Siirry suoraan sisältöön

Matkailun liiketoimintaosaamisen perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: MAT202

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva liiketoiminnasta ja matkailualan erilaisista liiketoimintamalleista perehtymällä liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja keskeisiin käsitteisiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisia matkailualan liiketoimintamalleja
- kuvata keskeiset liiketoimintaprosessit
- kuvata johtamisen osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja organisoinnin merkityksen liiketoimintamalleissa ja -prosesseissa
- kuvata markkinointiin ja asiakaskokemuksen johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa asiakasymmärryksen merkityksen matkailuliiketoiminnassa osana arvonluontia
- tunnistaa asiakaskäyttäytymisessä ja toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia matkailuliiketoiminnassa
- kuvata matkailuyrityksen talouden hallinnan osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa turvallisuuden ja riskienhallinnan osana laatua sekä vastuullista ja kestävää matkailuliiketoimintaa
- tunnistaa omia yrittäjyysvalmiuksiaan.

Sisältö

- Matkailualan liiketoimintamallit ja -prosessit
- Asiakas, asiakokemus ja arvolupaus liiketoiminnan lähtökohtina
- Osaaminen liiketoimintaresurssina
- Ansaintamallit ja talouden hallinta osana liiketoimintamallia
- Vastuullisuus ja riskienhallinta matkailuliiketoiminnassa
- Omat yrittäjyysvalmiudet ja yrittäjämäinen toimintatapa

Esitietovaatimukset

MAT201 Johdatus matkailuilmiöön

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata matkailualan liiketoimintanalleja ja -prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ja muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Lisätiedot

Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.

Ammattikorkeakoulussa ensimmäisen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Liiketoimintamallin suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen yritysidean suunnitteluun.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 01.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Tutkinto-ohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Marja Lempiäinen
Vastuuhenkilö

Marja Lempiäinen

Opiskelijaryhmät
  • RA81M24K
    Restonomikoulutus (verkko-opinnot), Rovaniemi, kevät 2024

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva liiketoiminnasta ja matkailualan erilaisista liiketoimintamalleista perehtymällä liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja keskeisiin käsitteisiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisia matkailualan liiketoimintamalleja
- kuvata keskeiset liiketoimintaprosessit
- kuvata johtamisen osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja organisoinnin merkityksen liiketoimintamalleissa ja -prosesseissa
- kuvata markkinointiin ja asiakaskokemuksen johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa asiakasymmärryksen merkityksen matkailuliiketoiminnassa osana arvonluontia
- tunnistaa asiakaskäyttäytymisessä ja toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia matkailuliiketoiminnassa
- kuvata matkailuyrityksen talouden hallinnan osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa turvallisuuden ja riskienhallinnan osana laatua sekä vastuullista ja kestävää matkailuliiketoimintaa
- tunnistaa omia yrittäjyysvalmiuksiaan.

Sisältö

- Matkailualan liiketoimintamallit ja -prosessit
- Asiakas, asiakokemus ja arvolupaus liiketoiminnan lähtökohtina
- Osaaminen liiketoimintaresurssina
- Ansaintamallit ja talouden hallinta osana liiketoimintamallia
- Vastuullisuus ja riskienhallinta matkailuliiketoiminnassa
- Omat yrittäjyysvalmiudet ja yrittäjämäinen toimintatapa

Aika ja paikka

19.8.-1.10.2024
Ohjaustapaamiset Zoom, materiaalit, verkkotentit ja -keskustelut Moodle oppimisympäristö,

Oppimateriaalit

Viitala, R. & Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen: Menestyvän yritystoiminnan perusta (6. uud. p.). Edita. Myös vanhemmat painokset mahdollisia. Saatavana myös e-kirjana.



Konu, H., Pesonen, J., Reijonen, H. & Alakoski, L. (2020). Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Vastapaino. Saatavana myös e-kirjana.



Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Opetus- ja ohjaustapaamiset, itsenäinen tiedonhaku, ennakkotehtävä, aineistoesseen laatiminen yksilötyönä ja itsenäiset verkkotentit (113 h). Opetus- ja ohjaustapaamiset etänä Zoomissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsekorjaavat verkkotentit yksilötyönä (yhteensä 4 kpl). Jokaisesta kolme uusintamahdollisuutta opiskelijan oman ajankäyttösuunnitelman mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö osaamisportfolion tai suulisen näytön avulla. Näyttöihin liittyvä ohjeistus Moodlen työtilassa.

Opinnollistaminen omaan yritykseen tai työpaikkaan.

Sisällön jaksotus

Liiketoiminta-ajattelu ja liiketoimintamalit
Osaaminen, johtaminen ja liiketoimintaprosessit
Asiakasymmärrys
Talouden hallinta
Turvallisuus ja riskienhallinta osana laatua sekä vastuullista ja kestävää matkailuliiketoimintaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata matkailualan liiketoimintanalleja ja -prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena ennakkotehtävä, soveltava aineistoessee ja siihen liittyvä esitys päätöstapaamisessa sekä verkkotentit (4 kpl).
Arviointiasteikko: ennakkotehtävä 5 pistettä, verkkotentit 4 x á 20 pistettä (yhteensä max. 80 p.), soveltava aineistoessee max. 50 pistettä ja sen esitys 5 pistettä. Arviointi asteikolla hylätty/t1-k5 oheisen taulukon mukaisesti:

125 - 140 p. k5
109- 124 p. h4
93 – 108 p. h3
77 – 92 p. t2
61 – 76 p. t1
0 - 60 p. hylätty

Esitietovaatimukset

MAT201 Johdatus matkailuilmiöön

Lisätiedot

Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.

Ammattikorkeakoulussa ensimmäisen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Liiketoimintamallin suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen yritysidean suunnitteluun.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

10.01.2024 - 10.03.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Tutkinto-ohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Marja Lempiäinen
  • Milla Hirvaskari
  • Markku Vieru
Vastuuhenkilö

Marja Lempiäinen

Opiskelijaryhmät
  • YMATperus
    Matkailututkimus perusopinnot
  • RA81M23S
    Restonomikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2023

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva liiketoiminnasta ja matkailualan erilaisista liiketoimintamalleista perehtymällä liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja keskeisiin käsitteisiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisia matkailualan liiketoimintamalleja
- kuvata keskeiset liiketoimintaprosessit
- kuvata johtamisen osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja organisoinnin merkityksen liiketoimintamalleissa ja -prosesseissa
- kuvata markkinointiin ja asiakaskokemuksen johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa asiakasymmärryksen merkityksen matkailuliiketoiminnassa osana arvonluontia
- tunnistaa asiakaskäyttäytymisessä ja toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia matkailuliiketoiminnassa
- kuvata matkailuyrityksen talouden hallinnan osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa turvallisuuden ja riskienhallinnan osana laatua sekä vastuullista ja kestävää matkailuliiketoimintaa
- tunnistaa omia yrittäjyysvalmiuksiaan.

Sisältö

- Matkailualan liiketoimintamallit ja -prosessit
- Asiakas, asiakokemus ja arvolupaus liiketoiminnan lähtökohtina
- Osaaminen liiketoimintaresurssina
- Ansaintamallit ja talouden hallinta osana liiketoimintamallia
- Vastuullisuus ja riskienhallinta matkailuliiketoiminnassa
- Omat yrittäjyysvalmiudet ja yrittäjämäinen toimintatapa

Aika ja paikka

10.1.2024 - 10.3.2024
Ohjaustapaamiset Zoom, materiaalit, verkkotentit ja -keskustelut Moodle oppimisympäristö,
Lähitapaamiset:
- luennot ja harjoitukset Lapin yliopisto:
* 22.1. 2024 klo 16.15-17.45 tila C193
* 19.2. 2024 klo 16.15-17.45 tila C193

Oppimateriaalit

Viitala, R. & Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen: Menestyvän yritystoiminnan perusta (6. uud. p.). Edita. Myös vanhemmat painokset mahdollisia. Saatavana myös e-kirjana.



