Monikulttuurinen työLaajuus (5 op)
Tunnus: K701SL22OJ
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita (TO, AO)
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia (TO, AO)
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan (TO, EH)
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä (EH, TO)
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta (TO, EH, LO)
Sisältö:
- kulttuurien välinen viestintä
- maahanmuuttopolitiikka
- turvapaikanhakuprosessi
- akkulturaatioprosessi
- kotoutuminen
Sisältö
Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.
Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Oppimistehtävät; toiminnallinen projekti ja /tai tehtävä (vertaiskommentointi ja suullinen palaute) sekä tentti (arvioidaan)
Tentin arviointikriteerit:
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia mutta niiden hyödyntäminen kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä jää puutteelliseksi Opiskelija osaa määritellä muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn liittyvät perusperiaatteet Suomessa. Hän osaa nimetä kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija tunnistaa joitakin keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa eritellä niitä kulttuurien välisessä kanssakäymisessä. Opiskelija on perehtynyt hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän osaa selittää kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittävät ulottuvuudet ja osaa soveltaa näitä luovasti kulttuurienvälisessä viestinnässään yksilö -ja yhteisötasolla. Opiskelija on perehtynyt erittäin hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän käsittelee syvällisesti sekä monipuolisesti kotoutumisprosessia ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän löytää ratkaisuja tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista vaativissa tilanteissa.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 17.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
T&K-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Järvi
Vastuuhenkilö
Laura Jokela
Opiskelijaryhmät
-
K71S21SSosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita (TO, AO)
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia (TO, AO)
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan (TO, EH)
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä (EH, TO)
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta (TO, EH, LO)
Sisältö:
- kulttuurien välinen viestintä
- maahanmuuttopolitiikka
- turvapaikanhakuprosessi
- akkulturaatioprosessi
- kotoutuminen
Sisältö
Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.
Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.
Aika ja paikka
Kosmos
Moodle
Oppimateriaalit
Moodle
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon sisältyy luentoja, itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä, Moodle-oppimisalusta. Osiokohtaiset kirjalliset ja keskustelutehtävät ja osaamisportfolio (loppuessee).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteyksien hyödyntäminen mahdollisuuksien mukaan (vierailut / vierailijat).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Oppimistehtävät; toiminnallinen projekti ja /tai tehtävä (vertaiskommentointi ja suullinen palaute) sekä tentti (arvioidaan)
Tentin arviointikriteerit:
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia mutta niiden hyödyntäminen kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä jää puutteelliseksi Opiskelija osaa määritellä muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn liittyvät perusperiaatteet Suomessa. Hän osaa nimetä kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija tunnistaa joitakin keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa eritellä niitä kulttuurien välisessä kanssakäymisessä. Opiskelija on perehtynyt hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän osaa selittää kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittävät ulottuvuudet ja osaa soveltaa näitä luovasti kulttuurienvälisessä viestinnässään yksilö -ja yhteisötasolla. Opiskelija on perehtynyt erittäin hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän käsittelee syvällisesti sekä monipuolisesti kotoutumisprosessia ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän löytää ratkaisuja tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista vaativissa tilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät (hyv./hyl.)
Loppuesee (osaamisportfolio) 0-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvata kulttuurien yhtäläisyyksiä ja/tai eroja selittäviä ulottuvuuksia. Opiskelija ei osaa määritellä muuttolikkeeseen tai muuton sääntelyyn liittyviä perusperiaatteita. Hän ei osaa nimetä kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä eikä tunne maahanmuuttopalveluita. Opiskelija ei osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia mutta niiden hyödyntäminen kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä jää puutteelliseksi Opiskelija osaa määritellä muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn liittyvät perusperiaatteet Suomessa. Hän osaa nimetä kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4):
Opiskelija tunnistaa joitakin keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa eritellä niitä kulttuurien välisessä kanssakäymisessä. Opiskelija on perehtynyt hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän osaa selittää kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tentin arviointikriteerit:
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittävät ulottuvuudet ja osaa soveltaa näitä luovasti kulttuurienvälisessä viestinnässään yksilö -ja yhteisötasolla. Opiskelija on perehtynyt erittäin hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän käsittelee syvällisesti sekä monipuolisesti kotoutumisprosessia ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän löytää ratkaisuja tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista vaativissa tilanteissa.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
07.10.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_2Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita (TO, AO)
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia (TO, AO)
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan (TO, EH)
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä (EH, TO)
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta (TO, EH, LO)
Sisältö:
- kulttuurien välinen viestintä
- maahanmuuttopolitiikka
- turvapaikanhakuprosessi
- akkulturaatioprosessi
- kotoutuminen
Sisältö
Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.
Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu viikoilla 40-51 lähi- ja verkko-opetuksena
Oppimateriaalit
Moodle-materiaali ja kurssin alussa ilmoitettava ajankohtainen kirjallisuus, myös kansainväliset julkaisut
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon sisältyy kontaktiopetusta/etäkontakti (AC), itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä, Moodle-oppimisalustalla. Opintojaksoon sisältyvissä tehtävissä hyödynnetään työelämäyhteyksiä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö monikulttuuristen toimintayksiköiden ja hankkeiden kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa - uusinnat tutkintosäännön mukaisest
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lapin amk:n ahot-käytänteet
Sisällön jaksotus
- Monikulttuurisuuteen liittyvät keskeiset käsitteet: Kulttuuri ja monikulttuurisuus, etnosentrisyys ja rasismi, identiteetti, integraatio ja akkulturaatio, kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurisensitiivisyys
- Maahanmuuttopolitiikka, -palvelut, toimijat ja lainsäädäntö
- Monikulttuurinen ohjaus ja kotoutumisen tukeminen sosionomin työssä
- Monikulttuurisen työn hyviä käytäntöjä ja kehittämistyö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Oppimistehtävät; toiminnallinen projekti ja /tai tehtävä (vertaiskommentointi ja suullinen palaute) sekä tentti (arvioidaan)
Tentin arviointikriteerit:
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia mutta niiden hyödyntäminen kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä jää puutteelliseksi Opiskelija osaa määritellä muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn liittyvät perusperiaatteet Suomessa. Hän osaa nimetä kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija tunnistaa joitakin keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa eritellä niitä kulttuurien välisessä kanssakäymisessä. Opiskelija on perehtynyt hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän osaa selittää kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittävät ulottuvuudet ja osaa soveltaa näitä luovasti kulttuurienvälisessä viestinnässään yksilö -ja yhteisötasolla. Opiskelija on perehtynyt erittäin hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän käsittelee syvällisesti sekä monipuolisesti kotoutumisprosessia ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän löytää ratkaisuja tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista vaativissa tilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäiset ja pienryhmätehtävät ja niiden esitykset (hyv/hyl)
Itsenäinen pienryhmätehtävä (numeerinen arviointi hyl-5)
Hylätty (0)
Opiskelija ei tunnista keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja niiden hyödyntäminen kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä jää puutteelliseksi. Opiskelija ei tiedä muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn liittyviä perusperiaatteita Suomessa. Opiskelija ei hallitse tietoperustaa kotoutumisprosessiin liittyvistä tekijöistä sekä maahanmuuttopalveluista, jolloin hän ei osoita osaavansa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä: (T1-2)
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia mutta niiden hyödyntäminen kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä jää puutteelliseksi. Opiskelija osaa määritellä muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn liittyvät perusperiaatteet Suomessa. Hän osaa nimetä kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (H3-H4)
Opiskelija tunnistaa joitakin keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa eritellä niitä kulttuurien välisessä kanssakäymisessä. Opiskelija on perehtynyt hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän osaa selittää kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (K5)
Opiskelija ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittävät ulottuvuudet ja osaa soveltaa näitä luovasti kulttuurienvälisessä viestinnässään yksilö -ja yhteisötasolla. Opiskelija on perehtynyt erittäin hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän käsittelee syvällisesti sekä monipuolisesti kotoutumisprosessia ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän löytää ratkaisuja tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista vaativissa tilanteissa.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 27.09.2022
Ajoitus
04.10.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21S_1Sosionomikoulutus 1 (monimuoto-opiskelu) Kemi syksy 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita (TO, AO)
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia (TO, AO)
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan (TO, EH)
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä (EH, TO)
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta (TO, EH, LO)
Sisältö:
- kulttuurien välinen viestintä
- maahanmuuttopolitiikka
- turvapaikanhakuprosessi
- akkulturaatioprosessi
- kotoutuminen
Sisältö
Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.
Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu viikoilla 40-51 lähi- ja verkko-opetuksena
Oppimateriaalit
Moodle-materiaali ja kurssin alussa ilmoitettava ajankohtainen kirjallisuus, myös kansainväliset julkaisut
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon sisältyy kontaktiopetusta/etäkontakti (Zoom), itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä, Moodle-oppimisalustalla. Opintojaksoon sisältyvissä tehtävissä hyödynnetään työelämäyhteyksiä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö monikulttuuristen toimintayksiköiden ja hankkeiden kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa - uusinnat tutkintosäännön mukaisesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lapin amk:n ahot-käytänteet
Sisällön jaksotus
- Monikulttuurisuuteen liittyvät keskeiset käsitteet: Kulttuuri ja monikulttuurisuus, etnosentrisyys ja rasismi, identiteetti, integraatio ja akkulturaatio, kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurisensitiivisyys
- Maahanmuuttopolitiikka, -palvelut, toimijat ja lainsäädäntö
- Monikulttuurinen ohjaus ja kotoutumisen tukeminen sosionomin työssä
- Monikulttuurisen työn hyviä käytäntöjä ja kehittämistyö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Oppimistehtävät; toiminnallinen projekti ja /tai tehtävä (vertaiskommentointi ja suullinen palaute) sekä tentti (arvioidaan)
Tentin arviointikriteerit:
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia mutta niiden hyödyntäminen kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä jää puutteelliseksi Opiskelija osaa määritellä muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn liittyvät perusperiaatteet Suomessa. Hän osaa nimetä kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija tunnistaa joitakin keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa eritellä niitä kulttuurien välisessä kanssakäymisessä. Opiskelija on perehtynyt hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän osaa selittää kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittävät ulottuvuudet ja osaa soveltaa näitä luovasti kulttuurienvälisessä viestinnässään yksilö -ja yhteisötasolla. Opiskelija on perehtynyt erittäin hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän käsittelee syvällisesti sekä monipuolisesti kotoutumisprosessia ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän löytää ratkaisuja tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista vaativissa tilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäiset ja pienryhmätehtävät moodlealustalla ja niiden esitykset (hyv/hyl)
Opintojakson aikana pienryhmätehtävätehtävä (numeerinen arviointi hyl-5)
Hylätty (0)
Opiskelija ei tunnista keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja niiden hyödyntäminen kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä jää puutteelliseksi. Opiskelija ei tiedä muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn liittyviä perusperiaatteita Suomessa. Opiskelija ei hallitse tietoperustaa kotoutumisprosessiin liittyvistä tekijöistä sekä maahanmuuttopalveluista, jolloin hän ei osoita osaavansa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä: (T1-2)
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia mutta niiden hyödyntäminen kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä jää puutteelliseksi. Opiskelija osaa määritellä muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn liittyvät perusperiaatteet Suomessa. Hän osaa nimetä kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (H3-H4)
Opiskelija tunnistaa joitakin keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa eritellä niitä kulttuurien välisessä kanssakäymisessä. Opiskelija on perehtynyt hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän osaa selittää kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (K5)
Opiskelija ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittävät ulottuvuudet ja osaa soveltaa näitä luovasti kulttuurienvälisessä viestinnässään yksilö -ja yhteisötasolla. Opiskelija on perehtynyt erittäin hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän käsittelee syvällisesti sekä monipuolisesti kotoutumisprosessia ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän löytää ratkaisuja tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista vaativissa tilanteissa.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 01.04.2022
Ajoitus
08.04.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leila Nisula
Vastuuhenkilö
Leila Nisula
Opiskelijaryhmät
-
KA71S21KSosionomikoulutus (verkkototeutus) Kemi kevät 2021
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita (TO, AO)
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia (TO, AO)
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan (TO, EH)
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä (EH, TO)
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta (TO, EH, LO)
Sisältö:
- kulttuurien välinen viestintä
- maahanmuuttopolitiikka
- turvapaikanhakuprosessi
- akkulturaatioprosessi
- kotoutuminen
Sisältö
Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.
Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu työsuunnitelman mukaisesti etäopetuksena (AC)
Oppimateriaalit
Moodle-materiaali ja kurssin alussa ilmoitettava ajankohtainen kirjallisuus, myös kansainväliset julkaisut
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon sisältyy etäkontaktiopetusta (AC), sekä itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä, Moodle-oppimisalustalla. Opintojaksoon sisältyvissä tehtävissä hyödynnetään työelämäyhteyksiä sekä Lapin amk:ssa monikulttuurisuuteen liittyviä hankkeita.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö monikulttuuristen toimintayksiköiden ja hankkeiden kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa - uusinnat tutkintosäännön mukaisesti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lapin amk:n ahot-käytänteet
Sisällön jaksotus
Peruskäsitteet
Vuorovaikutus asiakastyössä: Kulttuurinen kompetenssi ja kulttuurisensitiivisyys
