Siirry suoraan sisältöön

Talous- ja yrittäjyysosaaminen sosiaali-, terveys- ja liikunta-alallaLaajuus (5 op)

Tunnus: HY00BE08

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelijana
- osaat kuvatataloudellisen toiminnan perusteet
- osaat kuvata yritystoiminnan perusteet
- osaat soveltaa sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden ja taloudellisen toiminnan perusteita opiskelussasi ja ammatillisessa toiminnassa

Sisältö

Sisältöteemat:
- tarpeet ja hyödykkeet
- niukkuuden periaate
- julkinen/yksityinen /kolmannen sektorin talous
- sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan talous
- sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys
- toiminta-ajatus, liikeidea ja markkinoinnin perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä taloudellisen toiminnan ja yritystoiminnan perusteita. Opiskelija ei kykene toimimaan taloudellisten periaatteiden mukaisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti. Opiskelija toimii ohjatusti, mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti osin selittäen. Opiskelija toimii ohjatusti. Opiskelija perustelee toimintaansa osittain ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija hyödyntää talousosaamisen perusasioita sujuvasti. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoilla ja periaatteilla.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää analyyttisesti talousosaamisen perusasioita. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa analyyttisesti ammattialan arvoilla ja eettisillä periaatteilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista laaja-alaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi,kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja erinomaisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 09.03.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Timo Marttala
Opiskelijaryhmät
  • KA71S23K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023
  • KA71S23K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelijana
- osaat kuvatataloudellisen toiminnan perusteet
- osaat kuvata yritystoiminnan perusteet
- osaat soveltaa sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden ja taloudellisen toiminnan perusteita opiskelussasi ja ammatillisessa toiminnassa

Sisältö

Sisältöteemat:
- tarpeet ja hyödykkeet
- niukkuuden periaate
- julkinen/yksityinen /kolmannen sektorin talous
- sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan talous
- sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys
- toiminta-ajatus, liikeidea ja markkinoinnin perusteet

Oppimateriaalit

Terveystaloustiede; Harri Sintonen, Markku Pekurinen



Taloudellinen arviointi sosiaalialalla; Sefton Tom, Byford Sarah, McDaid david, Hills John, Knapp Martin



Hoivayrittäjyys; Rissanen Sari, Sinkkonen Sirkka  (soveltuvin osin)



https://stm.fi/yksityiset-sotepalvelut

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimiskeskustelut, itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojaksolla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä taloudellisen toiminnan ja yritystoiminnan perusteita. Opiskelija ei kykene toimimaan taloudellisten periaatteiden mukaisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti. Opiskelija toimii ohjatusti, mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti osin selittäen. Opiskelija toimii ohjatusti. Opiskelija perustelee toimintaansa osittain ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija hyödyntää talousosaamisen perusasioita sujuvasti. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoilla ja periaatteilla.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää analyyttisesti talousosaamisen perusasioita. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa analyyttisesti ammattialan arvoilla ja eettisillä periaatteilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista laaja-alaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi,kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja erinomaisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

H-5
Opintojaksotehtävä arvioidaan arviointikriteerien mukaisesti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä taloudellisen toiminnan ja yritystoiminnan perusteita. Opiskelija ei
kykene toimimaan taloudellisten periaatteiden mukaisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä T(1)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti
niitä sisäistämättä. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti. Opiskelija toimii ohjatusti,
mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti
ja osin selittäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti osin selittäen. Opiskelija toimii
ohjatusti. Opiskelija perustelee toimintaansa osittain ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden
suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja
pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija hyödyntää talousosaamisen perusasioita sujuvasti.
Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa
ammattialan arvoilla ja periaatteilla.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja
niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää analyyttisesti
talousosaamisen perusasioita. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija
perustelee toimintaansa analyyttisesti ammattialan arvoilla ja eettisillä periaatteilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden
väliset suhteet analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää
talousosaamista laaja-alaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi,kehittää ja uudistaa sosiaalialan
työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja erinomaisesti ammattialan
arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 20.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 15.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Timo Marttala
Opiskelijaryhmät
  • K71S22S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelijana
- osaat kuvatataloudellisen toiminnan perusteet
- osaat kuvata yritystoiminnan perusteet
- osaat soveltaa sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden ja taloudellisen toiminnan perusteita opiskelussasi ja ammatillisessa toiminnassa

