Turvallisen ja terveyttä edistävän hoitotyön taidot ja toiminnotLaajuus (10 op)
Tunnus: K702HL63
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Hannele Kauppila
Osaamistavoitteet
Osaat hoitaa asiakasta/potilasta hoitotyön prosessin mukaisesti, kokonaisvaltaisesti ja turvallisesti.
Osaat hyödyntää teknologiaa ja digitaalisuutta hoitotyössä.
Tiedät, mitä on ammatillinen vastuu hoitotyössä.
Osaat terveyden edistämisen periaatteet ja toimia niiden mukaisesti hoitotyössä.
Osaat ihmisen anatomisen ja fysiologisen perustan.
Osaat laatia kirjallisen esseen, jossa hyödynnät näyttöön perustuvaa tietoa.
Sisältö
Potilasturvallinen hoitotyö
- Ihmisen anatomian ja fysiologian perusteet
- Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
- Kliiniset hoitotyön taidot ja toiminnot
- Ergonomian perusteet
- Potilasturvallisuus
Terveyttä edistävä ohjaus
- Terveyden edistämisen periaatteet
- Ohjaus ja opetus hoitotyössä
- Suullinen ja kirjallinen viestintä hoitotyössä
- Rokotusosaaminen 2 op. Rokotusohjelma (THL-suosituksien mukaan)
- Säteilyturvallisuus 1 op
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja nimeät hoitotyön prosessin vaiheet.
Toimit ohjatusti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja selität toimintaasi.
Selität terveyden edistämisen periaatteet ja toimit asiakkaan voimavarat huomioiden terveyden edistämisessä.
Toimit ohjatusti, asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja nimeät prosessin eri vaiheet.
Nimeät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Raportoit sekä suullisesti että kirjallisesti keskeisiä asioita lähteiden pohjalta ja käytät tehtävissä tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa pääosin itsenäisesti ja kuvaat toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit pääosin itsenäisesti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja perustelet toimintaasi.
Käytät terveyden edistämisen periaatteita toimiessasi voimavaralähtöisesti asiakkaan terveyden edistämisessä.
Toimit pääosin itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja perustelet toimintaasi prosessin eri vaiheissa.
Selität ja perustelet ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Esität sekä suullisesti että kirjallisesti johdonmukaisesti työstetyn kokonaisuuden lähteiden pohjalta sekä sovellat tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja arvioit toimintaasi.
Analysoit terveyden edistämisen periaatteita ottaen huomioon asiakkaan voimavarat terveyden edistämisessä ja arvioit käyttämiesi periaatteiden valintaa.
Toimit asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi.
Yhdistät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet osaksi hoitotyön kokonaisuutta.
Muokkaat ja yhdistät lähteiden ajatuksia sujuvaksi kokonaisuudeksi sekä suulliseen että kirjalliseen esitykseen ja otat huomioon viestintätilanteen vaatimukset esityksessäsi.
Ilmoittautumisaika
02.10.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 67
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
- Terveydenhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Pipsa Vilen
- Sari Arolaakso
- Henna Kivipuro
- Johanna Frant
- Hanne Luosujärvi
- Heidi Juuso
- Jenni Kiiskilä
- Kirsi Heikkinen
- Sinikka Johansson
Vastuuhenkilö
Kirsi Heikkinen
Ajoitusryhmät
- Ryhmä A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
KA72H23SSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2023
Koulutusryhmat
- Ryhmä A
- Ryhmä B
Tavoitteet
Osaat hoitaa asiakasta/potilasta hoitotyön prosessin mukaisesti, kokonaisvaltaisesti ja turvallisesti.
Osaat hyödyntää teknologiaa ja digitaalisuutta hoitotyössä.
Tiedät, mitä on ammatillinen vastuu hoitotyössä.
Osaat terveyden edistämisen periaatteet ja toimia niiden mukaisesti hoitotyössä.
Osaat ihmisen anatomisen ja fysiologisen perustan.
Osaat laatia kirjallisen esseen, jossa hyödynnät näyttöön perustuvaa tietoa.
Sisältö
Potilasturvallinen hoitotyö
- Ihmisen anatomian ja fysiologian perusteet
- Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
- Kliiniset hoitotyön taidot ja toiminnot
- Ergonomian perusteet
- Potilasturvallisuus
Terveyttä edistävä ohjaus
- Terveyden edistämisen periaatteet
- Ohjaus ja opetus hoitotyössä
- Suullinen ja kirjallinen viestintä hoitotyössä
- Rokotusosaaminen 2 op. Rokotusohjelma (THL-suosituksien mukaan)
- Säteilyturvallisuus 1 op
Aika ja paikka
Kevät 2024 sekä Kosmos-kampuksella että verkossa.
Oppimateriaalit
Skholeluennot, Moodlemateriaalit
Oppiportin sähköinen materiaali
ODA eli Omahoito- ja digitaaliset arvopalvelut - hankkeen pilottiraportit.
Tutkimukset ja raportit.
Lapin ammattkorkeakoulun kirjallisten tehtävien ohjeet sekä opinnäytetyön malli.
Hoitotyön ajantasainen kirjallisuus:
- Rautavaara-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M: & Vuorinen, S. 2015. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
- Sairaanhoitajaliitto: cABCDE-työkalu, NEWS-pisteytys.
- Iivanainen A & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa.
- Mykkänen M ym. 2018. Hoitotyön rakenteisen kirjaamisen auditointi. Hoitotiede 30 (3), 203-213.
- Kinnunen U-M ym. 2019. FinCC-luokituskokonaisuuden käyttäjäopas FinCC 4.0, 11-47. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139267/FinCC%20opas%20ver%204_0%20FINAL_20200429.pdf?sequence=3&isAllowed=y
- Suomidigi. Digiturvallisuuden verkkomateriaalit. https://www.suomidigi.fi/ohjeet-ja-tuki/digitaalinen-turvallisuus/digiturvallisuuden-verkkomateriaalit
- Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
- Anttila V-J. ym (toim). 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. s. 20-102, 120-159, 410-440.
- Saano S & Taam-Ukkonen M. 2018. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro.
- Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Anttila S. 2019. Kliininen hoitotyö: Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
- Hoikka A. 2013. Lääkkeetön kivunhoito. (Anestesiahoitotyön käsikirja) Saatavilla sähköisesti osoitteesta https://www.terveysportti.fi/dtk/shk/koti?p_haku=lääkkeetön%20kivun%20hoito > Terveysportti > Lääkkeetön kivunhoito > Lääkkeetön kivunhoito
- Kipu. Käypä hoito –suositus 2017.
