Osallistavat ja aktivoivat työmenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: K701SL50OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää asiakastyömenetelmäosaamista (EH; TO)
- osaa tukea ja aktivoida asiakkaan voimavaroja, osallisuutta ja toimijuutta (EH; TO; LO)
- tuntee sosiaalipedagogisen työorientaation mahdollisuudet osallisuuden edistäjänä ja osaa soveltaa työotetta eri-ikäisten asiakkaiden ja asiakasryhmien kanssa
Sisältö:
- osallisuuden ja aktiivisen toiminnan mahdollistaminen ja tukeminen
- osallistavat ja aktivoivat yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmät ja niiden tarkoituksenmukainen soveltaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
Sisältö
Osallistamisen ja aktivoimisen pyrkimys sosiaalialalla. Vuorovaikutuksen rakentaminen asiakkaiden kanssa asiakkaiden toimijuuden vahvistamiseksi.
Tutustutaan erilaisiin sosiaalialalla käytettäviin osallistaviin ja aktivoiviin työmenetelmiin sekä sovelletaan valittua työmenetelmää oppimistehtävässä asiakkaiden kanssa työskenneltäessä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toisena ja kolmantena lukuvuotena suuntaat ja syvennät osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan eri alueille. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen käyttöönoton tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä. Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti erilaisten asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 28.03.2023
Ajoitus
04.04.2023 - 15.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Virpi Piira
Vastuuhenkilö
Virpi Piira
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21KSosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää asiakastyömenetelmäosaamista (EH; TO)
- osaa tukea ja aktivoida asiakkaan voimavaroja, osallisuutta ja toimijuutta (EH; TO; LO)
- tuntee sosiaalipedagogisen työorientaation mahdollisuudet osallisuuden edistäjänä ja osaa soveltaa työotetta eri-ikäisten asiakkaiden ja asiakasryhmien kanssa
Sisältö:
- osallisuuden ja aktiivisen toiminnan mahdollistaminen ja tukeminen
- osallistavat ja aktivoivat yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmät ja niiden tarkoituksenmukainen soveltaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
Sisältö
Osallistamisen ja aktivoimisen pyrkimys sosiaalialalla. Vuorovaikutuksen rakentaminen asiakkaiden kanssa asiakkaiden toimijuuden vahvistamiseksi.
Tutustutaan erilaisiin sosiaalialalla käytettäviin osallistaviin ja aktivoiviin työmenetelmiin sekä sovelletaan valittua työmenetelmää oppimistehtävässä asiakkaiden kanssa työskenneltäessä
Oppimateriaalit
- Roivainen Irene, Ranta-Tyrkkö Satu 2016; Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat teos. Teosta hyödynnetään myöhemmin asiakkaiden kanssa suunniteltavassa ja toteutettavassa osallistavassa työskentelyssä. Työskentelystä sovitaan opintojakson alussa.
- Jämsen, Arja ym. (toim.) 2014: Osallisuuden jäljillä. https://www.pksotu.fi/pksotu/wp-content/uploads/2018/02/oSallisuuden-j%C3%A4ljill%C3%A4-verkkoversio-pakattuna-16052014.pdf
- Isola, A-M; Kaartinen, H.; Leemann, L. Lääperi, R. Schneider, T.; Valtari, S. & Keto-Tokoi, A. 2017. Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. THL työpapereita 33. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135356/URN_ISBN_978-952-302-917-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Opintojakson moodlemateriaali
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöskentely ja opetuskeskustelut.
Menetelmäharjoitukset.
Työelämä-/Asiantuntijavierailu.
Annettuun kirjallisuuteen perehtyminen sekä opintojakson kuluessa itsenäinen tiedonhankinta.
Itsenäisen opiskeluajan tehtävät.
Oppimistehtävänä kirjallinen työ.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tutustutaan työelämässä käytettäviin yksittäisiin työmenetelmiin ja harjoitellaan niiden käyttöä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toisena ja kolmantena lukuvuotena suuntaat ja syvennät osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan eri alueille. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen käyttöönoton tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä. Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti erilaisten asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäisen opiskeluajan tehtävät. Hyl-Hyv.
Kirjallisen tehtävän arviointi. Hyl-5.
Läsnäolo lähiopetuksessa 80 %
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa.
-tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä.
-osaa kuvata toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
-tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot.
-tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä.
-tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa.
-tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
-ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen.
-tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita.
-osaa ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä.
-osaa toimia ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa.
-tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön.
-osaa arvioida ja perustella toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
-tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa.
-tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä.
-osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä.
-tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
-osaa tukea toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista.
-osaa tukea ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta.
-osaa toimia vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä.
-osaa perustella toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin.
-tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön.
-osaa analysoida ja perustella toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
-tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa -työtilanteissa.
-tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä.
-osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa.
-osaa kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
-osaa vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista.
-osaa toimia ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen.
-osaa toimia vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä.
-osaa perustella toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 17.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
- Matti Virtasalo
Vastuuhenkilö
Matti Virtasalo
Opiskelijaryhmät
-
K71S20S1Sosiaalialan koulutus
-
K71S20SSosionomikoulutus (päivätoteutus), Kemi, syksy, 2020
-
K71S20S2Sosiaalialan koulutus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää asiakastyömenetelmäosaamista (EH; TO)
- osaa tukea ja aktivoida asiakkaan voimavaroja, osallisuutta ja toimijuutta (EH; TO; LO)
- tuntee sosiaalipedagogisen työorientaation mahdollisuudet osallisuuden edistäjänä ja osaa soveltaa työotetta eri-ikäisten asiakkaiden ja asiakasryhmien kanssa
Sisältö:
- osallisuuden ja aktiivisen toiminnan mahdollistaminen ja tukeminen
- osallistavat ja aktivoivat yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmät ja niiden tarkoituksenmukainen soveltaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
Sisältö
Osallistamisen ja aktivoimisen pyrkimys sosiaalialalla. Vuorovaikutuksen rakentaminen asiakkaiden kanssa asiakkaiden toimijuuden vahvistamiseksi.