Konu, H., Pesonen, J., Reijonen, H. & Alakoski, L. (2020). Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Vastapaino. Saatavana myös e-kirjana.



Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Opetus- ja ohjaustapaamiset, itsenäinen tiedonhaku, aineistoesseen laatiminen yksilötyönä ( ja itsenäiset verkkotentit (113 h). Opetus- ja ohjaustapaamiset etänä Zoomissa ja lähitapaamisina (20h).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsekorjaavat verkkotentit yksilötyönä jokaisesta opinnon aihealueesta (yhteensä 3 kpl). Jokaisesta kolme uusintamahdollisuutta opiskelijan oman ajankäyttösuunnitelman mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö osaamisportfolion avulla. Näyttöihin liittyvä ohjeistus Moodlen työtilassa.

Sisällön jaksotus

Liiketoiminta-ajattelu ja liiketoimintamalit
Osaaminen ja sen johtaminen
Asiakasymmärrys
Talouden hallinta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata matkailualan liiketoimintanalleja ja -prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena soveltava aineistoessee sekä verkkotentit (3 kpl).
Arviointiasteikko: verkkotentit 3 x á 20 p, yhteensä max. 60 p. painoarvo 50% ja soveltava aineistoessee max. 60 p. painoarvo 50%. Arviointi asteikolla Hylätty/t1-k5.

Hylätty (0)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata matkailualan liiketoimintanalleja ja -prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta. Kokonaispistemäärä 0-49 p./120 p.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti. Kokonaispistemäärä 50-64 p./120 p.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta. Kokonaispistemäärä 65-79 p./120 p.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen. Kokonaispistemäärä 80-94 p./120 p.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen. Kokonaispistemäärä 95-109 p./120 p.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen. Kokonaispistemäärä 110-120 p./120 p.

Esitietovaatimukset

MAT201 Johdatus matkailuilmiöön

Lisätiedot

Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.

Ammattikorkeakoulussa ensimmäisen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Liiketoimintamallin suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen yritysidean suunnitteluun.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 27.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 22.10.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Tutkinto-ohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Marja Lempiäinen
Vastuuhenkilö

Marja Lempiäinen

Opiskelijaryhmät
  • RA81M23K
    Restonomikoulutus, Rovaniemi, kevät 2023

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva liiketoiminnasta ja matkailualan erilaisista liiketoimintamalleista perehtymällä liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja keskeisiin käsitteisiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisia matkailualan liiketoimintamalleja
- kuvata keskeiset liiketoimintaprosessit
- kuvata johtamisen osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja organisoinnin merkityksen liiketoimintamalleissa ja -prosesseissa
- kuvata markkinointiin ja asiakaskokemuksen johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa asiakasymmärryksen merkityksen matkailuliiketoiminnassa osana arvonluontia
- tunnistaa asiakaskäyttäytymisessä ja toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia matkailuliiketoiminnassa
- kuvata matkailuyrityksen talouden hallinnan osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa turvallisuuden ja riskienhallinnan osana laatua sekä vastuullista ja kestävää matkailuliiketoimintaa
- tunnistaa omia yrittäjyysvalmiuksiaan.

Sisältö

- Matkailualan liiketoimintamallit ja -prosessit
- Asiakas, asiakokemus ja arvolupaus liiketoiminnan lähtökohtina
- Osaaminen liiketoimintaresurssina
- Ansaintamallit ja talouden hallinta osana liiketoimintamallia
- Vastuullisuus ja riskienhallinta matkailuliiketoiminnassa
- Omat yrittäjyysvalmiudet ja yrittäjämäinen toimintatapa

Aika ja paikka

28.8.2023 - 22.10.2023
Ohjaustapaamiset Zoom, materiaalit ja aineistoportfolion ohjeistus Moodle oppimisympäristö,

Oppimateriaalit

Viitala, R. & Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen: Menestyvän yritystoiminnan perusta (6. uud. p.). Edita. Myös vanhemmat painokset mahdollisia. Saatavana myös e-kirjana.

