Siirry suoraan sisältöön

Data-analytiikka ja avoin data kehittämisen työkalunaLaajuus (5 op)

Tunnus: R599Y31

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Heli Väätäjä

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää informaatiomuotoilun perusteet: osaa tunnistaa ja määritellä kohderyhmän tiedon tarpeita sekä kehittää tarpeita vastaavia visualiointeja ja arvioida kehittämiään ratkaisuja. Opiskelija tuntee analytiikan eri tyyppejä ja niiden soveltamiskohteita. Opiskelija tuntee BI- ja analytiikkatyökaluja ja kehittää niiden hyödyntämistä organisaatiossa. Opiskelija tunnistaa datan lähteitä organisaatiossa sekä osaa etsiä ja hyödyntää avoimen datan lähteitä ja arvioida niiden hyödyntämismahdollisuuksia. Opiskelija osaa data-analyysin ja visualisoinnin perusteet sekä osaa soveltaa ja kehittää niiden käyttöä. Opiskelija ymmärtää datan merkityksen kehittämisen työkaluna ja osaa kehittää hyödyntämistä.

Sisältö

- informaatiomuotoilun perusteet
- analytiikkatyypit ja niiden soveltamiskohteita
- BI- ja analytiikkatyökalut
- data-analyysin ja visualisoinnin perusteet
- organisaation datalähteet ja datatyypit
- avoin data ja sen hyödyntäminen
- data kehittämisen työkaluna

Esitietovaatimukset

Excelin käyttötaito (datan tuonti exceliin, datan esikäsittely, tilastollisten perustunnuslukujen laskenta, sekä visualisointien teko)
Tilastollisten perusmenetelmien osaaminen (esim. keskiarvo, keskihajonta, mediaani, kvartaalit)
Tiedolla johtamisen kulmakivet - opintojakso sekä Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa -opintojakso, tai vastaavat osoitetut ja näytetyt tiedot ja taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- ymmärtää informaatiomuotoilun perusteet
- tuntee analytiikkatyyppejä ja niiden soveltamiskohteita,
- osaa etsiä tietoa BI- ja analytiikkatyökaluista ja osaa nimetä tärkeimpiä työkaluja ja niiden sovelluskohteita,
- osaa etsiä avoimen datan lähteitä ja tunnistaa hyödyllisiä avoimen datan lähteitä organisaatiolle
- osaa tuottaa yksinkertaisia visualisointeja datasta,
- tietää datan käyttömahdollisuuksia kehittämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa soveltaa informaatiomuotoilun periaatteita käytännön kehittämisessä
- osaa tunnistaa tiedon hyödyntämisen sidosryhmät ja valitun käyttäjäryhmän tarpeet tiedolle ja sen käyttämiselle
- tuntee analytiikkatyyppejä ja niiden soveltamiskohteita ja ymmärtää millaiset analytiikkatyypit soveltuvat organisaation tai kehittämisen tarpeisiin,
- osaa etsiä tietoa BI- ja analytiikkatyökaluista ja tunnistaa sopivia työkaluja organisaation tarpeisiin,
- osaa etsiä ja tunnistaa organisaatiolle hyödyllisiä avoimen datan lähteitä ja käyttää niitä data-analyysissä
- osaa käsitellä data-aienistoa ja tuottaa siitä erilaisia visualisointeja käyttäjien tarpeisiin
- tunnistaa tarpeen tiedon visualisoinnille ja tuottaa visualisointeja organisaation tarpeisiin ja arvioida tuottamiaan ratkaisuja käyttäjäpalautteen pohjalta
- ymmärtää organisaation oman ja avoimen datan merkityksen ja mahdollisuuksia organisaatiolle ja tunnistaa miten niitä voisi hyödyntää kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa soveltaa informaatiomuotoilun periaatteita käytännön kehittämisessä
- osaa tunnistaa tiedon hyödyntämisen sidosryhmät ja valitun käyttäjäryhmän tarpeet tiedolle ja sen hyödyntämiselle sekä käyttäjäkeskeisesti arvioida kehittämiään ratkaisuja
- tuntee analytiikkatyyppejä ja niiden soveltamiskohteita ja osaa valita sopivia analytiikkatyyppejä organisaation ja kehittämisen tarpeisiin,
- osaa etsiä ja tunnistaa organisaatiolle hyödyllisiä avoimen datan lähteitä, arvioida niiden käyttökelpoisuutta ja käyttää niitä data-analyysissä sekä ideoida niiden käyttöä organisaatiossa
- osaa analysoida ja visualisoida dataa valitsemallaan BI-työkalulla sekä testata ja arvioida kehittämiään ratkaisuja käyttäjäpalautteen pohjalta
- osaa suunnitella organisaation BI-työkalujen hyödyntämistä sekä kehittää ja innovoida datan ja avoimen datan hyödyntämistä johtamisen, toiminnan, prosessien, palvelujen tmv. kehittämisessä.

