Siirry suoraan sisältöön

Datan rakentuminen digitaalisissa palveluissaLaajuus (5 op)

Tunnus: YAMK105

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Marika Kunnari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käyttää hyvinvointialoilla tuotettavaan ja käytettävään dataan sekä rakenteiseen tiedon kuvaukseen liittyviä käsitteitä ja elementtejä ymmärtäen niiden tarpeen ja käytön. Opiskelija osaa selittää sosiaali- ja terveysalan tietojärjestelmien keskeisiä elementtejä ja niitä ohjaavia säädöksiä sekä vertailla yleisimpiä tietojärjestelmiä ja arvioida niiden käytettävyyttä. Opiskelija osaa arvioida tietosuojan ja tietoturvan periaatteita sekä suunnitella digitaalisia palveluja turvallisuus ja vastuullisuus huomioiden. Opiskelija osaa perustella hyvinvointi- ja terveystietojen tallentamisen tärkeyden luotettavan päätöksenteon perustana.

Sisältö

- Hyvinvointialojen tiedon keruuseen, rakenteeseen ja kuvaukseen liittyviä käsitteitä
- Sosiaali- ja terveysalan tietojärjestelmät ja tiedon rakentumiseen liittyviä käsitteitä
- Tiedon keräämiseen ja käyttöön liittyvät säädökset
- Hyvinvointi- ja terveyspalvelujen tietojärjestelmien keskeisiä elementtejä
- Tietojärjestelmien integroinnin ja palvelualustojen perusteet sekä käytettävyyden arviointi
- Integroitujen tietojärjestelmien turvallisuus
- Sosiaali- ja terveysalan tuottaman datan merkitys kehittämisessä ja johtamisessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää hyvinvointialojen tietoon sekä sosiaali- ja terveysalan tietojärjestelmiin liittyviä käsitteitä sujuvasti ja systemaattisesti tietäen datan käyttöä ohjaavien säädösten merkityksen. Hän tunnistaa luotettavia kansallisia ja kansainvälisiä tutkimuksia ja lähdeaineistoja sekä käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti muiden tekemän työn arvon tunnustaen. Opiskelija toteuttaa tutkimuseettisiä periaatteita ja toimii turvallisuuden ja vastuullisuuden periaatteiden mukaisesti. Opiskelija perustelee
toimintaansa ja soveltaa substanssin tietoperustaansa ja uusia ratkaisuja kehittämisen tukena.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää ja selittää hyvinvointialojen tietoon sekä sosiaali- ja terveysalan tietojärjestelmiin liittyviä käsitteitä tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti osoittaen ymmärtävänsä datan käyttöä ohjaavia säädöksiä. Hän arvioi oman erityisalansa tutkimusten ja lähdeaineistojen luotettavuutta, käyttäen niin kansallisia kuin kansainvälisiä lähteitä monipuolisesti ja johdonmukaisesti. Opiskelijan toiminta on hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaista ja itseään arvioivaa. Hän toteuttaa
alan turvallisuutta koskevia periaatteita. Opiskelija tunnistaa alaan liittyviä ilmiöitä, löytää ratkaisuja ja perustelee johtopäätöksiä monipuolisesti substanssin tietoperustaan nojautuen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää ja analysoi hyvinvointialojen tietoon sekä sosiaali- ja terveysalan tietojärjestelmiin liittyvää käsitteistöä asiantuntevasti ja syvällisesti osoittaen hallitsevansa kokonaisuuksia ja datan käyttöä ohjaavat säädökset. Hän arvioi kriittisesti alansa tutkimusten ja lähdeaineistojen luotettavuutta soveltaen kansallisia ja kansainvälisiä aineistoja laajasti ja perustellen niiden käyttöä asiantuntevasti. Hänen toimintansa on vastuullista ja noudattaa hyvän tieteellisen käytännön
periaatteita. Hän osaa soveltaa alan turvallisuutta koskevia periaatteita luontevasti. Opiskelija osaa ennakoida ratkaisuja, joissa hän soveltaa ja yhdistää tietoperustaa. Opiskelijalla on laaja-alaiset ja syvät tiedot substanssin tietoperustasta ja hän kykenee soveltamaan sitä luovasti myös kansainvälisesti.

Lisätiedot

Opintojakso luetaan Hyvinvointianalyytikon pätevyyden sisältämiin opintoihin.