TekstilajitLaajuus (5 op)
Tunnus: MATVTL
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
- englanti
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa lukemansa tekstin tekstilajin ja tarkastella tekstejä tekstilajilähtöisesti ja pystyy hyödyntämään tekstilajilähtöistä näkökulmaa omien tekstiensä tuottamisessa. Hän tuntee tekstilajilähtöisen lukemisen ja kirjoittamisen peruskäsitteistön ja näkökulmat sekä osaa soveltaa tietojaan toiminnassaan. Lisäksi hän tunnistaa eri kieliin ja kulttuureihin liittyvät erilaiset tekstilajeihin liittyvät odotukset. Opintojaksolla opiskelija saavuttaa ruotsin kielessä B1-tason. Englannin kielen taso opintojaksolla on B2–C1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa lukemansa perusteella, mistä tekstilajista on kyse
- hyödyntää tekstilajilähtöistä näkökulmaa lukemisessaan ja ymmärtää, miten tekstilaji vaikuttaa tekstin tulkintaan
- antaa palautetta tekstilajin näkökulmasta
- hyödyntää tekstilajitietoisuuttaan omassa tekstintuottamisessaan
- hankkia ja soveltaa olemassa olevaa kirjallisuutta erilaisia tekstilajeja tuottaessaan
- arvioida ja kehittää osaamistaan
- valita opiskelu- ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa kulloiseenkin tilanteeseen sopivan tekstilajin
- noudattaa asiatyylin vaatimuksia niissä tekstilajeissa, joissa se on tarkoituksenmukaista.
Sisältö
Opintojaksolla opitaan tunnistamaan tekstilajeja ja soveltamaan tekstilajitietoisuutta niin lukemisessa, tekstin tuottamisessa kuin palautteen antamisessakin. Keskeisintä sisältöä ovat erilaisiin tekstilajeihin liittyvät odotukset: esimerkiksi rakenne, tyyli ja vuorovaikutussuhteet.
Tutkimuksellinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin opintoihin, tutkimukseen ja työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Lukemisen tarkastelussa päähuomio kiinnitetään tekstien vastaanottamiseen ja vertaispalautteeseen. Keskeisintä sisältöä tässä näkökulmassa ovat tekstilajin tunnistaminen ja itse tekstistä merkityssuhteiden ja tekstin valintojen tunnistaminen. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, tyyli, metatekstin käyttö ja lukijan huomioon ottaminen.
Työelämälähtöinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Keskeisintä sisältöä on tekstilajilähtöisen näkökulman hyödyntäminen lukemisessa ja tekstin tulkinnassa. Tekstien tuottamisessa painottuvat työelämään liittyvät tekstilajit. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, asiatyyli ja lukijan huomioon ottaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty/0: Kurssisuoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa kurssin osaamistavoitteita.
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
(Kielten osuus: suomi/viestintä 2 op, ruotsi 2 op, englanti 1 op)
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 02.02.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 04.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Minna Väyrynen
- Sisko Häikiö
Vastuuhenkilö
Minna Väyrynen
Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä ilta (Koko: 70. Avoin AMK: 0.)
- Täysin itsenäinen opiskelu (Koko: 70. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RA81M23SRestonomikoulutus (monimuoto-opinnot), Rovaniemi, syksy 2023
Koulutusryhmat
- Harjoitusryhmä ilta
- Täysin itsenäinen opiskelu
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa lukemansa tekstin tekstilajin ja tarkastella tekstejä tekstilajilähtöisesti ja pystyy hyödyntämään tekstilajilähtöistä näkökulmaa omien tekstiensä tuottamisessa. Hän tuntee tekstilajilähtöisen lukemisen ja kirjoittamisen peruskäsitteistön ja näkökulmat sekä osaa soveltaa tietojaan toiminnassaan. Lisäksi hän tunnistaa eri kieliin ja kulttuureihin liittyvät erilaiset tekstilajeihin liittyvät odotukset. Opintojaksolla opiskelija saavuttaa ruotsin kielessä B1-tason. Englannin kielen taso opintojaksolla on B2–C1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa lukemansa perusteella, mistä tekstilajista on kyse
- hyödyntää tekstilajilähtöistä näkökulmaa lukemisessaan ja ymmärtää, miten tekstilaji vaikuttaa tekstin tulkintaan
- antaa palautetta tekstilajin näkökulmasta
- hyödyntää tekstilajitietoisuuttaan omassa tekstintuottamisessaan
- hankkia ja soveltaa olemassa olevaa kirjallisuutta erilaisia tekstilajeja tuottaessaan
- arvioida ja kehittää osaamistaan
- valita opiskelu- ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa kulloiseenkin tilanteeseen sopivan tekstilajin
- noudattaa asiatyylin vaatimuksia niissä tekstilajeissa, joissa se on tarkoituksenmukaista.
