Monikulttuurinen työLaajuus (5 op)
Tunnus: K700BE05
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta
Sisältö
Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.
Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelijan osaaminen monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston osalta on puutteellista. Opiskelija ei kykene kuvaamaan muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä. Opiskelija ei tunnista tai osaa määritellä omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta tai perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija ei osaa nimetä työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata eikä soveltaa omaan toimintaansa syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelijan osaaminen on mekaanista ja ulkokohtaista tai se ei ole ammattieettisten periaatteiden ja vastuullisuuden mukaista.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee monikulttuurisen työn käsitteistöä, palvelujärjestelmää ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa nimetä joitakin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja hahmottaa jonkin verran omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta ja perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija tuntee joitakin työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä joitakin syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä mutta soveltamisen kuvaus omaan toimintaan on niukkaa. Opiskelija osaa tunnistaa joitakin muutosten vaikutuksia ja toimia ammatillisesti asiakastyössä.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee monikulttuurisen työn keskeisen käsitteistön sekä tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston pääpiirteissään. Opiskelija osaa selittää muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja kuvata omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija kuvaa ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa. Opiskelija osaa hyödyntää kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämisen työmuotoja kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa selittää muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa arvioida muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja tutkia omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija analysoi ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa käyttää syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa analysoida hyvin muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä ja ilmiöitä sekä seurata ja hyödyntää niihin liittyvää tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa hyödyntää ja vertailla monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää perusteltuja syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa tulkita hyvin muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä sekä hyödyntää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ilmiöiden tutkimisessa ja tulkinnassa. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillisen toimintansa kulttuurisensitiivisesti ja soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa suunnitella monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää monipuolisesti syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa arvioida laajasti muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti kehittävällä otteella.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 18.01.2024
Ajoitus
19.01.2024 - 29.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leila Nisula
Vastuuhenkilö
Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23K_2Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta
Sisältö
Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.
Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu työsuunnitelman mukaisesti etäopetuksena (Zoom)
Oppimateriaalit
Moodle-materiaali ja kurssin alussa ilmoitettava ajankohtainen kirjallisuus, myös kansainväliset julkaisut
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon sisältyy etäkontaktiopetusta (AC), sekä itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä, Moodle-oppimisalustalla. Opintojaksoon sisältyvissä tehtävissä hyödynnetään työelämäyhteyksiä sekä mahdollisuuksien mukaan Lapin amk:ssa monikulttuurisuuteen liittyviä hankkeita.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö monikulttuuristen toimintayksiköiden ja mahdollisuuksien mukaan monikulttuurisuuteen liittyvien hankkeiden kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa - uusinnat tutkintosäännön ja opetuksen aikana sovittujen uusintojen mukaisesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lapin amk:n ahot-käytänteet
Sisällön jaksotus
- Maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen liittyvät peruskäsitteet: Kulttuuri, monikulttuurisuus, akkulturaatio, rasismi, etnosentrisyys, turvapaikanhakija, pakolainen
- Vuorovaikutus asiakastyössä: Kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurisensitiivisyys, monikulttuurisen asiakastyön ohjaus ja kompetenssit
- Maahanmuutto- ja kotoutumispolitiikka, -palvelut, toimijat ja lainsäädäntö
- Kotoutumisen tukeminen sosionomin työssä, asiakastyön menetelmät
- Monikulttuurisen työn hyviä käytäntöjä ja hankkeita
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelijan osaaminen monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston osalta on puutteellista. Opiskelija ei kykene kuvaamaan muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä. Opiskelija ei tunnista tai osaa määritellä omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta tai perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija ei osaa nimetä työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata eikä soveltaa omaan toimintaansa syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelijan osaaminen on mekaanista ja ulkokohtaista tai se ei ole ammattieettisten periaatteiden ja vastuullisuuden mukaista.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee monikulttuurisen työn käsitteistöä, palvelujärjestelmää ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa nimetä joitakin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja hahmottaa jonkin verran omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta ja perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija tuntee joitakin työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä joitakin syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä mutta soveltamisen kuvaus omaan toimintaan on niukkaa. Opiskelija osaa tunnistaa joitakin muutosten vaikutuksia ja toimia ammatillisesti asiakastyössä.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee monikulttuurisen työn keskeisen käsitteistön sekä tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston pääpiirteissään. Opiskelija osaa selittää muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja kuvata omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija kuvaa ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa. Opiskelija osaa hyödyntää kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämisen työmuotoja kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa selittää muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa arvioida muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja tutkia omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija analysoi ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa käyttää syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa analysoida hyvin muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä ja ilmiöitä sekä seurata ja hyödyntää niihin liittyvää tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa hyödyntää ja vertailla monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää perusteltuja syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa tulkita hyvin muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä sekä hyödyntää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ilmiöiden tutkimisessa ja tulkinnassa. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillisen toimintansa kulttuurisensitiivisesti ja soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa suunnitella monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää monipuolisesti syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa arvioida laajasti muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti kehittävällä otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson osatehtävät 1-3 (hyv/hyl)
Tapausesimerkkiin sovletava essee-tehtävä 4: Numeerinen arviointi (0-5)
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
18.01.2024 - 28.03.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
KA71S23K_1Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta
Sisältö
Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.
Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.
Aika ja paikka
Zoom, Moodle
Oppimateriaalit
sovitaan opintojakjson alussa
Opetusmenetelmät
Zoom-tunnit, itsenäinen ja pienryhmätyöskentely Moodle
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
mahdolliset työelämävierailijat
Kansainvälisyys
kv tilanteeseen perehtyminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelijan osaaminen monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston osalta on puutteellista. Opiskelija ei kykene kuvaamaan muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä. Opiskelija ei tunnista tai osaa määritellä omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta tai perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija ei osaa nimetä työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata eikä soveltaa omaan toimintaansa syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelijan osaaminen on mekaanista ja ulkokohtaista tai se ei ole ammattieettisten periaatteiden ja vastuullisuuden mukaista.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee monikulttuurisen työn käsitteistöä, palvelujärjestelmää ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa nimetä joitakin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja hahmottaa jonkin verran omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta ja perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija tuntee joitakin työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä joitakin syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä mutta soveltamisen kuvaus omaan toimintaan on niukkaa. Opiskelija osaa tunnistaa joitakin muutosten vaikutuksia ja toimia ammatillisesti asiakastyössä.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee monikulttuurisen työn keskeisen käsitteistön sekä tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston pääpiirteissään. Opiskelija osaa selittää muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja kuvata omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija kuvaa ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa. Opiskelija osaa hyödyntää kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämisen työmuotoja kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa selittää muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa arvioida muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja tutkia omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija analysoi ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa käyttää syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa analysoida hyvin muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä ja ilmiöitä sekä seurata ja hyödyntää niihin liittyvää tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa hyödyntää ja vertailla monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää perusteltuja syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa tulkita hyvin muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä sekä hyödyntää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ilmiöiden tutkimisessa ja tulkinnassa. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillisen toimintansa kulttuurisensitiivisesti ja soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa suunnitella monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää monipuolisesti syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa arvioida laajasti muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti kehittävällä otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
välitehtävät (hyv.-hyl.), loppuessee hyl.-5
Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta
Sisältö
Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.
Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.
Aika ja paikka
Raudaskylän toteutus 2024
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelijan osaaminen monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston osalta on puutteellista. Opiskelija ei kykene kuvaamaan muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä. Opiskelija ei tunnista tai osaa määritellä omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta tai perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija ei osaa nimetä työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata eikä soveltaa omaan toimintaansa syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelijan osaaminen on mekaanista ja ulkokohtaista tai se ei ole ammattieettisten periaatteiden ja vastuullisuuden mukaista.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee monikulttuurisen työn käsitteistöä, palvelujärjestelmää ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa nimetä joitakin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja hahmottaa jonkin verran omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta ja perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija tuntee joitakin työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä joitakin syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä mutta soveltamisen kuvaus omaan toimintaan on niukkaa. Opiskelija osaa tunnistaa joitakin muutosten vaikutuksia ja toimia ammatillisesti asiakastyössä.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee monikulttuurisen työn keskeisen käsitteistön sekä tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston pääpiirteissään. Opiskelija osaa selittää muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja kuvata omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija kuvaa ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa. Opiskelija osaa hyödyntää kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämisen työmuotoja kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa selittää muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa arvioida muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja tutkia omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija analysoi ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa käyttää syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa analysoida hyvin muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä ja ilmiöitä sekä seurata ja hyödyntää niihin liittyvää tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa hyödyntää ja vertailla monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää perusteltuja syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa tulkita hyvin muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä sekä hyödyntää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ilmiöiden tutkimisessa ja tulkinnassa. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillisen toimintansa kulttuurisensitiivisesti ja soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa suunnitella monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää monipuolisesti syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa arvioida laajasti muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti kehittävällä otteella.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 22.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Viinonen
Vastuuhenkilö
Sanna Viinonen
Opiskelijaryhmät
-
K71S22SSosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta
Sisältö
Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.
Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, oppimistehtävistä sekä toiminnallisesta osuudesta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Viikko 50 kampusella.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelijan osaaminen monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston osalta on puutteellista. Opiskelija ei kykene kuvaamaan muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä. Opiskelija ei tunnista tai osaa määritellä omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta tai perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija ei osaa nimetä työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata eikä soveltaa omaan toimintaansa syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelijan osaaminen on mekaanista ja ulkokohtaista tai se ei ole ammattieettisten periaatteiden ja vastuullisuuden mukaista.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee monikulttuurisen työn käsitteistöä, palvelujärjestelmää ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa nimetä joitakin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja hahmottaa jonkin verran omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta ja perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija tuntee joitakin työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä joitakin syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä mutta soveltamisen kuvaus omaan toimintaan on niukkaa. Opiskelija osaa tunnistaa joitakin muutosten vaikutuksia ja toimia ammatillisesti asiakastyössä.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee monikulttuurisen työn keskeisen käsitteistön sekä tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston pääpiirteissään. Opiskelija osaa selittää muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja kuvata omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija kuvaa ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa. Opiskelija osaa hyödyntää kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämisen työmuotoja kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa selittää muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa arvioida muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja tutkia omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija analysoi ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa käyttää syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa analysoida hyvin muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä ja ilmiöitä sekä seurata ja hyödyntää niihin liittyvää tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa hyödyntää ja vertailla monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää perusteltuja syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa tulkita hyvin muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä sekä hyödyntää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ilmiöiden tutkimisessa ja tulkinnassa. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillisen toimintansa kulttuurisensitiivisesti ja soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa suunnitella monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää monipuolisesti syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa arvioida laajasti muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti kehittävällä otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarviointi 0-5. Opintojakson arvioitavat tehtävät ovat tentti ja oppimistehtävä.
Toiminnallisen osuuden (hyväksytty/hylätty) suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin on osallistuttava vähintään osana työryhmää.
Oppimistehtävä tehdään yhteistehtävänä englanniksi osana englannin kielen opintojaksoa. Arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 12.10.2023
Ajoitus
13.10.2023 - 24.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
T&K-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Laura Jokela
Vastuuhenkilö
Laura Jokela
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta
Sisältö
Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.
Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu työsuunnitelman mukaisesti monimuoto ja etäopetuksena (Zoom).
Oppimateriaalit
Moodle-materiaali ja kurssin alussa ilmoitettava ajankohtainen kirjallisuus, myös kansainväliset julkaisut
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon sisältyy monimuoto ja etäkontaktiopetusta (Zoom), sekä itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä, Moodle-oppimisalustalla. Opintojaksoon sisältyvissä tehtävissä hyödynnetään työelämäyhteyksiä sekä mahdollisuuksien mukaan Lapin amk:ssa monikulttuurisuuteen liittyviä hankkeita.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö monikulttuuristen toimintayksiköiden ja hankkeiden kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa - uusinnat tutkintosäännön mukaisesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lapin amk:n ahot-käytänteet.
