Kehittämisosaaminen - ideasta suunnitelmaanLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK117
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Marika Kunnari
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee tuottamaan käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan suunnitelman. Hän kykenee analysoimaan ennakoivasti kehittämistoiminnan vaikutuksia ammattieettisten periaatteiden ja monikulttuurisuuden toteutumisen näkökulmista. Hän osaa valita projektiryhmän ja -toimijoiden avointa viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria tukevia toimintamalleja. Hän kehittää osaamistaan toimia kansainvälisessä vuorovaikutuksessa oman alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Ennakoiva kehittäminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus,
Lisäksi painottuu koulutuskohtainen kompetenssi: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
• Idean jalostaminen hankesuunnitelmaksi
• Hankesuunnittelun vaiheet ja toimintatavat
• Yhteistyö monikulttuurisessa toimintaympäristössä
• Tutkimusintensiivinen tarve- ja käyttäjälähtöinen kehittämistyö
• Ennakoiva vaikuttavuuden arviointi
• Kehittämishankkeen organisoituminen ja tukijärjestelmät organisaatiossa
• Kehittämissuunnitelman keskeinen sisältö
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- on laatinut tarve- ja käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan suunnitelman.
- määrittelee kehittämistehtävässään eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden perusteita sekä tunnistaa ennakoivan kehittämisen menetelmiä.
- käyttää tehtävässään lähdekirjallisuutta referoiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi laatimassaan kehittämistehtävässä eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden toteutumista sekä ennakoivan kehittämisen toteutumista.
- analysoi käyttämäänsä tietoa käyttäjälähtöisesti ja tekee loogisia johtopäätöksiä kirjallisuutta hyödyntäen.
- arvioi kehittämistehtävänsä tuloksia eri näkökulmista ja muodostaa tehtävän pohjalta perusteltuja näkemyksiä tekemiensä valintojen tarkoituksenmukaisuudesta ja onnistumisesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osoittaa laatimassaan tarve- ja käyttäjälähtöisessä kehittämistehtävässä tiedon perusteltua arviointia sekä tiedon jäsentämistä uudella tavalla eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden sekä ennakoivan kehittämisen näkökulmista.
- käyttää kirjallisuutta tiedon lähteenä, perustelujen vahvistajana ja osoituksena perehtyneisyydestä asiaan. Tehtävästä päästään tulkinnasta päättelyyn.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 50
Tutkinto-ohjelma
- Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija
Opettaja
- Anzelika Krastina
- Katri Hendriksson
- Maarit Tihinen
- Mirva Tapaninen
Opiskelijaryhmät
-
R31YE25KEnnakoinnin ja kehittämisen asiantuntija, kevät 2025
Tavoitteet
Opiskelija kykenee tuottamaan käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan suunnitelman. Hän kykenee analysoimaan ennakoivasti kehittämistoiminnan vaikutuksia ammattieettisten periaatteiden ja monikulttuurisuuden toteutumisen näkökulmista. Hän osaa valita projektiryhmän ja -toimijoiden avointa viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria tukevia toimintamalleja. Hän kehittää osaamistaan toimia kansainvälisessä vuorovaikutuksessa oman alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Ennakoiva kehittäminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus,
Lisäksi painottuu koulutuskohtainen kompetenssi: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
• Idean jalostaminen hankesuunnitelmaksi
• Hankesuunnittelun vaiheet ja toimintatavat
• Yhteistyö monikulttuurisessa toimintaympäristössä
• Tutkimusintensiivinen tarve- ja käyttäjälähtöinen kehittämistyö
• Ennakoiva vaikuttavuuden arviointi
• Kehittämishankkeen organisoituminen ja tukijärjestelmät organisaatiossa
• Kehittämissuunnitelman keskeinen sisältö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- on laatinut tarve- ja käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan suunnitelman.
- määrittelee kehittämistehtävässään eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden perusteita sekä tunnistaa ennakoivan kehittämisen menetelmiä.
- käyttää tehtävässään lähdekirjallisuutta referoiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi laatimassaan kehittämistehtävässä eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden toteutumista sekä ennakoivan kehittämisen toteutumista.
- analysoi käyttämäänsä tietoa käyttäjälähtöisesti ja tekee loogisia johtopäätöksiä kirjallisuutta hyödyntäen.
- arvioi kehittämistehtävänsä tuloksia eri näkökulmista ja muodostaa tehtävän pohjalta perusteltuja näkemyksiä tekemiensä valintojen tarkoituksenmukaisuudesta ja onnistumisesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osoittaa laatimassaan tarve- ja käyttäjälähtöisessä kehittämistehtävässä tiedon perusteltua arviointia sekä tiedon jäsentämistä uudella tavalla eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden sekä ennakoivan kehittämisen näkökulmista.
- käyttää kirjallisuutta tiedon lähteenä, perustelujen vahvistajana ja osoituksena perehtyneisyydestä asiaan. Tehtävästä päästään tulkinnasta päättelyyn.
