Ruoka- ja juomakulttuuritLaajuus (5 op)
Tunnus: R801M132OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua.
Opiskelijat tietää erilaisten juomien raaka-aineita, valmistustapoja ja muita juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tietää tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita.
Opiskelija on perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee Suomessa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin ja uskonnon.
Sisältö
Juomakulttuurit
- viinin laatuun vaikuttavat tekijät
- viinintuottajamaita ja -alueita
- väkevät viinit
Ruokakulttuurit
- suomalainen ruokakulttuuri
- eri maiden ruokakulttuureja
- uskonnot ja ruoka
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (T2)
Opiskelija ymmärtää tyydyttävästi ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee tyydyttävästi viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa jossain määrin soveltaa oppimaansa.
Tyydyttävä (T1)
Opiskelija ymmärtää hieman ruoka- ja juomakulttuurien merkitystä osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee jossain määrin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija tuntee hieman suomalaista ja kansainvälistä ruokakulttuuria sekä Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuuria. Opiskelija ei juuri osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (H4)
Opiskelija ymmärtää todella hyvin ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee todella hyvin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on todella hyvin perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin ja tuntee todella hyvin Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa todella hyvin.
Hyvä (H3)
Opiskelija ymmärtää hyvin ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee hyvin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on hyvin perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin ja tuntee hyvin Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee erinomaisesti viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on syvällisesti perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee erinomaisesti Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen eikä ryhmätyöskentelyyn. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtäviä tehtävänantoja noudattaen. Opiskelija osoittaa välinpitämättömyyttä opintojaksolla.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 17.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 18.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Opettaja
- Pia Peltoperä
Vastuuhenkilö
Pia Peltoperä
Opiskelijaryhmät
-
RA81M21KRestonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi kevät
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua.
Opiskelijat tietää erilaisten juomien raaka-aineita, valmistustapoja ja muita juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tietää tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita.
Opiskelija on perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee Suomessa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin ja uskonnon.
Sisältö
Juomakulttuurit
- viinin laatuun vaikuttavat tekijät
- viinintuottajamaita ja -alueita
- väkevät viinit
Ruokakulttuurit
- suomalainen ruokakulttuuri
- eri maiden ruokakulttuureja
- uskonnot ja ruoka
Opetusmenetelmät
Opetukseen osallistuminen paikan päällä on suositeltavaa, ei hybriditoteutus.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (T2)
Opiskelija ymmärtää tyydyttävästi ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee tyydyttävästi viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa jossain määrin soveltaa oppimaansa.
Tyydyttävä (T1)
Opiskelija ymmärtää hieman ruoka- ja juomakulttuurien merkitystä osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee jossain määrin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija tuntee hieman suomalaista ja kansainvälistä ruokakulttuuria sekä Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuuria. Opiskelija ei juuri osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (H4)
Opiskelija ymmärtää todella hyvin ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee todella hyvin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on todella hyvin perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin ja tuntee todella hyvin Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa todella hyvin.
Hyvä (H3)
Opiskelija ymmärtää hyvin ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee hyvin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on hyvin perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin ja tuntee hyvin Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee erinomaisesti viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on syvällisesti perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee erinomaisesti Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen eikä ryhmätyöskentelyyn. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtäviä tehtävänantoja noudattaen. Opiskelija osoittaa välinpitämättömyyttä opintojaksolla.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 25.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Opettaja
- Pia Peltoperä
Vastuuhenkilö
Pia Peltoperä
Opiskelijaryhmät
-
RA81M21KRestonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi kevät
-
RA81M21SRestonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua.
Opiskelijat tietää erilaisten juomien raaka-aineita, valmistustapoja ja muita juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tietää tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita.
Opiskelija on perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee Suomessa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin ja uskonnon.
Sisältö
Juomakulttuurit
- viinin laatuun vaikuttavat tekijät
- viinintuottajamaita ja -alueita
- väkevät viinit
Ruokakulttuurit
- suomalainen ruokakulttuuri
- eri maiden ruokakulttuureja
- uskonnot ja ruoka
Opetusmenetelmät
Suositellaan tehtäväksi paikan päällä. Ei nauhoiteta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (T2)
Opiskelija ymmärtää tyydyttävästi ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee tyydyttävästi viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa jossain määrin soveltaa oppimaansa.
Tyydyttävä (T1)
Opiskelija ymmärtää hieman ruoka- ja juomakulttuurien merkitystä osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee jossain määrin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija tuntee hieman suomalaista ja kansainvälistä ruokakulttuuria sekä Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuuria. Opiskelija ei juuri osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (H4)
Opiskelija ymmärtää todella hyvin ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee todella hyvin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on todella hyvin perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin ja tuntee todella hyvin Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa todella hyvin.
Hyvä (H3)
Opiskelija ymmärtää hyvin ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee hyvin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on hyvin perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin ja tuntee hyvin Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee erinomaisesti viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on syvällisesti perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee erinomaisesti Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa erinomaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen eikä ryhmätyöskentelyyn. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtäviä tehtävänantoja noudattaen. Opiskelija osoittaa välinpitämättömyyttä opintojaksolla.