Sisällön jaksotus
- Peruskäsitteet: Kulttuuri, monikulttuurisuus, akkulturaatio, rasismi, etnosentrisyys, turvapaikanhakija, pakolainen
- Vuorovaikutus asiakastyössä: Kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurisensitiivisyys, monikulttuurisen asiakastyön kompetenssit
- Maahanmuutto- ja kotoutumispolitiikka, -palvelut, toimijat ja lainsäädäntö
- Kotoutumisen tukeminen sosionomin työssä, asiakastyön menetelmät
- Monikulttuurisen työn hyviä käytäntöjä ja hankkeita
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelijan osaaminen monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston osalta on puutteellista. Opiskelija ei kykene kuvaamaan muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä. Opiskelija ei tunnista tai osaa määritellä omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta tai perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija ei osaa nimetä työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata eikä soveltaa omaan toimintaansa syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelijan osaaminen on mekaanista ja ulkokohtaista tai se ei ole ammattieettisten periaatteiden ja vastuullisuuden mukaista.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee monikulttuurisen työn käsitteistöä, palvelujärjestelmää ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa nimetä joitakin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja hahmottaa jonkin verran omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta ja perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija tuntee joitakin työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä joitakin syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä mutta soveltamisen kuvaus omaan toimintaan on niukkaa. Opiskelija osaa tunnistaa joitakin muutosten vaikutuksia ja toimia ammatillisesti asiakastyössä.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee monikulttuurisen työn keskeisen käsitteistön sekä tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston pääpiirteissään. Opiskelija osaa selittää muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja kuvata omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija kuvaa ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa. Opiskelija osaa hyödyntää kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämisen työmuotoja kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa selittää muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa arvioida muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja tutkia omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija analysoi ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa käyttää syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa analysoida hyvin muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä ja ilmiöitä sekä seurata ja hyödyntää niihin liittyvää tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa hyödyntää ja vertailla monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää perusteltuja syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa tulkita hyvin muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä sekä hyödyntää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ilmiöiden tutkimisessa ja tulkinnassa. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillisen toimintansa kulttuurisensitiivisesti ja soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa suunnitella monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää monipuolisesti syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa arvioida laajasti muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti kehittävällä otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVIOINTIMENETELMÄT:
Opintojakson osatehtävät (hyv/hyl)
Ryhmätentti: Numeerinen arviointi (0-5)
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 09.10.2023
Ajoitus
10.10.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Laura Jokela
Vastuuhenkilö
Laura Jokela
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta
Sisältö
Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.
Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu työsuunnitelman mukaisesti monimuotoopetuksena (Zoom).
Oppimateriaalit
Moodle-materiaali ja kurssin alussa ilmoitettava ajankohtainen kirjallisuus, myös kansainväliset julkaisut
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon sisältyy etäkontaktiopetusta (Zoom), sekä itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä, Moodle-oppimisalustalla. Opintojaksoon sisältyvissä tehtävissä hyödynnetään työelämäyhteyksiä sekä mahdollisuuksien mukaan Lapin amk:ssa monikulttuurisuuteen liittyviä hankkeita.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö monikulttuuristen toimintayksiköiden ja hankkeiden kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa - uusinnat tutkintosäännön mukaisesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lapin amk:n ahot-käytänteet.