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 21.01.2024
Ajoitus
22.02.2024 - 12.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 45
Opettaja
- Anzelika Krastina
- Maarit Tihinen
- Mirva Tapaninen
- Katri Hendriksson
Opiskelijaryhmät
-
R31YE24KEnnakoinnin ja kehittämisen asiantuntija, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija kykenee tuottamaan käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan suunnitelman. Hän kykenee analysoimaan ennakoivasti kehittämistoiminnan vaikutuksia ammattieettisten periaatteiden ja monikulttuurisuuden toteutumisen näkökulmista. Hän osaa valita projektiryhmän ja -toimijoiden avointa viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria tukevia toimintamalleja. Hän kehittää osaamistaan toimia kansainvälisessä vuorovaikutuksessa oman alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Ennakoiva kehittäminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus,
Lisäksi painottuu koulutuskohtainen kompetenssi: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
• Idean jalostaminen hankesuunnitelmaksi
• Hankesuunnittelun vaiheet ja toimintatavat
• Yhteistyö monikulttuurisessa toimintaympäristössä
• Tutkimusintensiivinen tarve- ja käyttäjälähtöinen kehittämistyö
• Ennakoiva vaikuttavuuden arviointi
• Kehittämishankkeen organisoituminen ja tukijärjestelmät organisaatiossa
• Kehittämissuunnitelman keskeinen sisältö
Aika ja paikka
Virtuaalikontaktit:
To 22.2.2024 klo 16.30-20.30
Ti 27.2.2024 klo 17-20
To 14.3.2024 klo 17-19
Ke 3.4.2024 klo 17-21
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu kontaktipäiviä alla olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä. Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä ja ne on mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- on laatinut tarve- ja käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan suunnitelman.
- määrittelee kehittämistehtävässään eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden perusteita sekä tunnistaa ennakoivan kehittämisen menetelmiä.
- käyttää tehtävässään lähdekirjallisuutta referoiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi laatimassaan kehittämistehtävässä eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden toteutumista sekä ennakoivan kehittämisen toteutumista.
- analysoi käyttämäänsä tietoa käyttäjälähtöisesti ja tekee loogisia johtopäätöksiä kirjallisuutta hyödyntäen.
- arvioi kehittämistehtävänsä tuloksia eri näkökulmista ja muodostaa tehtävän pohjalta perusteltuja näkemyksiä tekemiensä valintojen tarkoituksenmukaisuudesta ja onnistumisesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osoittaa laatimassaan tarve- ja käyttäjälähtöisessä kehittämistehtävässä tiedon perusteltua arviointia sekä tiedon jäsentämistä uudella tavalla eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden sekä ennakoivan kehittämisen näkökulmista.
- käyttää kirjallisuutta tiedon lähteenä, perustelujen vahvistajana ja osoituksena perehtyneisyydestä asiaan. Tehtävästä päästään tulkinnasta päättelyyn.
Ilmoittautumisaika
12.01.2023 - 31.01.2023
Ajoitus
21.02.2023 - 28.04.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija
Opettaja
- Anzelika Krastina
- Maarit Tihinen
- Mika Uitto
- Mirva Tapaninen
Opiskelijaryhmät
-
R31YE23KEnnakoinnin ja kehittämisen asiantuntija, kevät 2023
Tavoitteet
Opiskelija kykenee tuottamaan käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan suunnitelman. Hän kykenee analysoimaan ennakoivasti kehittämistoiminnan vaikutuksia ammattieettisten periaatteiden ja monikulttuurisuuden toteutumisen näkökulmista. Hän osaa valita projektiryhmän ja -toimijoiden avointa viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria tukevia toimintamalleja. Hän kehittää osaamistaan toimia kansainvälisessä vuorovaikutuksessa oman alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Ennakoiva kehittäminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus,
Lisäksi painottuu koulutuskohtainen kompetenssi: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
• Idean jalostaminen hankesuunnitelmaksi
• Hankesuunnittelun vaiheet ja toimintatavat
• Yhteistyö monikulttuurisessa toimintaympäristössä
• Tutkimusintensiivinen tarve- ja käyttäjälähtöinen kehittämistyö
• Ennakoiva vaikuttavuuden arviointi
• Kehittämishankkeen organisoituminen ja tukijärjestelmät organisaatiossa
• Kehittämissuunnitelman keskeinen sisältö
Aika ja paikka
Virtuaalikontaktit:
Ti 21.2.2023 klo 17-21
To 2.3.2023 klo 17-19 (2h)
Ti 28.3.2023 klo 17-21
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu kontaktipäiviä alla olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä. Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä ja ne on mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- on laatinut tarve- ja käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan suunnitelman.
- määrittelee kehittämistehtävässään eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden perusteita sekä tunnistaa ennakoivan kehittämisen menetelmiä.
- käyttää tehtävässään lähdekirjallisuutta referoiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi laatimassaan kehittämistehtävässä eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden toteutumista sekä ennakoivan kehittämisen toteutumista.
