Siirry suoraan sisältöön

Tekoälyn ja data-analytiikan mahdollisuudet terveys- ja hyvinvointialallaLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK161

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marika Kunnari

Osaamistavoitteet

Opintojakso vahvistaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen suorittaneiden osaamista siten, että opiskelija ymmärtää tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuuksia johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla. Hän osaa analysoida kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää. Opiskelija kehittää toimintaa dataan perustuen valiten tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja osaa luoda datan hyödyntämistä sekä tekoälyä tukevaa toimintakulttuuria terveys- ja sosiaalialalla.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: eettisyys, ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen

Sisältö

- Keskeiset tekoälyyn ja data-analytiikkaan liittyvät käsitteet
- Tekoälyn käytännön sovellutukset hyvinvointi-ja terveyspalveluissa
- Tekoälyyn ja datan hyödyntämiseen liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- Datan hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa
- Datalähtöiset vaikuttavuuden arviointimenetelmät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- ymmärtää keskeisimmät tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi keskeisimmät tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat omalla asiantuntijuusalueella.
- osaa analysoida ja valita oman asiantuntijuusalan kehittämiskohteita, kehittää toimintaa hyödyntämällä dataa ja tekoälyä omalla asiantuntijuusalueella sekä tukea omalla asiantuntijuusalueellaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat alallaan.
- osaa analyyttisesti valita alalleen tarkoituksenmukaisia kehittämiskohteita, kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä dataa ja tekoälyä sekä tukea alallaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti ja analyyttisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon alansa tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat.
- osaa analyyttisesti valita innovatiivisia tulevaisuuteen suuntaavia kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää sekä kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä monipuolisesti dataa ja tekoälyä sekä ylläpitää sitä tukevaa alan toimintakulttuuria.

Ilmoittautumisaika

10.03.2025 - 07.04.2025

Ajoitus

28.10.2025 - 25.12.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 45

Opettaja
  • Erkki Mattila
  • Jenni Konttila
Vastuuhenkilö

Erkki Mattila

Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opintojakso vahvistaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen suorittaneiden osaamista siten, että opiskelija ymmärtää tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuuksia johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla. Hän osaa analysoida kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää. Opiskelija kehittää toimintaa dataan perustuen valiten tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja osaa luoda datan hyödyntämistä sekä tekoälyä tukevaa toimintakulttuuria terveys- ja sosiaalialalla.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: eettisyys, ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen

Sisältö

- Keskeiset tekoälyyn ja data-analytiikkaan liittyvät käsitteet
- Tekoälyn käytännön sovellutukset hyvinvointi-ja terveyspalveluissa
- Tekoälyyn ja datan hyödyntämiseen liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- Datan hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa
- Datalähtöiset vaikuttavuuden arviointimenetelmät

Aika ja paikka

28.10.25 klo 16-20, Zoom (aloitusluento)
11.12.25 klo 16-20, Zoom (lopetusluento)

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä mahdollinen
Tutkiva oppiminen
Yksilö- ja ryhmätyöskentely.

Opetus tapahtuu verkko-oppimisympäristössä sisältäen opetustapahtumat, videotallenteet ja oppimisympäristöön tallennetun materiaalin sekä itsenäiset tehtävät.

Lisätietoja opiskelijoille

Tietoa avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijalle

ILMOITTAUTUMINEN
Valinta opintoihin tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on sitova ja paikkoja rajoitetusti. Ilmoittautumisen jälkeen saat järjestelmän lähettämän vahvistusviestin, jossa on ohjeet opintojen aloittamiseen. Mikäli et saa viestiä tarkistathan roskapostin ja tarvittaessa ole yhteydessä avoinamk@lapinamk.fi.

Huom. Selvitäthän etukäteen opintojen vaikutuksen työttömyysturvaan TE-palveluista.

KÄYTTÄJÄTUNNUKSET
Saat käyttäjätunnuksia koskevan sähköpostiviestin IT-käyttäjähallinnosta noin viikkoa ennen opintojen alkua. Aktivointi tapahtuu henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Seuraa myös sähköpostisi roskapostikansiota. Viesti voi mennä roskapostiin.

OPISKELU
Opiskelu edellyttää aktiivista osallistumista. Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojen suoritusvaatimukset ovat avoimen AMKin opiskelijoille samat kuin tutkinto-opiskelijoille.
Opiskelijalla tulee olla oma (kannettava) tietokone.

LISÄTIETOA
https://lapinamk.fi/koulutus/osaamisen-taydentaminen/avoin-amk/avoin-amk-usein-kysytyt-kysymykset/

www.lapinamk.fi/avoinamk
avoinamk@lapinamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- ymmärtää keskeisimmät tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi keskeisimmät tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat omalla asiantuntijuusalueella.
- osaa analysoida ja valita oman asiantuntijuusalan kehittämiskohteita, kehittää toimintaa hyödyntämällä dataa ja tekoälyä omalla asiantuntijuusalueella sekä tukea omalla asiantuntijuusalueellaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat alallaan.
- osaa analyyttisesti valita alalleen tarkoituksenmukaisia kehittämiskohteita, kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä dataa ja tekoälyä sekä tukea alallaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti ja analyyttisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon alansa tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat.
- osaa analyyttisesti valita innovatiivisia tulevaisuuteen suuntaavia kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää sekä kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä monipuolisesti dataa ja tekoälyä sekä ylläpitää sitä tukevaa alan toimintakulttuuria.

Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 08.04.2024

Ajoitus

31.10.2024 - 15.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Opettaja
  • Milla Immonen
  • Erkki Mattila
Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opintojakso vahvistaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen suorittaneiden osaamista siten, että opiskelija ymmärtää tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuuksia johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla. Hän osaa analysoida kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää. Opiskelija kehittää toimintaa dataan perustuen valiten tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja osaa luoda datan hyödyntämistä sekä tekoälyä tukevaa toimintakulttuuria terveys- ja sosiaalialalla.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: eettisyys, ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen

Sisältö

- Keskeiset tekoälyyn ja data-analytiikkaan liittyvät käsitteet
- Tekoälyn käytännön sovellutukset hyvinvointi-ja terveyspalveluissa
- Tekoälyyn ja datan hyödyntämiseen liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- Datan hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa
- Datalähtöiset vaikuttavuuden arviointimenetelmät

Aika ja paikka

31.10. klo 16.30-20.00, Zoom
28.11. klo 16.30-20.00, Zoom

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä mahdollinen
Tutkiva oppiminen
Yksilö- ja ryhmätyöskentely.

Opetus tapahtuu verkko-oppimisympäristössä sisältäen opetustapahtumat, videotallenteet ja oppimisympäristöön tallennetun materiaalin sekä itsenäiset tehtävät.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- ymmärtää keskeisimmät tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi keskeisimmät tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat omalla asiantuntijuusalueella.
- osaa analysoida ja valita oman asiantuntijuusalan kehittämiskohteita, kehittää toimintaa hyödyntämällä dataa ja tekoälyä omalla asiantuntijuusalueella sekä tukea omalla asiantuntijuusalueellaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat alallaan.
- osaa analyyttisesti valita alalleen tarkoituksenmukaisia kehittämiskohteita, kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä dataa ja tekoälyä sekä tukea alallaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti ja analyyttisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon alansa tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat.
- osaa analyyttisesti valita innovatiivisia tulevaisuuteen suuntaavia kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää sekä kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä monipuolisesti dataa ja tekoälyä sekä ylläpitää sitä tukevaa alan toimintakulttuuria.

Ilmoittautumisaika

12.01.2023 - 31.01.2023

Ajoitus

10.04.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Opettaja
  • Erkki Mattila
  • Milla Immonen
Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opintojakso vahvistaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen suorittaneiden osaamista siten, että opiskelija ymmärtää tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuuksia johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla. Hän osaa analysoida kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää. Opiskelija kehittää toimintaa dataan perustuen valiten tarkoituksenmukaisia menetelmiä ja osaa luoda datan hyödyntämistä sekä tekoälyä tukevaa toimintakulttuuria terveys- ja sosiaalialalla.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: eettisyys, ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen

Sisältö

- Keskeiset tekoälyyn ja data-analytiikkaan liittyvät käsitteet
- Tekoälyn käytännön sovellutukset hyvinvointi-ja terveyspalveluissa
- Tekoälyyn ja datan hyödyntämiseen liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- Datan hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa
- Datalähtöiset vaikuttavuuden arviointimenetelmät

Aika ja paikka

17.4. klo 17-21 Zoom
22.5. klo 17-21 Zoom
Mahdolliset näistä poikkeavat vierailuluennot ilmoitetaan lähempänä erikseen.

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä mahdollinen
Tutkiva oppiminen
Yksilö- ja ryhmätyöskentely.

Opetus tapahtuu verkko-oppimisympäristössä sisältäen opetustapahtumat, videotallenteet ja oppimisympäristöön tallennetun materiaalin sekä itsenäiset tehtävät.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- ymmärtää keskeisimmät tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi keskeisimmät tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat omalla asiantuntijuusalueella.
- osaa analysoida ja valita oman asiantuntijuusalan kehittämiskohteita, kehittää toimintaa hyödyntämällä dataa ja tekoälyä omalla asiantuntijuusalueella sekä tukea omalla asiantuntijuusalueellaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja huomioi tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat alallaan.
- osaa analyyttisesti valita alalleen tarkoituksenmukaisia kehittämiskohteita, kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä dataa ja tekoälyä sekä tukea alallaan sitä tukevaa toimintakulttuuria.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti ja analyyttisesti tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla.
- ymmärtää ja ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon alansa tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat.
- osaa analyyttisesti valita innovatiivisia tulevaisuuteen suuntaavia kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää sekä kehittää alaansa tarkoituksenmukaisesti hyödyntämällä monipuolisesti dataa ja tekoälyä sekä ylläpitää sitä tukevaa alan toimintakulttuuria.