Tutustutaan erilaisiin sosiaalialalla käytettäviin osallistaviin ja aktivoiviin työmenetelmiin sekä sovelletaan valittua työmenetelmää oppimistehtävässä asiakkaiden kanssa työskenneltäessä
Oppimateriaalit
Materiaali jaetaan opintojaksolla.
Opetusmenetelmät
Osallistava opintojakson suunnittelu. Luennot ja opetuskeskustelut. Käytännön harjoitukset oppitunneilla. Itsenäinen työskenteleminen asiakkaiden kanssa osallistavia ja aktivoivia menetelmiä soveltaen. Itsenäisen työskentelyn tavoitteena vuorovaikutuksen rakentaminen asiakkaiden kanssa asiakkaiden toimijuuden vahvistamiseksi. Asiakkaiden kanssa työskentelyn kokonaisuus rakentuu yhteisestä toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta ja sen arvioinnista. Asiakastyöskentelyn kokemukset jaetaan yhteisessä päätöskeskustelussa.
Annettuun kirjallisuuteen perehtyminen ennen opintojakson alkua (ennakkotehtävä) sekä opintojakson kuluessa itsenäinen tiedonhankinta. Oppimistehtävänä kirjallinentyö/tentti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollinen ohjaustehtävä työpaikalla tai muutoin soveliaan kohderyhmän kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toisena ja kolmantena lukuvuotena suuntaat ja syvennät osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan eri alueille. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen käyttöönoton tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä. Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti erilaisten asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatiotehtävien palautus aikataulun mukaisesti.
Kirjallisen tehtävän arviointi.
Itsenäisen toiminnallisen toteutuksen arviointi.
Läsnäolo lähiopetuksessa 80 %.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 14.03.2022
Ajoitus
22.03.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riikka Korhola
Vastuuhenkilö
Riikka Korhola
Opiskelijaryhmät
-
KA71S20K2Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20K1Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20KSosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- syventää asiakastyömenetelmäosaamista (EH; TO)
- osaa tukea ja aktivoida asiakkaan voimavaroja, osallisuutta ja toimijuutta (EH; TO; LO)
- tuntee sosiaalipedagogisen työorientaation mahdollisuudet osallisuuden edistäjänä ja osaa soveltaa työotetta eri-ikäisten asiakkaiden ja asiakasryhmien kanssa
Sisältö:
- osallisuuden ja aktiivisen toiminnan mahdollistaminen ja tukeminen
- osallistavat ja aktivoivat yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmät ja niiden tarkoituksenmukainen soveltaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
Sisältö
Osallistamisen ja aktivoimisen pyrkimys sosiaalialalla. Vuorovaikutuksen rakentaminen asiakkaiden kanssa asiakkaiden toimijuuden vahvistamiseksi.
Tutustutaan erilaisiin sosiaalialalla käytettäviin osallistaviin ja aktivoiviin työmenetelmiin sekä sovelletaan valittua työmenetelmää oppimistehtävässä asiakkaiden kanssa työskenneltäessä
Oppimateriaalit
Perusmateriaalina opintojaksolle on teos Roivainen Irene, Ranta-Tyrkkö Satu 2016; Yhteisöt ja yhteisösosiaalityön lähtökohdat teos. Teosta hyödynnetään myöhemmin mm. asiakkaiden kanssa suunniteltavassa ja toteutettavassa osallistavassa työskentelyssä. Työskentelystä sovitaan opintojakson alussa. Lisäksi opettajan Moodleen lisäämä materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot ja opetuskeskustelut. Itsenäinen työskenteleminen asiakkaiden kanssa osallistavia ja aktivoivia menetelmiä soveltaen. Itsenäisen työskentelyn tavoitteena vuorovaikutuksen rakentaminen asiakkaiden kanssa asiakkaiden toimijuuden vahvistamiseksi. Asiakkaiden kanssa työskentelyn kokonaisuus rakentuu yhteisestä toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta ja sen arvioinnista. Asiakastyöskentelyn kokemukset jaetaan yhteisessä päätöskeskustelussa.
Annettuun kirjallisuuteen perehtyminen ennen opintojakson alkua (ennakkotehtävä) sekä opintojakson kuluessa itsenäinen tiedonhankinta. Oppimistehtävänä kirjallinentyö/tentti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallisen ohjauksen suunnittelu ja toteutus työelämässä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toisena ja kolmantena lukuvuotena suuntaat ja syvennät osaamistasi monimuotoisen sosiaalialan eri alueille. Opit soveltamaan erilaisia sosiaalialan teoreettisia lähestymistapoja ja työmenetelmiä. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja heidän voimavarojen käyttöönoton tukeminen on osa tämän vaiheen ammatillista kehittymistä. Kolmantena vuonna osaat työskennellä tavoitteellisesti erilaisten asiakasryhmien kanssa sekä soveltaa palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ja erilaisia työmenetelmiä.
Tyydyttävä (1-2):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja ja niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa lainsäädäntöä. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit ja niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.
Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä, kansallisia ja kansainvälisiä suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.
Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävien palautus aikataulun mukaisesti.
Kirjallisen tehtävän arviointi.
Itsenäisen toiminnallisen toteutuksen arviointi.
Läsnäolo lähiopetuksessa 80 %.