Siirry suoraan sisältöön

Ruoka- ja juomakulttuuritLaajuus (5 op)

Tunnus: R801M132OJ

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua.
Opiskelijat tietää erilaisten juomien raaka-aineita, valmistustapoja ja muita juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tietää tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita.
Opiskelija on perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee Suomessa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin ja uskonnon.

Sisältö

Juomakulttuurit
-   viinin laatuun vaikuttavat tekijät
-   viinintuottajamaita ja -alueita
-   väkevät viinit
Ruokakulttuurit
-  suomalainen ruokakulttuuri
-  eri maiden ruokakulttuureja
-  uskonnot ja ruoka

       

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (T2)
Opiskelija ymmärtää tyydyttävästi ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee tyydyttävästi viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa jossain määrin soveltaa oppimaansa.

Tyydyttävä (T1)
Opiskelija ymmärtää hieman ruoka- ja juomakulttuurien merkitystä osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee jossain määrin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija tuntee hieman suomalaista ja kansainvälistä ruokakulttuuria sekä Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuuria. Opiskelija ei juuri osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (H4)
Opiskelija ymmärtää todella hyvin ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee todella hyvin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on todella hyvin perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin ja tuntee todella hyvin Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa todella hyvin.

Hyvä (H3)
Opiskelija ymmärtää hyvin ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee hyvin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on hyvin perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin ja tuntee hyvin Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää erinomaisesti ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee erinomaisesti viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on syvällisesti perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee erinomaisesti Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen eikä ryhmätyöskentelyyn. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtäviä tehtävänantoja noudattaen. Opiskelija osoittaa välinpitämättömyyttä opintojaksolla.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 17.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 18.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Opettaja
  • Pia Peltoperä
Vastuuhenkilö

Pia Peltoperä

Opiskelijaryhmät
  • RA81M21K
    Restonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi kevät

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua.
Opiskelijat tietää erilaisten juomien raaka-aineita, valmistustapoja ja muita juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tietää tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita.
Opiskelija on perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee Suomessa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin ja uskonnon.

Sisältö

Juomakulttuurit
-   viinin laatuun vaikuttavat tekijät
-   viinintuottajamaita ja -alueita
-   väkevät viinit
Ruokakulttuurit
-  suomalainen ruokakulttuuri
-  eri maiden ruokakulttuureja
-  uskonnot ja ruoka

       

Opetusmenetelmät

Opetukseen osallistuminen paikan päällä on suositeltavaa, ei hybriditoteutus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (T2)
Opiskelija ymmärtää tyydyttävästi ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee tyydyttävästi viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa jossain määrin soveltaa oppimaansa.

Tyydyttävä (T1)
Opiskelija ymmärtää hieman ruoka- ja juomakulttuurien merkitystä osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee jossain määrin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija tuntee hieman suomalaista ja kansainvälistä ruokakulttuuria sekä Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuuria. Opiskelija ei juuri osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (H4)
Opiskelija ymmärtää todella hyvin ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee todella hyvin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on todella hyvin perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin ja tuntee todella hyvin Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa todella hyvin.

Hyvä (H3)
Opiskelija ymmärtää hyvin ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee hyvin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on hyvin perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin ja tuntee hyvin Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää erinomaisesti ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee erinomaisesti viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on syvällisesti perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee erinomaisesti Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen eikä ryhmätyöskentelyyn. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtäviä tehtävänantoja noudattaen. Opiskelija osoittaa välinpitämättömyyttä opintojaksolla.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 25.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Opettaja
  • Pia Peltoperä
Vastuuhenkilö

Pia Peltoperä

Opiskelijaryhmät
  • RA81M21K
    Restonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi kevät
  • RA81M21S
    Restonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua.
Opiskelijat tietää erilaisten juomien raaka-aineita, valmistustapoja ja muita juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tietää tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita.
Opiskelija on perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee Suomessa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin ja uskonnon.

Sisältö

Juomakulttuurit
-   viinin laatuun vaikuttavat tekijät
-   viinintuottajamaita ja -alueita
-   väkevät viinit
Ruokakulttuurit
-  suomalainen ruokakulttuuri
-  eri maiden ruokakulttuureja
-  uskonnot ja ruoka

       

Opetusmenetelmät

Suositellaan tehtäväksi paikan päällä. Ei nauhoiteta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (T2)
Opiskelija ymmärtää tyydyttävästi ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee tyydyttävästi viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa jossain määrin soveltaa oppimaansa.

Tyydyttävä (T1)
Opiskelija ymmärtää hieman ruoka- ja juomakulttuurien merkitystä osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee jossain määrin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija tuntee hieman suomalaista ja kansainvälistä ruokakulttuuria sekä Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuuria. Opiskelija ei juuri osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (H4)
Opiskelija ymmärtää todella hyvin ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee todella hyvin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on todella hyvin perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin ja tuntee todella hyvin Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa todella hyvin.

Hyvä (H3)
Opiskelija ymmärtää hyvin ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee hyvin viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on hyvin perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin ja tuntee hyvin Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää erinomaisesti ruoka- ja juomakulttuurien merkityksen osana vieraanvaraista palvelua. Opiskelija tuntee erinomaisesti viinien valmistustapoja, rypälelajikkeita ja juomien laatuun vaikuttavia tekijöitä sekä tärkeimpiä viinintuottajamaita ja -alueita. Opiskelija on syvällisesti perehtynyt suomalaiseen ja kansainväliseen ruokakulttuuriin. Hän tuntee erinomaisesti Suomessa ja erityisesti Lapissa matkailevien asiakkaiden lähtömaan ruokakulttuurin. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa erinomaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen eikä ryhmätyöskentelyyn. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtäviä tehtävänantoja noudattaen. Opiskelija osoittaa välinpitämättömyyttä opintojaksolla.