- Paakkari P. 2017. Kipulääkkeet - turvallinen käyttö. Lääkärikirja Duodecim. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00649
- Terveyskylä. Kivunhallintatalo. Miten kivun tunne syntyy? 2018. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo/perustietoa-kivusta/miten-kivun-tunne-sy
Anatomian ja fysiologian kirjallisuus:
- Leppäluoto, J., Rintamäki, H., Vakkuri, O., Vierimaa, H., & Lauri, T. Anatomia ja fysiologia. Rakenteesta toimintaan. SanomaPro. (ei tarvitse olla uusin painos) TAI
- Nienstedt, W., Hänninen, O., Arstila, A. & Björkqvist, S-E. Ihmisen fysiologia ja anatomia. WSOY (ei tarvitse olla uusin painos)
Terveyden edistämisen kirjallisuus:
- Eloranta T & Virkki S. 2011. Ohjaus hoitotyössä. Tammi.
- Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030 - Toimeenpanosuunnitelma. Valtinouvoston julkaisuja 2021:27. Julkari 2021. (löytyy verkosta)
- Patja K, Absetz P & Rautava P (toim.). 2022. Terveyden edistäminen. Kustannus Oy Duodecim 2022. 1. painos. (saatavana myös e-kirjana Duodecim Oppiportissa)
- Sihto M. ja Karvonen S. (toim.) 2016. Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus - lähestymistapoja ja ratkaisuja. THL 2016. (saatavana e-kirjana Luc Finna)
Opetusmenetelmät
Tieto ja taitopohjan rakentaminen luodaan luennoilla, verkkokursseilla, itsenäisellä työskentelyllä hyödyntämällä hoitotyön digitaalisia kehittämisympäristöjä, erilaisilla harjoituksilla ja workshopeilla, hoitotyön asiantuntijoiden alustuksilla ja käytännön harjoittelulla jne.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Hoitotyön kädentaitojen harjoittelut koululla.
Mahdolliset työelämän edustajan vierailut.
Tämän opintojakson jälkeen on 6 viikon perushoidon työharjoittelu; K702HL31OJ-19021 Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä 10 op
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Anatomian ja fysiologian osuuden tentti kampuksella 7.5.2024, Anfys 1. uusintatentti kampuksella 24.5.2024, 2. uusintatentti Examissa seuraavalla lukukaudella.
Kliinisen perusosaamisen tietotesti (hoitotyön tentti) kampuksella 18.4.2024, 1. uusinta kampuksella 24.5.2024. 2. uusinnasta sovitaan erikseen, ei voi tehdä Examissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija Harjaantuu keskeisiin hoitotyön toimintoihin simulaatio- ja autenttisissa hoitoympäristöissä
• Toteuttaa toiminnassaan hoitotyössä yhteisesti sovittuja arvoja ja periaatteita
• Harjaantuu asiakkaan/potilaan kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen
• Harjaantuu aseptiseen työskentelyyn
• Osallistuu ohjatusti lääkehoidon toteutukseen
• Osallistuu hoitotyön prosessimallin mukaiseen kirjaamiseen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja nimeät hoitotyön prosessin vaiheet.
Toimit ohjatusti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja selität toimintaasi.
Selität terveyden edistämisen periaatteet ja toimit asiakkaan voimavarat huomioiden terveyden edistämisessä.
Toimit ohjatusti, asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja nimeät prosessin eri vaiheet.
Nimeät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Raportoit sekä suullisesti että kirjallisesti keskeisiä asioita lähteiden pohjalta ja käytät tehtävissä tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa pääosin itsenäisesti ja kuvaat toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit pääosin itsenäisesti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja perustelet toimintaasi.
Käytät terveyden edistämisen periaatteita toimiessasi voimavaralähtöisesti asiakkaan terveyden edistämisessä.
Toimit pääosin itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja perustelet toimintaasi prosessin eri vaiheissa.
Selität ja perustelet ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Esität sekä suullisesti että kirjallisesti johdonmukaisesti työstetyn kokonaisuuden lähteiden pohjalta sekä sovellat tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja arvioit toimintaasi.
Analysoit terveyden edistämisen periaatteita ottaen huomioon asiakkaan voimavarat terveyden edistämisessä ja arvioit käyttämiesi periaatteiden valintaa.
Toimit asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi.
Yhdistät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet osaksi hoitotyön kokonaisuutta.
Muokkaat ja yhdistät lähteiden ajatuksia sujuvaksi kokonaisuudeksi sekä suulliseen että kirjalliseen esitykseen ja otat huomioon viestintätilanteen vaatimukset esityksessäsi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomia ja fysiologia tentti (0-5) (Hyväksytty >50% Hylätty <50% kokonaispistemäärästä).
Hoitotyön taidot ja toiminnot; Kliinisen hoitotyön perusosaamisen tietotesti (Hyväksytty >50% Hylätty <50% kokonaispistemäärästä).
Ergonomia 1 op.
Terveyden edistämisen tehtävät (hyv/täyd.) ja rokotusosaamisen verkkokurssi (hyv/täyd.)
Säteilyturvallisuus -verkkokurssi (Metropolia)
Eri teemoihin liittyvät ennakkotehtävät (hyväksytty-hylätty)/Skholen ja/tai Oppiportin sähköiset tentit/verkkokurssit.
Simulaatioissa ja harjoituksissa läsnäolo 100%.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Sari Arolaakso
- Pipsa Vilen
- Henna Kivipuro
- Johanna Frant
- Hanne Luosujärvi
- Susanna Leskinen
- Kirsi Heikkinen
Vastuuhenkilö
Kirsi Heikkinen
Ajoitusryhmät
- Ryhmä A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
KA72H23KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, kevät 2023
Koulutusryhmat
- Ryhmä A
- Ryhmä B
Tavoitteet
Osaat hoitaa asiakasta/potilasta hoitotyön prosessin mukaisesti, kokonaisvaltaisesti ja turvallisesti.
Osaat hyödyntää teknologiaa ja digitaalisuutta hoitotyössä.
Tiedät, mitä on ammatillinen vastuu hoitotyössä.
Osaat terveyden edistämisen periaatteet ja toimia niiden mukaisesti hoitotyössä.
Osaat ihmisen anatomisen ja fysiologisen perustan.
Osaat laatia kirjallisen esseen, jossa hyödynnät näyttöön perustuvaa tietoa.
