Digitalisoituva sosiaalialan työLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK050
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee digitalisoituvan sosiaalialan työn ja sosiaalipalveluiden toimintalogiikkaa suhteessa perinteiseen käyntiasiointiin sekä sosiaalipalveluja käyttävän kansalaisen että niitä tuottavan tahon näkökulmista. Opiskelija tiedostaa digitalisaation mukanaan tuomat uudentyyppiset eettiset haasteet sekä väestöryhmittäisten digikuilujen ja digisyrjäytymisen uhat asiakaspalveluprosesseissa.
Sisältö
Opiskelija ymmärtää digitalisoituvan sosiaalialan työn ja sosiaalipalveluiden toimintalogiikkaa suhteessa perinteiseen käyntiasiointiin rajoineen ja mahdollisuuksineen sekä sosiaalipalveluja käyttävän kansalaisen että sosiaalipalveluja tuottavan tahon näkökulmista. Hän osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia ja soveltuvuutta sosiaalialan työssä kansalais- ja aluelähtöisestä näkökulmasta digitalisaation mukanaan tuomat eettiset haasteet sekä väestöryhmittäisten digikuilujen ja digisyrjäytymisen uhat huomioiden.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
- tunnistaa digitalisoituvan sosiaalialan työn ja sosiaalipalveluiden toimintalogiikkaa suhteessa perinteiseen käyntiasiointiin
- ymmärtää digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksia sosiaalipalveluja käyttävän kansalaisen ja sosiaalipalveluja tuottavan tahon näkökulmista
- tiedostaa digitalisaation mukanaan tuomat eettiset haasteet sekä väestöryhmittäisten digikuilujen ja digisyrjäytymisen uhat
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
- hallitsee digitalisoituvan sosiaalialan työn ja sosiaalipalveluiden toimintalogiikkaa suhteessa perinteiseen käyntiasiointiin
- ottaa huomioon työssään digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksia sosiaalipalveluja käyttävän kansalaisen ja sosiaalipalveluja tuottavan tahon näkökulmista
- analysoi työssään digitalisaation mukanaan tuomia eettisiä haasteita sekä väestöryhmittäisten digikuilujen ja digisyrjäytymisen uhkia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- hallitsee ja osaa soveltaa hyvin digitalisoituvan sosiaalialan työn ja sosiaalipalveluiden toimintalogiikkaa suhteessa perinteiseen käyntiasiointiin
- kehittää työssään digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksia sosiaalipalveluja käyttävän kansalaisen ja sosiaalipalveluja tuottavan tahon näkökulmista
- ennakoi tilanne- ja tapauskohtaisesti digitalisaation mukanaan tuomia eettisiä haasteita sekä väestöryhmittäisten digikuilujen ja digisyrjäytymisen uhkia
Oppimateriaalit
Luentojen alussa jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali.
Ilmoittautumisaika
03.11.2021 - 30.11.2021
Ajoitus
18.05.2022 - 15.09.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen
Opettaja
- Marjukka Rasa
- Teija Kynkäänniemi
Vastuuhenkilö
Leena Viinamäki
Opiskelijaryhmät
-
K71Y21SDigiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee digitalisoituvan sosiaalialan työn ja sosiaalipalveluiden toimintalogiikkaa suhteessa perinteiseen käyntiasiointiin sekä sosiaalipalveluja käyttävän kansalaisen että niitä tuottavan tahon näkökulmista. Opiskelija tiedostaa digitalisaation mukanaan tuomat uudentyyppiset eettiset haasteet sekä väestöryhmittäisten digikuilujen ja digisyrjäytymisen uhat asiakaspalveluprosesseissa.
Sisältö
Opiskelija ymmärtää digitalisoituvan sosiaalialan työn ja sosiaalipalveluiden toimintalogiikkaa suhteessa perinteiseen käyntiasiointiin rajoineen ja mahdollisuuksineen sekä sosiaalipalveluja käyttävän kansalaisen että sosiaalipalveluja tuottavan tahon näkökulmista. Hän osaa arvioida digitalisaation mahdollisuuksia ja soveltuvuutta sosiaalialan työssä kansalais- ja aluelähtöisestä näkökulmasta digitalisaation mukanaan tuomat eettiset haasteet sekä väestöryhmittäisten digikuilujen ja digisyrjäytymisen uhat huomioiden.
Aika ja paikka
18.−20.5.2022 (ke–pe) klo 8.30-16.00
Oppimateriaalit
Luentojen alussa jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu.