Ilmoittautumisaika

03.11.2021 - 30.11.2021

Ajoitus

17.01.2022 - 18.04.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Opettaja
  • Heli Väätäjä
  • Erkki Mattila
Vastuuhenkilö

Heli Väätäjä

Opiskelijaryhmät
  • R31YT21S
    Tiedolla johtamisen asiantuntija, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää informaatiomuotoilun perusteet: osaa tunnistaa ja määritellä kohderyhmän tiedon tarpeita sekä kehittää tarpeita vastaavia visualiointeja ja arvioida kehittämiään ratkaisuja. Opiskelija tuntee analytiikan eri tyyppejä ja niiden soveltamiskohteita. Opiskelija tuntee BI- ja analytiikkatyökaluja ja kehittää niiden hyödyntämistä organisaatiossa. Opiskelija tunnistaa datan lähteitä organisaatiossa sekä osaa etsiä ja hyödyntää avoimen datan lähteitä ja arvioida niiden hyödyntämismahdollisuuksia. Opiskelija osaa data-analyysin ja visualisoinnin perusteet sekä osaa soveltaa ja kehittää niiden käyttöä. Opiskelija ymmärtää datan merkityksen kehittämisen työkaluna ja osaa kehittää hyödyntämistä.

Sisältö

- informaatiomuotoilun perusteet
- analytiikkatyypit ja niiden soveltamiskohteita
- BI- ja analytiikkatyökalut
- data-analyysin ja visualisoinnin perusteet
- organisaation datalähteet ja datatyypit
- avoin data ja sen hyödyntäminen
- data kehittämisen työkaluna

Aika ja paikka

Kontaktit 17.1 (aloitus), 24.1, 31.1, 7.2, 14.3 (lopetus) / Teams (alustava aikataulu) klo 17-21
Mahdolliset vierailuluennot ilmoitetaan erikseen tai joku ylläolevista.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely. Ongelmaperustainen oppiminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennakkotietovaatimukset: Tiedolla johtamisen kulmakivet -opintojakso ja Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtaisessa -opintojakso tai vastaavat tiedot osoitettava.

Mahdolliset asiantuntijaluentojen ajankohdat ilmoitetaan lähempänä toteutusta, mikäli ne poikkeavat suunnitelluista kontaktiopetuspäivistä.

Etusija: Tiedolla johtamisen asiantuntija -koulutuksen opiskelijoilla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- ymmärtää informaatiomuotoilun perusteet
- tuntee analytiikkatyyppejä ja niiden soveltamiskohteita,
- osaa etsiä tietoa BI- ja analytiikkatyökaluista ja osaa nimetä tärkeimpiä työkaluja ja niiden sovelluskohteita,
- osaa etsiä avoimen datan lähteitä ja tunnistaa hyödyllisiä avoimen datan lähteitä organisaatiolle
- osaa tuottaa yksinkertaisia visualisointeja datasta,
- tietää datan käyttömahdollisuuksia kehittämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa soveltaa informaatiomuotoilun periaatteita käytännön kehittämisessä
- osaa tunnistaa tiedon hyödyntämisen sidosryhmät ja valitun käyttäjäryhmän tarpeet tiedolle ja sen käyttämiselle
- tuntee analytiikkatyyppejä ja niiden soveltamiskohteita ja ymmärtää millaiset analytiikkatyypit soveltuvat organisaation tai kehittämisen tarpeisiin,
- osaa etsiä tietoa BI- ja analytiikkatyökaluista ja tunnistaa sopivia työkaluja organisaation tarpeisiin,
- osaa etsiä ja tunnistaa organisaatiolle hyödyllisiä avoimen datan lähteitä ja käyttää niitä data-analyysissä
- osaa käsitellä data-aienistoa ja tuottaa siitä erilaisia visualisointeja käyttäjien tarpeisiin
- tunnistaa tarpeen tiedon visualisoinnille ja tuottaa visualisointeja organisaation tarpeisiin ja arvioida tuottamiaan ratkaisuja käyttäjäpalautteen pohjalta
- ymmärtää organisaation oman ja avoimen datan merkityksen ja mahdollisuuksia organisaatiolle ja tunnistaa miten niitä voisi hyödyntää kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa soveltaa informaatiomuotoilun periaatteita käytännön kehittämisessä
- osaa tunnistaa tiedon hyödyntämisen sidosryhmät ja valitun käyttäjäryhmän tarpeet tiedolle ja sen hyödyntämiselle sekä käyttäjäkeskeisesti arvioida kehittämiään ratkaisuja
- tuntee analytiikkatyyppejä ja niiden soveltamiskohteita ja osaa valita sopivia analytiikkatyyppejä organisaation ja kehittämisen tarpeisiin,
- osaa etsiä ja tunnistaa organisaatiolle hyödyllisiä avoimen datan lähteitä, arvioida niiden käyttökelpoisuutta ja käyttää niitä data-analyysissä sekä ideoida niiden käyttöä organisaatiossa
- osaa analysoida ja visualisoida dataa valitsemallaan BI-työkalulla sekä testata ja arvioida kehittämiään ratkaisuja käyttäjäpalautteen pohjalta
- osaa suunnitella organisaation BI-työkalujen hyödyntämistä sekä kehittää ja innovoida datan ja avoimen datan hyödyntämistä johtamisen, toiminnan, prosessien, palvelujen tmv. kehittämisessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, itsenäisen työn arviointi.

Esitietovaatimukset

Excelin käyttötaito (datan tuonti exceliin, datan esikäsittely, tilastollisten perustunnuslukujen laskenta, sekä visualisointien teko)
Tilastollisten perusmenetelmien osaaminen (esim. keskiarvo, keskihajonta, mediaani, kvartaalit)
Tiedolla johtamisen kulmakivet - opintojakso sekä Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa -opintojakso, tai vastaavat osoitetut ja näytetyt tiedot ja taidot.