Konu, H., Pesonen, J., Reijonen, H. & Alakoski, L. (2020). Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Vastapaino. Saatavana myös e-kirjana.

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Ohjaustapaamiset (18 h), itsenäinen tiedonhaku ja aineistoportfolio yksilötyönä (112 h) sekä verkkotentit 3kpl (3h)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsekorjaavat verkkotentit yksilötyönä jokaisesta opinnon aihealueesta (yhteensä 3 kpl). Jokaisesta kolme uusintamahdollisuutta opiskelijan oman ajankäyttösuunnitelman mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työn opinnollistaminen tai osaamisen näyttö osaamisportfolion avulla. Näyttöihin liittyvä ohjeistus Moodlen työtilassa.

Sisällön jaksotus

Liiketoiminta-ajattelu ja liiketoimintamalit
Osaaminen ja sen johtaminen
Asiakasymmärrys
Talouden hallinta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata matkailualan liiketoimintanalleja ja -prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena aineistoportfolio.
Arviointiasteikko: H-5, painoarvo 100%
Verkkotentit 3 kpl kukin arviointiasteikolla hyväksytty/hylätty.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata matkailualan liiketoimintanalleja ja -prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Esitietovaatimukset

MAT201 Johdatus matkailuilmiöön

Lisätiedot

Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.

Ammattikorkeakoulussa ensimmäisen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Liiketoimintamallin suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen yritysidean suunnitteluun.

Ilmoittautumisaika

03.05.2023 - 31.05.2023

Ajoitus

01.06.2023 - 31.08.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 500

Tutkinto-ohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Markku Vieru
Vastuuhenkilö

Markku Vieru

Opiskelijaryhmät
  • KOMU1
    Kokemuksen muotoilu 1. vuosikurssi
  • RA81M22S
    Restonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2022
  • KOKMUperus
    Kokemuksen muotoilun perusopinnot
  • YMATperus
    Matkailututkimus perusopinnot

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva liiketoiminnasta ja matkailualan erilaisista liiketoimintamalleista perehtymällä liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja keskeisiin käsitteisiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisia matkailualan liiketoimintamalleja
- kuvata keskeiset liiketoimintaprosessit
- kuvata johtamisen osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja organisoinnin merkityksen liiketoimintamalleissa ja -prosesseissa
- kuvata markkinointiin ja asiakaskokemuksen johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa asiakasymmärryksen merkityksen matkailuliiketoiminnassa osana arvonluontia
- tunnistaa asiakaskäyttäytymisessä ja toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia matkailuliiketoiminnassa
- kuvata matkailuyrityksen talouden hallinnan osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa turvallisuuden ja riskienhallinnan osana laatua sekä vastuullista ja kestävää matkailuliiketoimintaa
- tunnistaa omia yrittäjyysvalmiuksiaan.

Sisältö

- Matkailualan liiketoimintamallit ja -prosessit
- Asiakas, asiakokemus ja arvolupaus liiketoiminnan lähtökohtina
- Osaaminen liiketoimintaresurssina
- Ansaintamallit ja talouden hallinta osana liiketoimintamallia
- Vastuullisuus ja riskienhallinta matkailuliiketoiminnassa
- Omat yrittäjyysvalmiudet ja yrittäjämäinen toimintatapa

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ja muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Lisätietoja opiskelijoille

Suoritusmuoto: Itsenäinen suoritus Moodle-tenttinä ja esseesuorituksena, ohjeet löytyvät jakson Moodle-alustalta.
Ilmoittautuminen Pepissä 31.5. mennessä.
Vastuuopettaja: Markku Vieru

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata matkailualan liiketoimintanalleja ja -prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Esitietovaatimukset

MAT201 Johdatus matkailuilmiöön

Lisätiedot

Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.

