Osaamisen johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK170
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marika Kunnari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida organisaation osaamisen nykytilaa ja ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita huomioiden toimintaympäristön muutokset. Hän osaa kehittää ja johtaa yksilön ja yhteisön tavoitteellista jatkuvaa oppimista sekä työyhteisön hyvinvointia. Hän kykenee johtamaan työyhteisössään osaamisen kestävien ratkaisujen ja toimintamallien käyttöönottamista ja mallintamista. Hän hallitsee osaamisen johtamisen prosessin, kykenee toteuttamaan osaamisen arviointia ja pystyy laatimaan strategiaan pohjautuvia osaamista koskevia kehittymissuunnitelmia työyhteisössään. Hän osaa arvioida ja kehittää osaamisen johtamisen menetelmiä sekä kannustaa työyhteisöä innovaatioiden tuottamiseen ja yrittäjämäisen toimintaan.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys
Sisältö
- Osaamisen ennakoinnin keskeiset menetelmät
- Osaamisvajeen ja -tarpeen arviointi
- Yksilölliset ja yksikkökohtaiset kehittymissuunnitelmat
- Innovaatiot osana organisaation kehittämistä
- Yrittäjämäinen toimintatapa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja kuvata organisaationsa ja työyksikkönsä osaamista ja tukea mahdollisen osaamisvajeen täyttämistä.
- kykenee tunnistamaan osaamisen ja hyvinvoinnin välisen yhteyden työyhteisön toiminnassa.
- osaa kuvata osaamisen johtamisen menetelmiä ja tiedostaa yrittäjämäisen toiminnan kehittämisen mahdollisuudet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa analysoida osaamisen johtamisesta oleelliset asiat ja asioiden välisiä suhteita.
- osaa suunnitella osaamisen johtamiseen menetelmiä ja valita perustellen yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasoisia osaamisen johtamisen menetelmiä.
- osaa tuottaa ehdotuksia osaamisen johtamisen ja yrittäjämäisen toimintatavan kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa tehdä perusteltuja arviointeja ja päätöksiä osaamisen kokonaistilanteesta.
- osaa suunnitella ja kehittää osaamista ja sen johtamista uudistavasti ja rakentavasti.
- osaa tuottaa tietoa ja innovatiivisia ratkaisuja osaamista ja sen johtamista ennakoiden ja reflektoiden sekä yrittäjämäistä toimintatapaa vahvistaen.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
12.03.2025 - 23.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Opettaja
- Marja Lempiäinen
- Merja Koikkalainen
Vastuuhenkilö
Merja Koikkalainen
Opiskelijaryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida organisaation osaamisen nykytilaa ja ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita huomioiden toimintaympäristön muutokset. Hän osaa kehittää ja johtaa yksilön ja yhteisön tavoitteellista jatkuvaa oppimista sekä työyhteisön hyvinvointia. Hän kykenee johtamaan työyhteisössään osaamisen kestävien ratkaisujen ja toimintamallien käyttöönottamista ja mallintamista. Hän hallitsee osaamisen johtamisen prosessin, kykenee toteuttamaan osaamisen arviointia ja pystyy laatimaan strategiaan pohjautuvia osaamista koskevia kehittymissuunnitelmia työyhteisössään. Hän osaa arvioida ja kehittää osaamisen johtamisen menetelmiä sekä kannustaa työyhteisöä innovaatioiden tuottamiseen ja yrittäjämäisen toimintaan.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys
Sisältö
- Osaamisen ennakoinnin keskeiset menetelmät
- Osaamisvajeen ja -tarpeen arviointi
- Yksilölliset ja yksikkökohtaiset kehittymissuunnitelmat
- Innovaatiot osana organisaation kehittämistä
- Yrittäjämäinen toimintatapa
Aika ja paikka
Kontaktitapaamiset verkossa (Zoom):
12.3.2025 klo 12.30 - 16.00
2.4.2025 klo 14.00 - 16.00
23.4.2025 klo 12.30 - 16.00
Opetusmenetelmät
Opetuksessa sovelletaan tutkivan oppimisen menetelmää, johon kuuluu aloitusorientaatio, asiantuntijaluentoja (verkkotallenteet), pienryhmätyöskentelyä, itsenäistä tiedonhakua ja audiovisuaalisen esityksen tekemistä.