Sisältö
Potilasturvallinen hoitotyö
- Ihmisen anatomian ja fysiologian perusteet
- Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
- Kliiniset hoitotyön taidot ja toiminnot
- Ergonomian perusteet
- Potilasturvallisuus
Terveyttä edistävä ohjaus
- Terveyden edistämisen periaatteet
- Ohjaus ja opetus hoitotyössä
- Suullinen ja kirjallinen viestintä hoitotyössä
- Rokotusosaaminen 2 op. Rokotusohjelma (THL-suosituksien mukaan)
- Säteilyturvallisuus 1 op
Aika ja paikka
Syksy 2023 sekä Kosmos-kampuksella että verkossa.
Oppimateriaalit
Skholeluennot,
Oppiportin sähköinen materiaali,
ODA eli Omahoito- ja digitaaliset arvopalvelut - hankkeen pilottiraportit.
Hoitotyön ajantasainen kirjallisuus;
Rautavaara-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M: & Vuorinen, S. 2015. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Tutkimukset ja raportit.
Anatomian ja fysiologian kirjallisuus;
Leppäluoto, J., Rintamäki, H., Vakkuri, O., Vierimaa, H., & Lauri, T. Anatomia ja fysiologia. Rakenteesta toimintaan. SanomaPro. (ei tarvitse olla uusin painos) TAI Nienstedt, W., Hänninen, O., Arstila, A. & Björkqvist, S-E. Ihmisen fysiologia ja anatomia. WSOY (ei tarvitse olla uusin painos)
Moodlemateriaali.
Lapin ammattkorkeakoulun kirjallisten tehtävien ohjeet sekä opinnäytetyön malli.
Sairaanhoitajaliitto: cABCDE-työkalu, NEWS-pisteytys.
Iivanainen A & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa.
Mykkänen M ym. 2018. Hoitotyön rakenteisen kirjaamisen auditointi Hoitotiede 30 (3), 203-213.
Kinnunen U-M ym. 2019. FinCC-luokituskokonaisuuden käyttäjäopas FinCC 4.0, 11-47.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139267/FinCC%20opas%20ver%204_0%20FINAL_20200429.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Suomidigi. Digiturvallisuuden verkkomateriaalit. https://www.suomidigi.fi/ohjeet-ja-tuki/digitaalinen-turvallisuus/digiturvallisuuden-verkkomateriaalit
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Anttila V-J. ym (toim). 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. s. 20-102, 120-159, 410-440.
Saano S & Taam-Ukkonen M. 2018. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro.
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Anttila S. 2019. Kliininen hoitotyö: Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hoikka A. 2013. Lääkkeetön kivunhoito. (Anestesiahoitotyön käsikirja) Saatavilla sähköisesti osoitteesta https://www.terveysportti.fi/dtk/shk/koti?p_haku=lääkkeetön%20kivun%20hoito > Terveysportti > Lääkkeetön kivunhoito > Lääkkeetön kivunhoito
Kipu. Käypä hoito –suositus 2017.
Paakkari P. 2017. Kipulääkkeet - turvallinen käyttö. Lääkärikirja Duodecim. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00649
Terveyskylä. Kivunhallintatalo. Miten kivun tunne syntyy? 2018. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo/perustietoa-kivusta/miten-kivun-tunne-sy
Terveyden edistämisen opintojen kirjallisuus:
Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030 - Toimeenpanosuunnitelma. Valtinouvoston julkaisuja 2021:27. Julkari 2021. (löytyy verkosta)
Patja K, Absetz P & Rautava P (toim.). 2022. Terveyden edistäminen. Kustannus Oy Duodecim 2022. 1. painos. (saatavana myös e-kirjana Duodecim Oppiportissa)
Sihto M. ja Karvonen S. (toim.) 2016. Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus - lähestymistapoja ja ratkaisuja. THL 2016. (saatavana e-kirjana Luc Finna)
Opetusmenetelmät
Tieto ja taitopohjan rakentaminen luodaan luennoilla, verkkokursseilla, itsenäisellä työskentelyllä hyödyntämällä hoitotyön digitaalisia kehittämisympäristöjä, erilaisilla harjoituksilla ja workshopeilla, hoitotyön asiantuntijoiden alustuksilla ja käytännön harjoittelulla jne.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Hoitotyön kädentaitojen harjoittelut koululla.
Mahdolliset työelämän edustajan vierailut.
Tämän opintojakson jälkeen on 6 viikon perushoidon työharjoittelu; K702HL31OJ-19019 Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä 10 op
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija Harjaantuu keskeisiin hoitotyön toimintoihin simulaatio- ja autenttisissa hoitoympäristöissä
• Toteuttaa toiminnassaan hoitotyössä yhteisesti sovittuja arvoja ja periaatteita
• Harjaantuu asiakkaan/potilaan kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen
• Harjaantuu aseptiseen työskentelyyn
• Osallistuu ohjatusti lääkehoidon toteutukseen
• Osallistuu hoitotyön prosessimallin mukaiseen kirjaamiseen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja nimeät hoitotyön prosessin vaiheet.
Toimit ohjatusti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja selität toimintaasi.
Selität terveyden edistämisen periaatteet ja toimit asiakkaan voimavarat huomioiden terveyden edistämisessä.
Toimit ohjatusti, asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja nimeät prosessin eri vaiheet.
Nimeät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Raportoit sekä suullisesti että kirjallisesti keskeisiä asioita lähteiden pohjalta ja käytät tehtävissä tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa pääosin itsenäisesti ja kuvaat toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit pääosin itsenäisesti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja perustelet toimintaasi.
Käytät terveyden edistämisen periaatteita toimiessasi voimavaralähtöisesti asiakkaan terveyden edistämisessä.
Toimit pääosin itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja perustelet toimintaasi prosessin eri vaiheissa.
Selität ja perustelet ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Esität sekä suullisesti että kirjallisesti johdonmukaisesti työstetyn kokonaisuuden lähteiden pohjalta sekä sovellat tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja arvioit toimintaasi.
Analysoit terveyden edistämisen periaatteita ottaen huomioon asiakkaan voimavarat terveyden edistämisessä ja arvioit käyttämiesi periaatteiden valintaa.
Toimit asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi.
Yhdistät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet osaksi hoitotyön kokonaisuutta.
Muokkaat ja yhdistät lähteiden ajatuksia sujuvaksi kokonaisuudeksi sekä suulliseen että kirjalliseen esitykseen ja otat huomioon viestintätilanteen vaatimukset esityksessäsi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomia ja fysiologia tentti (0-5) (Hyväksytty >50% Hylätty <50% kokonaispistemäärästä).
