Siirry suoraan sisältöön

Työhyvinvoinnin edistäminen muuttuvassa toimintaympäristössäLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK112

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marika Kunnari

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla huomioiden muuttuvan työelämän haasteet ja mahdollisuudet. Opiskelija tuntee, osaa käyttää, soveltaa ja kehittää erilaisia työn muotoilun keinoja työhyvinvoinnin edistämiseksi yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Opiskelija tuntee työn kognitiiviset vaatimukset ja kuormitustekijät ja osaa kehittää keinoja kognitiivisen ergonomian edistämiseksi erilaisissa työympäristöissä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys ja ennakoiva kehittäminen.

Sisältö

- Työhyvinvoinnin rakentuminen ja laadulliset kuormitustekijät muuttuvassa toimintaympäristössä
- Työn muotoilu työhyvinvoinnin edistämisen keinona etä- ja hybridityössä
- Kognitiivisen ergonomian edistäminen nykytyössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- osaa nimetä ja määritellä opintojakson peruskäsitteitä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan opintojakson tehtävissä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti, kriittisesti ja luovasti soveltaa opittua opintojakson tehtävissä niitä myös käytännön toimintaan peilaten.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti, kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti työelämän toimintatapoja ja asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa soveltaa niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat ansiokkaasti huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.

Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 08.04.2024

Ajoitus

25.09.2024 - 22.11.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Opettaja
  • Anne Puro
Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla huomioiden muuttuvan työelämän haasteet ja mahdollisuudet. Opiskelija tuntee, osaa käyttää, soveltaa ja kehittää erilaisia työn muotoilun keinoja työhyvinvoinnin edistämiseksi yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Opiskelija tuntee työn kognitiiviset vaatimukset ja kuormitustekijät ja osaa kehittää keinoja kognitiivisen ergonomian edistämiseksi erilaisissa työympäristöissä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys ja ennakoiva kehittäminen.

Sisältö

- Työhyvinvoinnin rakentuminen ja laadulliset kuormitustekijät muuttuvassa toimintaympäristössä
- Työn muotoilu työhyvinvoinnin edistämisen keinona etä- ja hybridityössä
- Kognitiivisen ergonomian edistäminen nykytyössä

Aika ja paikka

25.9.2024 klo 8.30-15.00 Zoom
14.11.2024 klo 8.30-15.00 Zoom

Oppimateriaalit

Opintojakson teemohin liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.

Opetusmenetelmät

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja läsnäolo välttämätön
Asiantuntijaluennot
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt

Oppimistehtävä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- osaa nimetä ja määritellä opintojakson peruskäsitteitä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan opintojakson tehtävissä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti, kriittisesti ja luovasti soveltaa opittua opintojakson tehtävissä niitä myös käytännön toimintaan peilaten.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti, kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti työelämän toimintatapoja ja asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa soveltaa niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat ansiokkaasti huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi suoritetaan erillisen arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointisuunnitelma on esitetty Moodlessa tarkennetun toteutussuunnitelman yhteydessä.
Opintokokonaisuus arvioidaan asteikolla H-5.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 09.04.2023

Ajoitus

24.10.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Opettaja
  • Anne Puro
Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ja osaa arvioida työhyvinvointia määrittäviä tekijöitä yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla huomioiden muuttuvan työelämän haasteet ja mahdollisuudet. Opiskelija tuntee, osaa käyttää, soveltaa ja kehittää erilaisia työn muotoilun keinoja työhyvinvoinnin edistämiseksi yksilö-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Opiskelija tuntee työn kognitiiviset vaatimukset ja kuormitustekijät ja osaa kehittää keinoja kognitiivisen ergonomian edistämiseksi erilaisissa työympäristöissä.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys ja ennakoiva kehittäminen.

Sisältö

- Työhyvinvoinnin rakentuminen ja laadulliset kuormitustekijät muuttuvassa toimintaympäristössä
- Työn muotoilu työhyvinvoinnin edistämisen keinona etä- ja hybridityössä
- Kognitiivisen ergonomian edistäminen nykytyössä

Aika ja paikka

24.10.2023 klo 8.30-15.30 Zoom
30.11.2023 klo 8.30-15.30 Zoom

Oppimateriaalit

Opintojakson teemohin liittyvä kansallinen ja kansainvälinen tutkimuskirjallisuus ja muut tietolähteet.

Opetusmenetelmät

Aktiivinen osallistuminen luennoille ja läsnäolo välttämätön
Asiantuntijaluennot
Sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt

Oppimistehtävä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
- osaa nimetä ja määritellä opintojakson peruskäsitteitä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan opintojakson tehtävissä.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti työelämän asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa käyttää niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti, kriittisesti ja luovasti soveltaa opittua opintojakson tehtävissä niitä myös käytännön toimintaan peilaten.
- tuottaa ja arvioi työhyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa laaja-alaisesti, kriittisesti perustellen ja johdonmukaisesti työelämän toimintatapoja ja asiantuntijuuttaan kehittäen.
- tuntee työhyvinvointia edistäviä työn muotoilun ja kognitiivisen ergonomian keinoja ja osaa soveltaa niitä työelämän muuttuvissa tilanteissa eri näkökulmat ansiokkaasti huomioon ottaen vastuullisesti, eettisesti ja kestävän kehityksen periaattein.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi suoritetaan erillisen arviointisuunnitelman mukaisesti.
Arviointisuunnitelma on esitetty Moodlessa tarkennetun toteutussuunnitelman yhteydessä.
Opintokokonaisuus arvioidaan asteikolla H-5.