Siirry suoraan sisältöön

Muuttuvat sosiaaliset ongelmatLaajuus (5 op)

Tunnus: K700BE16

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää sosiaaliset ongelmat oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuudenkysymyksinä
- tunnistaa ja osaa analysoida epätasa-arvoa, huono-osaisuutta ja sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä
- osaa soveltaa oppimaansa asiakkaiden sosiaalisten tilanteiden arvioimisessa

Sisältö

Sisältö:
- sosiaaliset ongelmat ihmisoikeudellisena kysymyksenä
- rakenne- ja prosessimuutokset sosiaalisten ongelmien taustalla
- sosiaaliset ongelmat ja ongelmien yksilöllinen ja yhteiskunnallinen merkitys
- opiskelijan omien sekä vallitsevien asenteiden ja arvojen tunnistaminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen muodot ja mahdollisuudet sosiaalialalla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija muistaa sosiaalisia ongelmia. Opiskelija muistaa yhteiskunnallisia muutoksia.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija muistaa yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija muistaa sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden lähtökohdat. Opiskelija muistaa ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaalisia ongelmia ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia sosiaalisten ongelmien taustalla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija ymmärtää sosiaalisten ongelmien merkityksen asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa ymmärtää ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Opiskelija ymmärtää toiminnassaan ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaaliset ongelmat ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija osaa soveltaa tietämystään sosiaalisten ongelmien taustalla olevista rakenne- ja prosessimuutoksista.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija osaa soveltaa tietämystään sosiaalisista ongelmista asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa soveltaa tietämystään ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää omien arvojen ja asenteiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja yksiöllisiin ja yhteiskunnallisiin merkityksiin liittyen.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida sosiaalisia ongelmia ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisten ongelmien taustalla olevia rakenne- ja prosessimuutoksia.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa analysoida omien arvojen ja asenteiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja yksilöllisiin ja yhteiskunnallisiin merkityksiin liittyen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida sosiaalisia ongelmia ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija osaa arvioida sosiaalisten ongelmien taustalla olevia rakenne- ja prosessimuutosten vaikutuksia.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa reflektiivisesti analysoida omien arvojen ja asenteiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja yksiöllisiin ja yhteiskunnallisiin merkityksiin liittyen.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 28.08.2024

Ajoitus

29.08.2024 - 20.10.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
  • KA71S23K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
  • KA71S23K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää sosiaaliset ongelmat oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuudenkysymyksinä
- tunnistaa ja osaa analysoida epätasa-arvoa, huono-osaisuutta ja sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä
- osaa soveltaa oppimaansa asiakkaiden sosiaalisten tilanteiden arvioimisessa

Sisältö

Sisältö:
- sosiaaliset ongelmat ihmisoikeudellisena kysymyksenä
- rakenne- ja prosessimuutokset sosiaalisten ongelmien taustalla
- sosiaaliset ongelmat ja ongelmien yksilöllinen ja yhteiskunnallinen merkitys
- opiskelijan omien sekä vallitsevien asenteiden ja arvojen tunnistaminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen muodot ja mahdollisuudet sosiaalialalla

Aika ja paikka

syyslukukausi (elo-lokakuu) 2024, Zoom, Moodlle

Oppimateriaalit

sovitaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Zoom-tunnit, itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely Moodlessa (keskustelut ja tehtävät), osaamisportfolio/loppuessee

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-työelämävierailijoita ja hanke-esittelyjä mahdollisuuksien mukaan

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija muistaa sosiaalisia ongelmia. Opiskelija muistaa yhteiskunnallisia muutoksia.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija muistaa yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija muistaa sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden lähtökohdat. Opiskelija muistaa ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaalisia ongelmia ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia sosiaalisten ongelmien taustalla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija ymmärtää sosiaalisten ongelmien merkityksen asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa ymmärtää ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Opiskelija ymmärtää toiminnassaan ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaaliset ongelmat ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija osaa soveltaa tietämystään sosiaalisten ongelmien taustalla olevista rakenne- ja prosessimuutoksista.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija osaa soveltaa tietämystään sosiaalisista ongelmista asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa soveltaa tietämystään ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää omien arvojen ja asenteiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja yksiöllisiin ja yhteiskunnallisiin merkityksiin liittyen.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida sosiaalisia ongelmia ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisten ongelmien taustalla olevia rakenne- ja prosessimuutoksia.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa analysoida omien arvojen ja asenteiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja yksilöllisiin ja yhteiskunnallisiin merkityksiin liittyen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida sosiaalisia ongelmia ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija osaa arvioida sosiaalisten ongelmien taustalla olevia rakenne- ja prosessimuutosten vaikutuksia.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa reflektiivisesti analysoida omien arvojen ja asenteiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja yksiöllisiin ja yhteiskunnallisiin merkityksiin liittyen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

osaamisportfolio ja muut oppimistehtävät

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

10.01.2024 - 20.03.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Seija Järvi
Vastuuhenkilö

Seija Järvi

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
  • KA71S22S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää sosiaaliset ongelmat oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuudenkysymyksinä
- tunnistaa ja osaa analysoida epätasa-arvoa, huono-osaisuutta ja sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä
- osaa soveltaa oppimaansa asiakkaiden sosiaalisten tilanteiden arvioimisessa

Sisältö

Sisältö:
- sosiaaliset ongelmat ihmisoikeudellisena kysymyksenä
- rakenne- ja prosessimuutokset sosiaalisten ongelmien taustalla
- sosiaaliset ongelmat ja ongelmien yksilöllinen ja yhteiskunnallinen merkitys
- opiskelijan omien sekä vallitsevien asenteiden ja arvojen tunnistaminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen muodot ja mahdollisuudet sosiaalialalla

Aika ja paikka

tammi-maaliskuu 2024, Kosmos, Zoom, Moodlle

Oppimateriaalit

sovitaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

opetus Kosmoksessa ja Zoomissa, itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely Moodlessa (keskustelut ja tehtävät), osaamisportfolio/loppuessee

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-työelämävierailijoita ja hanke-esittelyjä mahdollisuuksien mukaan

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija muistaa sosiaalisia ongelmia. Opiskelija muistaa yhteiskunnallisia muutoksia.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija muistaa yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija muistaa sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden lähtökohdat. Opiskelija muistaa ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaalisia ongelmia ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia sosiaalisten ongelmien taustalla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija ymmärtää sosiaalisten ongelmien merkityksen asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa ymmärtää ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Opiskelija ymmärtää toiminnassaan ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaaliset ongelmat ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija osaa soveltaa tietämystään sosiaalisten ongelmien taustalla olevista rakenne- ja prosessimuutoksista.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija osaa soveltaa tietämystään sosiaalisista ongelmista asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa soveltaa tietämystään ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää omien arvojen ja asenteiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja yksiöllisiin ja yhteiskunnallisiin merkityksiin liittyen.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida sosiaalisia ongelmia ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisten ongelmien taustalla olevia rakenne- ja prosessimuutoksia.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa analysoida omien arvojen ja asenteiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja yksilöllisiin ja yhteiskunnallisiin merkityksiin liittyen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida sosiaalisia ongelmia ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija osaa arvioida sosiaalisten ongelmien taustalla olevia rakenne- ja prosessimuutosten vaikutuksia.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa reflektiivisesti analysoida omien arvojen ja asenteiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja yksiöllisiin ja yhteiskunnallisiin merkityksiin liittyen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

osaamisportfolio ja muut oppimistehtävät

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 17.03.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Seija Järvi
Vastuuhenkilö

Seija Järvi

Opiskelijaryhmät
  • K71S22S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää sosiaaliset ongelmat oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuudenkysymyksinä
- tunnistaa ja osaa analysoida epätasa-arvoa, huono-osaisuutta ja sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä
- osaa soveltaa oppimaansa asiakkaiden sosiaalisten tilanteiden arvioimisessa

Sisältö

Sisältö:
- sosiaaliset ongelmat ihmisoikeudellisena kysymyksenä
- rakenne- ja prosessimuutokset sosiaalisten ongelmien taustalla
- sosiaaliset ongelmat ja ongelmien yksilöllinen ja yhteiskunnallinen merkitys
- opiskelijan omien sekä vallitsevien asenteiden ja arvojen tunnistaminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen muodot ja mahdollisuudet sosiaalialalla

Aika ja paikka

Kosmos, Moodle

Oppimateriaalit

sovitaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

ennakkotehtävä, luennot Kosmoksessa, itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely, Moodle-ympäristö (keskustelut ja tehtävät), osaamisportfolio/loppuessee

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-työelämävierailijoita ja hanke-esittelyjä mahdollisuuksien mukaan

