Kehittämisosaaminen - ideasta suunnitelmaan (5 op)
Toteutuksen tunnus: YAMK117-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 21.01.2024
Ajoitus
22.02.2024 - 12.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 45
Opettaja
- Anzelika Krastina
- Maarit Tihinen
- Mirva Tapaninen
- Katri Hendriksson
Opiskelijaryhmät
-
R31YE24KEnnakoinnin ja kehittämisen asiantuntija, kevät 2024
Tavoitteet
Opiskelija kykenee tuottamaan käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminnan suunnitelman. Hän kykenee analysoimaan ennakoivasti kehittämistoiminnan vaikutuksia ammattieettisten periaatteiden ja monikulttuurisuuden toteutumisen näkökulmista. Hän osaa valita projektiryhmän ja -toimijoiden avointa viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria tukevia toimintamalleja. Hän kehittää osaamistaan toimia kansainvälisessä vuorovaikutuksessa oman alansa tutkimus- ja kehittämistoiminnassa.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: Ennakoiva kehittäminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus,
Lisäksi painottuu koulutuskohtainen kompetenssi: ennakointi- ja kehittämisosaaminen.
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
• Idean jalostaminen hankesuunnitelmaksi
• Hankesuunnittelun vaiheet ja toimintatavat
• Yhteistyö monikulttuurisessa toimintaympäristössä
• Tutkimusintensiivinen tarve- ja käyttäjälähtöinen kehittämistyö
• Ennakoiva vaikuttavuuden arviointi
• Kehittämishankkeen organisoituminen ja tukijärjestelmät organisaatiossa
• Kehittämissuunnitelman keskeinen sisältö
Aika ja paikka
Virtuaalikontaktit:
To 22.2.2024 klo 16.30-20.30
Ti 27.2.2024 klo 17-20
To 14.3.2024 klo 17-19
Ke 3.4.2024 klo 17-21
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opintojaksoon kuuluu kontaktipäiviä alla olevan aikataulun mukaisesti.
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopetuspedagogiikkaa suomen- ja englanninkielillä. Oppimistehtävät tehdään yksilö- tai ryhmätyönä ja ne on mahdollista suorittaa joko suomeksi tai englanniksi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- on laatinut tarve- ja käyttäjälähtöisen tutkimus- kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan suunnitelman.
- määrittelee kehittämistehtävässään eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden perusteita sekä tunnistaa ennakoivan kehittämisen menetelmiä.
- käyttää tehtävässään lähdekirjallisuutta referoiden.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- analysoi laatimassaan kehittämistehtävässä eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden toteutumista sekä ennakoivan kehittämisen toteutumista.
- analysoi käyttämäänsä tietoa käyttäjälähtöisesti ja tekee loogisia johtopäätöksiä kirjallisuutta hyödyntäen.
- arvioi kehittämistehtävänsä tuloksia eri näkökulmista ja muodostaa tehtävän pohjalta perusteltuja näkemyksiä tekemiensä valintojen tarkoituksenmukaisuudesta ja onnistumisesta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osoittaa laatimassaan tarve- ja käyttäjälähtöisessä kehittämistehtävässä tiedon perusteltua arviointia sekä tiedon jäsentämistä uudella tavalla eettisyyden, kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden sekä ennakoivan kehittämisen näkökulmista.
- käyttää kirjallisuutta tiedon lähteenä, perustelujen vahvistajana ja osoituksena perehtyneisyydestä asiaan. Tehtävästä päästään tulkinnasta päättelyyn.