Zoomissa toteutettavat:
- kaikille yhteinen orientaatio sekä pienryhmätyöskentelyn aloittaminen 12.3.2025 klo 12.30 - 16.00
- ryhmäohjaustapaaminen 2.4.2025 klo 14.00 - 16.00
- paneelikeskustelu ja opintojakson osaamistavoitteisiin ja kompetenssien saavuttamiseen liittyvä keskustelu 23.4.2025 klo 12.30 - 16.00
Opintojakson tuotokset: Ryhmäessee ja audiovisuaalinen esitys.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja kuvata organisaationsa ja työyksikkönsä osaamista ja tukea mahdollisen osaamisvajeen täyttämistä.
- kykenee tunnistamaan osaamisen ja hyvinvoinnin välisen yhteyden työyhteisön toiminnassa.
- osaa kuvata osaamisen johtamisen menetelmiä ja tiedostaa yrittäjämäisen toiminnan kehittämisen mahdollisuudet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa analysoida osaamisen johtamisesta oleelliset asiat ja asioiden välisiä suhteita.
- osaa suunnitella osaamisen johtamiseen menetelmiä ja valita perustellen yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasoisia osaamisen johtamisen menetelmiä.
- osaa tuottaa ehdotuksia osaamisen johtamisen ja yrittäjämäisen toimintatavan kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa tehdä perusteltuja arviointeja ja päätöksiä osaamisen kokonaistilanteesta.
- osaa suunnitella ja kehittää osaamista ja sen johtamista uudistavasti ja rakentavasti.
- osaa tuottaa tietoa ja innovatiivisia ratkaisuja osaamista ja sen johtamista ennakoiden ja reflektoiden sekä yrittäjämäistä toimintatapaa vahvistaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät tukevat tavoitteellista osaamisen kehittymistä. Opettajan antaman arvioinnin ja palautteen lisäksi käytössä ovat opiskelijoiden itsearviointi ja vertaisarviointi. Opiskelijoiden osaamisen arviointi ja saama palaute on sekä numeraalista että laadullista.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
20.02.2024 - 19.04.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Opettaja
- Sirkka Saranki-Rantakokko
- Merja Koikkalainen
Opiskelijaryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida organisaation osaamisen nykytilaa ja ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita huomioiden toimintaympäristön muutokset. Hän osaa kehittää ja johtaa yksilön ja yhteisön tavoitteellista jatkuvaa oppimista sekä työyhteisön hyvinvointia. Hän kykenee johtamaan työyhteisössään osaamisen kestävien ratkaisujen ja toimintamallien käyttöönottamista ja mallintamista. Hän hallitsee osaamisen johtamisen prosessin, kykenee toteuttamaan osaamisen arviointia ja pystyy laatimaan strategiaan pohjautuvia osaamista koskevia kehittymissuunnitelmia työyhteisössään. Hän osaa arvioida ja kehittää osaamisen johtamisen menetelmiä sekä kannustaa työyhteisöä innovaatioiden tuottamiseen ja yrittäjämäisen toimintaan.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys
Sisältö
- Osaamisen ennakoinnin keskeiset menetelmät
- Osaamisvajeen ja -tarpeen arviointi
- Yksilölliset ja yksikkökohtaiset kehittymissuunnitelmat
- Innovaatiot osana organisaation kehittämistä
- Yrittäjämäinen toimintatapa
Aika ja paikka
Kontaktitapaamiset verkossa (Zoom):
20.2.2024 klo 8.30 - 12.00
12.3.2024 klo 16.00 - 17.00
4.4.2024 klo 8.30 - 12.00
Opetusmenetelmät
Opetuksessa sovelletaan tutkivan oppimisen menetelmää, johon kuuluu aloitusorientaatio, asiantuntijaluentoja (verkkotallenteet), pienryhmätyöskentelyä, itsenäistä tiedonhakua ja audiovisuaalisen esityksen tekemistä.