Ammattikorkeakoulussa ensimmäisen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Liiketoimintamallin suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen yritysidean suunnitteluun.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 04.03.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Tutkinto-ohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Marja Lempiäinen
  • Kaisa Lammi
  • Markku Vieru
Vastuuhenkilö

Marja Lempiäinen

Opiskelijaryhmät
  • KOMU1
    Kokemuksen muotoilu 1. vuosikurssi
  • RA81M22S
    Restonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2022
  • KOKMUperus
    Kokemuksen muotoilun perusopinnot
  • YMATperus
    Matkailututkimus perusopinnot

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva liiketoiminnasta ja matkailualan erilaisista liiketoimintamalleista perehtymällä liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja keskeisiin käsitteisiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisia matkailualan liiketoimintamalleja
- kuvata keskeiset liiketoimintaprosessit
- kuvata johtamisen osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja organisoinnin merkityksen liiketoimintamalleissa ja -prosesseissa
- kuvata markkinointiin ja asiakaskokemuksen johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa asiakasymmärryksen merkityksen matkailuliiketoiminnassa osana arvonluontia
- tunnistaa asiakaskäyttäytymisessä ja toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia matkailuliiketoiminnassa
- kuvata matkailuyrityksen talouden hallinnan osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa turvallisuuden ja riskienhallinnan osana laatua sekä vastuullista ja kestävää matkailuliiketoimintaa
- tunnistaa omia yrittäjyysvalmiuksiaan.

Sisältö

- Matkailualan liiketoimintamallit ja -prosessit
- Asiakas, asiakokemus ja arvolupaus liiketoiminnan lähtökohtina
- Osaaminen liiketoimintaresurssina
- Ansaintamallit ja talouden hallinta osana liiketoimintamallia
- Vastuullisuus ja riskienhallinta matkailuliiketoiminnassa
- Omat yrittäjyysvalmiudet ja yrittäjämäinen toimintatapa

Aika ja paikka

9.1.2023 - 4.3.2023
Ohjaustapaamiset Zoom, materiaalit, verkkotentit ja -keskustelut Moodle oppimisympäristö,
Luennot ja harjoitukset Lapin yliopisto,
23.1. 2023 klo 16-18 LS16
20.2. 2023 klo 15-17 LS20

Oppimateriaalit

Viitala, R. & Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen: Menestyvän yritystoiminnan perusta (6. uud. p.). Edita. Myös vanhemmat painokset mahdollisia. Saatavana myös e-kirjana.

Konu, H., Pesonen, J., Reijonen, H. & Alakoski, L. (2020). Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Vastapaino. Saatavana myös e-kirjana.

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Ohjaustapaamiset (10 h), itsenäinen tiedonhaku ja aineistoessee yksilötyönä (115 h), itsenäiset verkkotentit (3 h). Itsenäisen tiedonhaun tueksi mahdollisuus lähiopetukseen luennoilla (4h) sekä osallistuminen ohjaustapaamisiin (5 kpl) etänä Zoomin kautta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsekorjaavat verkkotentit yksilötyönä jokaisesta opinnon aihealueesta (yhteensä 3 kpl). Jokaisesta kolme uusintamahdollisuutta opiskelijan oman ajankäyttösuunnitelman mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työn opinnollistaminen tai osaamisen näyttö osaamisportfolion avulla. Näyttöihin liittyvä ohjeistus Moodlen työtilassa.

Sisällön jaksotus

Liiketoiminta-ajattelu ja liiketoimintamalit
Osaaminen ja sen johtaminen
Asiakasymmärrys
Talouden hallinta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata matkailualan liiketoimintanalleja ja -prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena soveltava aineistoessee sekä verkkotentit.
Arviointiasteikko: verkkotentit hyväksytty/hylätty, soveltava aineistoessee H-5, painoarvo 100%

Hylätty (0)

Hylätty
Opiskelija ei tunnista eikä osaa kuvata tai käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei tunnista ja matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja eikä talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa ja matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Esitietovaatimukset

MAT201 Johdatus matkailuilmiöön

Lisätiedot

Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.

