Soveltava valmennuksen psykologiaLaajuus (5 op)
Tunnus: YAMK136
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Heikki Hannola
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa valmennuksen psykologian peruskäsitteitä, teorioita ja etiikkaa kokonaisvaltaisen urheiluvalmennuksen perustana. Opiskelija tietää urheilijan keskeiset psykologiset taidot ja motivaatioteoriat sekä osaa huomioida ne osana psyykkisen suorituskyvyn kehittämistä. Opiskelija ymmärtää tavoitteenasettelun, keskittymisen ja itseluottamuksen merkityksen psyykkiselle optimaaliselle suorituskyvylle. Hän tuntee psyykkisen suorituskyvyn haasteet ja erityiskysymykset ja kykenee huomioimaan ne osana valmennustyötään.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, kestävä kehitys, ennakoiva kehittäminen
Sisältö
- Teema 1: Valmennuksen psykologia: valmennuksen psykologia, teoriat, käsitteet, etiikka, psyykkinen suorituskyky
- Teema 2: Urheilijakeskeinen valmennus: motivaatio, tavoitteenasettelu, huippusuoritus, psyykkiset taidot ja menetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.
1-2: Opiskelija
- osaa soveltaa valmennuksen psykologian teoriaa.
- osaa suunnitella psyykkistä suorituskykyä edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida valmennuksen psykologian teoriaa.
- osaa suunnitella ja arvioida psyykkistä suorituskykyä edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida monipuolisesti ja kriittisesti valmennuksen psykologian teoriaa.
- osaa suunnitella ja kehittää monipuolisesti psyykkistä suorituskykyä edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Ilmoittautumisaika
12.01.2023 - 31.01.2023
Ajoitus
06.04.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Liikunnan ja urheiluvalmennuksen asiantuntija
Opettaja
- Sami Kalaja
- Heikki Hannola
- Petteri Pohja
Vastuuhenkilö
Heikki Hannola
Opiskelijaryhmät
-
R75YL23KLiikunnan ja urheiluvalmennuksen asiantuntija, kevät 2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa valmennuksen psykologian peruskäsitteitä, teorioita ja etiikkaa kokonaisvaltaisen urheiluvalmennuksen perustana. Opiskelija tietää urheilijan keskeiset psykologiset taidot ja motivaatioteoriat sekä osaa huomioida ne osana psyykkisen suorituskyvyn kehittämistä. Opiskelija ymmärtää tavoitteenasettelun, keskittymisen ja itseluottamuksen merkityksen psyykkiselle optimaaliselle suorituskyvylle. Hän tuntee psyykkisen suorituskyvyn haasteet ja erityiskysymykset ja kykenee huomioimaan ne osana valmennustyötään.
Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, kestävä kehitys, ennakoiva kehittäminen
Sisältö
- Teema 1: Valmennuksen psykologia: valmennuksen psykologia, teoriat, käsitteet, etiikka, psyykkinen suorituskyky
- Teema 2: Urheilijakeskeinen valmennus: motivaatio, tavoitteenasettelu, huippusuoritus, psyykkiset taidot ja menetelmät
Aika ja paikka
Verkko- ja lähiopetus.
Opintojakson aloitusinfo 6.4.2023 klo 18.00-20.00. Lähijakso 20.-22.4.2023 Santasport Lapin urheiluopistolla..
To 20.4.
10:00-11:45 Luentojen purku
12:30-14:00 Luentojen purku
14:30-16:00 Luentojen purku
Pe 21.4.
08:15-09:45 Valmennuksen psykologia
10:15-11:45 ”
12:30-14:00 Ryhmätyö x4 (Teho, Klubi)
14:30-16:00 Valmennuksen psykologia
La 22.4.
08:15-09:45 Valmennuksen psykologia
10:15-11:45 ”
12:30-14:00 ”
Oppimateriaalit
Urheilupsykologian perusteet. Matikka, Roos-Salmi, Arajärvi, Liikuntatieteellinen Seura ry 2018. 2. painos.
Suorituskyvyn psykologia. Arajärvi, P.& Thesleff,P. VK-kustannus Oy 2020.
Opetusmenetelmät
Osaat soveltaa valmennuksen psykologian peruskäsitteitä, teorioita ja etiikkaa kokonaisvaltaisen urheiluvalmennuksen perustana. Tiedät urheilijan keskeiset psykologiset taidot ja motivaatioteoriat sekä osaat huomioida ne osana psyykkisen suorituskyvyn kehittämistä.
Ymmärrät tavoitteenasettelun, keskittymisen ja itseluottamuksen merkityksen psyykkiselle optimaaliselle suorituskyvylle. Tunnet psyykkisen suorituskyvyn haasteet ja erityiskysymykset ja kykenet huomioimaan ne osana valmennustyötäsi.
Teema 1. Valmennuksen psykologia: valmennuksen psykologia, teoriat, käsitteet, etiikka, psyykkinen suorituskyky
Teema 2. Urheilijakeskeinen valmennus: motivaatio, tavoitteenasettelu, huippusuoritus, psyykkiset taidot ja menetelmät
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0: Opiskelija ei osallistu opintojakson suorittamiseen, tai täytä vaadittuja vähimmäiskriteerejä opintojaksosuorituksen hyväksymiseksi.
1-2: Opiskelija
- osaa soveltaa valmennuksen psykologian teoriaa.
- osaa suunnitella psyykkistä suorituskykyä edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida valmennuksen psykologian teoriaa.
- osaa suunnitella ja arvioida psyykkistä suorituskykyä edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida monipuolisesti ja kriittisesti valmennuksen psykologian teoriaa.
- osaa suunnitella ja kehittää monipuolisesti psyykkistä suorituskykyä edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä 1.
Sovellat valmennuksen psykologian teoriaa ja suunnittelet psyykkistä suorituskykyä edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Tyydyttävä 2.
Sovellat monipuolisesti valmennuksen psykologian teoriaa ja suunnittelet monipuolisesti psyykkistä suorituskykyä edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3.
Sovellat ja arvioit valmennuksen psykologian teoriaa ja suunnittelet ja arvioit psyykkistä suorituskykyä edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Hyvä 4.
Sovellat ja arvioit monipuolisesti valmennuksen psykologian teoriaa ja suunnittelet ja arvioit monipuolisesti psyykkistä suorituskykyä edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5.
Sovellat ja arvioit monipuolisesti ja kriittisesti valmennuksen psykologian teoriaa ja suunnittelet ja kehität monipuolisesti psyykkistä suorituskykyä edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä.