Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointioikeus SOTE-aloillaLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK211

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marika Kunnari

Osaamistavoitteet

Opiskelija hahmottaa SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä. Opiskelija ymmärtää säädösten vaikutuksia SOTE-alan toimintaan.

Opintojaksoon liittyvät kompetenssit: työelämässä toimiminen; eettisyys

Sisältö

Hyvinvointioikeus SOTE-alalla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2:
Opiskelija
- ymmärtää SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
- ymmärtää säädösten vaikutuksia ammatilliseen toimintaan, johtamiseen ja kehittämiseen
- tiedostaa normiperustaisen strategisen johtamisen ja kehittämisen merkityksen SOTE-alalla tutkimusavusteisessa kehittämistoiminnassa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4:
Opiskelija
- huomioi SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
- huomioi säädösten vaikutuksia ammatilliseen toimintaan, johtamiseen ja kehittämiseen
- huomioi normiperustaisen strategisen johtamisen ja kehittämisen merkityksen SOTE-alalla tutkimusavusteisessa kehittämistoiminnassa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:
Opiskelija
- soveltaa ja kehittää työtään huomioiden SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
- soveltaa ja kehittää työtään huomioiden säädösten vaikutukset ammatilliseen toimintaan, johtamiseen ja kehittämiseen
- hyödyntää työssään innovatiivisesti normiperustaisen strategisen johtamisen ja kehittämisen mahdollisuuksia SOTE-alalla tutkimusavusteisessa kehittämistoiminnassa

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

14.04.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Opettaja
  • Leena Viinamäki
  • Maria Kasanen
Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opiskelija hahmottaa SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä. Opiskelija ymmärtää säädösten vaikutuksia SOTE-alan toimintaan.

Opintojaksoon liittyvät kompetenssit: työelämässä toimiminen; eettisyys

Sisältö

Hyvinvointioikeus SOTE-alalla

Aika ja paikka

Ennakkomateriaalit ja ennakkotehtävän ohjeistus opintojakson Moodle-alustalla.

Etätapaamiset (Online):
24.4.2025 klo 9-15
25.4.2025 klo 8.30-16

Oppimateriaalit

Toivonen, V., Mäki-Petäjä-Leinonen, A. & Nykänen, E. (toim.) 2022. Hyvinvointioikeus – kirjoituksia oikeudesta ja hyvinvoinnista. Kauppakamari. (löytyy LUC-Finnasta e-kirjana, vaatii sisäänkirjautumisen)​



Ihmisoikeussopimukset



Lait ja asetukset



Muu opintojaksolla suositeltu kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Opintojakso alkaa itsenäisellä tutustumisella opintojakson ennakkomateriaaleihin ja ennakkotehtävän ohjeistukseen 8.4.2025 aukeavalla opintojakson Moodle-alustalla. Ennakkotehtävä tulee olla tehtynä ennen ensimmäistä etätapaamista 24.4.2025. Ensimmäinen etätapaaminen keskittyy hyvinvointioikeuden määritelmään, ihmisoikeuksiin, lakeihin ja asetuksiin sekä hyvinvointioikeuden valvontaan. Opiskelijat myös jakavat omia kokemuksiaan ja osaamistaan ennakkotehtävän sekä keskustelujen avulla. Toinen etätapaaminen 25.4.2025 paneutuu hyvinvointioikeudellisiin näkökulmiin erityisesti sosiaalialan näkökulmasta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2:
Opiskelija
- ymmärtää SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
- ymmärtää säädösten vaikutuksia ammatilliseen toimintaan, johtamiseen ja kehittämiseen
- tiedostaa normiperustaisen strategisen johtamisen ja kehittämisen merkityksen SOTE-alalla tutkimusavusteisessa kehittämistoiminnassa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4:
Opiskelija
- huomioi SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
- huomioi säädösten vaikutuksia ammatilliseen toimintaan, johtamiseen ja kehittämiseen
- huomioi normiperustaisen strategisen johtamisen ja kehittämisen merkityksen SOTE-alalla tutkimusavusteisessa kehittämistoiminnassa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:
Opiskelija
- soveltaa ja kehittää työtään huomioiden SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
- soveltaa ja kehittää työtään huomioiden säädösten vaikutukset ammatilliseen toimintaan, johtamiseen ja kehittämiseen
- hyödyntää työssään innovatiivisesti normiperustaisen strategisen johtamisen ja kehittämisen mahdollisuuksia SOTE-alalla tutkimusavusteisessa kehittämistoiminnassa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson numeerinen arviointi perustuu yksilönä suoritettavaan kirjalliseen tehtävään, jossa voit valita joko asiakastapauksen tai sote-palvelujen hyvinvointioikeudellisen näkökulman. Tarkemmat kirjallisen työn ohjeistuksen ja arviointikriteerit löydät opintojakson Moodle-alustalta.

Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 21.01.2024

Ajoitus

18.04.2024 - 19.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Opettaja
  • Maria Kasanen
  • Leena Viinamäki
Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opiskelija hahmottaa SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä. Opiskelija ymmärtää säädösten vaikutuksia SOTE-alan toimintaan.

Opintojaksoon liittyvät kompetenssit: työelämässä toimiminen; eettisyys

Sisältö

Hyvinvointioikeus SOTE-alalla

Aika ja paikka

Opintokokonaisuus toteutuu virtuaalisesti Zoom-verkkoympäristössä 18.-19.4.2024 klo 8.30-16.00.

Oppimateriaalit

Luennoilla jaetaan relevanttia referenssikirjallisuus yms. opiskelumateriaalia.

Opetusmenetelmät

Teemaan orientoivia Zoom-luentoja, itsenäistä opiskelua.
Luennoille osallistuminen ja tehtävien suorittaminen annetun ohjeistuksen mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson integrointi oppimisprojektiin: Opiskelija hahmottaa SOTE-alan ammatilliseen toimintaan ja toimintaympäristöön kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Opiskelija ymmärtää säädösten vaikutuksia ammatilliseen toimintaan, johtamiseen ja kehittämiseen SOTE-alalla. Opiskelija tiedostaa normiperustaisen strategisen johtamisen ja kehittämisen merkityksen SOTE-alalla tutkimusavusteisessa kehittämistoiminnassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2:
Opiskelija
- ymmärtää SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
- ymmärtää säädösten vaikutuksia ammatilliseen toimintaan, johtamiseen ja kehittämiseen
- tiedostaa normiperustaisen strategisen johtamisen ja kehittämisen merkityksen SOTE-alalla tutkimusavusteisessa kehittämistoiminnassa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4:
Opiskelija
- huomioi SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
- huomioi säädösten vaikutuksia ammatilliseen toimintaan, johtamiseen ja kehittämiseen
- huomioi normiperustaisen strategisen johtamisen ja kehittämisen merkityksen SOTE-alalla tutkimusavusteisessa kehittämistoiminnassa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5:
Opiskelija
- soveltaa ja kehittää työtään huomioiden SOTE-alan ammatilliseen toimintaan kytkeytyviä oikeudellisia kysymyksiä digitalisoituvassa yhteiskunnassa
- soveltaa ja kehittää työtään huomioiden säädösten vaikutukset ammatilliseen toimintaan, johtamiseen ja kehittämiseen
- hyödyntää työssään innovatiivisesti normiperustaisen strategisen johtamisen ja kehittämisen mahdollisuuksia SOTE-alalla tutkimusavusteisessa kehittämistoiminnassa