Digiajan palveluliiketoiminnan johtaminen ja kehittäminen (ylempi AMK): Digiajan palveluliiketoiminnan johtaminen ja kehittäminen
Tunnus: LAMSTE22K
Kuvaus
Palvelujohtaminen nousee esille useissa tulevaisuuden haasteita koskevissa tutkimuksissa ja sidosryhmäkeskusteluissa. Palvelujohtamisella tarkoitetaan niitä arvoja ja periaatteita, jotka ohjaavat organisaation palvelustrategian mukaista päätöksentekoa ja toimintaa. Valitulla palvelustrategialla on ratkaiseva merkitys yrityksen tai organisaation menestymiselle. Digitalisoituneessa, verkostoituneessa ja alati muuttuvissa työympäristöissä yritysten ja organisaatioiden tulee pystyä tuottamaan palveluita yhteisöllisesti, monialaisesti ja asiakaslähtöisesti uusimpia digitaalisia ratkaisuja hyödyntäen ilman maantieteellisiä, kulttuurisia ja demografisia rajoja. Koulutus tähtää näiden valmiuksien saavuttamiseen.
Tiedon määrä ja sen merkitys yrityksille ja muille organisaatioille lisääntyy vauhdilla. Tiedon hyödyntämiseen paneutuneiden asiantuntijoiden tarve kasvaa digitalisaation sekä analytiikan kehittymisen myötä. Yrityksille ja organisaatioille tieto on resurssi, jota voidaan hyödyntää muun muassa päätöksenteossa sekä kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa läpi koko yrityksen tai organisaation ja yli organisaatiorajojen.
Edellä esitetyt työelämän kehitystrendit ovat ajankohtaisia myös Kainuun ja Lapin alueen yrityksissä ja organisaatioissa laajasti yli toimialarajojen, myös matkailussa. Koulutus on omalta osaltaan vastaamassa näiden trendien nostamiin osaamistarpeisiin.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Koulutus toteutetaan pääsääntöisesti päivällä verkko-opintoina ja verkko-ohjattuna itsenäisenä opiskeluna. Suoritettava opintopistemäärä on riippuvainen kunkin opiskelijan olemassa olevasta osaamisesta. Koulutus käynnistyy osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella (HOT), jonka pohjalta opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS).
Koulutuksen toteutukseen on lisätty ohjauksellista otetta, jotta opiskelu voi sujua hyvin, vaikka opiskelijan aikaisemmista opinnoista olisikin jo aikaa. Opiskelijoille tarjotaan koko koulutuksen ajan opiskelua ja opintojen edistymistä tukevaa ryhmäohjausta 2 h/ kuukausi, yhteensä 18 kuukautta ja yksilöohjausta 4h/opiskelija/vuosi. Lisäksi opiskelijoiden opiskelua tuetaan viestinnän ja äidinkielen opettajan antamalla ohjauksella 3h/ opiskelija. Molemmat ammattikorkeakoulut (Lapin AMK ja Kajaanin AMK) tarjoavat opiskelijoilleen monipuolisesti erilaisia oppimisen tukipalveluita muun muassa e-oppimispalveluja, kuraattoripalveluja ja kirjastopalveluja, jotka toimivat myös verkon yli. Mikäli opiskelija tarvitsee kannettavan tietokoneen, tarjoaja sitoutuu liisaamaan sen hänelle.
Opiskelijoiden työllistymisen tueksi toteutetaan opintojen aikana/loppuvaiheessa korkeakoulun ja TE-toimiston yhteistyönä uraohjausjakso. Osan opinnoista voi suorittaa myös työn opinnollistamisen kautta, mikäli opiskelijalla on esittää tähän tarvittava kumppaniyritys. Kohtaamiset opiskelijoiden ja yritysten välillä parantavat työllistymisen mahdollisuuksia tutkinnon suorittamisen jälkeen.
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on päivittää työttömän tai työttömyysuhan alaisen työnhakijan osaaminen vastaamaan alueen työnantajien digiajan liiketoiminnan ja digitaalisten palvelujen kehittämisen sekä tiedolla johtamisen osaamistarpeita erityisesti matkailualalla. Tavoitteena on Tradenomi (YAMK) tutkinnon suorittaneen työllistyminen koulutusta vastaaviin tehtäviin alueen yrityksiin ja/tai julkiselle sektorille.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 |
Kevät
2023 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
2. / 2023 | 3. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2024 | 3. / 2024 | 1. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
LAMSTE22K-1000 |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | |||||||||||||
R301YH13OJ | Digitaalinen alustatalous | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
R301YH11OJ | Digitalisoituneen palveluliiketoiminnan johtaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
YAMK095 | Strateginen johtaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
R599Y30 | Tiedolla johtamisen kulmakivet | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
LAMSTE22K-1002 |
PROFILOIVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
25 | |||||||||||||
LAMSTE22K-1007 |
Digitalisaatioon ja tiedolla johtamiseen liittyvä osaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 | |||||||||||||
YAMK100 | Data-analytiikka ja tekoäly | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
YAMK099 | Emerging Technologies and Business | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
LAMSTE22K-1005 |
Johtamisosaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 | |||||||||||||
YAMK097 | Asiakaskokemusten johtaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
YAMK131 | Etätyö ja virtuaalijohtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||
YAMK096 | Hankeosaaminen ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
LAMSTE22K-1006 |
Markkinointiosaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 | |||||||||||||
YAMK098 | Strateginen markkinointi | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
YAMK145 | Maine ja verkostoituva palvelutalous | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
LAMSTE22K-1003 |
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
45 | |||||||||||||
Y9992BOJ | Osaamisen johtaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
YAMK101 | Tutkimusaineiston analysointi ja tulkinta | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
Y9992COJ | Työelämän kehittämismenetelmät | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
LAMSTE22K-1004 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | |||||||||||||
YAMK063 | Opinnäytetyön suunnitteluvaihe | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||
YAMK064 | Opinnäytetyön toteuttamisvaihe | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
YAMK065 | Opinnäytetyön viimeistelyvaihe | 10 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
Yhteensä | 90 | 25 | 55 | 15 | 25 | 25 | 30 | 15 | 10 | 15 | 25 | 17.5 | 12.5 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK
Todistusjäsentelyssä opintojaksot jakautuvat ammattikorkeakoulun asetuksen mukaisesti.
