Asiakas- ja käyttäjälähtöinen tuotteiden ja palveluiden kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 799Y11COJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Satu Elo
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hyödyntää terveyspalvelujen kehittämisen asiakaslähtöisiä menetelmiä ja työkaluja erityisesti palvelumuotoilun ratkaisuin.
- ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa.
- soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.
Sisältö
Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisten sote-palveluiden kehittäminen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Käyttäjäkeskeinen ja osallistava suunnittelu
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
- Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- tunnistaa palvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- tunnistaa palvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät laaja-alaisesti ja kriittisesti
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
4-5: Opiskelija
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen palvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja lähteiden valinta perustuu kriittiseen arviointiin
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Ilmoittautumisaika
03.11.2021 - 30.11.2021
Ajoitus
18.02.2022 - 30.03.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
- Elina Kerätär
Vastuuhenkilö
Satu Elo
Opiskelijaryhmät
-
K72Y21SDigitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hyödyntää terveyspalvelujen kehittämisen asiakaslähtöisiä menetelmiä ja työkaluja erityisesti palvelumuotoilun ratkaisuin.
- ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa.
- soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.
Sisältö
Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisten sote-palveluiden kehittäminen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Käyttäjäkeskeinen ja osallistava suunnittelu
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
- Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)
Aika ja paikka
Virtuaaliopetuspäivät: 18.2. ja 18.3.
AC-opetustapahtumat ja tarkennettu toteutussuunnitelma Moodlessa 6 vrk ennen opintojakson ensimmäistä kontaktipäivää.
Oppimateriaalit
Erillinen kirjallisuus ja materiaali Moodlessa
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmät:
Opetus tapahtuu verkko-oppimisympäristössä sisältäen AC-opetustapahtumat, videotallenteet ja oppimisympäristöön tallennetun materiaalin sekä ryhmä- ja itsenäiset tehtävät.
Opintojaksolla käytetään Moodle verkko-oppimisalustaa ja AC-yhteyttä.
Oppimistehtävät:
Ryhmä- ja itsenäiset tehtävät oppimisympäristössä.
Oppimisen ohjaus:
Oppimisen ohjaus ja palautteen antaminen tapahtuvat verkko-oppimisympäristössä. Lisäksi opiskelija saa vertaisarviointipalautetta. AC-opetustapahtumissa on pakollinen läsnäolo.
Oppimisympäristöt:
- Moodle
- AC
- Verkossa tapahtuva lähiopetus ja itsenäinen ja ryhmätyöskentely oppimistehtävien suorittamiseksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso kohdentuu digitaalisten terveyspalveluiden ja terveyden edistämisen alueelle
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- tunnistaa palvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- tunnistaa palvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät laaja-alaisesti ja kriittisesti
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
4-5: Opiskelija
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen palvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja lähteiden valinta perustuu kriittiseen arviointiin
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimatriisi opetuussuunnitelmassa, itse- ja vertaisarviointi.