Lapsi- ja perhetyön menetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: K701SL46OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
Sisältö:
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Sisältö
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä niukasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä monipuolisesti ja kriittisesti.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 13.09.2023
Ajoitus
14.09.2023 - 22.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Johanna Majala
Vastuuhenkilö
Johanna Majala
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
-
KA71S21S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
Sisältö:
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Sisältö
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Oppimateriaalit
Moodlen materiaalin hyödyntäminen sekä muu tunneilla suositeltu kirjallisuus sekä materiaali. Kirjana: Rönkkä & Rytkönen: Monisäikeinen perhetyö
Opetusmenetelmät
- Luennot, joissa 80% läsnäolovelvollisuus
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Essee tyylinen tehtävä
- Tehtävät, harjoitukset ja esitykset
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä niukasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä monipuolisesti ja kriittisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Essee, oppimistehtävä ja oppimispäiväkirja arvioidaan hylätty-5.
Kurssin suorittaminen voi sisältää itsenäisiä tehtäviä, jotka arvioidaan hyväksytty-hylätty-täydennettävä.
Annetut tehtävät on on suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti.
Läsnäolo luennoilla väh.80%, jotta kurssi tulee suoritettua.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 22.10.2023
Laajuus
5 op
T&K-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Johanna Majala
Opiskelijaryhmät
-
K71S21SSosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
Sisältö:
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Sisältö
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Oppimateriaalit
Moodlen materiaalin hyödyntäminen sekä muu tunneilla suositeltu kirjallisuus sekä materiaali.
Kirjana: Rönkkä & Rytkönen: Monisäikeinen perhetyö
Opetusmenetelmät
- Luennot, joissa 80% läsnäolovelvollisuus
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Essee tyylinen tehtävä
- Tehtävät, harjoitukset ja esitykset
- Yhteistyö Tornion kaupungin kanssa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yhteistyötä tehdään tehtävien ja toiminnan puitteissa Tornion kaupungin kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä niukasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä monipuolisesti ja kriittisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Essee, oppimistehtävä ja oppimispäiväkirja arvioidaan hylätty-5.
Kurssin suorittaminen voi sisältää itsenäisiä tehtäviä, jotka arvioidaan hyväksytty-hylätty-täydennettävä.
Annetut tehtävät on on suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti.
Läsnäolo luennoilla väh.80%, jotta kurssi tulee suoritettua.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 02.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 12.03.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Johanna Majala
Vastuuhenkilö
Johanna Majala
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21KSosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
Sisältö:
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Sisältö
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Oppimateriaalit
Moodlen materiaalin hyödyntäminen sekä muu tunneilla suositeltu kirjallisuus sekä materiaali.
Kirjana: Rönkkä & Rytkönen: Monisäikeinen perhetyö
Opetusmenetelmät
- Luennot AC, joissa 80% läsnäolovelvollisuus
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Essee tyylinen tehtävä
- Tehtävät, harjoitukset ja esitykset
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä niukasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä monipuolisesti ja kriittisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Essee, oppimistehtävä ja oppimispäiväkirja arvioidaan hylätty-5.
Kurssin suorittaminen voi sisältää itsenäisiä tehtäviä, jotka arvioidaan hyväksytty-hylätty-täydennettävä.
Annetut tehtävät on on suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti.
Läsnäolo luennoilla väh.80%, jotta kurssi tulee suoritettua.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 05.09.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 23.10.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Opettaja
- Johanna Majala
Opiskelijaryhmät
-
K71S20S1Sosiaalialan koulutus
-
K71S20SSosionomikoulutus (päivätoteutus), Kemi, syksy, 2020
-
K71S20S2Sosiaalialan koulutus
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
Sisältö:
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Sisältö
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Oppimateriaalit
Moodlen materiaalin hyödyntäminen sekä muu tunneilla suositeltu kirjallisuus sekä materiaali.
Kirjana: Rönkkä & Rytkönen: Monisäikeinen perhetyö
Opetusmenetelmät
- Luennot AC, joissa 80% läsnäolovelvollisuus
- Työskentely Moodle-oppimisalustalla
- Oppimateriaaleihin sekä kirjallisuuteen perehtyminen
- Essee tyylinen tehtävä
- Tehtävät, harjoitukset ja esitykset
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä niukasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä monipuolisesti ja kriittisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Essee, oppimistehtävä ja oppimispäiväkirja arvioidaan hylätty-5.
Kurssin suorittaminen voi sisältää itsenäisiä tehtäviä, jotka arvioidaan hyväksytty-hylätty-täydennettävä.
Annetut tehtävät on on suoritettava hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti.
Läsnäolo luennoilla väh.80%, jotta kurssi tulee suoritettua.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
17.01.2022 - 13.03.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Merja Hjulberg
Vastuuhenkilö
Merja Hjulberg
Opiskelijaryhmät
-
KA71S20K2Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20K1Sosiaalialan koulutus
-
KA71S20KSosionomikoulutus (monimuoto-opiskelu) Kemi kevät 2020
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tuntee perhetyön työmuotoja ja taustateorioita
- osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhelähtöisiä työmenetelmiä
Sisältö:
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Sisältö
- perhetyön teoreettiset lähtökohdat
- perhetyön eri muodot
- lapsi- ja perhetyön menetelmät
Aika ja paikka
Kevät 2022
17.1. - 1.3.2022
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva ja siellä mainittu materiaali.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen työskentely, erilaiset oppimistehtävät.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijavierailu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisten töiden palautusajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa sekä tentin ajankohta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjallinen oppimistehtävän voi korvata tentillä, joka järjestetään yhden kerran. Kokoavasta oppimistehtävästä ja tentistä saa enemmän tietoa opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä niukasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa tarkastella perhetyön työmuotoja ja osaa soveltaa keskeisiä lapsi- ja perhetyönmenetelmiä monipuolisesti ja kriittisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarviointi 0 - 5.
Kaikki vaadittavat oppimistehtävät tulee tehdä hyväksyttävästi. Kirjallinen oppimistehtävä tai tentti arvioidaan numeraalisesti 0 - 5.
Opintojaksolla läsnäolovelvollisuus on 80 %, mikä tarkoittaa reaaliajassa mukana olemista. Luentoja ei voi korvata kuuntelemalla nauhoituksia jälkikäteen.