Yhteiset kompetenssit (YAMK)
Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit
Eettinen osaaminen
• osaa edistaa tasa-arvoisuuden ja moninaisuuden periaatteiden toteutumista tyoyhteisossa |
Strateginen johtaminen |
Tiedolla johtamisen kulmakivet |
Emerging Technologies and Business |
Asiakaskokemusten johtaminen |
Osaamisen johtaminen |
Tutkimusaineiston analysointi ja tulkinta |
Työelämän kehittämismenetelmät |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Kansainvälistymisosaaminen
• kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään ja toiminnan kehittämisessä |
Digitalisoituneen palveluliiketoiminnan johtaminen |
Strateginen johtaminen |
Tiedolla johtamisen kulmakivet |
Emerging Technologies and Business |
Hankeosaaminen ja johtaminen |
Strateginen markkinointi |
Työelämän kehittämismenetelmät |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
lnnovaatio-osaaminen
• osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista |
Digitaalinen alustatalous |
Digitalisoituneen palveluliiketoiminnan johtaminen |
Strateginen johtaminen |
Data-analytiikka ja tekoäly |
Emerging Technologies and Business |
Hankeosaaminen ja johtaminen |
Strateginen markkinointi |
Tutkimusaineiston analysointi ja tulkinta |
Työelämän kehittämismenetelmät |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Oppimisen taidot
• osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittaa asiantuntijuuttaan |
Tiedolla johtamisen kulmakivet |
Emerging Technologies and Business |
Hankeosaaminen ja johtaminen |
Osaamisen johtaminen |
Tutkimusaineiston analysointi ja tulkinta |
Työelämän kehittämismenetelmät |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Työyhteisöosaaminen
• osaa edistää työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia |
Digitalisoituneen palveluliiketoiminnan johtaminen |
Strateginen johtaminen |
Tiedolla johtamisen kulmakivet |
Emerging Technologies and Business |
Asiakaskokemusten johtaminen |
Osaamisen johtaminen |
Työelämän kehittämismenetelmät |
Opinnäytetyön suunnitteluvaihe |
Opinnäytetyön toteuttamisvaihe |
Opinnäytetyön viimeistelyvaihe |
Luokittelemattomat |
Etätyö ja virtuaalijohtaminen |
Maine ja verkostoituva palvelutalous |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
LAMSTE22K-1000 |
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 |
R301YH13OJ | Digitaalinen alustatalous | 5 |
R301YH11OJ | Digitalisoituneen palveluliiketoiminnan johtaminen | 5 |
YAMK095 | Strateginen johtaminen | 5 |
R599Y30 | Tiedolla johtamisen kulmakivet | 5 |
LAMSTE22K-1002 |
PROFILOIVA OSAAMINEN
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
25 |
LAMSTE22K-1007 |
Digitalisaatioon ja tiedolla johtamiseen liittyvä osaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 |
YAMK100 | Data-analytiikka ja tekoäly | 5 |
YAMK099 | Emerging Technologies and Business | 5 |
LAMSTE22K-1005 |
Johtamisosaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
0 - 15 |
YAMK097 | Asiakaskokemusten johtaminen | 5 |
YAMK131 | Etätyö ja virtuaalijohtaminen | 5 |
YAMK096 | Hankeosaaminen ja johtaminen | 5 |
LAMSTE22K-1006 |
Markkinointiosaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 |
YAMK098 | Strateginen markkinointi | 5 |
YAMK145 | Maine ja verkostoituva palvelutalous | 5 |
LAMSTE22K-1003 |
TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
45 |
Y9992BOJ | Osaamisen johtaminen | 5 |
YAMK101 | Tutkimusaineiston analysointi ja tulkinta | 5 |
Y9992COJ | Työelämän kehittämismenetelmät | 5 |
LAMSTE22K-1004 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 |
YAMK063 | Opinnäytetyön suunnitteluvaihe | 10 |
YAMK064 | Opinnäytetyön toteuttamisvaihe | 10 |
YAMK065 | Opinnäytetyön viimeistelyvaihe | 10 |