Siirry suoraan sisältöön

Digipalvelut sosiaalialallaLaajuus (5 op)

Tunnus: K700BE33

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- tuntee digitaalisen asioinnin palvelut sekä sosiaalisen median käyttömahdollisuudet
- osaa ohjata asiakkaita digitaalisten palvelujen käyttämisessä ja verkkoympäristöissä kohtaamisessa
- ymmärtää ja osaa arvioida digitaalisten palvelujen merkityksen ja haasteet asiakasta osallistavien sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämisessä
- tunnistaa erilaisia sovellusmahdollisuuksia digitaalisten palvelujen kehittämisessä

Sisältö

Sisältö:
- asiakaslähtöiset digitaaliset palvelut, niiden käyttö ja soveltuvuuden arviointi
- verkkoneuvonta ja -konsultaatio, verkkoasiointi, virtuaaliset hyvinvoinnin työvälineet ja alustat
- digitaaliseen asiointiin liittyvä lainsäädäntö, tietoturva ja tietosuoja

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tunnistaa digipalveluihin liittyvää lainsäädäntöä, tietosuojaperiaatteita ja asiakaslähtöisyyden merkityksen sähköisten palveluiden suunnittelemisessa ja toteutuksessa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan liikkuvia ja digitaalisia palveluita. Opiskelija tietää etäohjaamiseen liittyvät periaatteet sosiaalialan työssä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija muistaa digipalveluiden käytön soveltuvuuteen liittyviä tekijöitä. Opiskelija tunnistaa digipalveluiden käyttämiseen liittyviä ammatillisia haasteita ja riskejä, kuten digisyrjäytymisen mahdollisuuden.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija ymmärtää digipalveluihin liittyvää lainsäädäntöä, tietosuojaperiaatteita ja asiakaslähtöisyyttä sähköisten palveluiden suunnittelemisessa ja toteutuksessa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan liikkuvien ja digitaalisten palveluiden periaatteet. Opiskelija tietää etäohjaamiseen ja verkkoympäristössä kohtaamiseen liittyvät periaatteet sosiaalialan työssä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää eri asiakasryhmien erityistarpeet digipalveluiden käyttämisen. Opiskelija tietää digipalveluiden käyttämiseen liittyviä ammatillisia haasteita ja riskejä, kuten digisyrjäytymisen mahdollisuuden.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa soveltaa digipalveluihin liittyvää lainsäädäntöä, tietosuojaperiaatteita ja asiakaslähtöisyyttä sähköisten palveluiden suunnittelemisessa ja toteutuksessa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa sosiaali- ja terveysalan liikkuvia ja digitaalisia palveluita. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita digitaalisten palveluiden käyttämisessä ja verkkoympäristössä kohtaamisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa soveltaa digipalveluita eri asiakasryhmien erityistarpeet huomioiden. Opiskelija ymmärtää digipalveluiden käyttämiseen liittyviä ammatillisia haasteita ja riskejä, kuten digisyrjäytymisen mahdollisuuden.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa digipalveluihin liittyvää lainsäädäntöä, tietosuojaperiaatteita ja asiakaslähtöisyyttä sähköisten palveluiden suunnittelemisessa ja toteutuksessa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa käyttää, analysoida ja kehittää sosiaali- ja terveysalan liikkuvia ja digitaalisia palveluita. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita ammatillisesti digitaalisten palveluiden käyttämisessä ja verkkoympäristössä kohtaamisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa analysoida digipalveluiden käytön soveltuvuutta eri asiakasryhmien erityistarpeet huomioiden. Opiskelija osaa analysoida digipalveluiden käyttämiseen liittyviä ammatillisia haasteita ja riskejä, kuten digisyrjäytymisen mahdollisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa digipalveluihin liittyvää lainsäädäntöä, tietosuojaperiaatteita ja asiakaslähtöisyyttä sähköisten palveluiden suunnittelemisessa ja toteutuksessa.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa käyttää, arvioida, kehittää ja luoda sosiaali- ja terveysalan liikkuvia ja digitaalisia palveluita. Opiskelija osaa ohjata asiakkaita ammatillisesti digitaalisten palveluiden käyttämisessä ja verkkoympäristössä kohtaamisessa.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida digipalveluiden käytön soveltuvuutta eri asiakasryhmien erityistarpeet huomioiden. Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti digipalveluiden käyttämiseen liittyviä ammatillisia haasteita ja riskejä, kuten digisyrjäytymisen mahdollisuutta.