Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen hyvinvointianalytiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK255

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija selittää hyvinvointianalytiikan käsitteen ja ymmärtää sen monipuolisuuden ja vaatimukset.
Opiskelija perustelee asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden hyvinvointianalytiikan lähtökohtana sekä ymmärtää eettisyyden ja kestävän kehityksen periaatteiden merkityksen analysoinnissa. Opiskelija hyödyntää palvelumuotoilun menetelmiä tiedon hyödyntämiseksi uusien asiakaslähtöisten palveluiden tai prosessien kehittämisessä.
Opiskelija selittää digitalisaatioon liittyviä peruskäsitteitä ja arvioi sen vaikutuksia ja mahdollisuuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä.

Sisältö

Hyvinvointianalytiikka käsitteenä; palvelumuotoilu, asiakas- ja käyttäjälähtöisyys; kestävän kehityksen periaatteet hyvinvointianalytiikassa; digitaalisuus ja sen vaikutukset ja mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää hyvinvointianalytiikan ja digitalisaation peruskäsitteitä sujuvasti ja systemaattisesti. Hän valitsee ja soveltaa tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä tiedon hyödyntämiseen sekä asiakaslähtöisten palveluiden/prosessien kehittämiseen.
Hän tunnistaa niin kansallisia kuin kansainvälisiä tutkimus- ja lähdeaineistoja ja käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti tunnustaen muiden tekemän työn arvon. Opiskelija soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita omassa toiminnassaan ja toimii alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija kykenee perustelemaan toimintaansa ja käyttämään alansa erityisosaamista vastaavia tietoja ja uusia ratkaisuja kehittämisen tukena. Opiskelija on perehtynyt substanssin tietoperustaan ja kykenee soveltamaan sitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää ja selittää hyvinvointanalytiikan ja digitalisaation erityisosaamista vaativia käsitteitä asiantuntevasti ja tarkoituksenmukaisesti.
Hän valitsee ja soveltaa perustellen tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä tiedon hyödyntämiseen sekä palveluiden/prosessien kehittämiseen.
Hän osoittaa kykyä arvioida oman erityisalansa tutkimus- ja lähdeaineistojen luotettavuutta, käyttää lähteitä monipuolisesti ja johdonmukaisesti hyödyntäen myös ulkomaisia aineistoja.
Opiskelija toimii hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti ja arvioi omaa toimintaansa suhteessa niihin.
Opiskelija kykenee luotettaviin johtopäätöksiin alansa erityisosaamista vaativissa tehtävissä.
Hän tunnistaa työelämän muutoksiin liittyviä ilmiöitä ja löytää ratkaisuja perustaen ne monipuolisesti ja laajasti substanssin tietoperustaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää hyvinvointianalytiikkaan ja digitalisaatioon erikoistunutta ja erityisosaamista osoittavaa käsitteistöä asiantuntevasti ja laaja-alaisesti osoittaen hallitsevansa kokonaisuuksia.
Hän valitsee ja soveltaa luovasti sekä perustellen tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä tiedon hyödyntämiseen ja palveluiden/prosessien kehittämiseen.
Hän arvioi kriittisesti alansa tutkimusten ja lähdeaineistojen luotettavuutta.
Hän soveltaa kansallisia ja kansainvälisiä aineistoja laajasti ja perustelee niiden käyttöä asiantuntevasti. Hänen toimintansa on vastuullista ja noudattaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita.
Hän soveltaa alan eettisiä periaatteita. Opiskelija kehittää/suunnittelee ratkaisuja, joissa hän soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoperustaa. Opiskelijalla on laaja-alaiset ja syvät tiedot substanssin tietoperustasta ja hän kykenee soveltamaan sitä luovasti.