Hoitotyön taidot ja toiminnot; Kliinisen hoitotyön perusosaamisen tietotesti (Hyväksytty >50% Hylätty <50% kokonaispistemäärästä).
Ergonomia 1 op.
Terveyden edistämisen tehtävät ja rokotusosaamisen verkkokurssi
Säteilyturvallisuus -verkkokurssi (Metropolia)
Eri teemoihin liittyvät ennakkotehtävät (hyväksytty-hylätty)/Skholen ja/tai Oppiportin sähköiset tentit/verkkokurssit.
Simulaatioissa ja harjoituksissa läsnäolo 100%.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
- Terveydenhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Pipsa Vilen
- Sari Arolaakso
- Susanna Leskinen
- Henna Kivipuro
- Johanna Frant
- Marianne Karttunen
- Aija Lämsä
- Hanne Luosujärvi
- Kirsi Heikkinen
Vastuuhenkilö
Kirsi Heikkinen
Ajoitusryhmät
- Ryhmä A (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä B (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
KA72H22SSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2022
Koulutusryhmat
- Ryhmä A
- Ryhmä B
Tavoitteet
Osaat hoitaa asiakasta/potilasta hoitotyön prosessin mukaisesti, kokonaisvaltaisesti ja turvallisesti.
Osaat hyödyntää teknologiaa ja digitaalisuutta hoitotyössä.
Tiedät, mitä on ammatillinen vastuu hoitotyössä.
Osaat terveyden edistämisen periaatteet ja toimia niiden mukaisesti hoitotyössä.
Osaat ihmisen anatomisen ja fysiologisen perustan.
Osaat laatia kirjallisen esseen, jossa hyödynnät näyttöön perustuvaa tietoa.
Sisältö
Potilasturvallinen hoitotyö
- Ihmisen anatomian ja fysiologian perusteet
- Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
- Kliiniset hoitotyön taidot ja toiminnot
- Ergonomian perusteet
- Potilasturvallisuus
Terveyttä edistävä ohjaus
- Terveyden edistämisen periaatteet
- Ohjaus ja opetus hoitotyössä
- Suullinen ja kirjallinen viestintä hoitotyössä
- Rokotusosaaminen 2 op. Rokotusohjelma (THL-suosituksien mukaan)
- Säteilyturvallisuus 1 op
Aika ja paikka
Kevät 2023 sekä Kosmos-kampuksella että verkossa.
Oppimateriaalit
Skholeluennot,
Oppiportin sähköinen materiaali,
ODA eli Omahoito- ja digitaaliset arvopalvelut - hankkeen pilottiraportit.
Hoitotyön ajantasainen kirjallisuus;
Rautavaara-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M: & Vuorinen, S. 2015. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Tutkimukset ja raportit.
Anatomian ja fysiologian kirjallisuus;
Leppäluoto, J., Rintamäki, H., Vakkuri, O., Vierimaa, H., & Lauri, T. Anatomia ja fysiologia. Rakenteesta toimintaan. SanomaPro. (ei tarvitse olla uusin painos) TAI Nienstedt, W., Hänninen, O., Arstila, A. & Björkqvist, S-E. Ihmisen fysiologia ja anatomia. WSOY (ei tarvitse olla uusin painos)
Moodlemateriaali.
Lapin ammattkorkeakoulun kirjallisten tehtävien ohjeet sekä opinnäytetyön malli.
Sairaanhoitajaliitto: cABCDE-työkalu, NEWS-pisteytys.
Iivanainen A & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa.
Mykkänen M ym. 2018. Hoitotyön rakenteisen kirjaamisen auditointi Hoitotiede 30 (3), 203-213.
Kinnunen U-M ym. 2019. FinCC-luokituskokonaisuuden käyttäjäopas FinCC 4.0, 11-47.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139267/FinCC%20opas%20ver%204_0%20FINAL_20200429.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Suomidigi. Digiturvallisuuden verkkomateriaalit. https://www.suomidigi.fi/ohjeet-ja-tuki/digitaalinen-turvallisuus/digiturvallisuuden-verkkomateriaalit
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Anttila V-J. ym (toim). 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. s. 20-102, 120-159, 410-440.
Saano S & Taam-Ukkonen M. 2018. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro.
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Anttila S. 2019. Kliininen hoitotyö: Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hoikka A. 2013. Lääkkeetön kivunhoito. (Anestesiahoitotyön käsikirja) Saatavilla sähköisesti osoitteesta https://www.terveysportti.fi/dtk/shk/koti?p_haku=lääkkeetön%20kivun%20hoito > Terveysportti > Lääkkeetön kivunhoito > Lääkkeetön kivunhoito
Kipu. Käypä hoito –suositus 2017.
Paakkari P. 2017. Kipulääkkeet - turvallinen käyttö. Lääkärikirja Duodecim. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00649
Terveyskylä. Kivunhallintatalo. Miten kivun tunne syntyy? 2018. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo/perustietoa-kivusta/miten-kivun-tunne-sy
Terveyden edistämisen opintojen kirjallisuus:
Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030 - Toimeenpanosuunnitelma. Valtinouvoston julkaisuja 2021:27. Julkari 2021. (löytyy verkosta)
Patja K, Absetz P & Rautava P (toim.). 2022. Terveyden edistäminen. Kustannus Oy Duodecim 2022. 1. painos. (saatavana myös e-kirjana Duodecim Oppiportissa)
Sihto M. ja Karvonen S. (toim.) 2016. Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus - lähestymistapoja ja ratkaisuja. THL 2016. (saatavana e-kirjana Luc Finna)
Opetusmenetelmät
Tieto ja taitopohjan rakentaminen luodaan luennoilla, verkkokursseilla, itsenäisellä työskentelyllä hyödyntämällä hoitotyön digitaalisia kehittämisympäristöjä, erilaisilla harjoituksilla ja workshopeilla, hoitotyön asiantuntijoiden alustuksilla ja käytännön harjoittelulla jne.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Hoitotyön kädentaitojen harjoittelut koululla.
Mahdolliset työelämän edustajan vierailut.
Tämän opintojakson jälkeen 6 viikon perushoidon työharjoittelu; K702HL31OJ-199017 Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä 10 op
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija Harjaantuu keskeisiin hoitotyön toimintoihin simulaatio- ja autenttisissa hoitoympäristöissä
• Toteuttaa toiminnassaan hoitotyössä yhteisesti sovittuja arvoja ja periaatteita
• Harjaantuu asiakkaan/potilaan kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen
• Harjaantuu aseptiseen työskentelyyn
• Osallistuu ohjatusti lääkehoidon toteutukseen
• Osallistuu hoitotyön prosessimallin mukaiseen kirjaamiseen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja nimeät hoitotyön prosessin vaiheet.
