Siirry suoraan sisältöön

Taidon oppiminen ja opettaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK015

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Heikki Hannola

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritetuasi:
Osaat soveltaa motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita liikunnan ja urheilun fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen oppimiseen ja opettamiseen. Kykenet suunnittelemaan liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä, sekä ohjaamaaan ja erilaisten oppijoiden ja ryhmien liikuntataitojen oppimista. Osaat mitata ja analysoida liikuntataitoja ja hyödyntää taitojen oppimisen tutkimuksia.

Sisältö

Teema 1. Taidon oppimisen ja opettamisen teoria: motoriikka, taidon ekologinen teoria, informaation prosessointiteoria, määrätietoinen harjoittelu, non-lineaarinen pedagogiikka, differentiaali oppiminen, havainto-päätöksenteko – toiminta, eksplisiittinen ja implisiittinen oppiminen.

Teema 2. Taidon analysointi: liikkeen analysointi, liikuntataitojen ohjaus ja ohjelmointi, oppimisen eri vaiheiden tunnistaminen ja tukeminen, biomekaniikan periaatteiden hyödyntäminen taidon opettamisessa, yksilölliset erot taidoissa, tutkimustiedon hyödyntäminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1-2
Osaat:
- Suunnitella liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä soveltaen motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita
- Ohjata erilaisten oppijoiden ja ryhmien fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten liikuntataitojen oppimista
- Mitata ja analysoida oppijoiden liikuntataitoja
- Hyödyntää oppimisympäristöjä suunnitellessasi, oppimistehtäviä laatiessasi ja liikuntataitoja arvoidessasi taitojen oppimiseen liittyviä tutkimustuloksia

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3 - 4
Osaat:
- Suunnitella liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä soveltaen motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita monipuolisesti ja perustellen
- Ohjata ratkaisusi perustellen erilaisten oppijoiden ja ryhmien fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten liikuntataitojen oppimista ja huomioida siinä oppijoiden yksilöllisyyden
- Mittata ja analysoida oppijoiden liikuntataitoja ja valita mittaamiseen ja arviointiin tarkoituksenmukaiset välineet ja menetelmät
- Hyödyntää oppimisympäristöjä ja -tehtäviä suunnitellessasi, toteuttaessasi ja liikuntataitoja arvoidessasi taitojen oppimiseen liittyviä tutkimustuloksia perustellen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5

Osaat:
- Suunnitella ja kehittää liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä soveltaen kriittisesti ja luovasti motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita
- Ohjata ratkaisusi kriittisesti perustellen erilaisten oppijoiden ja ryhmien fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten liikuntataitojen oppimista ja huomioida siinä oppijoiden yksilöllisyyden kokonaisvaltaisesti
- Mitata ja analysoida oppijoiden liikuntataitoja ja valita mittaamiseen ja arviointiin tarkoituksenmukaiset välineet ja menetelmät kriittisesti eri vaihtoehtoja vertaillen
- Hyödyntää oppimisympäristöjä ja -tehtäviä suunnitellessasi, toteuttaessasi ja liikuntataitoja arvoidessasi taitojen oppimiseen liittyviä tutkimustuloksia kriittisesti ja luovasti