Ammattikorkeakoulussa ensimmäisen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Liiketoimintamallin suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen yritysidean suunnitteluun.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 29.08.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 16.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Marja Lempiäinen
  • Kaisa Lammi
Vastuuhenkilö

Kaisa Lammi

Opiskelijaryhmät
  • RA81M22K
    Restonomikoulutus, Rovaniemi kevät 2022

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva liiketoiminnasta ja matkailualan erilaisista liiketoimintamalleista perehtymällä liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja keskeisiin käsitteisiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisia matkailualan liiketoimintamalleja
- kuvata keskeiset liiketoimintaprosessit
- kuvata johtamisen osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja organisoinnin merkityksen liiketoimintamalleissa ja -prosesseissa
- kuvata markkinointiin ja asiakaskokemuksen johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa asiakasymmärryksen merkityksen matkailuliiketoiminnassa osana arvonluontia
- tunnistaa asiakaskäyttäytymisessä ja toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia matkailuliiketoiminnassa
- kuvata matkailuyrityksen talouden hallinnan osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa turvallisuuden ja riskienhallinnan osana laatua sekä vastuullista ja kestävää matkailuliiketoimintaa
- tunnistaa omia yrittäjyysvalmiuksiaan.

Sisältö

- Matkailualan liiketoimintamallit ja -prosessit
- Asiakas, asiakokemus ja arvolupaus liiketoiminnan lähtökohtina
- Osaaminen liiketoimintaresurssina
- Ansaintamallit ja talouden hallinta osana liiketoimintamallia
- Vastuullisuus ja riskienhallinta matkailuliiketoiminnassa
- Omat yrittäjyysvalmiudet ja yrittäjämäinen toimintatapa

Aika ja paikka

5.9.2022 - 16.10.2022 Moodle oppimisympäristö, Zoom-ohjausympäristö.

Oppimateriaalit

Viitala, R. & Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen: Menestyvän yritystoiminnan perusta (6. uud. p.). Helsinki: Edita. Teos saatavilla myös verkkojulkaisuna.
Konu, H., Pesonen, J., Reijonen, H. & Alakoski, L. 2020. Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Tampere: Vastapaino.

Opetusmenetelmät

Ohjaustapaamiset (4 h), itsenäinen tiedonhaku ja soveltava essee (126 h), itsenäiset verkkotentit (3 h).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsekorjaavat verkkotentit yksilötyönä jokaisesta opinnon aihealueesta (yhteensä 3 kpl). Jokaisesta kolme uusintamahdollisuutta opiskelijan oman ajankäyttösuunnitelman mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työn opinnollistaminen tai osaamisen näyttö osaamisportfolion avulla. Näyttöihin liittyvä ohjeistus Moodlen työtilassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata matkailualan liiketoimintanalleja ja -prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena soveltava essee sekä verkkotentit.
Arviointiasteikko: verkkotentit H-5, painoarvo 50%, soveltava essee H-5, painoarvo 50%.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminna käsitteitä. Hän ei tunnista matkailualan liiketoimintamalleja- ja prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita tai tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa ja matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Esitietovaatimukset

MAT201 Johdatus matkailuilmiöön

Lisätiedot

Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.

Ammattikorkeakoulussa ensimmäisen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Liiketoimintamallin suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen yritysidean suunnitteluun.

Ilmoittautumisaika

06.10.2021 - 03.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 13.03.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Tutkinto-ohjelma
  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus
Opettaja
  • Marja Lempiäinen
  • Kaisa Lammi
  • Markku Vieru
Vastuuhenkilö

Marja Lempiäinen

Opiskelijaryhmät
  • KOMU1
    Kokemuksen muotoilu 1. vuosikurssi
  • KOKMUperus
    Kokemuksen muotoilun perusopinnot
  • YMATperus
    Matkailututkimus perusopinnot
  • RA81M21S
    Restonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2021