Toimit ohjatusti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja selität toimintaasi.
Selität terveyden edistämisen periaatteet ja toimit asiakkaan voimavarat huomioiden terveyden edistämisessä.
Toimit ohjatusti, asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja nimeät prosessin eri vaiheet.
Nimeät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Raportoit sekä suullisesti että kirjallisesti keskeisiä asioita lähteiden pohjalta ja käytät tehtävissä tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa pääosin itsenäisesti ja kuvaat toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit pääosin itsenäisesti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja perustelet toimintaasi.
Käytät terveyden edistämisen periaatteita toimiessasi voimavaralähtöisesti asiakkaan terveyden edistämisessä.
Toimit pääosin itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja perustelet toimintaasi prosessin eri vaiheissa.
Selität ja perustelet ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Esität sekä suullisesti että kirjallisesti johdonmukaisesti työstetyn kokonaisuuden lähteiden pohjalta sekä sovellat tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja arvioit toimintaasi.
Analysoit terveyden edistämisen periaatteita ottaen huomioon asiakkaan voimavarat terveyden edistämisessä ja arvioit käyttämiesi periaatteiden valintaa.
Toimit asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi.
Yhdistät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet osaksi hoitotyön kokonaisuutta.
Muokkaat ja yhdistät lähteiden ajatuksia sujuvaksi kokonaisuudeksi sekä suulliseen että kirjalliseen esitykseen ja otat huomioon viestintätilanteen vaatimukset esityksessäsi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomia ja fysiologia tentti (0-5) (Hyväksytty >50% Hylätty <50% kokonaispistemäärästä).
Hoitotyön taidot ja toiminnot; Kliinisen hoitotyön perusosaamisen tietotesti (Hyväksytty >50% Hylätty <50% kokonaispistemäärästä).
Ergonomia 1 op.
Terveyden edistämisen tehtävät ja rokotusosaamisen verkkokurssi
Säteilyturvallisuus -verkkokurssi (Metropolia)
Eri teemoihin liittyvät ennakkotehtävät (hyväksytty-hylätty)/Skholen ja/tai Oppiportin sähköiset tentit/verkkokurssit.
Simulaatioissa ja harjoituksissa läsnäolo 100%.
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
- Terveydenhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Sari Arolaakso
- Pipsa Vilen
- Henna Kivipuro
- Johanna Frant
- Aija Lämsä
- Hanne Luosujärvi
- Kirsi Heikkinen
Vastuuhenkilö
Kirsi Heikkinen
Opiskelijaryhmät
-
KA72T22STerveydenhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022
Tavoitteet
Osaat hoitaa asiakasta/potilasta hoitotyön prosessin mukaisesti, kokonaisvaltaisesti ja turvallisesti.
Osaat hyödyntää teknologiaa ja digitaalisuutta hoitotyössä.
Tiedät, mitä on ammatillinen vastuu hoitotyössä.
Osaat terveyden edistämisen periaatteet ja toimia niiden mukaisesti hoitotyössä.
Osaat ihmisen anatomisen ja fysiologisen perustan.
Osaat laatia kirjallisen esseen, jossa hyödynnät näyttöön perustuvaa tietoa.
Sisältö
Potilasturvallinen hoitotyö
- Ihmisen anatomian ja fysiologian perusteet
- Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
- Kliiniset hoitotyön taidot ja toiminnot
- Ergonomian perusteet
- Potilasturvallisuus
Terveyttä edistävä ohjaus
- Terveyden edistämisen periaatteet
- Ohjaus ja opetus hoitotyössä
- Suullinen ja kirjallinen viestintä hoitotyössä
- Rokotusosaaminen 2 op. Rokotusohjelma (THL-suosituksien mukaan)
- Säteilyturvallisuus 1 op
Aika ja paikka
Kevät 2023 sekä Kosmos -kampuksella että verkossa.
Oppimateriaalit
Skholeluennot,
Oppiportin sähköinen materiaali,
ODA eli Omahoito- ja digitaaliset arvopalvelut - hankkeen pilottiraportit.
Hoitotyön ajantasainen kirjallisuus;
Rautavaara-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M: & Vuorinen, S. 2015. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Tutkimukset ja raportit.
Anatomian ja fysiologian kirjallisuus;
Leppäluoto, J., Rintamäki, H., Vakkuri, O., Vierimaa, H., & Lauri, T. Anatomia ja fysiologia. Rakenteesta toimintaan. SanomaPro. (ei tarvitse olla uusin painos) TAI Nienstedt, W., Hänninen, O., Arstila, A. & Björkqvist, S-E. Ihmisen fysiologia ja anatomia. WSOY (ei tarvitse olla uusin painos)
Moodlemateriaali.
Lapin ammattkorkeakoulun kirjallisten tehtävien ohjeet sekä opinnäytetyön malli.
Sairaanhoitajaliitto: cABCDE-työkalu, NEWS-pisteytys.
Iivanainen A & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa.
Mykkänen M ym. 2018. Hoitotyön rakenteisen kirjaamisen auditointi Hoitotiede 30 (3), 203-213.
Kinnunen U-M ym. 2019. FinCC-luokituskokonaisuuden käyttäjäopas FinCC 4.0, 11-47.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139267/FinCC%20opas%20ver%204_0%20FINAL_20200429.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Suomidigi. Digiturvallisuuden verkkomateriaalit. https://www.suomidigi.fi/ohjeet-ja-tuki/digitaalinen-turvallisuus/digiturvallisuuden-verkkomateriaalit
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Anttila V-J. ym (toim). 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. s. 20-102, 120-159, 410-440.
Saano S & Taam-Ukkonen M. 2018. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro.
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Anttila S. 2019. Kliininen hoitotyö: Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hoikka A. 2013. Lääkkeetön kivunhoito. (Anestesiahoitotyön käsikirja) Saatavilla sähköisesti osoitteesta https://www.terveysportti.fi/dtk/shk/koti?p_haku=lääkkeetön%20kivun%20hoito > Terveysportti > Lääkkeetön kivunhoito > Lääkkeetön kivunhoito
Kipu. Käypä hoito –suositus 2017.