Sisällön jaksotus
- Peruskäsitteet: Kulttuuri, monikulttuurisuus, akkulturaatio, rasismi, etnosentrisyys, turvapaikanhakija, pakolainen
- Vuorovaikutus asiakastyössä: Kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurisensitiivisyys, monikulttuurisen asiakastyön kompetenssit
- Maahanmuutto- ja kotoutumispolitiikka, -palvelut, toimijat ja lainsäädäntö
- Kotoutumisen tukeminen sosionomin työssä, asiakastyön menetelmät
- Monikulttuurisen työn hyviä käytäntöjä ja hankkeita
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelijan osaaminen monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston osalta on puutteellista. Opiskelija ei kykene kuvaamaan muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä. Opiskelija ei tunnista tai osaa määritellä omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta tai perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija ei osaa nimetä työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata eikä soveltaa omaan toimintaansa syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelijan osaaminen on mekaanista ja ulkokohtaista tai se ei ole ammattieettisten periaatteiden ja vastuullisuuden mukaista.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee monikulttuurisen työn käsitteistöä, palvelujärjestelmää ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa nimetä joitakin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja hahmottaa jonkin verran omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta ja perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija tuntee joitakin työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä joitakin syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä mutta soveltamisen kuvaus omaan toimintaan on niukkaa. Opiskelija osaa tunnistaa joitakin muutosten vaikutuksia ja toimia ammatillisesti asiakastyössä.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee monikulttuurisen työn keskeisen käsitteistön sekä tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston pääpiirteissään. Opiskelija osaa selittää muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja kuvata omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija kuvaa ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa. Opiskelija osaa hyödyntää kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämisen työmuotoja kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa selittää muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa arvioida muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja tutkia omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija analysoi ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa käyttää syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa analysoida hyvin muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä ja ilmiöitä sekä seurata ja hyödyntää niihin liittyvää tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa hyödyntää ja vertailla monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää perusteltuja syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa tulkita hyvin muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä sekä hyödyntää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ilmiöiden tutkimisessa ja tulkinnassa. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillisen toimintansa kulttuurisensitiivisesti ja soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa suunnitella monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää monipuolisesti syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa arvioida laajasti muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti kehittävällä otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVIOINTIMENETELMÄT:
Opintojakson osatehtävät (hyv/hyl)
Ryhmätentti: Numeerinen arviointi (0-5).
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
08.09.2023 - 05.11.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
Vastuuhenkilö
Seija Järvi
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22SLSosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta
Sisältö
Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.
Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.
Aika ja paikka
Zoom, Moodle
Oppimateriaalit
sovitaan opintojakjson alussa
Opetusmenetelmät
Zoom-tunnit, itsenäinen ja pienryhmätyöskentely Moodle
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
mahdolliset työelämävierailijat
Kansainvälisyys
kv tilanteeseen perehtyminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelijan osaaminen monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston osalta on puutteellista. Opiskelija ei kykene kuvaamaan muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä. Opiskelija ei tunnista tai osaa määritellä omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta tai perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija ei osaa nimetä työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata eikä soveltaa omaan toimintaansa syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelijan osaaminen on mekaanista ja ulkokohtaista tai se ei ole ammattieettisten periaatteiden ja vastuullisuuden mukaista.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee monikulttuurisen työn käsitteistöä, palvelujärjestelmää ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa nimetä joitakin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja hahmottaa jonkin verran omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta ja perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija tuntee joitakin työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä joitakin syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä mutta soveltamisen kuvaus omaan toimintaan on niukkaa. Opiskelija osaa tunnistaa joitakin muutosten vaikutuksia ja toimia ammatillisesti asiakastyössä.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee monikulttuurisen työn keskeisen käsitteistön sekä tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston pääpiirteissään. Opiskelija osaa selittää muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja kuvata omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija kuvaa ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa. Opiskelija osaa hyödyntää kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämisen työmuotoja kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa selittää muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa arvioida muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja tutkia omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija analysoi ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa käyttää syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa analysoida hyvin muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä ja ilmiöitä sekä seurata ja hyödyntää niihin liittyvää tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa hyödyntää ja vertailla monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää perusteltuja syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa tulkita hyvin muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä sekä hyödyntää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ilmiöiden tutkimisessa ja tulkinnassa. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillisen toimintansa kulttuurisensitiivisesti ja soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa suunnitella monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää monipuolisesti syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa arvioida laajasti muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti kehittävällä otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
lvälitehtävät (hyv.-hyl.), loppuessee hyl.-5
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 12.01.2023
Ajoitus
19.01.2023 - 12.04.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leila Nisula
Vastuuhenkilö
Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
-
KA71S22KSosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta
Sisältö
Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.
Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu työsuunnitelman mukaisesti etäopetuksena (Zoom)
Oppimateriaalit
Moodle-materiaali ja kurssin alussa ilmoitettava ajankohtainen kirjallisuus, myös kansainväliset julkaisut
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon sisältyy etäkontaktiopetusta (AC), sekä itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä, Moodle-oppimisalustalla. Opintojaksoon sisältyvissä tehtävissä hyödynnetään työelämäyhteyksiä sekä mahdollisuuksien mukaan Lapin amk:ssa monikulttuurisuuteen liittyviä hankkeita.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö monikulttuuristen toimintayksiköiden ja hankkeiden kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa - uusinnat tutkintosäännön mukaisesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lapin amk:n ahot-käytäntee
Sisällön jaksotus
- Peruskäsitteet: Kulttuuri, monikulttuurisuus, akkulturaatio, rasismi, etnosentrisyys, turvapaikanhakija, pakolainen
- Vuorovaikutus asiakastyössä: Kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurisensitiivisyys, monikulttuurisen asiakastyön kompetenssit
- Maahanmuutto- ja kotoutumispolitiikka, -palvelut, toimijat ja lainsäädäntö
- Kotoutumisen tukeminen sosionomin työssä, asiakastyön menetelmät
- Monikulttuurisen työn hyviä käytäntöjä ja hankkeita
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelijan osaaminen monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston osalta on puutteellista. Opiskelija ei kykene kuvaamaan muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä. Opiskelija ei tunnista tai osaa määritellä omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ei osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta tai perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija ei osaa nimetä työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ei osaa kuvata eikä soveltaa omaan toimintaansa syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelijan osaaminen on mekaanista ja ulkokohtaista tai se ei ole ammattieettisten periaatteiden ja vastuullisuuden mukaista.
Tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee monikulttuurisen työn käsitteistöä, palvelujärjestelmää ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa nimetä joitakin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja hahmottaa jonkin verran omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulttuurisensitiivisestä työotteesta ja perustella oman ammatillisen toimintansa valintoja. Opiskelija tuntee joitakin työmuotoja integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä joitakin syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä mutta soveltamisen kuvaus omaan toimintaan on niukkaa. Opiskelija osaa tunnistaa joitakin muutosten vaikutuksia ja toimia ammatillisesti asiakastyössä.
Tyydyttävä (2)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee monikulttuurisen työn keskeisen käsitteistön sekä tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan normiston pääpiirteissään. Opiskelija osaa selittää muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja kuvata omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija kuvaa ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa. Opiskelija osaa hyödyntää kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämisen työmuotoja kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa nimetä syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa selittää muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti asiakastyössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, tuntee palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavaa normistoa. Opiskelija osaa arvioida muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä ilmiöitä ja tutkia omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija analysoi ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin. Opiskelija osaa soveltaa monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa käyttää syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä. Opiskelija osaa analysoida hyvin muutosten vaikutuksia sekä toimia vastuullisesti ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Hyvä (4)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee hyvin monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä ja ilmiöitä sekä seurata ja hyödyntää niihin liittyvää tutkimusta. Opiskelija osaa reflektoida hyvin omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillista toimintaansa kulttuurisensitiivisesti ja perustelee ammatillisen toimintansa hyvin eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa hyödyntää ja vertailla monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää perusteltuja syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa tulkita hyvin muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti tarkoituksenmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija hallitsee kiitettävästi monikulttuurisen työn käsitteistön, palvelujärjestelmän ja ohjaavan normiston. Opiskelija osaa tulkita globaaliin muuttoliikkeeseen, maahanmuuttopolitiikkaan ja kulttuuriin liittyviä syitä sekä hyödyntää monikulttuurisuuteen liittyvää tutkimusta ilmiöiden tutkimisessa ja tulkinnassa. Opiskelija osaa kehittää ja laajentaa omaa kulttuurista kompetenssiaan.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija suunnittelee ammatillisen toimintansa kulttuurisensitiivisesti ja soveltaa ammatillista osaamistaan tarkoituksenmukaisesti eri tilanteissa ja konteksteissa. Opiskelija osaa suunnitella monipuolisia työmuotoja kaksisuuntaisen integraation ja asiakkaiden toimintakyvyn edistämiseksi kotoutumisprosesseissa ja asiakastyössä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija käyttää monipuolisesti syrjimättömyyttä, tasavertaisuutta ja hyviä väestösuhteita edistäviä toimintamalleja asiakastyössä ja yhteisöissä. Opiskelija osaa arvioida laajasti muutosten vaikutuksia, toimia eettisesti kestävällä tavalla ja ammatillisesti kehittävällä otteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVIOINTIMENETELMÄT:
Opintojakson osatehtävät (hyv/hyl)
Essee-tehtävä/Tentti: Numeerinen arviointi (0-5)