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva liiketoiminnasta ja matkailualan erilaisista liiketoimintamalleista perehtymällä liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja keskeisiin käsitteisiin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa ja kuvata erilaisia matkailualan liiketoimintamalleja
- kuvata keskeiset liiketoimintaprosessit
- kuvata johtamisen osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja organisoinnin merkityksen liiketoimintamalleissa ja -prosesseissa
- kuvata markkinointiin ja asiakaskokemuksen johtamiseen liittyviä keskeisiä käsitteitä
- tunnistaa asiakasymmärryksen merkityksen matkailuliiketoiminnassa osana arvonluontia
- tunnistaa asiakaskäyttäytymisessä ja toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia matkailuliiketoiminnassa
- kuvata matkailuyrityksen talouden hallinnan osa-alueet ja keskeiset käsitteet
- tunnistaa turvallisuuden ja riskienhallinnan osana laatua sekä vastuullista ja kestävää matkailuliiketoimintaa
- tunnistaa omia yrittäjyysvalmiuksiaan.

Sisältö

- Matkailualan liiketoimintamallit ja -prosessit
- Asiakas, asiakokemus ja arvolupaus liiketoiminnan lähtökohtina
- Osaaminen liiketoimintaresurssina
- Ansaintamallit ja talouden hallinta osana liiketoimintamallia
- Vastuullisuus ja riskienhallinta matkailuliiketoiminnassa
- Omat yrittäjyysvalmiudet ja yrittäjämäinen toimintatapa

Aika ja paikka

10.1.2022 - 13.3.2022 Adobe Connect, Moodle oppimisympäristö.

Oppimateriaalit

Viitala, R. & Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen: Menestyvän yritystoiminnan perusta (6. uud. p.). Helsinki: Edita. Teos saatavilla myös verkkojulkaisuna.
Konu, H., Pesonen, J., Reijonen, H. & Alakoski, L. 2020. Matkailuliiketoimintaa teoriasta käytäntöön. Tampere: Vastapaino.

Opetusmenetelmät

Ohjaustapaamiset (4 h), itsenäinen tiedonhaku ja verkkokeskustelut (126 h), itsenäiset verkkotentit (3 h).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsekorjaavat verkkotentit yksilötyönä jokaisesta opinnon aihealueesta (yhteensä 3 kpl). Jokaisesta kolme uusintamahdollisuutta opiskelijan oman ajankäyttösuunnitelman mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työn opinnollistaminen tai osaamisen näyttö osaamisportfolion avulla. Näyttöihin liittyvä ohjeistus Moodlen työtilassa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän ei osaa kuvata matkailualan liiketoimintanalleja ja -prosesseja. Opiskelija ei tunnista talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena verkkokeskustelujen tuotos sekä verkkotentit.
Arviointiasteikko: verkkotentit H-5, painoarvo 60%, verkkokeskustelun tuotos H-5, painoarvo 40%.
Arviointikriteerit:
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti, monipuolisesti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja monipuolisesti, kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät kattavasti ja perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä kattavasti ja perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä perustellusti. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja kattavasti ja perustellusti. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät perustellusti liiketoimintakokonaisuuden hallintaa osoittaen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä. Hän tunnistaa ja osaa kuvata matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueet ja tehtävät osana liiketoimintakokonaisuutta.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata ja käyttää liiketoiminnan keskeisiä käsitteitä pintapuolisesti. Hän tunnistaa ja matkailualan liiketoimintamalleja ja -prosesseja. Opiskelija tunnistaa talouden hallinnan, johtamisen ja markkinoinnin eri osa-alueita ja tehtäviä osana liiketoimintakokonaisuutta vähäisesti.

Esitietovaatimukset

MAT201 Johdatus matkailuilmiöön

Lisätiedot

Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.

Ammattikorkeakoulussa ensimmäisen vuoden soveltava projekti 5 op integroituu tähän opintojaksoon Liiketoimintamallin suunnittelu -teemalla. Siinä tavoitteena on soveltaa opintojaksolla hankittu osaaminen yritysidean suunnitteluun.