Zoomissa toteutettavat:
- kaikille yhteinen orientaatio sekä pienryhmätyöskentelyn aloittaminen 20.2.2024 klo 8.30 - 12.00
- ryhmäohjaustapaaminen 12.3.2024 klo 16.00 - 17.00
- paneelikeskustelu ja opintojakson osaamistavoitteisiin ja kompetenssien saavuttamiseen liittyvä keskustelu 4.4.2024 klo 8.30 - 12.00
Opintojakson tehtävien viimeiset palautukset ovat 19.4.2024.
Opintojakson tuotokset: Ryhmäessee ja audiovisuaalinen esitys.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja kuvata organisaationsa ja työyksikkönsä osaamista ja tukea mahdollisen osaamisvajeen täyttämistä.
- kykenee tunnistamaan osaamisen ja hyvinvoinnin välisen yhteyden työyhteisön toiminnassa.
- osaa kuvata osaamisen johtamisen menetelmiä ja tiedostaa yrittäjämäisen toiminnan kehittämisen mahdollisuudet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa analysoida osaamisen johtamisesta oleelliset asiat ja asioiden välisiä suhteita.
- osaa suunnitella osaamisen johtamiseen menetelmiä ja valita perustellen yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasoisia osaamisen johtamisen menetelmiä.
- osaa tuottaa ehdotuksia osaamisen johtamisen ja yrittäjämäisen toimintatavan kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa tehdä perusteltuja arviointeja ja päätöksiä osaamisen kokonaistilanteesta.
- osaa suunnitella ja kehittää osaamista ja sen johtamista uudistavasti ja rakentavasti.
- osaa tuottaa tietoa ja innovatiivisia ratkaisuja osaamista ja sen johtamista ennakoiden ja reflektoiden sekä yrittäjämäistä toimintatapaa vahvistaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät tukevat tavoitteellista osaamisen kehittymistä. Opettajan antaman arvioinnin ja palautteen lisäksi käytössä ovat opiskelijoiden itsearviointi ja vertaisarviointi. Opiskelijoiden osaamisen arviointi ja saama palaute on sekä numeraalista että laadullista
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
10.10.2023 - 10.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Opettaja
- Sirkka Saranki-Rantakokko
- Merja Koikkalainen
Opiskelijaryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida organisaation osaamisen nykytilaa ja ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita huomioiden toimintaympäristön muutokset. Hän osaa kehittää ja johtaa yksilön ja yhteisön tavoitteellista jatkuvaa oppimista sekä työyhteisön hyvinvointia. Hän kykenee johtamaan työyhteisössään osaamisen kestävien ratkaisujen ja toimintamallien käyttöönottamista ja mallintamista. Hän hallitsee osaamisen johtamisen prosessin, kykenee toteuttamaan osaamisen arviointia ja pystyy laatimaan strategiaan pohjautuvia osaamista koskevia kehittymissuunnitelmia työyhteisössään. Hän osaa arvioida ja kehittää osaamisen johtamisen menetelmiä sekä kannustaa työyhteisöä innovaatioiden tuottamiseen ja yrittäjämäisen toimintaan.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys
Sisältö
- Osaamisen ennakoinnin keskeiset menetelmät
- Osaamisvajeen ja -tarpeen arviointi
- Yksilölliset ja yksikkökohtaiset kehittymissuunnitelmat
- Innovaatiot osana organisaation kehittämistä
- Yrittäjämäinen toimintatapa
Aika ja paikka
Kontaktitapaamiset verkossa (Zoom):
10.10.2023 klo 8.30 - 12.00
7.11.2023 klo 12.30 - 16.00
Ohjaustapaaminen 25.10. klo 16-17.
Opetusmenetelmät
Suomeksi
Opetuksessa sovelletaan tutkivan oppimisen menetelmää, johon kuuluu aloitusorientaatio, asiantuntijaluentoja (verkkotallenteet), pienryhmätyöskentelyä, itsenäistä tiedonhakua ja audiovisuaalisen esityksen tekemistä.