Sisältö
Opintojaksolla opitaan tunnistamaan tekstilajeja ja soveltamaan tekstilajitietoisuutta niin lukemisessa, tekstin tuottamisessa kuin palautteen antamisessakin. Keskeisintä sisältöä ovat erilaisiin tekstilajeihin liittyvät odotukset: esimerkiksi rakenne, tyyli ja vuorovaikutussuhteet.
Tutkimuksellinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin opintoihin, tutkimukseen ja työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Lukemisen tarkastelussa päähuomio kiinnitetään tekstien vastaanottamiseen ja vertaispalautteeseen. Keskeisintä sisältöä tässä näkökulmassa ovat tekstilajin tunnistaminen ja itse tekstistä merkityssuhteiden ja tekstin valintojen tunnistaminen. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, tyyli, metatekstin käyttö ja lukijan huomioon ottaminen.
Työelämälähtöinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Keskeisintä sisältöä on tekstilajilähtöisen näkökulman hyödyntäminen lukemisessa ja tekstin tulkinnassa. Tekstien tuottamisessa painottuvat työelämään liittyvät tekstilajit. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, asiatyyli ja lukijan huomioon ottaminen.
Aika ja paikka
Viikot 3 ja 13-17 itseohjautuvaa ja ohjattua opiskelua Moodlessa ja Zoomissa.
Opintojakson aloitus viikolla 12
Kielet:
Viikko 3 englanti
Viikot13-14 ruotsi
Viikot 16-17 suomi
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on Moodle-työtilassa ja se koostuu opettajien laatiman materiaalin lisäksi opintojakson sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja muusta soveltuvasta materiaalista.
Opetusmenetelmät
Opiskelu itseohjautuvasti Moodle-työtilaa hyödyntäen ja ohjatusti virtuaaliluokassa.
- harjoitustunnit
- viikkotehtävät
- kielikohtaiset lopputehtävät
Opintojaksolla opiskeltavien kielten osuudet: suomi/viestintä 2 op, ruotsi 2 op, englanti 1 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija, joka jo tekee työssään opintojaksolla opiskeltavia sisältöjä voi halutessaan suorittaa opintojakson täysin itsenäisesti osallistumatta harjoitustunneille. Suosittelemme tätä vaihtoehtoa vain niille, jotka eivät koe ruotsia, englantia tai suomenkielistä kirjoittamista hankalaksi.
Sisällön jaksotus
Week 3 Reading and writing for academic purposes
Veckan 13 Att läsa olika texttyper på svenska
Veckan 14 Att skriva olika texttyper på svenska
Viikko 16 Työelämän tiedottavat ja vaikuttavat tekstilajit
Viikko 17 Tekstilajilähtöinen lukeminen ja tuottaminen työelämässä
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoitusryhmä kunkin kielen viikoilla klo 17.30 - 19.00.
Täysin itsenäinen opiskelu: ei harjoitustunteja.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty/0: Kurssisuoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa kurssin osaamistavoitteita.
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kielten arvioitavien tehtävien painotetusta keskiarvosta.
Ruotsin kielen tutkintotodistukseen merkittävä kirjallisen taidon arvosana määräytyy tällä opintojaksolla annettavan näytön perusteella.
Hylätty/0: Opintojakson suoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa osaamistavoitteita.
Tyydyttävä:
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Hyvä:
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Kiitettävä
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
(Kielten osuus: suomi/viestintä 2 op, ruotsi 2 op, englanti 1 op)
Ilmoittautumisaika
18.03.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 22.11.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Minna Väyrynen
- Sisko Häikiö
Vastuuhenkilö
Minna Väyrynen
Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä ilta (Koko: 80. Avoin AMK: 0.)