Sisältö

Sisältöteemat:
- tarpeet ja hyödykkeet
- niukkuuden periaate
- julkinen/yksityinen /kolmannen sektorin talous
- sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan talous
- sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys
- toiminta-ajatus, liikeidea ja markkinoinnin perusteet

Oppimateriaalit

Terveystaloustiede; Harri Sintonen, Markku Pekurinen



Taloudellinen arviointi sosiaalialalla; Sefton Tom, Byford Sarah, McDaid david, Hills John, Knapp Martin



Hoivayrittäjyys; Rissanen Sari, Sinkkonen Sirkka  (soveltuvin osin)



https://stm.fi/yksityiset-sotepalvelut

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimiskeskustelut, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojaksolla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä taloudellisen toiminnan ja yritystoiminnan perusteita. Opiskelija ei kykene toimimaan taloudellisten periaatteiden mukaisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti. Opiskelija toimii ohjatusti, mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti osin selittäen. Opiskelija toimii ohjatusti. Opiskelija perustelee toimintaansa osittain ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija hyödyntää talousosaamisen perusasioita sujuvasti. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoilla ja periaatteilla.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää analyyttisesti talousosaamisen perusasioita. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa analyyttisesti ammattialan arvoilla ja eettisillä periaatteilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista laaja-alaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi,kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja erinomaisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaaminen arvioidaan opintojaksotehtävän kautta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä taloudellisen toiminnan ja yritystoiminnan perusteita. Opiskelija ei
kykene toimimaan taloudellisten periaatteiden mukaisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti
niitä sisäistämättä. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti. Opiskelija toimii ohjatusti,
mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti
ja osin selittäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti osin selittäen. Opiskelija toimii
ohjatusti. Opiskelija perustelee toimintaansa osittain ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden
suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja
pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija hyödyntää talousosaamisen perusasioita sujuvasti.
Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa
ammattialan arvoilla ja periaatteilla.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja
niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää analyyttisesti
talousosaamisen perusasioita. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija
perustelee toimintaansa analyyttisesti ammattialan arvoilla ja eettisillä periaatteilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden
väliset suhteet analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää
talousosaamista laaja-alaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi,kehittää ja uudistaa sosiaalialan
työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja erinomaisesti ammattialan
arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 12.09.2024

Ajoitus

13.09.2024 - 06.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Timo Marttala
Opiskelijaryhmät
  • KA71S22S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelijana
- osaat kuvatataloudellisen toiminnan perusteet
- osaat kuvata yritystoiminnan perusteet
- osaat soveltaa sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden ja taloudellisen toiminnan perusteita opiskelussasi ja ammatillisessa toiminnassa

Sisältö

Sisältöteemat:
- tarpeet ja hyödykkeet
- niukkuuden periaate
- julkinen/yksityinen /kolmannen sektorin talous
- sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan talous
- sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys
- toiminta-ajatus, liikeidea ja markkinoinnin perusteet

Oppimateriaalit

Terveystaloustiede; Harri Sintonen, Markku Pekurinen



Taloudellinen arviointi sosiaalialalla; Sefton Tom, Byford Sarah, McDaid david, Hills John, Knapp Martin



Hoivayrittäjyys; Rissanen Sari, Sinkkonen Sirkka  (soveltuvin osin)



https://stm.fi/yksityiset-sotepalvelut

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimiskeskustelut, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojaksolla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä taloudellisen toiminnan ja yritystoiminnan perusteita. Opiskelija ei kykene toimimaan taloudellisten periaatteiden mukaisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti. Opiskelija toimii ohjatusti, mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti osin selittäen. Opiskelija toimii ohjatusti. Opiskelija perustelee toimintaansa osittain ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija hyödyntää talousosaamisen perusasioita sujuvasti. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoilla ja periaatteilla.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää analyyttisesti talousosaamisen perusasioita. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa analyyttisesti ammattialan arvoilla ja eettisillä periaatteilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista laaja-alaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi,kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja erinomaisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi toteutetaan opintojaksotehtävän kautta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä taloudellisen toiminnan ja yritystoiminnan perusteita. Opiskelija ei
kykene toimimaan taloudellisten periaatteiden mukaisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä T(1)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti
niitä sisäistämättä. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti. Opiskelija toimii ohjatusti,
mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti
ja osin selittäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti osin selittäen. Opiskelija toimii
ohjatusti. Opiskelija perustelee toimintaansa osittain ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden
suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja
pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija hyödyntää talousosaamisen perusasioita sujuvasti.
Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa
ammattialan arvoilla ja periaatteilla.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja
niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää analyyttisesti
talousosaamisen perusasioita. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija
perustelee toimintaansa analyyttisesti ammattialan arvoilla ja eettisillä periaatteilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden
väliset suhteet analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää
talousosaamista laaja-alaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi,kehittää ja uudistaa sosiaalialan
työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja erinomaisesti ammattialan
arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan.

Ilmoittautumisaika

18.03.2024 - 10.09.2024

Ajoitus

11.09.2024 - 04.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Timo Marttala
Opiskelijaryhmät
  • KA71S22S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelijana
- osaat kuvatataloudellisen toiminnan perusteet
- osaat kuvata yritystoiminnan perusteet
- osaat soveltaa sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden ja taloudellisen toiminnan perusteita opiskelussasi ja ammatillisessa toiminnassa

Sisältö

Sisältöteemat:
- tarpeet ja hyödykkeet
- niukkuuden periaate
- julkinen/yksityinen /kolmannen sektorin talous
- sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan talous
- sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys
- toiminta-ajatus, liikeidea ja markkinoinnin perusteet

Oppimateriaalit

Terveystaloustiede; Harri Sintonen, Markku Pekurinen



Taloudellinen arviointi sosiaalialalla; Sefton Tom, Byford Sarah, McDaid david, Hills John, Knapp Martin



Hoivayrittäjyys; Rissanen Sari, Sinkkonen Sirkka  (soveltuvin osin)



https://stm.fi/yksityiset-sotepalvelut

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimiskeskustelut, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojaksolla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä taloudellisen toiminnan ja yritystoiminnan perusteita. Opiskelija ei kykene toimimaan taloudellisten periaatteiden mukaisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti. Opiskelija toimii ohjatusti, mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti osin selittäen. Opiskelija toimii ohjatusti. Opiskelija perustelee toimintaansa osittain ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija hyödyntää talousosaamisen perusasioita sujuvasti. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoilla ja periaatteilla.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää analyyttisesti talousosaamisen perusasioita. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa analyyttisesti ammattialan arvoilla ja eettisillä periaatteilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista laaja-alaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi,kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja erinomaisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi toteutetaan opintojaksotehtävän kautta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä taloudellisen toiminnan ja yritystoiminnan perusteita. Opiskelija ei
kykene toimimaan taloudellisten periaatteiden mukaisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti
niitä sisäistämättä. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti. Opiskelija toimii ohjatusti,
mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti
ja osin selittäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti osin selittäen. Opiskelija toimii
ohjatusti. Opiskelija perustelee toimintaansa osittain ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden
suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja
pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija hyödyntää talousosaamisen perusasioita sujuvasti.
Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa
ammattialan arvoilla ja periaatteilla.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja
niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää analyyttisesti
talousosaamisen perusasioita. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija
perustelee toimintaansa analyyttisesti ammattialan arvoilla ja eettisillä periaatteilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden
väliset suhteet analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää
talousosaamista laaja-alaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi,kehittää ja uudistaa sosiaalialan
työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja erinomaisesti ammattialan
arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan.

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 10.03.2024

Ajoitus

11.03.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Timo Marttala
Vastuuhenkilö

Timo Marttala

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22K
    Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelijana
- osaat kuvatataloudellisen toiminnan perusteet
- osaat kuvata yritystoiminnan perusteet
- osaat soveltaa sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden ja taloudellisen toiminnan perusteita opiskelussasi ja ammatillisessa toiminnassa

Sisältö

Sisältöteemat:
- tarpeet ja hyödykkeet
- niukkuuden periaate
- julkinen/yksityinen /kolmannen sektorin talous
- sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan talous
- sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys
- toiminta-ajatus, liikeidea ja markkinoinnin perusteet

Oppimateriaalit

Terveystaloustiede; Harri Sintonen, Markku Pekurinen



Taloudellinen arviointi sosiaalialalla; Sefton Tom, Byford Sarah, McDaid david, Hills John, Knapp Martin



Hoivayrittäjyys; Rissanen Sari, Sinkkonen Sirkka

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimiskeskustelut, itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojaksolla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä taloudellisen toiminnan ja yritystoiminnan perusteita. Opiskelija ei kykene toimimaan taloudellisten periaatteiden mukaisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti. Opiskelija toimii ohjatusti, mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti osin selittäen. Opiskelija toimii ohjatusti. Opiskelija perustelee toimintaansa osittain ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija hyödyntää talousosaamisen perusasioita sujuvasti. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoilla ja periaatteilla.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää analyyttisesti talousosaamisen perusasioita. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa analyyttisesti ammattialan arvoilla ja eettisillä periaatteilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista laaja-alaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi,kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja erinomaisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tyydyttävä (1-2)
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa määritellä taloudellisen toiminnan ja yritystoiminnan perusteita. Opiskelija ei
kykene toimimaan taloudellisten periaatteiden mukaisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti
niitä sisäistämättä. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti. Opiskelija toimii ohjatusti,
mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti
ja osin selittäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti osin selittäen. Opiskelija toimii
ohjatusti. Opiskelija perustelee toimintaansa osittain ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden
suhteen.
Hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja
pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija hyödyntää talousosaamisen perusasioita sujuvasti.
Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa
ammattialan arvoilla ja periaatteilla.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja
niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää analyyttisesti
talousosaamisen perusasioita. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija
perustelee toimintaansa analyyttisesti ammattialan arvoilla ja eettisillä periaatteilla.
Kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden
väliset suhteet analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää
talousosaamista laaja-alaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi,kehittää ja uudistaa sosiaalialan
työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja erinomaisesti ammattialan
arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan.
Englanniksi

Ilmoittautumisaika

02.10.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

18.01.2024 - 03.03.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Timo Marttala
Vastuuhenkilö

Timo Marttala

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22SL
    Sosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelijana
- osaat kuvatataloudellisen toiminnan perusteet
- osaat kuvata yritystoiminnan perusteet
- osaat soveltaa sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden ja taloudellisen toiminnan perusteita opiskelussasi ja ammatillisessa toiminnassa

Sisältö

Sisältöteemat:
- tarpeet ja hyödykkeet
- niukkuuden periaate
- julkinen/yksityinen /kolmannen sektorin talous
- sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan talous
- sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys
- toiminta-ajatus, liikeidea ja markkinoinnin perusteet

Oppimateriaalit

Terveystaloustiede; Harri Sintonen, Markku Pekurinen



Taloudellinen arviointi sosiaalialalla; Sefton Tom, Byford Sarah, McDaid david, Hills John, Knapp Martin



Hoivayrittäjyys; Rissanen Sari, Sinkkonen Sirkka

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimiskeskustelut, itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojaksolla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä taloudellisen toiminnan ja yritystoiminnan perusteita. Opiskelija ei kykene toimimaan taloudellisten periaatteiden mukaisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti. Opiskelija toimii ohjatusti, mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti osin selittäen. Opiskelija toimii ohjatusti. Opiskelija perustelee toimintaansa osittain ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija hyödyntää talousosaamisen perusasioita sujuvasti. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoilla ja periaatteilla.

Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää analyyttisesti talousosaamisen perusasioita. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa analyyttisesti ammattialan arvoilla ja eettisillä periaatteilla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista laaja-alaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi,kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja erinomaisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tyydyttävä (1-2)
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa määritellä taloudellisen toiminnan ja yritystoiminnan perusteita. Opiskelija ei
kykene toimimaan taloudellisten periaatteiden mukaisesti eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti
niitä sisäistämättä. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti. Opiskelija toimii ohjatusti,
mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa määritellä talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti
ja osin selittäen. Opiskelija hyödyntää talousosaamista pinnallisesti osin selittäen. Opiskelija toimii
ohjatusti. Opiskelija perustelee toimintaansa osittain ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden
suhteen.
Hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja
pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija hyödyntää talousosaamisen perusasioita sujuvasti.
Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa
ammattialan arvoilla ja periaatteilla.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat ja
niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää analyyttisesti
talousosaamisen perusasioita. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija
perustelee toimintaansa analyyttisesti ammattialan arvoilla ja eettisillä periaatteilla.
Kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa määritellä ja selittää talousosaamisen peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden
väliset suhteet analyyttista ja kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija hyödyntää
talousosaamista laaja-alaisesti ja asiantuntevasti. Opiskelija arvioi,kehittää ja uudistaa sosiaalialan
työtä ja sen käytäntöjä. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja erinomaisesti ammattialan
arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan.