Siirry suoraan sisältöön

Tiedon hyödyntäminen liiketoiminnassa ja päätöksenteossaLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK235

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marika Kunnari

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee ja arvioi tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia, haasteita ja vaikutuksia liiketoiminnassa, arvonluonnissa, päätöksenteossa sekä vastuullisuusraportoinnissa. Opiskelija tunnistaa tiedolla johtamiseen ja tiedon hyödyntämiseen liittyviä kehittämistarpeita, tuntee erilaisia datan käytön kehittämistä tukevia työkaluja sekä suunnittelee ja ehdottaa kehittämistoimenpiteitä. Opiskelija hyödyntää kypsyystasomittauksia sekä mittareita ja indikaattoreita kehittämisessä ja seurannassa. Opiskelija ideoi yhteistoiminnallisesti uusia datan käytön mahdollisuuksia.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Datan hyödyntäminen liiketoiminnassa, arvonluonnissa, päätöksenteossa ja vastuullisuusraportoinnissa
- Tiedolla johtamiseen ja tiedon hyödyntämiseen liittyvien kehitystarpeiden tunnistaminen ja kehittämisen suunnittelu
- Kypsyystasomittaukset, mittarit ja indikaattorit, sekä työkalut tiedon hyödyntämisen kehittämisessä ja seurannassa
- Luovat ideointimenetelmät ja datan käytön yhteistoiminnallinen ideointi menetelmiä käyttäen

Esitietovaatimukset

Esitietovaatimuksena: Tiedolla johtamisen kulmakivet -, Tavoitteena tiedolla johtaminen - tai Tiedolla johtaminen hyvinvointialalla -opintojakso tai näitä vastaavat tiedot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- Tuntee datan hyödyntämismahdollisuuksia liiketoiminnassa, arvonluonnissa, päätöksenteossa ja vastuullisuusraportoinnissa
- Tunnistaa tiedon hyödyntämiseen liittyviä kehittämistarpeita
- Tuntee indikaattoreiden ja mittareiden merkityksen ja tunnistaa tärkeimpiä KPI-mittareita
- Tuntee datan hyödyntämisen kehittämistä tukevia työkaluja, kuten kypsyystasoarviointi, ja tunnistaa tulosten hyödyntämismahdollisuuksia
- Osallistuu yhteistoiminnallisesti datan käytön ideointiin ja kehittämiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- Tunnistaa datan hyödyntämisen mahdollisuuksia, haasteita ja vaikutuksia liiketoiminnassa, arvonluonnissa, päätöksenteossa ja vastuullisuusraportoinnissa
- Kehittää tiedon hyödyntämistä liiketoiminnassa ja päätöksenteossa
- Käyttää indikaattoreita ja mittareita osana tiedon hyödyntämistä
- Käyttää datan hyödyntämisen kehittämistä tukevia työkaluja ja soveltaa niiden tuloksia, kuten kypsyystasomittausten tuloksia tiedon hyödyntämisen kehittämisessä
- Käyttää ja valitsee luovia ideointimenetelmiä yhteistoiminnalliseen datan hyödyntämisen ideointiin ja kehittämiseen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- Kehittää datan hyödyntämisen mahdollisuuksia, ja arvioi haasteita ja vaikutuksia liiketoiminnassa, arvonluonnissa, päätöksenteossa ja vastuullisuusraportoinnissa
- Luo uusia datan hyödyntämistapoja liiketoiminnassa, päätöksenteossa ja arvonluonnissa
- Arvioi ja analysoi indikaattoreiden ja mittareiden merkitystä ja käyttöä sekä kehittää niiden hyödyntämistä
- Hyödyntää yhteistoiminnallisesti datan hyödyntämisen kehittämistä tukevia työkaluja, kuten kypsyystasomittausten tuloksia kehittämisessä ja seuraa kehittymistä ja vaikutuksia
- Suunnittelee ja johtaa yhteistoiminnallisten ja luovien menetelmien käyttöä uusien datan hyödyntämistapojen ideoinnissa

Ilmoittautumisaika

05.08.2024 - 25.08.2024

Ajoitus

07.10.2024 - 18.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Opettaja
  • Heli Väätäjä
  • Minna Murto-Unkila
  • Marika Tuomela-Pyykkönen
Opiskelijaryhmät
  • R31YT24S
    Tiedolla johtamisen asiantuntija, syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ja arvioi tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia, haasteita ja vaikutuksia liiketoiminnassa, arvonluonnissa, päätöksenteossa sekä vastuullisuusraportoinnissa. Opiskelija tunnistaa tiedolla johtamiseen ja tiedon hyödyntämiseen liittyviä kehittämistarpeita, tuntee erilaisia datan käytön kehittämistä tukevia työkaluja sekä suunnittelee ja ehdottaa kehittämistoimenpiteitä. Opiskelija hyödyntää kypsyystasomittauksia sekä mittareita ja indikaattoreita kehittämisessä ja seurannassa. Opiskelija ideoi yhteistoiminnallisesti uusia datan käytön mahdollisuuksia.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, oppimaan oppiminen, ennakoiva kehittäminen