Paakkari P. 2017. Kipulääkkeet - turvallinen käyttö. Lääkärikirja Duodecim. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00649
Terveyskylä. Kivunhallintatalo. Miten kivun tunne syntyy? 2018. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo/perustietoa-kivusta/miten-kivun-tunne-sy
Terveyden edistämisen opintojen kirjallisuus:
Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030 - Toimeenpanosuunnitelma. Valtinouvoston julkaisuja 2021:27. Julkari 2021. (löytyy verkosta)
Sihto M. ja Karvonen S. (toim.) 2016. Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus - lähestymistapoja ja ratkaisuja. THL 2016. (saatavana e-kirjana Luc Finna)
Opetusmenetelmät
Tieto ja taitopohjan rakentaminen luodaan luennoilla, verkkokursseilla, itsenäisellä työskentelyllä hyödyntämällä hoitotyön digitaalisia kehittämisympäristöjä, erilaisilla harjoituksilla ja workshopeilla, hoitotyön asiantuntijoiden alustuksilla ja käytännön harjoittelulla jne.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Hoitotyön kädentaitojen harjoittelut koululla.
Mahdolliset työelämän edustajan vierailut.
Tämän opintojakson jälkeen 6 viikon perushoidon työharjoittelu; K702HL31OJ Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä 10 op
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija Harjaantuu keskeisiin hoitotyön toimintoihin simulaatio- ja autenttisissa hoitoympäristöissä
• Toteuttaa toiminnassaan hoitotyössä yhteisesti sovittuja arvoja ja periaatteita
• Harjaantuu asiakkaan/potilaan kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen
• Harjaantuu aseptiseen työskentelyyn
• Osallistuu ohjatusti lääkehoidon toteutukseen
• Osallistuu hoitotyön prosessimallin mukaiseen kirjaamiseen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja nimeät hoitotyön prosessin vaiheet.
Toimit ohjatusti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja selität toimintaasi.
Selität terveyden edistämisen periaatteet ja toimit asiakkaan voimavarat huomioiden terveyden edistämisessä.
Toimit ohjatusti, asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja nimeät prosessin eri vaiheet.
Nimeät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Raportoit sekä suullisesti että kirjallisesti keskeisiä asioita lähteiden pohjalta ja käytät tehtävissä tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa pääosin itsenäisesti ja kuvaat toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit pääosin itsenäisesti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja perustelet toimintaasi.
Käytät terveyden edistämisen periaatteita toimiessasi voimavaralähtöisesti asiakkaan terveyden edistämisessä.
Toimit pääosin itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja perustelet toimintaasi prosessin eri vaiheissa.
Selität ja perustelet ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Esität sekä suullisesti että kirjallisesti johdonmukaisesti työstetyn kokonaisuuden lähteiden pohjalta sekä sovellat tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja arvioit toimintaasi.
Analysoit terveyden edistämisen periaatteita ottaen huomioon asiakkaan voimavarat terveyden edistämisessä ja arvioit käyttämiesi periaatteiden valintaa.
Toimit asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi.
Yhdistät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet osaksi hoitotyön kokonaisuutta.
Muokkaat ja yhdistät lähteiden ajatuksia sujuvaksi kokonaisuudeksi sekä suulliseen että kirjalliseen esitykseen ja otat huomioon viestintätilanteen vaatimukset esityksessäsi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomia ja fysiologia tentti (0-5) (Hyväksytty >50% Hylätty <50% kokonaispistemäärästä).
Hoitotyön taidot ja toiminnot; Kliinisen hoitotyön perusosaamisen tietotesti (Hyväksytty >50% Hylätty <50% kokonaispistemäärästä).
Ergonomia 1op.
Terveyden edistämisen tehtävät ja rokotusosaamisen verkkokurssi
Säteilyturvallisuus -verkkokurssi (Metropolia)
Eri teemoihin liittyvät ennakkotehtävät (hyväksytty-hylätty)/Skholen ja/tai Oppiportin sähköiset tentit/verkkokurssit.
Simulaatioissa ja harjoituksissa läsnäolo 100%.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 01.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 19.12.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 59
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Pipsa Vilen
- Sari Arolaakso
- Henna Kivipuro
- Johanna Frant
- Aija Lämsä
- Hanne Luosujärvi
- Kirsi Heikkinen
- Sinikka Johansson
Vastuuhenkilö
Kirsi Heikkinen
Ajoitusryhmät
- Ryhmä A (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä B (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
KA72H22KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, kevät 2022
Koulutusryhmat
- Ryhmä A
- Ryhmä B
Tavoitteet
Osaat hoitaa asiakasta/potilasta hoitotyön prosessin mukaisesti, kokonaisvaltaisesti ja turvallisesti.
Osaat hyödyntää teknologiaa ja digitaalisuutta hoitotyössä.
Tiedät, mitä on ammatillinen vastuu hoitotyössä.
Osaat terveyden edistämisen periaatteet ja toimia niiden mukaisesti hoitotyössä.
Osaat ihmisen anatomisen ja fysiologisen perustan.
Osaat laatia kirjallisen esseen, jossa hyödynnät näyttöön perustuvaa tietoa.
Sisältö
Potilasturvallinen hoitotyö
- Ihmisen anatomian ja fysiologian perusteet
- Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
- Kliiniset hoitotyön taidot ja toiminnot
- Ergonomian perusteet
- Potilasturvallisuus
Terveyttä edistävä ohjaus
- Terveyden edistämisen periaatteet
- Ohjaus ja opetus hoitotyössä
- Suullinen ja kirjallinen viestintä hoitotyössä
- Rokotusosaaminen 2 op. Rokotusohjelma (THL-suosituksien mukaan)
- Säteilyturvallisuus 1 op
Aika ja paikka
Syksy 2022 sekä Kosmos kampuksella että verkossa.
Oppimateriaalit
Skholeluennot,
Oppiportin sähköinen materiaali,
ODA eli Omahoito- ja digitaaliset arvopalvelut - hankkeen pilottiraportit.
Hoitotyön ajantasainen kirjallisuus;
Rautavaara-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M: & Vuorinen, S. 2015. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Tutkimukset ja raportit.
Anatomian ja fysiologian kirjallisuus;
Leppäluoto, J., Rintamäki, H., Vakkuri, O., Vierimaa, H., & Lauri, T. Anatomia ja fysiologia. Rakenteesta toimintaan. SanomaPro. (ei tarvitse olla uusin painos) TAI Nienstedt, W., Hänninen, O., Arstila, A. & Björkqvist, S-E. Ihmisen fysiologia ja anatomia. WSOY (ei tarvitse olla uusin painos)
Moodlemateriaali.
Lapin ammattkorkeakoulun kirjallisten tehtävien ohjeet sekä opinnäytetyön malli.