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija muistaa sosiaalisia ongelmia. Opiskelija muistaa yhteiskunnallisia muutoksia.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija muistaa yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija muistaa sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden lähtökohdat. Opiskelija muistaa ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaalisia ongelmia ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia sosiaalisten ongelmien taustalla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija ymmärtää sosiaalisten ongelmien merkityksen asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa ymmärtää ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Opiskelija ymmärtää toiminnassaan ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaaliset ongelmat ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija osaa soveltaa tietämystään sosiaalisten ongelmien taustalla olevista rakenne- ja prosessimuutoksista.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija osaa soveltaa tietämystään sosiaalisista ongelmista asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa soveltaa tietämystään ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää omien arvojen ja asenteiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja yksiöllisiin ja yhteiskunnallisiin merkityksiin liittyen.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida sosiaalisia ongelmia ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisten ongelmien taustalla olevia rakenne- ja prosessimuutoksia.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa analysoida omien arvojen ja asenteiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja yksilöllisiin ja yhteiskunnallisiin merkityksiin liittyen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida sosiaalisia ongelmia ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija osaa arvioida sosiaalisten ongelmien taustalla olevia rakenne- ja prosessimuutosten vaikutuksia.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa reflektiivisesti analysoida omien arvojen ja asenteiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja yksiöllisiin ja yhteiskunnallisiin merkityksiin liittyen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

osaamisportfolio ja muut oppimistehtävät

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

07.09.2023 - 29.10.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Seija Järvi
Vastuuhenkilö

Seija Järvi

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22K
    Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- ymmärtää sosiaaliset ongelmat oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuudenkysymyksinä
- tunnistaa ja osaa analysoida epätasa-arvoa, huono-osaisuutta ja sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä
- osaa soveltaa oppimaansa asiakkaiden sosiaalisten tilanteiden arvioimisessa

Sisältö

Sisältö:
- sosiaaliset ongelmat ihmisoikeudellisena kysymyksenä
- rakenne- ja prosessimuutokset sosiaalisten ongelmien taustalla
- sosiaaliset ongelmat ja ongelmien yksilöllinen ja yhteiskunnallinen merkitys
- opiskelijan omien sekä vallitsevien asenteiden ja arvojen tunnistaminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen muodot ja mahdollisuudet sosiaalialalla

Aika ja paikka

Zoom, Moodlle

Oppimateriaalit

sovitaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Zoom.tunnit, itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely Moodlessa (keskustelut ja tehtävät), osaamisportfolio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-työelämävierailijoita ja hanke-esittelyjä mahdollisuuksien mukaan

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija muistaa sosiaalisia ongelmia. Opiskelija muistaa yhteiskunnallisia muutoksia.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija muistaa yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija muistaa sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden lähtökohdat. Opiskelija muistaa ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaalisia ongelmia ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksia sosiaalisten ongelmien taustalla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija ymmärtää sosiaalisten ongelmien merkityksen asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa ymmärtää ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Opiskelija ymmärtää toiminnassaan ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaaliset ongelmat ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija osaa soveltaa tietämystään sosiaalisten ongelmien taustalla olevista rakenne- ja prosessimuutoksista.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa soveltaa yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija osaa soveltaa tietämystään sosiaalisista ongelmista asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa soveltaa tietämystään ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää omien arvojen ja asenteiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja yksiöllisiin ja yhteiskunnallisiin merkityksiin liittyen.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida sosiaalisia ongelmia ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisten ongelmien taustalla olevia rakenne- ja prosessimuutoksia.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa analysoida yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija osaa analysoida sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa analysoida omien arvojen ja asenteiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja yksilöllisiin ja yhteiskunnallisiin merkityksiin liittyen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida sosiaalisia ongelmia ihmisoikeudellisena kysymyksenä. Opiskelija osaa arvioida sosiaalisten ongelmien taustalla olevia rakenne- ja prosessimuutosten vaikutuksia.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa arvioida yhteiskunnallisia vaikuttamisen muotoja ja mahdollisuuksia sosiaalialalla. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida sosiaalisia ongelmia aiheuttavia tekijöitä asiakkaiden tilanteiden arvioimisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ihmisarvon loukkaamattomuuden ja oikeudenmukaisuuden toteutumista. Opiskelija osaa arvioida toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa reflektiivisesti analysoida omien arvojen ja asenteiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja yksiöllisiin ja yhteiskunnallisiin merkityksiin liittyen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

osaamisportfolio ja muut oppimistehtävät