Zoomissa toteutettavat:
- kaikille yhteinen orientaatio sekä pienryhmätyöskentelyn aloittaminen 10.10.2023 klo 8.30 - 12.00
- paneelikeskustelu ja opintojakson osaamistavoitteisiin ja kompetenssien saavuttamiseen liittyvä keskustelu 7.11.2023 klo 12.30 - 16.00
- opintojakson alussa ilmoitettava ohjaustapaaminen
Opintojakson tuotokset: Ryhmäessee ja audiovisuaalinen esitys.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja kuvata organisaationsa ja työyksikkönsä osaamista ja tukea mahdollisen osaamisvajeen täyttämistä.
- kykenee tunnistamaan osaamisen ja hyvinvoinnin välisen yhteyden työyhteisön toiminnassa.
- osaa kuvata osaamisen johtamisen menetelmiä ja tiedostaa yrittäjämäisen toiminnan kehittämisen mahdollisuudet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa analysoida osaamisen johtamisesta oleelliset asiat ja asioiden välisiä suhteita.
- osaa suunnitella osaamisen johtamiseen menetelmiä ja valita perustellen yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasoisia osaamisen johtamisen menetelmiä.
- osaa tuottaa ehdotuksia osaamisen johtamisen ja yrittäjämäisen toimintatavan kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa tehdä perusteltuja arviointeja ja päätöksiä osaamisen kokonaistilanteesta.
- osaa suunnitella ja kehittää osaamista ja sen johtamista uudistavasti ja rakentavasti.
- osaa tuottaa tietoa ja innovatiivisia ratkaisuja osaamista ja sen johtamista ennakoiden ja reflektoiden sekä yrittäjämäistä toimintatapaa vahvistaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät tukevat tavoitteellista osaamisen kehittymistä. Opettajan antaman arvioinnin ja palautteen lisäksi käytössä ovat opiskelijoiden itsearviointi ja vertaisarviointi. Opiskelijoiden osaamisen arviointi ja saama palaute on sekä numeraalista että laadullista
Ilmoittautumisaika
01.01.2023 - 31.01.2023
Ajoitus
14.02.2023 - 09.04.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Opettaja
- Sirkka Saranki-Rantakokko
- Merja Koikkalainen
Opiskelijaryhmät
-
YAMKPROFYAMK, profiloivat opinnot
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida organisaation osaamisen nykytilaa ja ennakoida tulevaisuuden osaamistarpeita huomioiden toimintaympäristön muutokset. Hän osaa kehittää ja johtaa yksilön ja yhteisön tavoitteellista jatkuvaa oppimista sekä työyhteisön hyvinvointia. Hän kykenee johtamaan työyhteisössään osaamisen kestävien ratkaisujen ja toimintamallien käyttöönottamista ja mallintamista. Hän hallitsee osaamisen johtamisen prosessin, kykenee toteuttamaan osaamisen arviointia ja pystyy laatimaan strategiaan pohjautuvia osaamista koskevia kehittymissuunnitelmia työyhteisössään. Hän osaa arvioida ja kehittää osaamisen johtamisen menetelmiä sekä kannustaa työyhteisöä innovaatioiden tuottamiseen ja yrittäjämäisen toimintaan.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toiminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys
Sisältö
- Osaamisen ennakoinnin keskeiset menetelmät
- Osaamisvajeen ja -tarpeen arviointi
- Yksilölliset ja yksikkökohtaiset kehittymissuunnitelmat
- Innovaatiot osana organisaation kehittämistä
- Yrittäjämäinen toimintatapa
Aika ja paikka
Kontaktitapaamiset verkossa (Zoom):
14.2.2023 klo 8.30 - 12.00
21.3.2023 klo 8.30 - 12.00
Opetusmenetelmät
Opetuksessa sovelletaan tutkivan oppimisen menetelmää, johon kuuluu aloitusorientaatio, asiantuntijaluentoja (verkkotallenteet), pienryhmätyöskentelyä, itsenäistä tiedonhakua ja audiovisuaalisen esityksen tekemistä.
