Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja käyttäjälähtöinen tuotteiden ja palveluiden kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK241

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marika Kunnari

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hyödyntää asiakaslähtöisiä ja osallistavia palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja erityisesti digitaalisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisessä. Hän ymmärtää asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa. Opiskelija tunnistaa kestävän kehityksen näkökulmia digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Hän osaa huomioida palveluiden saatavuuden ja tasavertaisuuden merkityksen palveluiden kehittämisessä. Hän soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun, ja testauksen ja viestinnän menetelmiä tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, ennakoiva kehittäminen, etiikka

Sisältö

Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
- Asiakas- ja käyttäjälähtöisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden kehittämisen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut
- Saatavuus ja tasavertaisuus palveluiden kehittämisessä
- Käyttäjäkeskeinen ja osallistava palveluiden kehittäminen
- Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
- Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun, testauksen ja viestinnän menetelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- tunnistaa erityisesti digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin, eri menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat laaja-alaisesti ja kriittisesti.
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun, ja testauksen ja viestinnän menetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen digitaalisten terveyspalvelujen kehittämisen prosessin, eri menetelmät sekä saatavuuden ja tasavertaisuuden näkökulmat.
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun, testauksen ja viestinnän menetelmiä. Opiskelija perustelee menetelmiä ja niiden soveltamista laaja-alaisesti ja kriittisesti.