- analysoi käyttämäänsä tietoa käyttäjälähtöisesti ja tekee loogisia johtopäätöksiä kirjallisuutta hyödyntäen.
- arvioi kehittämistehtävänsä tuloksia eri näkökulmista ja muodostaa tehtävän pohjalta perusteltuja näkemyksiä tekemiensä valintojen tarkoituksenmukaisuudesta ja onnistumisesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osoittaa laatimassaan tarve- ja käyttäjälähtöisessä kehittämistehtävässä tiedon perusteltua arviointia sekä tiedon jäsentämistä uudella tavalla eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden sekä ennakoivan kehittämisen näkökulmista.
- käyttää kirjallisuutta tiedon lähteenä, perustelujen vahvistajana ja osoituksena perehtyneisyydestä asiaan. Tehtävästä päästään tulkinnasta päättelyyn.
Ilmoittautumisaika
09.05.2022 - 05.08.2022
Ajoitus
03.10.2022 - 05.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Ennakoinnin ja kehittämisen asiantuntija
Opettaja
- Anzelika Krastina
- Erson Halili
- Sirkka Saranki-Rantakokko
- Mirva Tapaninen
Tavoitteet
Opiskelija kykenee tuottamaan käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan suunnitelman. Hän kykenee analysoimaan ennakoivasti kehittämistoiminnan vaikutuksia ammattieettisten periaatteiden ja monikulttuurisuuden toteutumisen näkökulmista. Hän osaa valita projektiryhmän ja -toimijoiden avointa viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria tukevia toimintamalleja. Hän kehittää osaamistaan toimia kansainvälisessä vuorovaikutuksessa oman alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Ennakoiva kehittäminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus,
Lisäksi painottuu koulutuskohtainen kompetenssi: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
• Idean jalostaminen hankesuunnitelmaksi
• Hankesuunnittelun vaiheet ja toimintatavat
• Yhteistyö monikulttuurisessa toimintaympäristössä
• Tutkimusintensiivinen tarve- ja käyttäjälähtöinen kehittämistyö
• Ennakoiva vaikuttavuuden arviointi
• Kehittämishankkeen organisoituminen ja tukijärjestelmät organisaatiossa
• Kehittämissuunnitelman keskeinen sisältö
Aika ja paikka
Kontaktiopetus Zoomin välityksellä:
3.10. 2022 klo 16–20
7.11. 2022 klo 16–20
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu kontaktipäiviä alla olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä. Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä ja ne on mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus on tarjonnassa vain avoimessa AMKissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- on laatinut tarve- ja käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan suunnitelman.
- määrittelee kehittämistehtävässään eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden perusteita sekä tunnistaa ennakoivan kehittämisen menetelmiä.
- käyttää tehtävässään lähdekirjallisuutta referoiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi laatimassaan kehittämistehtävässä eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden toteutumista sekä ennakoivan kehittämisen toteutumista.
- analysoi käyttämäänsä tietoa käyttäjälähtöisesti ja tekee loogisia johtopäätöksiä kirjallisuutta hyödyntäen.
- arvioi kehittämistehtävänsä tuloksia eri näkökulmista ja muodostaa tehtävän pohjalta perusteltuja näkemyksiä tekemiensä valintojen tarkoituksenmukaisuudesta ja onnistumisesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osoittaa laatimassaan tarve- ja käyttäjälähtöisessä kehittämistehtävässä tiedon perusteltua arviointia sekä tiedon jäsentämistä uudella tavalla eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden sekä ennakoivan kehittämisen näkökulmista.
- käyttää kirjallisuutta tiedon lähteenä, perustelujen vahvistajana ja osoituksena perehtyneisyydestä asiaan. Tehtävästä päästään tulkinnasta päättelyyn.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on laatinut tarve- ja käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan suunnitelman. Hän määrittelee kehittämistehtävässään eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden perusteita sekä tunnistaa ennakoivan kehittämisen menetelmiä. Tehtävässään hän käyttää lähdekirjallisuutta referoiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija analysoi laatimassaan kehittämistehtävässä eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden toteutumista sekä ennakoivan kehittämisen toteutumista. Hän analysoi käyttämäänsä tietoa käyttäjälähtöisesti ja tekee loogisia johtopäätöksiä kirjallisuutta hyödyntäen. Hän arvioi kehittämistehtävänsä tuloksia eri näkökulmista ja muodostaa tehtävän pohjalta perusteltuja näkemyksiä tekemiensä valintojen tarkoituksenmukaisuudesta ja onnistumisesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa laatimassaan tarve- ja käyttäjälähtöisessä kehittämistehtävässä tiedon perusteltua arviointia sekä tiedon jäsentämistä uudella tavalla eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden sekä ennakoivan kehittämisen näkökulmista. Hän käyttää kirjallisuutta tiedon lähteenä, perustelujen vahvistajana ja osoituksena perehtyneisyydestä asiaan. Tehtävästä päästään tulkinnasta päättelyyn.