Maahanmuuttopolitiikka, -palvelut, toimijat ja lainsäädäntö
Kotoutumisen tukeminen sosionomin työssä
Monikulttuurisen työn hyviä käytäntöjä ja hankkeita
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Oppimistehtävät; toiminnallinen projekti ja /tai tehtävä (vertaiskommentointi ja suullinen palaute) sekä tentti (arvioidaan)
Tentin arviointikriteerit:
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia mutta niiden hyödyntäminen kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä jää puutteelliseksi Opiskelija osaa määritellä muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn liittyvät perusperiaatteet Suomessa. Hän osaa nimetä kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija tunnistaa joitakin keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa eritellä niitä kulttuurien välisessä kanssakäymisessä. Opiskelija on perehtynyt hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän osaa selittää kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittävät ulottuvuudet ja osaa soveltaa näitä luovasti kulttuurienvälisessä viestinnässään yksilö -ja yhteisötasolla. Opiskelija on perehtynyt erittäin hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän käsittelee syvällisesti sekä monipuolisesti kotoutumisprosessia ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän löytää ratkaisuja tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista vaativissa tilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVIOINTIMENETELMÄT:
Opintojakson osatehtävät (hyv/hyl)
Tentti: Numeerinen arviointi (0-5)
ARVIOINTIKRITEERIT:
Tyydyttävä: (T1-2)
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia mutta niiden hyödyntäminen kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä jää puutteelliseksi Opiskelija osaa määritellä muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn liittyvät perusperiaatteet Suomessa. Hän osaa nimetä kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Hyvä (H3-H4)
Opiskelija tunnistaa joitakin keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa eritellä niitä kulttuurien välisessä kanssakäymisessä. Opiskelija on perehtynyt hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän osaa selittää kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Kiitettävä (K5)
Opiskelija ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittävät ulottuvuudet ja osaa soveltaa näitä luovasti kulttuurienvälisessä viestinnässään yksilö -ja yhteisötasolla. Opiskelija on perehtynyt erittäin hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän käsittelee syvällisesti sekä monipuolisesti kotoutumisprosessia ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän löytää ratkaisuja tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista vaativissa tilanteissa.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 30.04.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 18
Tutkinto-ohjelma
- Sosiaalialan koulutus, Kemi
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa erotella omaan ja vieraaseen kulttuuriin liittyviä ennakkokäsityksiä, arvoja ja asenteita (TO, AO)
- tunnistaa keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia (TO, AO)
- osaa kuvata Suomen maahanmuuttopolitiikkaa ja sen yhteyksiä kansainväliseen politiikkaan (TO, EH)
- osaa kuvata kotoutumista tukevan palvelujärjestelmän sekä jäsentää kotoutumisprosessia tukevia ja estäviä tekijöitä (EH, TO)
- löytää ratkaisuja tukea maahanmuuttajien kotoutumista ja toimintakykyä sekä edistää suvaitsevaisuutta (TO, EH, LO)
Sisältö:
- kulttuurien välinen viestintä
- maahanmuuttopolitiikka
- turvapaikanhakuprosessi
- akkulturaatioprosessi
- kotoutuminen
Sisältö
Sosiaalialan työ monikulttuurisissa ympäristöissä.
Sisältö:
- kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
- kulttuurien keskeiset yhtäläisyydet ja erot
- pakolaiset, siirtolaiset, maahanmuuttajat, paluumuuttajat jne.
- kulttuurienvälisen ohjaus-ja neuvontatyön perusteet
- uskonnot ja maailmankatsomukset
- maahanmuuttajien elämäntilanne: muutosprosessit, kriisit
- pakolaisuutta ja maahanmuuttoa koskeva lainsäädäntö ja ulkomaalaispolitiikka
- akkulturaatioprosessi ja kotoutuminen
- osallisuus-selviytyminen-vaikuttaminen
- maahanmuuttajat osana suomalaista yhteiskuntaa; asiakkaana eri palveluissa, sosiaaliturva
Pääteemat, joita käsitellään kontaktiopetuksessa
1. Kulttuurienvälinen viestintä ja vuorovaikutus
2. Peruskäsitteet, maahanmuuttotyön taustaa.
3. Maahanmuuttajien kotoutuminen ja sen tukeminen; erityisesti luontolähtöiset menetelmät.
4. Maahanmuuttajien elinolot Suomessa.
Aika ja paikka
Rovalan toteutus lv 2021-2022
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Oppimistehtävät; toiminnallinen projekti ja /tai tehtävä (vertaiskommentointi ja suullinen palaute) sekä tentti (arvioidaan)
Tentin arviointikriteerit:
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia mutta niiden hyödyntäminen kulttuurienvälisessä kanssakäymisessä jää puutteelliseksi Opiskelija osaa määritellä muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn liittyvät perusperiaatteet Suomessa. Hän osaa nimetä kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija tunnistaa joitakin keskeisiä kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittäviä ulottuvuuksia ja osaa eritellä niitä kulttuurien välisessä kanssakäymisessä. Opiskelija on perehtynyt hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän osaa selittää kotoutumisprosessiin liittyviä tekijöitä ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän osaa tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija ymmärtää keskeiset kulttuurien yhtäläisyyksiä ja eroja selittävät ulottuvuudet ja osaa soveltaa näitä luovasti kulttuurienvälisessä viestinnässään yksilö -ja yhteisötasolla. Opiskelija on perehtynyt erittäin hyvin muuttoliikkeeseen sekä muuton sääntelyyn Suomessa. Hän käsittelee syvällisesti sekä monipuolisesti kotoutumisprosessia ja tuntee maahanmuuttopalveluita. Hän löytää ratkaisuja tukea muuttajien toimintakykyä ja kotoutumista vaativissa tilanteissa.