- Täysin itsenäinen opiskelu (Koko: 80. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RA81M23KRestonomikoulutus, Rovaniemi, kevät 2023
Koulutusryhmat
- Harjoitusryhmä ilta
- Täysin itsenäinen opiskelu
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa lukemansa tekstin tekstilajin ja tarkastella tekstejä tekstilajilähtöisesti ja pystyy hyödyntämään tekstilajilähtöistä näkökulmaa omien tekstiensä tuottamisessa. Hän tuntee tekstilajilähtöisen lukemisen ja kirjoittamisen peruskäsitteistön ja näkökulmat sekä osaa soveltaa tietojaan toiminnassaan. Lisäksi hän tunnistaa eri kieliin ja kulttuureihin liittyvät erilaiset tekstilajeihin liittyvät odotukset. Opintojaksolla opiskelija saavuttaa ruotsin kielessä B1-tason. Englannin kielen taso opintojaksolla on B2–C1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa lukemansa perusteella, mistä tekstilajista on kyse
- hyödyntää tekstilajilähtöistä näkökulmaa lukemisessaan ja ymmärtää, miten tekstilaji vaikuttaa tekstin tulkintaan
- antaa palautetta tekstilajin näkökulmasta
- hyödyntää tekstilajitietoisuuttaan omassa tekstintuottamisessaan
- hankkia ja soveltaa olemassa olevaa kirjallisuutta erilaisia tekstilajeja tuottaessaan
- arvioida ja kehittää osaamistaan
- valita opiskelu- ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa kulloiseenkin tilanteeseen sopivan tekstilajin
- noudattaa asiatyylin vaatimuksia niissä tekstilajeissa, joissa se on tarkoituksenmukaista.
Sisältö
Opintojaksolla opitaan tunnistamaan tekstilajeja ja soveltamaan tekstilajitietoisuutta niin lukemisessa, tekstin tuottamisessa kuin palautteen antamisessakin. Keskeisintä sisältöä ovat erilaisiin tekstilajeihin liittyvät odotukset: esimerkiksi rakenne, tyyli ja vuorovaikutussuhteet.
Tutkimuksellinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin opintoihin, tutkimukseen ja työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Lukemisen tarkastelussa päähuomio kiinnitetään tekstien vastaanottamiseen ja vertaispalautteeseen. Keskeisintä sisältöä tässä näkökulmassa ovat tekstilajin tunnistaminen ja itse tekstistä merkityssuhteiden ja tekstin valintojen tunnistaminen. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, tyyli, metatekstin käyttö ja lukijan huomioon ottaminen.
Työelämälähtöinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Keskeisintä sisältöä on tekstilajilähtöisen näkökulman hyödyntäminen lukemisessa ja tekstin tulkinnassa. Tekstien tuottamisessa painottuvat työelämään liittyvät tekstilajit. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, asiatyyli ja lukijan huomioon ottaminen.
Aika ja paikka
02.09.2024 - 22.11.2024 Moodle-virtuaalioppimisympäristö
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on Moodle-työtilassa ja se koostuu opettajien laatiman materiaalin lisäksi opintojakson sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja muusta soveltuvasta materiaalista.
Opetusmenetelmät
Opiskelu itseohjautuvasti Moodle-työtilaa hyödyntäen ja ohjatusti virtuaaliluokassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla opiskeltavien kielten osuudet: suomi/viestintä 2 op, ruotsi 2 op, englanti 1 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty/0: Kurssisuoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa kurssin osaamistavoitteita.
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hylätty/0: Opintojakson suoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa osaamistavoitteita.