Sairaanhoitajaliitto: cABCDE-työkalu, NEWS-pisteytys.
Iivanainen A & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa.
Mykkänen M ym. 2018. Hoitotyön rakenteisen kirjaamisen auditointi Hoitotiede 30 (3), 203-213.
Kinnunen U-M ym. 2019. FinCC-luokituskokonaisuuden käyttäjäopas FinCC 4.0, 11-47.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139267/FinCC%20opas%20ver%204_0%20FINAL_20200429.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Suomidigi. Digiturvallisuuden verkkomateriaalit. https://www.suomidigi.fi/ohjeet-ja-tuki/digitaalinen-turvallisuus/digiturvallisuuden-verkkomateriaalit
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Anttila V-J. ym (toim). 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. s. 20-102, 120-159, 410-440.
Saano S & Taam-Ukkonen M. 2018. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro.
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Anttila S. 2019. Kliininen hoitotyö: Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hoikka A. 2013. Lääkkeetön kivunhoito. (Anestesiahoitotyön käsikirja) Saatavilla sähköisesti osoitteesta https://www.terveysportti.fi/dtk/shk/koti?p_haku=lääkkeetön%20kivun%20hoito > Terveysportti > Lääkkeetön kivunhoito > Lääkkeetön kivunhoito
Kipu. Käypä hoito –suositus 2017.
Paakkari P. 2017. Kipulääkkeet - turvallinen käyttö. Lääkärikirja Duodecim. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00649
Terveyskylä. Kivunhallintatalo. Miten kivun tunne syntyy? 2018. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo/perustietoa-kivusta/miten-kivun-tunne-sy
Terveyden edistämisen opintojen kirjallisuus:
Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030 - Toimeenpanosuunnitelma. Valtinouvoston julkaisuja 2021:27. Julkari 2021. (löytyy verkosta)
Sihto M. ja Karvonen S. (toim.) 2016. Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus - lähestymistapoja ja ratkaisuja. THL 2016. (saatavana e-kirjana Luc Finna)
Opetusmenetelmät
Tieto ja taitopohjan rakentaminen luodaan luennoilla, verkkokursseilla, itsenäisellä työskentelyllä hyödyntämällä hoitotyön digitaalisia kehittämisympäristöjä, erilaisilla harjoituksilla ja workshopeilla, hoitotyön asiantuntijoiden alustuksilla ja käytännön harjoittelulla jne.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Hoitotyön kädentaitojen harjoittelut koululla.
Mahdolliset työelämän edustajan vierailut.
Tämän opintojakson jälkeen 6 viikon perushoidon työharjoittelu; K702HL31OJ Hoitotyön harjoittelu sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä 10 op
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija Harjaantuu keskeisiin hoitotyön toimintoihin simulaatio- ja autenttisissa hoitoympäristöissä
• Toteuttaa toiminnassaan hoitotyössä yhteisesti sovittuja arvoja ja periaatteita
• Harjaantuu asiakkaan/potilaan kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen
• Harjaantuu aseptiseen työskentelyyn
• Osallistuu ohjatusti lääkehoidon toteutukseen
• Osallistuu hoitotyön prosessimallin mukaiseen kirjaamiseen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja nimeät hoitotyön prosessin vaiheet.
Toimit ohjatusti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja selität toimintaasi.
Selität terveyden edistämisen periaatteet ja toimit asiakkaan voimavarat huomioiden terveyden edistämisessä.
Toimit ohjatusti, asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja nimeät prosessin eri vaiheet.
Nimeät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Raportoit sekä suullisesti että kirjallisesti keskeisiä asioita lähteiden pohjalta ja käytät tehtävissä tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa pääosin itsenäisesti ja kuvaat toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit pääosin itsenäisesti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja perustelet toimintaasi.
Käytät terveyden edistämisen periaatteita toimiessasi voimavaralähtöisesti asiakkaan terveyden edistämisessä.
Toimit pääosin itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja perustelet toimintaasi prosessin eri vaiheissa.
Selität ja perustelet ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Esität sekä suullisesti että kirjallisesti johdonmukaisesti työstetyn kokonaisuuden lähteiden pohjalta sekä sovellat tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja arvioit toimintaasi.
Analysoit terveyden edistämisen periaatteita ottaen huomioon asiakkaan voimavarat terveyden edistämisessä ja arvioit käyttämiesi periaatteiden valintaa.
Toimit asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi.
Yhdistät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet osaksi hoitotyön kokonaisuutta.
Muokkaat ja yhdistät lähteiden ajatuksia sujuvaksi kokonaisuudeksi sekä suulliseen että kirjalliseen esitykseen ja otat huomioon viestintätilanteen vaatimukset esityksessäsi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomia ja fysiologia tentti (0-5) (Hyväksytty >50% Hylätty <50% kokonaispistemäärästä).
Hoitotyön taidot ja toiminnot; Kliinisen hoitotyön perusosaamisen tietotesti (Hyväksytty >50% Hylätty <50% kokonaispistemäärästä).
Terveyden edistämisen tehtävät ja rokotusosaamisen verkkokurssi
Säteilyturvallisuus -verkkokurssi (Metropolia)
Eri teemoihin liittyvät ennakkotehtävät (hyväksytty-hylätty)/Skholen ja/tai Oppiportin sähköiset tentit/verkkokurssit.
Simulaatioissa ja harjoituksissa läsnäolo 100%.
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 03.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 03.06.2022
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 59
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Pipsa Vilen
- Sari Arolaakso
- Henna Kivipuro
- Susanna Leskinen
- Johanna Frant
- Aija Lämsä
- Arja Meinilä
- Helena Kari
- Hoitotyö TH X1, Kemi AMK
- Mira Oinas-Mäenalanen
- Kirsi Heikkinen
- Hanne Luosujärvi
Vastuuhenkilö
Kirsi Heikkinen
Ajoitusryhmät
- Ryhmä A (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä B (Koko: 40. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
KA72H21SSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2021
Koulutusryhmat
- Ryhmä A
- Ryhmä B
Tavoitteet
Osaat hoitaa asiakasta/potilasta hoitotyön prosessin mukaisesti, kokonaisvaltaisesti ja turvallisesti.
Osaat hyödyntää teknologiaa ja digitaalisuutta hoitotyössä.
Tiedät, mitä on ammatillinen vastuu hoitotyössä.
Osaat terveyden edistämisen periaatteet ja toimia niiden mukaisesti hoitotyössä.
Osaat ihmisen anatomisen ja fysiologisen perustan.
