Siirry suoraan sisältöön

SOTE-johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK053

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan johtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistarpeiden näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa paikallisen ja alueellisen sosiaali- ja terveysalan johtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistuksessa hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista. Opiskelija tiedostaa digitalisoituvien sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa.

Sisältö

Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan johtamisen merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamistarpeiden strategisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa tarkastella sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavien eri tahojen rooleja sosiaali- ja terveysalan johtamisessa welfare mix –hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa. Opiskelija osaa arvioida digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden kysymyksiä sotejohtamisen näkökulmasta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija:
- tunnistaa sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä
- ymmärtää paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
- tiedostaa digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija:
- hallitsee sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä
- ottaa huomioon työssään paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
- analysoi työssään digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija:
- hallitsee ja soveltaa hyvin sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä
- kehittää työssään paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
- ennakoi tilanne- ja tapauskohtaisesti digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 15.04.2022

Ajoitus

16.09.2022 - 13.11.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 65

Tutkinto-ohjelma
  • Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen
  • Terveyspalvelujen johtaminen ja kehittäminen
  • Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
Opettaja
  • Tuulikki Keskitalo
  • Leena Viinamäki
Vastuuhenkilö

Leena Viinamäki

Opiskelijaryhmät
  • R72Y21S
    Terveyspalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy 2021
  • K72Y21S
    Digitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
  • K71Y21S
    Digiajan sosiaalipalveluiden kehittäminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan: Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan johtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistarpeiden näkökulmasta. Opiskelija tiedostaa paikallisen ja alueellisen sosiaali- ja terveysalan johtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistuksessa hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista. Opiskelija tiedostaa digitalisoituvien sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa.

Sisältö

Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan johtamisen merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamistarpeiden strategisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa tarkastella sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavien eri tahojen rooleja sosiaali- ja terveysalan johtamisessa welfare mix –hyvinvointipalveluiden tuottamisen mallissa. Opiskelija osaa arvioida digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden kysymyksiä sotejohtamisen näkökulmasta.

Aika ja paikka

Opintokokonaisuus toteutuu virtuaalisesti:
16.9.2022 (pe) klo 8.30-16.00
14.10.2022 (pe) klo 8.30-16.00

Oppimateriaalit

Luentojen alussa jaetaan relevantti referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö, itsenäinen opiskelu. Teemaan orientoivaa luento-opetusta.
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija:
- tunnistaa sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä
- ymmärtää paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
- tiedostaa digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija:
- hallitsee sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä
- ottaa huomioon työssään paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
- analysoi työssään digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija:
- hallitsee ja soveltaa hyvin sotejohtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet sotepalveluiden uudistamistyössä
- kehittää työssään paikallisen ja alueellisen sotejohtamisen roolin ja merkityksen sotepalveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
- ennakoi tilanne- ja tapauskohtaisesti digitalisoituvien sotepalveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tyydyttävä T1:
Opiskelija
✓ tunnistaa SOTE-johtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet SOTE-palveluiden uudistamistyössä
✓ ymmärtää paikallisen ja alueellisen SOTE-johtamisen roolin ja merkityksen SOTE-palveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
✓ tiedostaa digitalisoituvien SOTE-palveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa.

Tyydyttävä T2:
Opiskelija
✓ tunnistaa melko hyvin SOTE-johtamisen perus-periaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet SOTE-palveluiden uudistamistyössä
✓ ymmärtää melko hyvin paikallisen ja alueellisen SOTE-johtamisen roolin ja merkityksen SOTE-palveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuot-tavien eri tahojen näkökulmista
✓ tiedostaa melko hyvin digitalisoituvien SOTE-palveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisen merkityksen sotejohtamisessa.

Hyvä H3:
Opiskelija
✓ hallitsee SOTE-johtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet SOTE-palveluiden uudistamistyössä
✓ ottaa huomioon työssään paikallisen ja alueellisen SOTE-johtamisen roolin ja merkityksen SOTE-palveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
✓ analysoi työssään digitalisoituvien SOTE-palveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa.

Hyvä H4:
Opiskelija
✓ hallitsee hyvin SOTE-johtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet SOTE-palveluiden uudistamistyössä
✓ ottaa hyvin huomioon työssään paikallisen ja alueellisen SOTE-johtamisen roolin ja merkityksen SOTE-palveluiden uudis-tamistyössä hyvinvointi-palveluja tuottavien eri tahojen näkökulmista
✓ analysoi hyvin työssään digitalisoituvien SOTE-palveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä SOTE-johtamisessa.

Kiitettävä K5:
Opiskelija
✓ hallitsee ja soveltaa hyvin SOTE-johtamisen perusperiaatteet, reunaehdot ja -tavoitteet SOTE-palveluiden uudistamistyössä
✓ kehittää työssään paikallisen ja alueellisen SOTE-johtamisen roolin ja merkityksen SOTE-palveluiden uudistamistyössä hyvinvointipalveluja tuot-tavien eri tahojen näkö-kulmista
✓ ennakoi tilanne- ja tapauskohtaisesti digitalisoituvien SOTE-palveluiden käyttäjä- ja tuottajalähtöisyyden merkitystä sotejohtamisessa.