Tyydyttävä:
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Hyvä:
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Kiitettävä
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
(Kielten osuus: suomi/viestintä 2 op, ruotsi 2 op, englanti 1 op)
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 03.02.2024
Ajoitus
05.02.2024 - 21.04.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Minna Väyrynen
- Sisko Häikiö
Vastuuhenkilö
Minna Väyrynen
Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä päivä (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitusryhmä ilta (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- Täysin itsenäinen opiskelu (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RA81M22SRestonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2022
Koulutusryhmat
- Harjoitusryhmä päivä
- Harjoitusryhmä ilta
- Täysin itsenäinen opiskelu
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa lukemansa tekstin tekstilajin ja tarkastella tekstejä tekstilajilähtöisesti ja pystyy hyödyntämään tekstilajilähtöistä näkökulmaa omien tekstiensä tuottamisessa. Hän tuntee tekstilajilähtöisen lukemisen ja kirjoittamisen peruskäsitteistön ja näkökulmat sekä osaa soveltaa tietojaan toiminnassaan. Lisäksi hän tunnistaa eri kieliin ja kulttuureihin liittyvät erilaiset tekstilajeihin liittyvät odotukset. Opintojaksolla opiskelija saavuttaa ruotsin kielessä B1-tason. Englannin kielen taso opintojaksolla on B2–C1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa lukemansa perusteella, mistä tekstilajista on kyse
- hyödyntää tekstilajilähtöistä näkökulmaa lukemisessaan ja ymmärtää, miten tekstilaji vaikuttaa tekstin tulkintaan
- antaa palautetta tekstilajin näkökulmasta
- hyödyntää tekstilajitietoisuuttaan omassa tekstintuottamisessaan
- hankkia ja soveltaa olemassa olevaa kirjallisuutta erilaisia tekstilajeja tuottaessaan
- arvioida ja kehittää osaamistaan
- valita opiskelu- ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa kulloiseenkin tilanteeseen sopivan tekstilajin
- noudattaa asiatyylin vaatimuksia niissä tekstilajeissa, joissa se on tarkoituksenmukaista.
Sisältö
Opintojaksolla opitaan tunnistamaan tekstilajeja ja soveltamaan tekstilajitietoisuutta niin lukemisessa, tekstin tuottamisessa kuin palautteen antamisessakin. Keskeisintä sisältöä ovat erilaisiin tekstilajeihin liittyvät odotukset: esimerkiksi rakenne, tyyli ja vuorovaikutussuhteet.
Tutkimuksellinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin opintoihin, tutkimukseen ja työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Lukemisen tarkastelussa päähuomio kiinnitetään tekstien vastaanottamiseen ja vertaispalautteeseen. Keskeisintä sisältöä tässä näkökulmassa ovat tekstilajin tunnistaminen ja itse tekstistä merkityssuhteiden ja tekstin valintojen tunnistaminen. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, tyyli, metatekstin käyttö ja lukijan huomioon ottaminen.
Työelämälähtöinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Keskeisintä sisältöä on tekstilajilähtöisen näkökulman hyödyntäminen lukemisessa ja tekstin tulkinnassa. Tekstien tuottamisessa painottuvat työelämään liittyvät tekstilajit. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, asiatyyli ja lukijan huomioon ottaminen.
Aika ja paikka
Opintojakson aloitus viikolla 6 Zoomissa. Viikot 6 ja 12-16 itseohjautuvaa ja ohjattua opiskelua Moodlessa ja Zoomissa.
Kielet:
Viikko 6 englanti
Viikot 12-13 ruotsi
Viikot 14-15 suomi
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on Moodle-työtilassa ja se koostuu opettajien laatiman materiaalin lisäksi opintojakson sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja muusta soveltuvasta materiaalista.
Opetusmenetelmät
Opiskelu itseohjautuvasti Moodle-työtilaa hyödyntäen ja ohjatusti virtuaaliluokassa.
- harjoitustunnit
- viikkotehtävät
- kielikohtaiset lopputehtävät
Opintojaksolla opiskeltavien kielten osuudet: suomi/viestintä 2 op, ruotsi 2 op, englanti 1 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija, joka jo tekee työssään opintojaksolla opiskeltavia sisältöjä voi halutessaan suorittaa opintojakson täysin itsenäisesti osallistumatta harjoitustunneille. Suosittelemme tätä vaihtoehtoa vain niille, jotka eivät koe ruotsia, englantia tai suomenkielistä kirjoittamista hankalaksi.
Sisällön jaksotus
Week 6 Reading and writing for academic purposes
Veckan 12 Att läsa olika texttyper på svenska
Veckan 13 Att skriva olika texttyper på svenska
Viikko 14 Työelämän tiedottavat ja vaikuttavat tekstilajit
Viikko 15 Tekstilajilähtöinen lukeminen ja tuottaminen työelämässä
Lisätietoja opiskelijoille
Valitse aikatauluusi sopiva harjoitusryhmä.
Päiväryhmä välillä klo 9.00-15.00.
Iltaryhmä klo 17.30 - 19.00.
Täysin itsenäinen opiskeluryhmä: ei harjoitustunteja.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty/0: Kurssisuoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa kurssin osaamistavoitteita.