Osaat laatia kirjallisen esseen, jossa hyödynnät näyttöön perustuvaa tietoa.
Sisältö
Potilasturvallinen hoitotyö
- Ihmisen anatomian ja fysiologian perusteet
- Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen
- Kliiniset hoitotyön taidot ja toiminnot
- Ergonomian perusteet
- Potilasturvallisuus
Terveyttä edistävä ohjaus
- Terveyden edistämisen periaatteet
- Ohjaus ja opetus hoitotyössä
- Suullinen ja kirjallinen viestintä hoitotyössä
- Rokotusosaaminen 2 op. Rokotusohjelma (THL-suosituksien mukaan)
- Säteilyturvallisuus 1 op
Oppimateriaalit
Skholeluennot,
Oppiportin sähköinen materiaali,
ODA eli Omahoito- ja digitaaliset arvopalvelut - hankkeen pilottiraportit.
Hoitotyön ajantasainen kirjallisuus;
Rautavaara-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M: & Vuorinen, S. 2015. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Tutkimukset ja raportit.
Anatomian ja fysiologian kirjallisuus;
Leppäluoto, J., Rintamäki, H., Vakkuri, O., Vierimaa, H., & Lauri, T. Anatomia ja fysiologia. Rakenteesta toimintaan. SanomaPro. (ei tarvitse olla uusin painos) TAI Nienstedt, W., Hänninen, O., Arstila, A. & Björkqvist, S-E. Ihmisen fysiologia ja anatomia. WSOY (ei tarvitse olla uusin painos)
Moodlemateriaali.
Lapin ammattkorkeakoulun kirjallisten tehtävien ohjeet sekä opinnäytetyön malli.
Sairaanhoitajaliitto: cABCDE-työkalu, NEWS-pisteytys.
Iivanainen A & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa.
Mykkänen M ym. 2018. Hoitotyön rakenteisen kirjaamisen auditointi Hoitotiede 30 (3), 203-213.
Kinnunen U-M ym. 2019. FinCC-luokituskokonaisuuden käyttäjäopas FinCC 4.0, 11-47.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139267/FinCC%20opas%20ver%204_0%20FINAL_20200429.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Suomidigi. Digiturvallisuuden verkkomateriaalit. https://www.suomidigi.fi/ohjeet-ja-tuki/digitaalinen-turvallisuus/digiturvallisuuden-verkkomateriaalit
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Anttila V-J. ym (toim). 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. s. 20-102, 120-159, 410-440.
Saano S & Taam-Ukkonen M. 2018. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro.
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Anttila S. 2019. Kliininen hoitotyö: Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hoikka A. 2013. Lääkkeetön kivunhoito. (Anestesiahoitotyön käsikirja) Saatavilla sähköisesti osoitteesta https://www.terveysportti.fi/dtk/shk/koti?p_haku=lääkkeetön%20kivun%20hoito > Terveysportti > Lääkkeetön kivunhoito > Lääkkeetön kivunhoito
Kipu. Käypä hoito –suositus 2017.
Paakkari P. 2017. Kipulääkkeet - turvallinen käyttö. Lääkärikirja Duodecim. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00649
Terveyskylä. Kivunhallintatalo. Miten kivun tunne syntyy? 2018. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo/perustietoa-kivusta/miten-kivun-tunne-sy
Opetusmenetelmät
Tieto ja taitopohjan rakentaminen luodaan luennoilla, verkkokursseilla, itsenäisellä työskentelyllä hyödyntämällä hoitotyön digitaalisia kehittämisympäristöjä, erilaisilla harjoituksilla ja workshopeilla, hoitotyön asiantuntijoiden alustuksilla ja käytännön harjoittelulla jne.
Lisätietoja opiskelijoille
Tavoitteet:
Opiskelija Harjaantuu keskeisiin hoitotyön toimintoihin simulaatio- ja autenttisissa hoitoympäristöissä
• Toteuttaa toiminnassaan hoitotyössä yhteisesti sovittuja arvoja ja periaatteita
• Harjaantuu asiakkaan/potilaan kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen
• Harjaantuu aseptiseen työskentelyyn
• Osallistuu ohjatusti lääkehoidon toteutukseen
• Osallistuu hoitotyön prosessimallin mukaiseen kirjaamiseen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja nimeät hoitotyön prosessin vaiheet.
Toimit ohjatusti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja selität toimintaasi.
Selität terveyden edistämisen periaatteet ja toimit asiakkaan voimavarat huomioiden terveyden edistämisessä.
Toimit ohjatusti, asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja nimeät prosessin eri vaiheet.
Nimeät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Raportoit sekä suullisesti että kirjallisesti keskeisiä asioita lähteiden pohjalta ja käytät tehtävissä tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa pääosin itsenäisesti ja kuvaat toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit pääosin itsenäisesti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja perustelet toimintaasi.
Käytät terveyden edistämisen periaatteita toimiessasi voimavaralähtöisesti asiakkaan terveyden edistämisessä.
Toimit pääosin itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja perustelet toimintaasi prosessin eri vaiheissa.
Selität ja perustelet ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.
Esität sekä suullisesti että kirjallisesti johdonmukaisesti työstetyn kokonaisuuden lähteiden pohjalta sekä sovellat tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi hoitotyön prosessissa.
Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja arvioit toimintaasi.
Analysoit terveyden edistämisen periaatteita ottaen huomioon asiakkaan voimavarat terveyden edistämisessä ja arvioit käyttämiesi periaatteiden valintaa.
Toimit asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi.
Yhdistät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet osaksi hoitotyön kokonaisuutta.
Muokkaat ja yhdistät lähteiden ajatuksia sujuvaksi kokonaisuudeksi sekä suulliseen että kirjalliseen esitykseen ja otat huomioon viestintätilanteen vaatimukset esityksessäsi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomia ja fysiologia tentti (0-5) (Hyväksytty >50% Hylätty <50% kokonaispistemäärästä).
Hoitotyön taidot ja toiminnot; Kliinisen hoitotyön perusosaamisen tietotesti (Hyväksytty >50% Hylätty <50% kokonaispistemäärästä).
Terveyden edistämisen tehtävät ja rokotusosaamisen verkkokurssi
Säteilyturvallisuus -verkkokurssi (Metropolia)
Eri viikkoteemoihin liittyvät ennakkotehtävät (hyväksytty-hylätty)/Skholen ja/tai Oppiportin sähköiset tentit/verkkokurssit.
Simulaatioissa ja harjoituksissa läsnäolo 100%.