Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskuntatieteellinen osaaminen sosiaalialallaLaajuus (5 op)

Tunnus: K700BE00

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- ymmärtää sosiologian, sosiaalipolitiikan ja filosofian tavat tarkastella ihmisen ja yhteiskunnan välistä vuorovaikutusta
- osaa kuvata sosiologian ja sosiaalipolitiikan peruskäsitteet ja lähestymistavat
- osaa kuvata sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan hyvinvointipoliittisen järjestelmän
- osaa tarkastella ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskuntien toimintaa kriittisesti sosiologisen, sosiaalipoliittisen ja filosofisen ajattelun välineillä

Sisältö

Sisältö:
- hyvinvointiteoriat
- sosiaalipolitiikan mallit, arvot ja käytännöt
- sosiologinen ajattelu, selittäminen ja tulkinta
- moraali- ja yhteiskuntafilosofinen ajattelu ja toiminta (sosiaalialan työn ja palvelujen järjestämisen taustalla)

Sosiaalipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan peruskäsitteet, lähestymistavat ja teorioita
- Sosiaalipolitiikan arvot ja käytännöt
- Sosiaalipolitiikka ja hyvinvointipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan tavat tarkastella ja kuvata yhteiskuntaa, sen rakenteita ja kehitystä
- Sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan yhteiskuntapoliittinen järjestelmä

Sosiologia
- Sosiologinen ajattelu - sosiologinen mielikuvitus (C.W.Mills)
- Mitä sosiologia on? - Sosiologia on tapa ajatella ihmisten luomaa maailmaa (Bauman)
- Sosiologia ja muutos - klassikoista uudempiin virtauksiin

Filosofia
- Ihmiseksi kasvamisen haaste hyvinvointiyhteiskunnassa
- Matkoja moraalifilosofiaan
- Matkoja yhteiskuntafilosofiaan
- Sosiaalialan eettiset haasteet hyvinvointiyhteiskunnassa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja. Opiskelija ei kykene hyödyntämään yhteiskuntatieteellistä osaamista eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa osin selittäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti, osin selittäen ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija käyttää selittäen yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeet pääpiirteittäin. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyödyntäen.

Hyvä (4)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa analyyttistä otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita erinomaisesti hyödyntäen.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 25.09.2023

Ajoitus

26.09.2023 - 12.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Timo Marttala
Vastuuhenkilö

Timo Marttala

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23K_1
    Sosionomikoulutus 1 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- ymmärtää sosiologian, sosiaalipolitiikan ja filosofian tavat tarkastella ihmisen ja yhteiskunnan välistä vuorovaikutusta
- osaa kuvata sosiologian ja sosiaalipolitiikan peruskäsitteet ja lähestymistavat
- osaa kuvata sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan hyvinvointipoliittisen järjestelmän
- osaa tarkastella ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskuntien toimintaa kriittisesti sosiologisen, sosiaalipoliittisen ja filosofisen ajattelun välineillä

Sisältö

Sisältö:
- hyvinvointiteoriat
- sosiaalipolitiikan mallit, arvot ja käytännöt
- sosiologinen ajattelu, selittäminen ja tulkinta
- moraali- ja yhteiskuntafilosofinen ajattelu ja toiminta (sosiaalialan työn ja palvelujen järjestämisen taustalla)

Sosiaalipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan peruskäsitteet, lähestymistavat ja teorioita
- Sosiaalipolitiikan arvot ja käytännöt
- Sosiaalipolitiikka ja hyvinvointipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan tavat tarkastella ja kuvata yhteiskuntaa, sen rakenteita ja kehitystä
- Sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan yhteiskuntapoliittinen järjestelmä

Sosiologia
- Sosiologinen ajattelu - sosiologinen mielikuvitus (C.W.Mills)
- Mitä sosiologia on? - Sosiologia on tapa ajatella ihmisten luomaa maailmaa (Bauman)
- Sosiologia ja muutos - klassikoista uudempiin virtauksiin

Filosofia
- Ihmiseksi kasvamisen haaste hyvinvointiyhteiskunnassa
- Matkoja moraalifilosofiaan
- Matkoja yhteiskuntafilosofiaan
- Sosiaalialan eettiset haasteet hyvinvointiyhteiskunnassa

Oppimateriaalit

Turvaverkko vai trampoliini, Ihalainen Jarmo..... Johdatus sosiologian perusteisiin, Jani Erola, Pekka Räsänen (toim.) Ajattele, filosofoi; Juha Räikkä, Helena Siipi (toim.) Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi. Suomalaisen yhteiskunnan perusta. Englanniksi

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimiskeskustelut, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojaksolla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja. Opiskelija ei kykene hyödyntämään yhteiskuntatieteellistä osaamista eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa osin selittäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti, osin selittäen ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija käyttää selittäen yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeet pääpiirteittäin. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyödyntäen.

Hyvä (4)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa analyyttistä otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hylätty 0 Opiskelija ei osaa määritellä opintojakson keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja.
T 1 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä.
T 2 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen.
H 3 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat.
H 4 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
K 5 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hylätty 0 Opiskelija ei osaa määritellä opintojakson keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja.
T 1 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä.
T 2 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen.
H 3 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat.
H 4 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
K 5 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Englanniksi

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 24.09.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 12.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Timo Marttala
Vastuuhenkilö

Timo Marttala

Opiskelijaryhmät
  • KA71S23K_2
    Sosionomikoulutus 2 (verkko-opinnot) Kemi, kevät 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- ymmärtää sosiologian, sosiaalipolitiikan ja filosofian tavat tarkastella ihmisen ja yhteiskunnan välistä vuorovaikutusta
- osaa kuvata sosiologian ja sosiaalipolitiikan peruskäsitteet ja lähestymistavat
- osaa kuvata sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan hyvinvointipoliittisen järjestelmän
- osaa tarkastella ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskuntien toimintaa kriittisesti sosiologisen, sosiaalipoliittisen ja filosofisen ajattelun välineillä

Sisältö

Sisältö:
- hyvinvointiteoriat
- sosiaalipolitiikan mallit, arvot ja käytännöt
- sosiologinen ajattelu, selittäminen ja tulkinta
- moraali- ja yhteiskuntafilosofinen ajattelu ja toiminta (sosiaalialan työn ja palvelujen järjestämisen taustalla)

Sosiaalipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan peruskäsitteet, lähestymistavat ja teorioita
- Sosiaalipolitiikan arvot ja käytännöt
- Sosiaalipolitiikka ja hyvinvointipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan tavat tarkastella ja kuvata yhteiskuntaa, sen rakenteita ja kehitystä
- Sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan yhteiskuntapoliittinen järjestelmä

Sosiologia
- Sosiologinen ajattelu - sosiologinen mielikuvitus (C.W.Mills)
- Mitä sosiologia on? - Sosiologia on tapa ajatella ihmisten luomaa maailmaa (Bauman)
- Sosiologia ja muutos - klassikoista uudempiin virtauksiin

Filosofia
- Ihmiseksi kasvamisen haaste hyvinvointiyhteiskunnassa
- Matkoja moraalifilosofiaan
- Matkoja yhteiskuntafilosofiaan
- Sosiaalialan eettiset haasteet hyvinvointiyhteiskunnassa

Oppimateriaalit

Turvaverkko vai trampoliini, Ihalainen Jarmo..... Johdatus sosiologian perusteisiin, Jani Erola, Pekka Räsänen (toim.) Ajattele, filosofoi; Juha Räikkä, Helena Siipi (toim.) Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi. Suomalaisen yhteiskunnan perusta. Englanniksi

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimiskeskustelut, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojaksolla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja. Opiskelija ei kykene hyödyntämään yhteiskuntatieteellistä osaamista eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa osin selittäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti, osin selittäen ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija käyttää selittäen yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeet pääpiirteittäin. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyödyntäen.

Hyvä (4)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa analyyttistä otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hylätty 0 Opiskelija ei osaa määritellä opintojakson keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja.
T 1 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä.
T 2 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen.
H 3 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat.
H 4 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
K 5 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 04.01.2023

Ajoitus

11.01.2023 - 03.03.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Timo Marttala
Vastuuhenkilö

Timo Marttala

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- ymmärtää sosiologian, sosiaalipolitiikan ja filosofian tavat tarkastella ihmisen ja yhteiskunnan välistä vuorovaikutusta
- osaa kuvata sosiologian ja sosiaalipolitiikan peruskäsitteet ja lähestymistavat
- osaa kuvata sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan hyvinvointipoliittisen järjestelmän
- osaa tarkastella ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskuntien toimintaa kriittisesti sosiologisen, sosiaalipoliittisen ja filosofisen ajattelun välineillä

Sisältö

Sisältö:
- hyvinvointiteoriat
- sosiaalipolitiikan mallit, arvot ja käytännöt
- sosiologinen ajattelu, selittäminen ja tulkinta
- moraali- ja yhteiskuntafilosofinen ajattelu ja toiminta (sosiaalialan työn ja palvelujen järjestämisen taustalla)

Sosiaalipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan peruskäsitteet, lähestymistavat ja teorioita
- Sosiaalipolitiikan arvot ja käytännöt
- Sosiaalipolitiikka ja hyvinvointipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan tavat tarkastella ja kuvata yhteiskuntaa, sen rakenteita ja kehitystä
- Sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan yhteiskuntapoliittinen järjestelmä

Sosiologia
- Sosiologinen ajattelu - sosiologinen mielikuvitus (C.W.Mills)
- Mitä sosiologia on? - Sosiologia on tapa ajatella ihmisten luomaa maailmaa (Bauman)
- Sosiologia ja muutos - klassikoista uudempiin virtauksiin

Filosofia
- Ihmiseksi kasvamisen haaste hyvinvointiyhteiskunnassa
- Matkoja moraalifilosofiaan
- Matkoja yhteiskuntafilosofiaan
- Sosiaalialan eettiset haasteet hyvinvointiyhteiskunnassa

Oppimateriaalit

Turvaverkko vai trampoliini, Ihalainen Jarmo.....
Johdatus sosiologian perusteisiin, Jani Erola, Pekka Räsänen (toim.)
Ajattele, filosofoi; Juha Räikkä, Helena Siipi (toim.)
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi. Suomalaisen yhteiskunnan perusta.

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimiskeskustelut, itsenäinen opiskelu.
Luennot, oppimiskeskustelut, itsenäinen opiskelu.
Opintojaksotehtävä esitelmä, kirjallinen tiivistelmä valitusta opintojakson tavoitteisiin, sisältöön liittyvästä aiheesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja. Opiskelija ei kykene hyödyntämään yhteiskuntatieteellistä osaamista eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa osin selittäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti, osin selittäen ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija käyttää selittäen yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeet pääpiirteittäin. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyödyntäen.

Hyvä (4)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa analyyttistä otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hylätty 0 Opiskelija ei osaa määritellä opintojakson keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja.
T 1 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä.
T 2 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen.
H 3 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat.
H 4 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
K 5 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.
Englanniksi

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 02.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 10.03.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Timo Marttala
Vastuuhenkilö

Timo Marttala

Opiskelijaryhmät
  • K71S22S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot), Kemi syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- ymmärtää sosiologian, sosiaalipolitiikan ja filosofian tavat tarkastella ihmisen ja yhteiskunnan välistä vuorovaikutusta
- osaa kuvata sosiologian ja sosiaalipolitiikan peruskäsitteet ja lähestymistavat
- osaa kuvata sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan hyvinvointipoliittisen järjestelmän
- osaa tarkastella ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskuntien toimintaa kriittisesti sosiologisen, sosiaalipoliittisen ja filosofisen ajattelun välineillä

Sisältö

Sisältö:
- hyvinvointiteoriat
- sosiaalipolitiikan mallit, arvot ja käytännöt
- sosiologinen ajattelu, selittäminen ja tulkinta
- moraali- ja yhteiskuntafilosofinen ajattelu ja toiminta (sosiaalialan työn ja palvelujen järjestämisen taustalla)

Sosiaalipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan peruskäsitteet, lähestymistavat ja teorioita
- Sosiaalipolitiikan arvot ja käytännöt
- Sosiaalipolitiikka ja hyvinvointipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan tavat tarkastella ja kuvata yhteiskuntaa, sen rakenteita ja kehitystä
- Sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan yhteiskuntapoliittinen järjestelmä

Sosiologia
- Sosiologinen ajattelu - sosiologinen mielikuvitus (C.W.Mills)
- Mitä sosiologia on? - Sosiologia on tapa ajatella ihmisten luomaa maailmaa (Bauman)
- Sosiologia ja muutos - klassikoista uudempiin virtauksiin

Filosofia
- Ihmiseksi kasvamisen haaste hyvinvointiyhteiskunnassa
- Matkoja moraalifilosofiaan
- Matkoja yhteiskuntafilosofiaan
- Sosiaalialan eettiset haasteet hyvinvointiyhteiskunnassa

Oppimateriaalit

Turvaverkko vai trampoliini, Ihalainen Jarmo.....
Johdatus sosiologian perusteisiin, Jani Erola, Pekka Räsänen (toim.)
Ajattele, filosofoi; Juha Räikkä, Helena Siipi (toim.)
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi. Suomalaisen yhteiskunnan perusta.

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimiskeskustelut, itsenäinen opiskelu.
Opintojaksotehtävänä esitelmä, tiivistelmä valitusta opintojakson tavoitteisiin, sisältöön liittyvästä aiheesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja. Opiskelija ei kykene hyödyntämään yhteiskuntatieteellistä osaamista eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa osin selittäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti, osin selittäen ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija käyttää selittäen yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeet pääpiirteittäin. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyödyntäen.

Hyvä (4)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa analyyttistä otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hylätty 0 Opiskelija ei osaa määritellä opintojakson keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja.
T 1 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä.
T 2 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen.
H 3 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat.
H 4 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
K 5 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 02.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 01.03.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Timo Marttala
Vastuuhenkilö

Timo Marttala

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22S_1
    Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- ymmärtää sosiologian, sosiaalipolitiikan ja filosofian tavat tarkastella ihmisen ja yhteiskunnan välistä vuorovaikutusta
- osaa kuvata sosiologian ja sosiaalipolitiikan peruskäsitteet ja lähestymistavat
- osaa kuvata sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan hyvinvointipoliittisen järjestelmän
- osaa tarkastella ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskuntien toimintaa kriittisesti sosiologisen, sosiaalipoliittisen ja filosofisen ajattelun välineillä

Sisältö

Sisältö:
- hyvinvointiteoriat
- sosiaalipolitiikan mallit, arvot ja käytännöt
- sosiologinen ajattelu, selittäminen ja tulkinta
- moraali- ja yhteiskuntafilosofinen ajattelu ja toiminta (sosiaalialan työn ja palvelujen järjestämisen taustalla)

Sosiaalipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan peruskäsitteet, lähestymistavat ja teorioita
- Sosiaalipolitiikan arvot ja käytännöt
- Sosiaalipolitiikka ja hyvinvointipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan tavat tarkastella ja kuvata yhteiskuntaa, sen rakenteita ja kehitystä
- Sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan yhteiskuntapoliittinen järjestelmä

Sosiologia
- Sosiologinen ajattelu - sosiologinen mielikuvitus (C.W.Mills)
- Mitä sosiologia on? - Sosiologia on tapa ajatella ihmisten luomaa maailmaa (Bauman)
- Sosiologia ja muutos - klassikoista uudempiin virtauksiin

Filosofia
- Ihmiseksi kasvamisen haaste hyvinvointiyhteiskunnassa
- Matkoja moraalifilosofiaan
- Matkoja yhteiskuntafilosofiaan
- Sosiaalialan eettiset haasteet hyvinvointiyhteiskunnassa

Oppimateriaalit

Turvaverkko vai trampoliini, Ihalainen Jarmo.....
Johdatus sosiologian perusteisiin, Jani Erola, Pekka Räsänen (toim.)
Ajattele, filosofoi; Juha Räikkä, Helena Siipi (toim.)
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi. Suomalaisen yhteiskunnan perusta.

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimiskeskustelut, itsenäinen opiskelu.
Opintojaksotehtävä esitelmä, kirjallinen tiivistelmä valitusta opintojakson tavoitteisiin, sisältöön liittyvästä aiheesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja. Opiskelija ei kykene hyödyntämään yhteiskuntatieteellistä osaamista eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa osin selittäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti, osin selittäen ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija käyttää selittäen yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeet pääpiirteittäin. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyödyntäen.

Hyvä (4)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa analyyttistä otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hylätty 0 Opiskelija ei osaa määritellä opintojakson keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja.
T 1 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä.
T 2 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen.
H 3 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat.
H 4 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
K 5 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 02.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 12.03.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Timo Marttala
Vastuuhenkilö

Timo Marttala

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22SL
    Sosionomikoulutus, varhaiskasvatuksen sosionomi (monimuoto- ja verkko-opinnot), Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- ymmärtää sosiologian, sosiaalipolitiikan ja filosofian tavat tarkastella ihmisen ja yhteiskunnan välistä vuorovaikutusta
- osaa kuvata sosiologian ja sosiaalipolitiikan peruskäsitteet ja lähestymistavat
- osaa kuvata sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan hyvinvointipoliittisen järjestelmän
- osaa tarkastella ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskuntien toimintaa kriittisesti sosiologisen, sosiaalipoliittisen ja filosofisen ajattelun välineillä

Sisältö

Sisältö:
- hyvinvointiteoriat
- sosiaalipolitiikan mallit, arvot ja käytännöt
- sosiologinen ajattelu, selittäminen ja tulkinta
- moraali- ja yhteiskuntafilosofinen ajattelu ja toiminta (sosiaalialan työn ja palvelujen järjestämisen taustalla)

Sosiaalipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan peruskäsitteet, lähestymistavat ja teorioita
- Sosiaalipolitiikan arvot ja käytännöt
- Sosiaalipolitiikka ja hyvinvointipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan tavat tarkastella ja kuvata yhteiskuntaa, sen rakenteita ja kehitystä
- Sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan yhteiskuntapoliittinen järjestelmä

Sosiologia
- Sosiologinen ajattelu - sosiologinen mielikuvitus (C.W.Mills)
- Mitä sosiologia on? - Sosiologia on tapa ajatella ihmisten luomaa maailmaa (Bauman)
- Sosiologia ja muutos - klassikoista uudempiin virtauksiin

Filosofia
- Ihmiseksi kasvamisen haaste hyvinvointiyhteiskunnassa
- Matkoja moraalifilosofiaan
- Matkoja yhteiskuntafilosofiaan
- Sosiaalialan eettiset haasteet hyvinvointiyhteiskunnassa

Oppimateriaalit

Suomeksi
Turvaverkko vai trampoliini, Ihalainen Jarmo.....
Johdatus sosiologian perusteisiin, Jani Erola, Pekka Räsänen (toim.)
Ajattele, filosofoi; Juha Räikkä, Helena Siipi (toim.)
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi. Suomalaisen yhteiskunnan perusta.

Opetusmenetelmät

Verkkoteutus, itsenäinen opiskelu.
Opintojaksotehtävä ytimekäs, pohtiva, analyyttinen kirjallinen essee valitusta opintojakson tavoitteisiin, sisältöön liittyvästä aiheesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja. Opiskelija ei kykene hyödyntämään yhteiskuntatieteellistä osaamista eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa osin selittäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti, osin selittäen ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija käyttää selittäen yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeet pääpiirteittäin. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyödyntäen.

Hyvä (4)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa analyyttistä otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hylätty 0 Opiskelija ei osaa määritellä opintojakson keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja.
T 1 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä.
T 2 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen.
H 3 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat.
H 4 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
K 5 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.

Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 01.01.2023

Ajoitus

29.08.2022 - 21.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- ymmärtää sosiologian, sosiaalipolitiikan ja filosofian tavat tarkastella ihmisen ja yhteiskunnan välistä vuorovaikutusta
- osaa kuvata sosiologian ja sosiaalipolitiikan peruskäsitteet ja lähestymistavat
- osaa kuvata sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan hyvinvointipoliittisen järjestelmän
- osaa tarkastella ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskuntien toimintaa kriittisesti sosiologisen, sosiaalipoliittisen ja filosofisen ajattelun välineillä

Sisältö

Sisältö:
- hyvinvointiteoriat
- sosiaalipolitiikan mallit, arvot ja käytännöt
- sosiologinen ajattelu, selittäminen ja tulkinta
- moraali- ja yhteiskuntafilosofinen ajattelu ja toiminta (sosiaalialan työn ja palvelujen järjestämisen taustalla)

Sosiaalipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan peruskäsitteet, lähestymistavat ja teorioita
- Sosiaalipolitiikan arvot ja käytännöt
- Sosiaalipolitiikka ja hyvinvointipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan tavat tarkastella ja kuvata yhteiskuntaa, sen rakenteita ja kehitystä
- Sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan yhteiskuntapoliittinen järjestelmä

Sosiologia
- Sosiologinen ajattelu - sosiologinen mielikuvitus (C.W.Mills)
- Mitä sosiologia on? - Sosiologia on tapa ajatella ihmisten luomaa maailmaa (Bauman)
- Sosiologia ja muutos - klassikoista uudempiin virtauksiin

Filosofia
- Ihmiseksi kasvamisen haaste hyvinvointiyhteiskunnassa
- Matkoja moraalifilosofiaan
- Matkoja yhteiskuntafilosofiaan
- Sosiaalialan eettiset haasteet hyvinvointiyhteiskunnassa

Aika ja paikka

Rovalan toteutus lv 2022-2023

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus ja itsenäinen työskentely. Osaamistavoitteet ja sisällöt, arviointi: Lapin AMK, sosionomi ops. Opintojakso sisältää oppimistehtäviä, jotka arvioidaan asteikolla 0 - 5.
Käytettävä oppimateriaali ja lähdemateriaali kerrotaan opintojakson alussa. Opintojakson oppimistehtävät tulee suorittaa aikataulun mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja. Opiskelija ei kykene hyödyntämään yhteiskuntatieteellistä osaamista eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa osin selittäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti, osin selittäen ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija käyttää selittäen yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeet pääpiirteittäin. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyödyntäen.

Hyvä (4)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa analyyttistä otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita erinomaisesti hyödyntäen.

Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 26.08.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 23.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Timo Marttala
Vastuuhenkilö

Timo Marttala

Opiskelijaryhmät
  • KA71S22K
    Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- ymmärtää sosiologian, sosiaalipolitiikan ja filosofian tavat tarkastella ihmisen ja yhteiskunnan välistä vuorovaikutusta
- osaa kuvata sosiologian ja sosiaalipolitiikan peruskäsitteet ja lähestymistavat
- osaa kuvata sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan hyvinvointipoliittisen järjestelmän
- osaa tarkastella ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskuntien toimintaa kriittisesti sosiologisen, sosiaalipoliittisen ja filosofisen ajattelun välineillä

Sisältö

Sisältö:
- hyvinvointiteoriat
- sosiaalipolitiikan mallit, arvot ja käytännöt
- sosiologinen ajattelu, selittäminen ja tulkinta
- moraali- ja yhteiskuntafilosofinen ajattelu ja toiminta (sosiaalialan työn ja palvelujen järjestämisen taustalla)

Sosiaalipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan peruskäsitteet, lähestymistavat ja teorioita
- Sosiaalipolitiikan arvot ja käytännöt
- Sosiaalipolitiikka ja hyvinvointipolitiikka
- Sosiaalipolitiikan tavat tarkastella ja kuvata yhteiskuntaa, sen rakenteita ja kehitystä
- Sosiaalialan työn ja ammattien taustalla olevan yhteiskuntapoliittinen järjestelmä

Sosiologia
- Sosiologinen ajattelu - sosiologinen mielikuvitus (C.W.Mills)
- Mitä sosiologia on? - Sosiologia on tapa ajatella ihmisten luomaa maailmaa (Bauman)
- Sosiologia ja muutos - klassikoista uudempiin virtauksiin

Filosofia
- Ihmiseksi kasvamisen haaste hyvinvointiyhteiskunnassa
- Matkoja moraalifilosofiaan
- Matkoja yhteiskuntafilosofiaan
- Sosiaalialan eettiset haasteet hyvinvointiyhteiskunnassa

Oppimateriaalit

Turvaverkko vai trampoliini, Ihalainen Jarmo.....
Johdatus sosiologian perusteisiin, Jani Erola, Pekka Räsänen (toim.)
Ajattele, filosofoi; Juha Räikkä, Helena Siipi (toim.)
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi. Suomalaisen yhteiskunnan perusta.

Opetusmenetelmät

Luennot, oppimiskeskustelut, itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1. 28.10.2022
2. 25.11.2022
3. 16.12.2022

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja. Opiskelija ei kykene hyödyntämään yhteiskuntatieteellistä osaamista eri tilanteissa ohjauksesta huolimatta.

Tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Tyydyttävä (2)

Opiskelija osaa määritellä sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista pinnallisesti tilanteissa osin selittäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeita pinnallisesti. Opiskelija toimii mekaanisesti, osin selittäen ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden suhteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologien ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja pääpiirteittäin niiden väliset suhteet. Opiskelija käyttää selittäen yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden hyvinvointitarpeet pääpiirteittäin. Opiskelija toimii osittain oma-aloitteisesti ja vastuullisesti. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyödyntäen.

Hyvä (4)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa analyyttistä otetta hyvin hyödyntäen. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita hyvin hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Opiskelija osaa määritellä ja selittää sosiaalipolitiikan, sosiologian ja filosofian peruskäsitteet ja lähestymistavat ja niiden väliset suhteet analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen. Opiskelija käyttää yhteiskuntatieteellistä osaamista asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Opiskelija tunnistaa asiakkaiden monipuoliset hyvinvointitarpeet. Opiskelija toimii oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja ammattialan arvoja ja eettisiä periaatteita erinomaisesti hyödyntäen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit
Hylätty 0 Opiskelija ei osaa määritellä opintojakson keskeisiä peruskäsitteitä eikä lähestymistapoja.
T 1 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti niitä sisäistämättä.
T 2 Opiskelija osaa määritellä opintojakson keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat mekaanisesti ja osin selittäen.
H 3 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat.
H 4 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista otetta hyvin hyödyntäen.
K 5 Opiskelija osaa määritellä ja selittää keskeiset peruskäsitteet ja lähestymistavat analyyttista/kriittistä otetta erinomaisesti hyödyntäen.