Sisältö

- Datan hyödyntäminen liiketoiminnassa, arvonluonnissa, päätöksenteossa ja vastuullisuusraportoinnissa
- Tiedolla johtamiseen ja tiedon hyödyntämiseen liittyvien kehitystarpeiden tunnistaminen ja kehittämisen suunnittelu
- Kypsyystasomittaukset, mittarit ja indikaattorit, sekä työkalut tiedon hyödyntämisen kehittämisessä ja seurannassa
- Luovat ideointimenetelmät ja datan käytön yhteistoiminnallinen ideointi menetelmiä käyttäen

Aika ja paikka

Läsnäolo kontaktiopetuksessa on pakollinen:
7.10 klo 17-21 (Zoom) aloituskontakti
25.11 klo 17-21 (Zoom) lopetuskontakti

Vierailuluento 16.10 klo 16-17.30 ja 20.11 klo 17-19 (Zoom) vierailuluento
Ohjauskontakti 1 16.10 klo 18-20
Näyttöluento ja ohjauskontakti 2 11.11 klo 17-21

Oppimateriaalit

Opintojaksoon liittyvä kirjallisuus ilmoitetaan oppimisalustalla.



Suomen- ja englanninkielinen asiantuntija- ja tieteellinen kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Tutkiva ja käänteinen oppiminen.
Itsenäinen ja/tai tiimityöskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1. uusinta 19.1.2025 mennessä palautettu opettajan määrittämä opintojakson laajuutta ja tavoitteita vastaava oppimistehtävä.
2. uusinta 23.2.2025 mennessä palautettu opettajan määrittämä opintojakson laajuutta ja tavoitteita vastaava oppimistehtävä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelijalla on opintojakson tavoitteita vastaava osaaminen, hänen on mahdollista antaa osaamisen näyttö n. 1h mittaisella valmistellulla asiantuntijaluennolla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksototeutus on tarkoitettu vain Tiedolla johtamisen asiantuntija YAMK-koulutukseen valituille opiskelijoille.

Ennakkotietovaatimus opintojaksolle osallistumiseksi: TIedolla johtamisen kulmakivet opintojakson suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot osoitettava.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- Tuntee datan hyödyntämismahdollisuuksia liiketoiminnassa, arvonluonnissa, päätöksenteossa ja vastuullisuusraportoinnissa
- Tunnistaa tiedon hyödyntämiseen liittyviä kehittämistarpeita
- Tuntee indikaattoreiden ja mittareiden merkityksen ja tunnistaa tärkeimpiä KPI-mittareita
- Tuntee datan hyödyntämisen kehittämistä tukevia työkaluja, kuten kypsyystasoarviointi, ja tunnistaa tulosten hyödyntämismahdollisuuksia
- Osallistuu yhteistoiminnallisesti datan käytön ideointiin ja kehittämiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- Tunnistaa datan hyödyntämisen mahdollisuuksia, haasteita ja vaikutuksia liiketoiminnassa, arvonluonnissa, päätöksenteossa ja vastuullisuusraportoinnissa
- Kehittää tiedon hyödyntämistä liiketoiminnassa ja päätöksenteossa
- Käyttää indikaattoreita ja mittareita osana tiedon hyödyntämistä
- Käyttää datan hyödyntämisen kehittämistä tukevia työkaluja ja soveltaa niiden tuloksia, kuten kypsyystasomittausten tuloksia tiedon hyödyntämisen kehittämisessä
- Käyttää ja valitsee luovia ideointimenetelmiä yhteistoiminnalliseen datan hyödyntämisen ideointiin ja kehittämiseen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- Kehittää datan hyödyntämisen mahdollisuuksia, ja arvioi haasteita ja vaikutuksia liiketoiminnassa, arvonluonnissa, päätöksenteossa ja vastuullisuusraportoinnissa
- Luo uusia datan hyödyntämistapoja liiketoiminnassa, päätöksenteossa ja arvonluonnissa
- Arvioi ja analysoi indikaattoreiden ja mittareiden merkitystä ja käyttöä sekä kehittää niiden hyödyntämistä
- Hyödyntää yhteistoiminnallisesti datan hyödyntämisen kehittämistä tukevia työkaluja, kuten kypsyystasomittausten tuloksia kehittämisessä ja seuraa kehittymistä ja vaikutuksia
- Suunnittelee ja johtaa yhteistoiminnallisten ja luovien menetelmien käyttöä uusien datan hyödyntämistapojen ideoinnissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus oppimisalustalla ja -palveluissa sekä itsenäiset ja/tai tiimitehtävät.

Esitietovaatimukset

Esitietovaatimuksena: Tiedolla johtamisen kulmakivet -, Tavoitteena tiedolla johtaminen - tai Tiedolla johtaminen hyvinvointialalla -opintojakso tai näitä vastaavat tiedot.