Zoomissa toteutettavat:
- kaikille yhteinen orientaatio sekä pienryhmätyöskentelyn aloittaminen 14.2.2023 klo 8.30 - 12.00
- paneelikeskustelu ja opintojakson osaamistavoitteisiin ja kompetenssien saavuttamiseen liittyvä keskustelu 21.3.2023 klo 8.30 - 12.00
Opintojakson tuotokset: Ryhmäessee ja audiovisuaalinen esitys.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- osaa tunnistaa ja kuvata organisaationsa ja työyksikkönsä osaamista ja tukea mahdollisen osaamisvajeen täyttämistä.
- kykenee tunnistamaan osaamisen ja hyvinvoinnin välisen yhteyden työyhteisön toiminnassa.
- osaa kuvata osaamisen johtamisen menetelmiä ja tiedostaa yrittäjämäisen toiminnan kehittämisen mahdollisuudet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa analysoida osaamisen johtamisesta oleelliset asiat ja asioiden välisiä suhteita.
- osaa suunnitella osaamisen johtamiseen menetelmiä ja valita perustellen yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasoisia osaamisen johtamisen menetelmiä.
- osaa tuottaa ehdotuksia osaamisen johtamisen ja yrittäjämäisen toimintatavan kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa tehdä perusteltuja arviointeja ja päätöksiä osaamisen kokonaistilanteesta.
- osaa suunnitella ja kehittää osaamista ja sen johtamista uudistavasti ja rakentavasti.
- osaa tuottaa tietoa ja innovatiivisia ratkaisuja osaamista ja sen johtamista ennakoiden ja reflektoiden sekä yrittäjämäistä toimintatapaa vahvistaen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät tukevat tavoitteellista osaamisen kehittymistä. Opettajan antaman arvioinnin ja palautteen lisäksi käytössä ovat opiskelijoiden itsearviointi ja vertaisarviointi. Opiskelijoiden osaamisen arviointi ja saama palaute on sekä numeraalista että laadullista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (T1)
Osaa kartoittaa organisaationsa ja työyksikkönsä osaamista ja tukea mahdollisen osaamisvajeen täyttämistä. Osaa käyttää osaamisen johtamisen menetelmiä ja osaa soveltaa yrittäjämäistä toimintatapaa kehittämisessä.
Tyydyttävä (T2)
Osaa melko hyvin kartoittaa organisaationsa ja työyksikkönsä osaamista ja tukea melko hyvin mahdollisen osaamisvajeen täyttymistä.
Osaa melko hyvin käyttää osaamisen johtamisen menetelmiä ja osaa soveltaa melko hyvin yrittäjämäistä toimintatapaa kehittämisessä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (H3)
Osaa analysoida ja kehittää organisaationsa ja työyksikkönsä ammatillista osaamista ja edistää mahdollisen osaamisvajeen täyttämistä. Osaa käyttää ja soveltaa osaamisen johtamisen menetelmiä ja yrittäjämäistä toimintaa alueen ja/tai organisaatioiden kehittämiseksi.
Hyvä (H4)
Osaa oikein hyvin analysoida ja kehittää organisaationsa ja työyksikkönsä ammatillista osaamista ja edistää mahdollisen osaamisvajeen täyttämistä.
Osaa oikein hyvin käyttää ja soveltaa osaamisen johtamisen menetelmiä ja yrittäjämäistä toimintaa alueen ja/tai organisaatioiden kehittämiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (K5)
Osaa itsenäisesti arvioida, kehittää ja johtaa monipuolisesti organisaationsa ja työyksikkönsä ammatillista osaamista ja täyttää mahdollisen osaamisvajeen organisaation strategian mukaisesti. Osaa luovasti johtaa, käyttää ja soveltaa osaamisen johtamisen menetelmiä ja kehittää yrittäjämäistä toimintaa organisaatioissa.