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu kielten arvioitavien tehtävien painotetusta keskiarvosta.
Ruotsin kielen tutkintotodistukseen merkittävä kirjallisen taidon arvosana määräytyy tällä opintojaksolla annettavan näytön perusteella.
Hylätty/0: Opintojakson suoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa osaamistavoitteita.
Tyydyttävä:
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Hyvä:
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Kiitettävä
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
(Kielten osuus: suomi/viestintä 2 op, ruotsi 2 op, englanti 1 op)
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 30.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 70
Tutkinto-ohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Minna Väyrynen
- Sisko Häikiö
Vastuuhenkilö
Minna Väyrynen
Ajoitusryhmät
- Tutkimuksellinen polku (Koko: 70. Avoin AMK: 0.)
- Työelämälähtöinen polku (Koko: 70. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
YMATaineMatkailututkimus aineopinnot
-
RA81M22KRestonomikoulutus, Rovaniemi kevät 2022
Koulutusryhmat
- Tutkimuksellinen polku
- Työelämälähtöinen polku
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa lukemansa tekstin tekstilajin ja tarkastella tekstejä tekstilajilähtöisesti ja pystyy hyödyntämään tekstilajilähtöistä näkökulmaa omien tekstiensä tuottamisessa. Hän tuntee tekstilajilähtöisen lukemisen ja kirjoittamisen peruskäsitteistön ja näkökulmat sekä osaa soveltaa tietojaan toiminnassaan. Lisäksi hän tunnistaa eri kieliin ja kulttuureihin liittyvät erilaiset tekstilajeihin liittyvät odotukset. Opintojaksolla opiskelija saavuttaa ruotsin kielessä B1-tason. Englannin kielen taso opintojaksolla on B2–C1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa lukemansa perusteella, mistä tekstilajista on kyse
- hyödyntää tekstilajilähtöistä näkökulmaa lukemisessaan ja ymmärtää, miten tekstilaji vaikuttaa tekstin tulkintaan
- antaa palautetta tekstilajin näkökulmasta
- hyödyntää tekstilajitietoisuuttaan omassa tekstintuottamisessaan
- hankkia ja soveltaa olemassa olevaa kirjallisuutta erilaisia tekstilajeja tuottaessaan
- arvioida ja kehittää osaamistaan
- valita opiskelu- ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa kulloiseenkin tilanteeseen sopivan tekstilajin
- noudattaa asiatyylin vaatimuksia niissä tekstilajeissa, joissa se on tarkoituksenmukaista.
Sisältö
Opintojaksolla opitaan tunnistamaan tekstilajeja ja soveltamaan tekstilajitietoisuutta niin lukemisessa, tekstin tuottamisessa kuin palautteen antamisessakin. Keskeisintä sisältöä ovat erilaisiin tekstilajeihin liittyvät odotukset: esimerkiksi rakenne, tyyli ja vuorovaikutussuhteet.
Tutkimuksellinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin opintoihin, tutkimukseen ja työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Lukemisen tarkastelussa päähuomio kiinnitetään tekstien vastaanottamiseen ja vertaispalautteeseen. Keskeisintä sisältöä tässä näkökulmassa ovat tekstilajin tunnistaminen ja itse tekstistä merkityssuhteiden ja tekstin valintojen tunnistaminen. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, tyyli, metatekstin käyttö ja lukijan huomioon ottaminen.
Työelämälähtöinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Keskeisintä sisältöä on tekstilajilähtöisen näkökulman hyödyntäminen lukemisessa ja tekstin tulkinnassa. Tekstien tuottamisessa painottuvat työelämään liittyvät tekstilajit. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, asiatyyli ja lukijan huomioon ottaminen.
Aika ja paikka
(yliopisto: Tutkimuksellinen polku: aloitus 5.9.2023 Rovaniemellä) EI TOTEUDU
amk: Työelämälähtöinen polku: 23.10 - 24.11.2023 opiskelijan Zoomissa.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on Moodle-työtilassa ja se koostuu opettajien laatiman materiaalin lisäksi opintojakson sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, artikkeleista ja muusta soveltuvasta materiaalista.
Opetusmenetelmät
Opiskelu itseohjautuvasti Moodle-työtilaa hyödyntäen ja ohjatusti virtuaaliluokassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ilmoittautumisen yhteydessä matkailututkimuksen yliopisto-opiskelijat valitsevat tutkimuksellisen polun, ja ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat valitsevat työelämälähtöisen polun.
