Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu ja palveluinnovaatiotLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK162

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marika Kunnari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa hankkia ja tulkita käyttäjätietoa ja soveltaa sitä palvelumuotoilun eri vaiheissa. Opiskelija osallistaa sidosryhmiä suunnitteluprosessiin erilaisilla menetelmillä ja kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Opiskelija osaa muodostaa innovatiivisia palvelukonsepteja eri palvelukanaviin liittyen.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen

Sisältö

- palvelumuotoilun suunnitteluprosessi
- asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät
- suunnitteluajattelun perusteet ja palveluinnovaatiot
- soveltava palvelumuotoilun tehtävä, innovatiivisen palvelun suunnittelu
- sosiaalisen median työkalut

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
-osaa hankkia ja analysoida käyttäjätietoa innovatiivisia palveluja muotoiltaessa.
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sidosryhmien osallistamiseen.
-osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä palvelukonseptien kehittämiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja monipuolisesti sidosryhmien osallistamisessa.
- osaa perustellen kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa itsenäisesti ja luovasti hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa luovasti ja itsenäisesti käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja perustellen valittujen sidosryhmien osallistamisessa.
- löytää luovia ja uusia keinoja kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.

Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 08.04.2024

Ajoitus

27.08.2024 - 26.09.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Opettaja
  • Panu Huczkowski
Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opiskelija osaa hankkia ja tulkita käyttäjätietoa ja soveltaa sitä palvelumuotoilun eri vaiheissa. Opiskelija osallistaa sidosryhmiä suunnitteluprosessiin erilaisilla menetelmillä ja kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Opiskelija osaa muodostaa innovatiivisia palvelukonsepteja eri palvelukanaviin liittyen.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen

Sisältö

- palvelumuotoilun suunnitteluprosessi
- asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät
- suunnitteluajattelun perusteet ja palveluinnovaatiot
- soveltava palvelumuotoilun tehtävä, innovatiivisen palvelun suunnittelu
- sosiaalisen median työkalut

Aika ja paikka

27.8. klo 17-21
26.9. klo 17-21

Kontakti-illat ovat pakollisia ja ne pidetään ZOOM:ssa.

Opetusmenetelmät

- Integroitu oppiminen.
- Ennakkotehtävä.
- Kehittämistehtävä yksilö- tai ryhmätehtävä.
- Henkilökohtaisen palvelumuotoilun työkalupakin rakentaminen.
- Yksilöllistä luovuutta ja tulevassa työelämässä tarvittavien osaamisten kehittämistä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
-osaa hankkia ja analysoida käyttäjätietoa innovatiivisia palveluja muotoiltaessa.
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sidosryhmien osallistamiseen.
-osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä palvelukonseptien kehittämiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja monipuolisesti sidosryhmien osallistamisessa.
- osaa perustellen kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa itsenäisesti ja luovasti hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa luovasti ja itsenäisesti käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja perustellen valittujen sidosryhmien osallistamisessa.
- löytää luovia ja uusia keinoja kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

12.02.2024 - 13.04.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Opettaja
  • Mira Alhonsuo
  • Panu Huczkowski
Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opiskelija osaa hankkia ja tulkita käyttäjätietoa ja soveltaa sitä palvelumuotoilun eri vaiheissa. Opiskelija osallistaa sidosryhmiä suunnitteluprosessiin erilaisilla menetelmillä ja kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Opiskelija osaa muodostaa innovatiivisia palvelukonsepteja eri palvelukanaviin liittyen.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen

Sisältö

- palvelumuotoilun suunnitteluprosessi
- asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät
- suunnitteluajattelun perusteet ja palveluinnovaatiot
- soveltava palvelumuotoilun tehtävä, innovatiivisen palvelun suunnittelu
- sosiaalisen median työkalut

Aika ja paikka

12.2 17-21
13.3 17-21

Kontakti-illat ovat pakollisia ja ne pidetään ZOOM:ssa.

