Tekoälyn ja data-analytiikan mahdollisuudet terveys- ja hyvinvointialallaLaajuus (5 op)
Tunnus: 799Y11DOJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Satu Elo
Osaamistavoitteet
Opintojakso vahvistaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen suorittaneiden osaamista siten, että opiskelija osaa:
- arvioida tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuuksia johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä
- tunnistaa tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- analysoida kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää
- kehittää toimintaa dataan perustuen valiten tarkoituksenmukaisia menetelmiä
- luoda datan hyödyntämistä ja tekoälyä tukevaa toimintakulttuuria terveys- ja sosiaalialalla
Sisältö
- Keskeiset tekoälyyn ja data-analytiikkaan liittyvät käsitteet
- Tekoälyn käytännön sovellutukset hyvinvointi-ja terveyspalveluissa
- Tekoälyyn ja datan hyödyntämiseen liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- Datan hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa
- Datalähtöiset vaikuttavuuden arviointimenetelmät
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä opintojaksolle osallistumiselle on sosiaali-, terveys- tai liikunta-alan tutkinto.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- keskeisimmät tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa sosiaali- ja hyvinvointialalla tulee esille
- keskeisimmät tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja hyvinvointialalla on tunnistettu
- tuodaan esille oman asiantuntijuusalan kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää
- on valittu tarkoituksenmukaisia datan hallinnan menetelmiä toiminnan kehittämiseksi
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä
- viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla tuodaan esille laaja-alaisesti ja kriittisesti
- tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja hyvinvointialalla on tunnistettu laaja-alaisesti
- tuodaan esille työyksikön tai organisaation kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää
- on valittu tarkoituksenmukaiset datan hallinnan menetelmät toiminnan kehittämiseksi ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa sosiaali- ja hyvinvointialalla tuodaan esille laaja-alaisesti, kriittisesti ja innovatiivisesti
- tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja hyvinvointialalla on tunnistettu laaja-alaisesti ja kriittisesti
- tuodaan esille innovatiivisia tulevaisuuteen suuntaavia työyksikön tai organisaation kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää
- on valittu tarkoituksenmukaiset ja innovatiiviset datan hallinnan menetelmät toiminnan kehittämiseksi ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja lähteiden valinta perustuu kriittiseen arviointiin
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 15.04.2022
Ajoitus
14.09.2022 - 30.10.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Opettaja
- Elina Kerätär
Vastuuhenkilö
Satu Elo
Opiskelijaryhmät
-
R72Y21STerveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2021
-
K72Y21SDigitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Tavoitteet
Opintojakso vahvistaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen suorittaneiden osaamista siten, että opiskelija osaa:
- arvioida tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuuksia johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä
- tunnistaa tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- analysoida kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää
- kehittää toimintaa dataan perustuen valiten tarkoituksenmukaisia menetelmiä
- luoda datan hyödyntämistä ja tekoälyä tukevaa toimintakulttuuria terveys- ja sosiaalialalla
Sisältö
- Keskeiset tekoälyyn ja data-analytiikkaan liittyvät käsitteet
- Tekoälyn käytännön sovellutukset hyvinvointi-ja terveyspalveluissa
- Tekoälyyn ja datan hyödyntämiseen liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- Datan hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa
- Datalähtöiset vaikuttavuuden arviointimenetelmät
Aika ja paikka
14.9.2022 verkko-opetuspäivä
Oppimateriaalit
Kirjallisuusvinkit Moodlessa. Omaan tehtävään liittyvät tutkimusartikkelit.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Opetus tapahtuu verkko-oppimisympäristössä sisältäen opetustapahtumat, videotallenteet ja oppimisympäristöön tallennetun materiaalin sekä itsenäiset tehtävät. Opintojaksolla käytetään Moodle verkko-oppimisalustaa ja ZOOM/teams-yhteyttä.
Oppimistehtävä:
Itsenäiset tehtävät oppimisympäristössä.
Oppimisen ohjaus:
Oppimisen ohjaus ja palautteen antaminen tapahtuvat verkko-oppimisympäristössä. Lisäksi opiskelija saa vertaisarviointipalautetta. ZOOM-opetustapahtumassa on pakollinen läsnäolo.
Oppimisympäristöt:
- Moodle
- ZOOM/teams
- Verkossa tapahtuva lähiopetus ja itsenäinen työskentely oppimistehtävän suorittamiseksi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- keskeisimmät tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa sosiaali- ja hyvinvointialalla tulee esille
- keskeisimmät tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja hyvinvointialalla on tunnistettu
- tuodaan esille oman asiantuntijuusalan kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää
- on valittu tarkoituksenmukaisia datan hallinnan menetelmiä toiminnan kehittämiseksi
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä
- viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla tuodaan esille laaja-alaisesti ja kriittisesti
- tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja hyvinvointialalla on tunnistettu laaja-alaisesti
- tuodaan esille työyksikön tai organisaation kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää
- on valittu tarkoituksenmukaiset datan hallinnan menetelmät toiminnan kehittämiseksi ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa sosiaali- ja hyvinvointialalla tuodaan esille laaja-alaisesti, kriittisesti ja innovatiivisesti
- tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja hyvinvointialalla on tunnistettu laaja-alaisesti ja kriittisesti
- tuodaan esille innovatiivisia tulevaisuuteen suuntaavia työyksikön tai organisaation kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää
- on valittu tarkoituksenmukaiset ja innovatiiviset datan hallinnan menetelmät toiminnan kehittämiseksi ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja lähteiden valinta perustuu kriittiseen arviointiin
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet esitetty opetussuunnitelmassa. Arviointi 1-5.
Esitietovaatimukset
Edellytyksenä opintojaksolle osallistumiselle on sosiaali-, terveys- tai liikunta-alan tutkinto.