Opintojaksolla opiskeltavien kielten osuudet: suomi/viestintä 2 op, ruotsi 2 op, englanti 1 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty/0: Kurssisuoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa kurssin osaamistavoitteita.
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hylätty/0: Opintojakson suoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa osaamistavoitteita.
Tyydyttävä:
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Hyvä:
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Kiitettävä
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
(Kielten osuus: suomi/viestintä 2 op, ruotsi 2 op, englanti 1 op)
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 19.03.2023
Ajoitus
20.03.2023 - 14.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Pirkko Sirviö
- Minna Väyrynen
- Sisko Häikiö
- Katriina Uljas-Rautio
- Pia Eriksson
Vastuuhenkilö
Minna Väyrynen
Ajoitusryhmät
- Tutkimuksellinen polku -ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työelämälähtöinen polku -ryhmä, mahdollisuus opiskella etänä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
YMATaineMatkailututkimus aineopinnot
-
RA81M21SRestonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2021
Koulutusryhmat
- Tutkimuksellinen polku -ryhmä
- Työelämälähtöinen polku -ryhmä, mahdollisuus opiskella etänä
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa lukemansa tekstin tekstilajin ja tarkastella tekstejä tekstilajilähtöisesti ja pystyy hyödyntämään tekstilajilähtöistä näkökulmaa omien tekstiensä tuottamisessa. Hän tuntee tekstilajilähtöisen lukemisen ja kirjoittamisen peruskäsitteistön ja näkökulmat sekä osaa soveltaa tietojaan toiminnassaan. Lisäksi hän tunnistaa eri kieliin ja kulttuureihin liittyvät erilaiset tekstilajeihin liittyvät odotukset. Opintojaksolla opiskelija saavuttaa ruotsin kielessä B1-tason. Englannin kielen taso opintojaksolla on B2–C1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa lukemansa perusteella, mistä tekstilajista on kyse
- hyödyntää tekstilajilähtöistä näkökulmaa lukemisessaan ja ymmärtää, miten tekstilaji vaikuttaa tekstin tulkintaan
- antaa palautetta tekstilajin näkökulmasta
- hyödyntää tekstilajitietoisuuttaan omassa tekstintuottamisessaan
- hankkia ja soveltaa olemassa olevaa kirjallisuutta erilaisia tekstilajeja tuottaessaan
- arvioida ja kehittää osaamistaan
- valita opiskelu- ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa kulloiseenkin tilanteeseen sopivan tekstilajin
- noudattaa asiatyylin vaatimuksia niissä tekstilajeissa, joissa se on tarkoituksenmukaista.
Sisältö
Opintojaksolla opitaan tunnistamaan tekstilajeja ja soveltamaan tekstilajitietoisuutta niin lukemisessa, tekstin tuottamisessa kuin palautteen antamisessakin. Keskeisintä sisältöä ovat erilaisiin tekstilajeihin liittyvät odotukset: esimerkiksi rakenne, tyyli ja vuorovaikutussuhteet.
Tutkimuksellinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin opintoihin, tutkimukseen ja työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Lukemisen tarkastelussa päähuomio kiinnitetään tekstien vastaanottamiseen ja vertaispalautteeseen. Keskeisintä sisältöä tässä näkökulmassa ovat tekstilajin tunnistaminen ja itse tekstistä merkityssuhteiden ja tekstin valintojen tunnistaminen. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, tyyli, metatekstin käyttö ja lukijan huomioon ottaminen.
Työelämälähtöinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Keskeisintä sisältöä on tekstilajilähtöisen näkökulman hyödyntäminen lukemisessa ja tekstin tulkinnassa. Tekstien tuottamisessa painottuvat työelämään liittyvät tekstilajit. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, asiatyyli ja lukijan huomioon ottaminen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty/0: Kurssisuoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa kurssin osaamistavoitteita.