Opetusmenetelmät

- Integroitu oppiminen.
- Ryhmätehtävä.
- Yksilöllistä luovuutta ja tulevassa työelämässä tarvittavien osaamisen kehittämistä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
-osaa hankkia ja analysoida käyttäjätietoa innovatiivisia palveluja muotoiltaessa.
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sidosryhmien osallistamiseen.
-osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä palvelukonseptien kehittämiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja monipuolisesti sidosryhmien osallistamisessa.
- osaa perustellen kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa itsenäisesti ja luovasti hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa luovasti ja itsenäisesti käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja perustellen valittujen sidosryhmien osallistamisessa.
- löytää luovia ja uusia keinoja kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

22.03.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Ylempi AMK-koulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 20

Opettaja
  • Simo Rontti
  • Merja Koikkalainen
Opiskelijaryhmät
  • YAMKPROF
    YAMK, profiloivat opinnot

Tavoitteet

Opiskelija osaa hankkia ja tulkita käyttäjätietoa ja soveltaa sitä palvelumuotoilun eri vaiheissa. Opiskelija osallistaa sidosryhmiä suunnitteluprosessiin erilaisilla menetelmillä ja kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Opiskelija osaa muodostaa innovatiivisia palvelukonsepteja eri palvelukanaviin liittyen.

Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, työelämässä toimiminen

Sisältö

- palvelumuotoilun suunnitteluprosessi
- asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät
- suunnitteluajattelun perusteet ja palveluinnovaatiot
- soveltava palvelumuotoilun tehtävä, innovatiivisen palvelun suunnittelu
- sosiaalisen median työkalut

Aika ja paikka

Opintojakson aikataulu on seuraava:
22.3.2023 Klo 17-18.30 Aloitusluento (Teams)
Kontaktiluento/väliohjaus (Teams). Ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa
Harjoitustöiden palautuksen määräaika
30.5.2023 klo 17-19 Päätösluento (harjoitustöiden reflektointi ja opponointi) Teams

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan Teams -ympäristössä.

Keskeisenä suorituksena opintojaksolla on 4-hengen ryhmissä tehtävä harjoitustyö.
Harjoitustyö koostuu osatehtävistä, joiden kautta ryhmässä kehitetään case-projektiksi valittua palvelua.

Kontaktiluentojen välissä Teams-ympäristöön tulee osatehtäviä tukevia itseopiskelumateriaaleja.

Linkki kurssin Teams-kanavalle lähetetään opiskelijoille viikko ennen aloitusluentoa, jolloin opiskelijat voivat muodostaa harjoitustyöryhmät annettujen ohjeiden mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2: Opiskelija
-osaa hankkia ja analysoida käyttäjätietoa innovatiivisia palveluja muotoiltaessa.
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sidosryhmien osallistamiseen.
-osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä palvelukonseptien kehittämiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4: Opiskelija
- osaa hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja monipuolisesti sidosryhmien osallistamisessa.
- osaa perustellen kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: Opiskelija
- osaa itsenäisesti ja luovasti hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun.
- osaa luovasti ja itsenäisesti käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja perustellen valittujen sidosryhmien osallistamisessa.
- löytää luovia ja uusia keinoja kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetelmät tukevat tavoitteellista osaamisen kehittymistä. Opettajan antaman arvioinnin ja palautteen lisäksi käytössä ovat opiskelijoiden itsearviointi ja vertaisarviointi. Opiskelijoiden osaamisen arviointi ja saama palaute on sekä numeraalista että laadullista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
-osaa hankkia ja analysoida käyttäjätietoa innovatiivisia palveluja muotoiltaessa
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sidosryhmien osallistamiseen
-osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä palvelukonseptien kehittämiseen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
-osaa hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun
-osaa käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja monipuolisesti sidosryhmien
osallistamisessa
-osaa perustellen kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
-osaa itsenäisesti ja luovasti hankkia, analysoida ja soveltaa käyttäjätietoa innovatiivisten palvelujen muotoiluun
-osaa luovasti ja itsenäisesti käyttää erilaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja perustellen valittujen sidosryhmien osallistamisessa
-löytää luovia ja uusia keinoja kehittää uusia palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmää soveltaen