Teemaan orientoivaa luento-opetusta. Kontaktiopetukseen osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
- tunnistaa digitalisoituvan sosiaalialan työn ja sosiaalipalveluiden toimintalogiikkaa suhteessa perinteiseen käyntiasiointiin
- ymmärtää digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksia sosiaalipalveluja käyttävän kansalaisen ja sosiaalipalveluja tuottavan tahon näkökulmista
- tiedostaa digitalisaation mukanaan tuomat eettiset haasteet sekä väestöryhmittäisten digikuilujen ja digisyrjäytymisen uhat
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
- hallitsee digitalisoituvan sosiaalialan työn ja sosiaalipalveluiden toimintalogiikkaa suhteessa perinteiseen käyntiasiointiin
- ottaa huomioon työssään digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksia sosiaalipalveluja käyttävän kansalaisen ja sosiaalipalveluja tuottavan tahon näkökulmista
- analysoi työssään digitalisaation mukanaan tuomia eettisiä haasteita sekä väestöryhmittäisten digikuilujen ja digisyrjäytymisen uhkia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- hallitsee ja osaa soveltaa hyvin digitalisoituvan sosiaalialan työn ja sosiaalipalveluiden toimintalogiikkaa suhteessa perinteiseen käyntiasiointiin
- kehittää työssään digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksia sosiaalipalveluja käyttävän kansalaisen ja sosiaalipalveluja tuottavan tahon näkökulmista
- ennakoi tilanne- ja tapauskohtaisesti digitalisaation mukanaan tuomia eettisiä haasteita sekä väestöryhmittäisten digikuilujen ja digisyrjäytymisen uhkia
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä T1: OPISKELIJA
✓ tunnistaa digitalisoituvan sosiaalialan työn ja sosiaalipalveluiden toiminta-logiikkaa suhteessa perinteiseen käyntiasiointiin
✓ ymmärtää digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksia sosiaalipalveluja käyttävän kansalaisen ja sosiaalipalveluja tuottavan tahon näkökulmista
✓ tiedostaa digitalisaation mukanaan tuomat eettiset haasteet sekä väestöryhmittäisten digikuilujen ja digisyrjäytymisen uhat.
Tyydyttävä T2: OPISKELIJA
✓ tunnistaa melko hyvin digitalisoituvan sosiaalialan työn ja sosiaalipalveluiden toimintalogiikkaa suhteessa perinteiseen käyntiasiointiin
✓ ymmärtää melko hyvin digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksia sosiaalipalveluja käyttävän kansalaisen ja sosiaalipalveluja tuottavan tahon näkökulmista
✓ tiedostaa melko hyvin digitalisaation mukanaan tuomat eettiset haasteet sekä väestöryhmittäisten digikuilujen ja digisyrjäytymisen uhat.
Hyvä H3: OPISKELIJA
✓ hallitsee digitalisoituvan sosiaalialan työn ja sosiaalipalveluiden toimintalogiikkaa suhteessa perinteiseen käyntiasiointiin
✓ ottaa huomioon työssään digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksia sosiaalipalveluja käyttävän kansalaisen ja sosiaali-palveluja tuottavan tahon näkökulmista
✓ analysoi työssään digitatisaation mukanaan tuomia eettisiä haasteita sekä väestöryhmittäisten digikuilujen ja digisyrjäytymisen uhkia.
Hyvä H4: OPISKELIJA
✓ hallitsee hyvin digitalisoituvan sosiaalialan työn ja sosiaalipalveluiden toimintalogiikkaa suhteessa perinteiseen käyntiasiointiin
✓ ottaa hyvin huomioon työssään digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksia sosiaalipalveluja käyttävän kansalaisen ja sosiaalipalveluja tuottavan tahon näkökulmista
✓ analysoi hyvin työssään digitalisaation mukanaan tuomia eettisiä haasteita sekä väestöryhmittäisten digikuilujen ja digisyrjäytymisen uhkia.
Kiitettävä K5: OPISKELIJA
✓ hallitsee ja osaa soveltaa hyvin digitalisoituvan sosiaalialan työn ja sosiaalipalveluiden toimintalogiikkaa suhteessa perinteiseen käyntiasiointiin
✓ kehittää työssään digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksia sosiaali-palveluja käyttävän kansalaisen ja sosiaalipalveluja tuottavan tahon näkökulmista
✓ ennakoi tilanne- ja tapauskohtaisesti digitalisaation mukanaan tuomia eettisiä haasteita sekä väestöryhmittäisten digikuilujen ja digisyrjäytymisen uhkia.