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
(Kielten osuus: suomi/viestintä 2 op, ruotsi 2 op, englanti 1 op)
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 05.03.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 15.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 100
Tutkinto-ohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Sini Koivurova
- Minna Väyrynen
- Sisko Häikiö
- Katriina Uljas-Rautio
- Pia Eriksson
Vastuuhenkilö
Minna Väyrynen
Ajoitusryhmät
- Tutkimuksellinen polku -ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Työelämälähtöinen polku -ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
RA81M21KRestonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi kevät
-
YMATaineMatkailututkimus aineopinnot
-
RA81M20SRestonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi syksy 2020
Koulutusryhmat
- Tutkimuksellinen polku -ryhmä
- Työelämälähtöinen polku -ryhmä
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa lukemansa tekstin tekstilajin ja tarkastella tekstejä tekstilajilähtöisesti ja pystyy hyödyntämään tekstilajilähtöistä näkökulmaa omien tekstiensä tuottamisessa. Hän tuntee tekstilajilähtöisen lukemisen ja kirjoittamisen peruskäsitteistön ja näkökulmat sekä osaa soveltaa tietojaan toiminnassaan. Lisäksi hän tunnistaa eri kieliin ja kulttuureihin liittyvät erilaiset tekstilajeihin liittyvät odotukset. Opintojaksolla opiskelija saavuttaa ruotsin kielessä B1-tason. Englannin kielen taso opintojaksolla on B2–C1.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa lukemansa perusteella, mistä tekstilajista on kyse
- hyödyntää tekstilajilähtöistä näkökulmaa lukemisessaan ja ymmärtää, miten tekstilaji vaikuttaa tekstin tulkintaan
- antaa palautetta tekstilajin näkökulmasta
- hyödyntää tekstilajitietoisuuttaan omassa tekstintuottamisessaan
- hankkia ja soveltaa olemassa olevaa kirjallisuutta erilaisia tekstilajeja tuottaessaan
- arvioida ja kehittää osaamistaan
- valita opiskelu- ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa kulloiseenkin tilanteeseen sopivan tekstilajin
- noudattaa asiatyylin vaatimuksia niissä tekstilajeissa, joissa se on tarkoituksenmukaista.
Sisältö
Opintojaksolla opitaan tunnistamaan tekstilajeja ja soveltamaan tekstilajitietoisuutta niin lukemisessa, tekstin tuottamisessa kuin palautteen antamisessakin. Keskeisintä sisältöä ovat erilaisiin tekstilajeihin liittyvät odotukset: esimerkiksi rakenne, tyyli ja vuorovaikutussuhteet.
Tutkimuksellinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin opintoihin, tutkimukseen ja työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Lukemisen tarkastelussa päähuomio kiinnitetään tekstien vastaanottamiseen ja vertaispalautteeseen. Keskeisintä sisältöä tässä näkökulmassa ovat tekstilajin tunnistaminen ja itse tekstistä merkityssuhteiden ja tekstin valintojen tunnistaminen. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, tyyli, metatekstin käyttö ja lukijan huomioon ottaminen.
Työelämälähtöinen polku, tarkempi toteutussisältö:
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin työelämään liittyvien tekstilajien luku- ja kirjoittamisprosesseihin. Keskeisintä sisältöä on tekstilajilähtöisen näkökulman hyödyntäminen lukemisessa ja tekstin tulkinnassa. Tekstien tuottamisessa painottuvat työelämään liittyvät tekstilajit. Keskeisintä sisältöä ovat tällöin tekstin rakenne, asiatyyli ja lukijan huomioon ottaminen.
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM! Valitse ilmoittautuessasi joko Akateeminen polku tai Työelämälähtöinen polku.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty/0: Kurssisuoritus on puutteellinen tai palautetut tehtävät eivät vastaa tehtävänantoa. Opiskelija ei osoita saavuttaneensa kurssin osaamistavoitteita.
1: Osaamistavoitteet on saavutettu vain vähäisiltä osin. Opiskelijalla on vain vähäisiä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
2: Osaamistavoitteet on saavutettu vain joiltakin osin. Opiskelija osoittaa alkavaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat vain joiltakin osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3: Osaamistavoitteet on saavutettu melko hyvin. Opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
4: Osaamistavoitteet on saavutettu hyvin. Opiskelija osoittaa kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat keskeisimmiltä osin tehtävänantoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: Osaamistavoitteet on saavutettu erinomaisesti. Opiskelija osoittaa monipuolisia ja kehittyneitä valmiuksia tarkastella kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan. Palautetut tehtävät vastaavat erittäin hyvin tehtävänantoa.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.
(Kielten osuus: suomi/viestintä 2 op, ruotsi 2 op, englanti 1 op)