Data-analytiikka ja avoin data kehittämisen työkalunaLaajuus (5 op)
Tunnus: R599Y31
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Heli Väätäjä
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää informaatiomuotoilun perusteet: osaa tunnistaa ja määritellä kohderyhmän tiedon tarpeita sekä kehittää tarpeita vastaavia visualiointeja ja arvioida kehittämiään ratkaisuja. Opiskelija tuntee analytiikan eri tyyppejä ja niiden soveltamiskohteita. Opiskelija tuntee BI- ja analytiikkatyökaluja ja kehittää niiden hyödyntämistä organisaatiossa. Opiskelija tunnistaa datan lähteitä organisaatiossa sekä osaa etsiä ja hyödyntää avoimen datan lähteitä ja arvioida niiden hyödyntämismahdollisuuksia. Opiskelija osaa data-analyysin ja visualisoinnin perusteet sekä osaa soveltaa ja kehittää niiden käyttöä. Opiskelija ymmärtää datan merkityksen kehittämisen työkaluna ja osaa kehittää hyödyntämistä.
Sisältö
- informaatiomuotoilun perusteet
- analytiikkatyypit ja niiden soveltamiskohteita
- BI- ja analytiikkatyökalut
- data-analyysin ja visualisoinnin perusteet
- organisaation datalähteet ja datatyypit
- avoin data ja sen hyödyntäminen
- data kehittämisen työkaluna
Esitietovaatimukset
Excelin käyttötaito (datan tuonti exceliin, datan esikäsittely, tilastollisten perustunnuslukujen laskenta, sekä visualisointien teko)
Tilastollisten perusmenetelmien osaaminen (esim. keskiarvo, keskihajonta, mediaani, kvartaalit)
Tiedolla johtamisen kulmakivet - opintojakso sekä Etiikka ja vastuullisuus tiedolla johtamisessa -opintojakso, tai vastaavat osoitetut ja näytetyt tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2: Opiskelija
- ymmärtää informaatiomuotoilun perusteet
- tuntee analytiikkatyyppejä ja niiden soveltamiskohteita,
- osaa etsiä tietoa BI- ja analytiikkatyökaluista ja osaa nimetä tärkeimpiä työkaluja ja niiden sovelluskohteita,
- osaa etsiä avoimen datan lähteitä ja tunnistaa hyödyllisiä avoimen datan lähteitä organisaatiolle
- osaa tuottaa yksinkertaisia visualisointeja datasta,
- tietää datan käyttömahdollisuuksia kehittämisessä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4: Opiskelija
- osaa soveltaa informaatiomuotoilun periaatteita käytännön kehittämisessä
- osaa tunnistaa tiedon hyödyntämisen sidosryhmät ja valitun käyttäjäryhmän tarpeet tiedolle ja sen käyttämiselle
- tuntee analytiikkatyyppejä ja niiden soveltamiskohteita ja ymmärtää millaiset analytiikkatyypit soveltuvat organisaation tai kehittämisen tarpeisiin,
- osaa etsiä tietoa BI- ja analytiikkatyökaluista ja tunnistaa sopivia työkaluja organisaation tarpeisiin,
- osaa etsiä ja tunnistaa organisaatiolle hyödyllisiä avoimen datan lähteitä ja käyttää niitä data-analyysissä
- osaa käsitellä data-aienistoa ja tuottaa siitä erilaisia visualisointeja käyttäjien tarpeisiin
- tunnistaa tarpeen tiedon visualisoinnille ja tuottaa visualisointeja organisaation tarpeisiin ja arvioida tuottamiaan ratkaisuja käyttäjäpalautteen pohjalta
- ymmärtää organisaation oman ja avoimen datan merkityksen ja mahdollisuuksia organisaatiolle ja tunnistaa miten niitä voisi hyödyntää kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Opiskelija
- osaa soveltaa informaatiomuotoilun periaatteita käytännön kehittämisessä
- osaa tunnistaa tiedon hyödyntämisen sidosryhmät ja valitun käyttäjäryhmän tarpeet tiedolle ja sen hyödyntämiselle sekä käyttäjäkeskeisesti arvioida kehittämiään ratkaisuja
- tuntee analytiikkatyyppejä ja niiden soveltamiskohteita ja osaa valita sopivia analytiikkatyyppejä organisaation ja kehittämisen tarpeisiin,
- osaa etsiä ja tunnistaa organisaatiolle hyödyllisiä avoimen datan lähteitä, arvioida niiden käyttökelpoisuutta ja käyttää niitä data-analyysissä sekä ideoida niiden käyttöä organisaatiossa
- osaa analysoida ja visualisoida dataa valitsemallaan BI-työkalulla sekä testata ja arvioida kehittämiään ratkaisuja käyttäjäpalautteen pohjalta
- osaa suunnitella organisaation BI-työkalujen hyödyntämistä sekä kehittää ja innovoida datan ja avoimen datan hyödyntämistä johtamisen, toiminnan, prosessien, palvelujen tmv. kehittämisessä.