskelija osaa muodostaa innovatiivisia palvelukonsepteja eri palvelukanaviin liittyen.
Sisältö
- palvelumuotoilun suunnitteluprosessi
- asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät
- suunnitteluajattelun perusteet ja palveluinnovaatiot
- soveltava palvelumuotoilun tehtävä, innovatiivisen palvelun suunnittelu
- sosiaalisen median työkalut
Aika ja paikka
Opintojakson aikataulu on seuraava:
16.3. Klo 17-18.30 Aloitusluento (Teams)
13.4. klo 17-18.30 Kontaktiluento/väliohjaus (Teams)
(13.5. Harjoitustöiden palautuksen määräaika)
18.5. klo 17-19 Päätösluento (harjoitustöiden reflektointi ja opponointi) Teams
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan Teams -ympäristössä.
Keskeisenä suorituksena opintojaksolla on 4-hengen ryhmissä tehtävä harjoitustyö.
Harjoitustyö koostuu osatehtävistä, joiden kautta ryhmässä kehitetään case-projektiksi valittua palvelua.
Kontaktiluentojen välissä Teams-ympäristöön tulee osatehtäviä tukevia itseopiskelumateriaaleja.
Linkki kurssin Teams-kanavalle lähetetään opiskelijoille viikko ennen aloitusluentoa, jolloin opiskelijat voivat muodostaa harjoitustyöryhmät annettujen ohjeiden mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
-osaa hankkia ja analysoida käyttäjätietoa innovatiivisia palveluja muotoiltaessa
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sidosryhmien osallistamiseen
-osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä palvelukonseptien kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
-osaa hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja monipuolisesti sidosryhmien
osallistamisessa
-osaa perustellen kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
-osaa itsenäisesti ja luovasti hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun
-osaa luovasti ja itsenäisesti käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja perustellen valittujen sidosryhmien osallistamisessa
-löytää luovia ja uusia keinoja kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen