Varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksen eri toimintaympäristöissäLaajuus (10 op)
Tunnus: K701S056
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee varhaiskasvatuksen sosiaalipedagogisen työn lähtökohtia ja orientaatiota
- osaa toimia sosiaalialan varhaiskasvatuksen asiantuntijana ja ammattilaisten tukena erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten omaan leikkiin ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa tukea perheen hyvinvointia huomioiden perhe- ja lapsilähtöisyyden sekä lasten kehitystason
- syventää käsitystään lastenkulttuurista ja sen ilmenemismuodoista sekä ymmärtää lastenkulttuurin merkityksen lapsen kehitykselle
- osaa suunnitella, toteuttaa, soveltaa ja arvioida varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa.
Sisältö
- sosiaalipedagoginen työote varhaiskasvatuksessa
- pedagogiikka, lapsihavainnointi ja ohjaaminen
- leikkipedagogiikan perusperiaatteet, suunnittelu, toteutus ja arviointi
- lastenkulttuuri ja sen merkitys lasten kehitykselle
- varhaiskasvatuksen sosionomin moninaiset työ- ja toimintaympäristöt sekä toimenkuvat ja asiantuntijuuden hyödyntäminen
Esitietovaatimukset
Varhaiskasvatus ja lapsen kehityksen ja oppimisen tuki -opintojakso tai vastaava osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1):
Opiskelija
- tunnistaa jossain määrin varhaiskasvatuksen sosiaalipedagogisen työn lähtökohtia ja orientaatioita
- osaa kuvata teoriaan pohjautuen sosiaalialan varhaiskasvatuksen asiantuntijan toimintaa ja roolia ammattilaisten tukena erilaisissa toimintaympäristöissä
- tiedostaa suunnittelun ja arvioinnin merkityksen toteutuksen perustana leikissä ja taidekasvatuksessa
- tunnistaa perheen hyvinvoinnin tukemisessa lapsilähtöisen työotteen ja lapsen kehitystason merkityksen
- tiedostaa lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan toteutuksen merkityksen lapsen kehitykselle.
- suunnitella varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa
Tyydyttävä (2):
Opiskelija
- osaa määritellä varhaiskasvatuksen sosiaalipedagogisen työn lähtökohtia ja orientaatioita
- osaa perustella teoriaan pohjautuen sosiaalialan varhaiskasvatuksen asiantuntijan toimintaa ja roolia ammattilaisten tukena erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa kuvata ja jossain määrin toteuttaa leikkiin ja ilmaisuun liittyvää taidekasvatusta
- ymmärtää perheen hyvinvoinnin tukemisessa lapsilähtöisen työotteen ja lapsen kehitystason merkityksen
- osaa selittää lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan merkitystä lapsen kehitykselle
- osaa toteuttaa varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa käytännössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3):
Opiskelija
- osaa yhdistellä joitakin varhaiskasvatuksen sosiaalipedagogisen työn lähtökohtiin sisältyviä toimintamalleja ja orientaatioita
- osaa soveltaa teoriaa toimiessaan sosiaalialan varhaiskasvatuksen asiantuntijana ja ammattilaisten tukena erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella ja toteuttaa leikkiin ja ilmaisuun liittyvää taidekasvatusta ja perustella valintojaan
- osaa toteuttaa perheen hyvinvoinnin tukemista huomioiden lapsilähtöisen työotteen ja lapsen kehitystason
- ymmärtää lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan merkityksen lapsen kehitykselle ja hyödyntää tietoaan suunnitellessaan leikkipedagogista toimintaa.
- osaa soveltaa varhaiskasvatuksen pedagogisia mahdollisuuksia käytännössä
Hyvä (4):
Opiskelija
- osaa yhdistellä ja soveltaa varhaiskasvatuksen sosiaalipedagogisen työn lähtökohtiin sisältyviä toimintamalleja ja orientaatioita
- osaa analysoida teorian toteutumista toimiessaan sosiaalialan varhaiskasvatuksen asiantuntijana ja ammattilaisten tukena erilaisissa toimintaympäristöissä
- ymmärtää, osaa suunnitella, toteuttaa sekä jossain määrin arvioida lasten omaan leikkiin ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa arvioida perheen hyvinvoinnin tukemista huomioiden lapsilähtöisen työotteen ja lapsen kehitystason
- soveltaa lastenkulttuuriin ja leikkipedagogiikkaan liittyvää tietoa suunnitellessaan leikkipedagogista toimintaa ymmärtäen sen merkityksen lapsen kehitykselle
- osaa soveltaa ja arvioida varhaiskasvatuksen pedagogisia mahdollisuuksia käytännössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija
- osaa soveltaa ja arvioida varhaiskasvatuksen sosiaalipedagogisen työn lähtökohtiin sisältyviä toimintamalleja ja orientaatioita kehittävällä työotteella eri asiakastilanteissa
- osaa analysoida ja tehdä kehittämisehdotuksia teoriaa hyödyntäen toimiessaan sosiaalialan varhaiskasvatuksen asiantuntijana ja ammattilaisten tukena erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella, toteuttaa, kehittää ja arvioida kriittisesti lasten omaan leikkiin ja ilmaisuun perustuvaa taidekasvatusta
- osaa arvioida ja kehittää perheen hyvinvoinnin tukemista huomioiden lapsilähtöisen työotteen ja lapsen kehitystason
- arvioida lastenkulttuurin ja leikkipedagogiikan merkitystä lapsen kehitykselle sekä kehittää ja arvioida omaa toimintaansa suunnitellessaan leikkipedagogista toimintaa
- osaa arvioida ja kehittää varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa käytännössä